Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Hjälp! Jag får inte spela spel med 16+!


Bry dig inte om dina kompisar, jag vet hur det känns, jag har också varit med om detta, men seriöst det är ändå ingen mening med att skaffa COD, när man går i 8:an som jag så har man vuxit ifrån det, det tar bara så kort tid. Du har faktiskt bra föräldrar!
I'm not Mr Lebowski, I'm The Dude!
  • 0
Jag måste få spela spel med minst 16-årsgräns alla andra får och jag säger att jag får för att få spela hemma hos dom och jag tycker det är kul hemma frågar jag om jag får och då säger de alltid NEJ!
  • 0
Det gör inget. Det finns inte i princip spel med 16 års gräns längre.
Jets are like comets at sunset
  • 0
Skit i vad dem spelar! De är bara bortskämda barn som plågar sina föräldrar till att de skall köpa ett våldsamt spel till dem. Det räcker inte heller att du går emot dina föräldrar, de har trots allt uppfostrat dig till den du är. Var glad att dina föräldrar har en viss gräns, kom ihåg. Fyra år är ingen evighet så du kan spela spelen snart! Sen kommer också PS4 och XBOX 720, så du ska vara lycklig kära vän!

Tillagt 2013-01-11 20:03:
Jag menar, tänk att börja med sitta med ett krigsspel i en skitfrän splitterny konsol.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar superanonym:
Jag måste få spela spel med minst 16-årsgräns alla andra får och jag säger att jag får för att få spela hemma hos dom och jag tycker det är kul hemma frågar jag om jag får och då säger de alltid NEJ!

Så var mina föräldrar också. Men det kommer en ålder då man börjar supa, röka och hitta på dumheter. Då kommer dina föräldrar inte ens orka säga nej.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar toskar:
Citerar Jeppe1337:Alltså. Detta börjar bli riktigt tråkigt. Jag får se nästan alla filmer jag vill. Igår när jag skulle beställa Chuck från cdon. Jag påpekade flera gånger att det var 15+ (det står iaf det på cdons hemsida) och han bryr sig inte. Sedan när jag skulle köpa Just Cause (1 kr just nu!) Så är det helt fel. Visst Just Cause har 16 medans Chuck har 15. Det är ett år emellan. Men vad är det för skillnad? Typ ingen. Ett år i mellanskillnad. Det känns verkligen som dom bara vill vara elaka(även fast jag inte tror dom vill det) Det är verkligen tråkigt när mina vänner bara spelar sådanna spel jag inte får spela!

Dock så är det ju en ganska stor skillnad mellan Chuck och Just Cause...
Just Cause är mycket mer brutalt än Chuck enligt min åsikt


Men Chuck är ju mycket mer kungligare än Just Cause
I'm Commander Shepard And Mass Effect series are the best games ever!
  • 0
Lyssna på dina föräldrar.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Var glad du, själv blev man förbjuden att röra alla typer av spel i den åldern.
It ain't the fall that gets you... it's the sudden stop at the bottom
  • 0
Citerar Jeppe1337:
Jag behöver hjälp. Jag får inte spela spel med hög åldersgräns. alltså 16+. Alla mina kompisar pratar om det och varje gång vi gör nått sitter jag bara där som ett hjärdöd zombie medans dom pratar om hur många killstreaks dom kan göra på mw2... Jag har Mass Effect som har 18+ och det tyckte dom var okej, sedan så har jag James Bond också (det är 16+) Min pappa har Half-Life 2 och Counter-strike hemma och han spelade det förut så han vet hur våldsamma alla spel är. Så därför går det inte att lura dom (t.ex. min kompis sa att man sköt får på mw2, sen fick ha köpa det...) Det känns lite som dom bara vill vara elaka. Min pappa och jag brukar köra Battlefield Heroes, de har 16+ och det får jag spela(typ pga för att pappa tycker det är kul..?) Jag är väldigt lung och så, jag sköter skolan också. Jag tror inte jag skulle bli en mördare om jag fick spela FPS. Det är ju så himla tråkigt att sitta och spela Viva Pinata hela dagarna (även fast jag inte gör det ) Jag har visat dom en rapport från statens mediaråd där dom har bevisat att spel inte skapar våld. Vi har pratat om det typ 20 gånger men dom ger sig aldrig. Det är verkligen tråkigt att vara med mina kompisar och dom bara pratar om spel. Jag tittar ofta på videoklipp på youtube där dom spelar bf3 och så om mina föräldrar tycker det är okej, men jag får inte köpa spelet endå. Så om nån skulle ha något tips hur jag kunde övertyga min föräldrar så skriv det!

PS. Jag är 12 år och har ingen sjukdom (typ adhd)



Edit: jag får titta på filmer med 15+


Det här var det roligaste jag läst på flera timmar. Tack för det.
Simon Eriksson / Gamereactor
  • 0
Respektera dina föräldrars beslut.

Kan någon moderator stänga tråden?
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Kan någon moderator stänga tråden?

Den här bör arkiveras, det här är guld.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • Missing Avatar
  • Luke
Har själv barn och kan hålla med om att dina föräldrar har lite dubbelmoral antingen ska man respektera alla åldersgränser annars blir det svårt att motivera varför man får spela en sak men inte en annan. Har du frågat varför du inte får spela just cod men se annat med samma åldersgräns.
  • 0
Fråga om du får köra Halo, någon av dina vänner vorde ha det.
Dessutom är 16+ och du skjuter Aliens..
  • 0
Citerar gurage:
Kan någon moderator stänga tråden?


I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:


Han kunde lika gärna ha gjort en blogg om det.

Sen om den nu ska finnas kan den väl typ byta namn till "Bör 12-åringar få spela våldsamma spel?" sen diskutera det mer allmänt. Annars känns det som en ganska onödig tråd.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar Livlig:
När vi har femtonårsgräns på film i Sverige, den värsta sorten i alla fall, känns det lite märkligt att åldersrekommendationer på spel sträcker sig till 18 år. Där Modern Warfare är mindre okej än Human Centipede, som ändå inte är ett skräckexempel.



Alltså. Skillnaden är ju ganska stor då en film är nåt du tittar på medan ett spel är något du själv är med i och tar aktiva beslut för att ta handlingen framåt. Åldersgränsen är satt av den anledning att man inte tycker det är lämpligt av en 12åring att sitta o skjuta folk även fast det är ett spel.

Ni får helt enkelt vänta på att åldern är inne. Det finns ingen som tycker synd om er. Mer än ni själva då förstås. Dra ut och lek så ni får nåt vett i skallen istället. Spelen finns kvar senare!
  • 0
Earth Defence Force 2017 är från 12+ PEGI.
Finns att köpa på internet!!!
Man skjuter muterade insekter och robotar.
Sen finns det ett 1v1 läge där du och en kompis spelar mot varandra på delad skärm.
Några maskiner finns också, ingen mästare på vapen och krigsspel men pansarvagn och helikopter och ett typ svävande litet fordon och sen en maskin med kulspruta, eldkastare och basooka.
Många vapen finns också, du kan använda två vapen per "mission" / "duel".
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162036
Mvh Albin
  • 0
Först fick jag inte spela 18 års spel, men sen sa jag att många av mina kompisar hade 18 års spel och gamestop sa att farcry inte var så våldsamt eller blodigt och då fick jag farcry 3, och sen fick jag våldsammare och våldsammare spel, nu får jag spela mw3 men får dock inte spela gta
  • 0
hmm....jag börja spela Call Of Duty 2004. Då var jag 10. Mamma köpte både ettan och tvåan till mig. Haha, men nä sorry grabben, finns inte så mycket att göra, har de bestämt sig så har de.......om inte du har en väldigt god farbror eller morbror med stark personlighet och bra övertalningsförmåga! Dom kan möjligtvis hjälpa dig att övertala mor och far ;)
  • 0
Svårt att säga, det går liksom inte att tala om för andra föräldrar hur dom ska uppfostra sina barn (Det är inte något jag gör... om nu inte någon kommer direkt till skada och man måste säga ifrån, tex om en vuxen slår ett barn). Dock är det ju ändå märkligt att filmerna också är på samma nivå som spelen. Jag var något år för ung för att köpa starcraft 1 (om du inte spelat det gamla spelet så är det ett rts ett strategispel). Butiken sa nej vi säljer inte spel till yngre. Var precis lika dant för mig som dig, alla spelade det i min vänkrets och jag ville ha det. Min pappa gick och köpte det åt mig. Hör och häpna, starcraft var inte något som jag led utav eller skadade andra pga. Däremot blev jag slagen av andra elever för att jag spelade spel hör och häpna... Det var inte lika inne på då som idag. Gjorde han rätt eller fel kan man undra? En sak man bör komma ihåg med spelrekomendationer... det är inte som film det är enbart rekomendationer i spel, att det är bra om du är 18+ för gta men du kan spela det som yngre, beror på mognad också och hur man hanterar spel.

Jag tycker inte heller att spel nått den där gränsen där det börjar bli obehagligt att mörda, döda, skjuta osv. Dock tycker jag att det nya Tomb Raider har lite väl starka dödscener för sin egen karaktär om man missar ett hopp, hamnar på pikar osv. Nog om det!

Det är en spännande debatt... Det bästa är om ens förälder spelar och sätter sig in i spelen du gillar, inte bara för att kunna prata om det, utan för att föräldrarna kan dra en bättre linje med vad de anser vara ok och kanske inte så bra. Det finns spel som har åldermärkningar av en anledning likt film. Dock tror jag inte att Gta berör en ung människa som en äldre pga att många teman som droger, sex, och annat inte är något man kanske bryr sig om då eller har stor kunskapkring. Sen tror jag inte heller att man blir påverkad av det. Jag tror snarare att en vuxen blir mer berörd av 18 års aspekterna på ett mer moget och betänkvärt sätt än en 12 åring pga att det är just det vuxna teman, en vuxnare berättelse. Men det är intressant att dina föräldrar försöker hålla sig till åldersgränserna något som vi debatterat i ämnen som berör spel och dess påverkan på yngre människor.

Återigen jag kan ändå känna att man som 12 år bör klara av 15 års gränserna speciellt om du kan se filmer i den kategorin också. Men det är upp till dina föräldrar och det är lite synd om dina vänner får och inte du. Men som sagt jag tror inte att de medvetet gör det för att vara dumma, korkade eller något åt det hållet utan för att de bryr sig och har ditt bästa i åtanke.

Be din pappa spela lite Call of Duty med dig kanske? Inte en sådär kul kompromiss kanske, men i någon vuxens sällskap kanske det är ok med dina föräldrar, då har de uppsyn över vad du utsätts för och ser i spelet, samt att de gör något med dig, win win? Det kanske är en chans att få spela spelet lite grann även om det hade varit roligare att spela själv och med kompisar, plus att du kan prata om det med vänner sen.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Du har föräldrar som bryr sig om dig. Ta det lungt och spela andra bra spel istället.
Hammarby - oavsett tabellposition
  • 0
Vad fan. Varför ska du spela spel för hela tiden? Läs en bok istället och lös matematiska problem.
Färska grönsaker.
  • 0
Tror någon på allvar att våld i spel gör barn våldsamma? Det finns iaf inga studier som pekar på det.

Tycker synd om dig som har en korkad pappa, du kan ju alltid försöka föra en saklig diskussion med honom att det inte finns några som helst belägg för att våldsamma spel skulle förstöra barn på något sätt.

När jag var liten fick jag inte spela annat än på helgerna, för min mamma trodde att spelen gav sämre syn och att mina fingrar skulle slitas ut av allt tryckande.

Det finns många dumskallar som inte tänker utan bara går på känsla.
  • 0
Citerar Farre V:
Vad fan. Varför ska du spela spel för hela tiden? Läs en bok istället och lös matematiska problem.

Kanske inte det är hans intresse?
Hur som helst, det är jobbigt när man inte får spela vissa spel av oförståeliga anlednignar, som t.ex. att jag får spela Skyrim men inte Super Street Fighter 4, fast jag passerat åldersgränsen!
wats the wecoomended amout of de-dedodated WAM (i sould hab to my sevur?)
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!