Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Citerar DivineNerd:
Eller så "låser" man den Amerikanska ekonomin, att man sätter skyhög moms på utlandsproducerade varor och låg på nationellt producerade varor.


Jag har inte så stor koll på vad för policies Trump lovat, men som jag fattat det så förespråkar Trump en protektionistisk ekonomi och vill alltså på något vis straffbeskatta (troligen via tull och inte moms) varor från utlandet. Dvs ungefär vad du kallade att "låsa" ekonomin.

Sedan så är väl inte Trump känd för att förespråka en konsekvent politik över huvud taget...

Tror ni han menar allvar med att "defaulta" USAs statsskuld? Vad skulle hänt om han faktiskt gjort det?
  • 0
Citerar Vamknosen:
Citerar DivineNerd:Eller så "låser" man den Amerikanska ekonomin, att man sätter skyhög moms på utlandsproducerade varor och låg på nationellt producerade varor.

Jag har inte så stor koll på vad för policies Trump lovat, men som jag fattat det så förespråkar Trump en protektionistisk ekonomi och vill alltså på något vis straffbeskatta (troligen via tull och inte moms) varor från utlandet. Dvs ungefär vad du kallade att "låsa" ekonomin.

Sedan så är väl inte Trump känd för att förespråka en konsekvent politik över huvud taget...

Tror ni han menar allvar med att "defaulta" USAs statsskuld? Vad skulle hänt om han faktiskt gjort det?


Han har ju typ redan brutit flera av sina fokus punkter/vallöften. Han ville bygga en mur och bekosta Mexiko lär bli ett stängsel som det ser ut nu betalat av USA på något plan. Han ville städa ur wallstreet och få bort svågerpolitiken, hans övergångsteam är 3 söner och 5 Wallstreet miljonärer varav sönerna ska ta över hans affärsimperium samtidigt eller något åt det hållet mycket etiska krockar här med sitt ämbete deras positioner o.s.v. Utöver det så lovade han att skrota hela Obama care och ersätta det med något nytt. Han kommer som det ser ut bevara delar och utveckla det. Men det är bara ord än så länge vi får se vad han faktiskt gör vid makten. Som det verkar kommer han heller inte själv att försöka starta mer undersökningar av Hillary. Kanske gör andra republikaner det dock men det är lite osäkert.

Jag tror att han vill göra det du beskriver men jag tror inte att han kommer att göra det fullt ut. Frågan är om han ens lyckas hålla sig kvar vid makten i 2 år. Jag har alltid fått intrycket av att han inte ville förlora valet, han ville vinna, visa att det gick men egentligen inte styra landet. Men med tanke på att han ändå vann så vem vet han kanske sitter 8 år. Rent politiskt tror jag att han bryter i princip alla vallöften och placerar sig i mitten rent politiskt. Han är ju i grunden mindre konservativ utan mer liberal/mitten. Hans etniska- nationalism oroar mig mycket som rör sig i bakgrunden, den tror jag får mer utlopp i prat än politik som vi sett (däremot kanske han driver igenom lite för att hålla sig kvar vid makten). Jag tror han blir någonstans politiskt i mitten med inslag av etnisk nationalistiska tendenser som han uttryckt under tiden.

Men vi får se han har ju kongressen och senaten nu en av de starkaste presidenterna så sett på länge. Jag tror förövrigt inte att han nollställer statsskulden eller lyckas betala tillbaka den. Däremot kanske han minskar den en aning. Hans handlingar får tala över hans ord som ofta är felaktiga, nonsens och eller attacker mot människor eller grupper i samhället vars ställningstagande han hela tiden flipp floppar över och byter ställning på.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Vamknosen:
Sedan så är väl inte Trump känd för att förespråka en konsekvent politik över huvud taget...

Så har han alltid varit, även i sina inkompetenta affärer. Precis vad som helst kommer ur den käften. Han lovar allt så länge han tror att det kan ge honom kortsiktiga fördelar. Sen är han ju också en helt oerfaren politiker så han kan nog inte göra mycket mot det listiga gamla etablissemanget. Saker och ting blir nog ungefär som förut även med en storkäft som Trump som president.
  • 0
Vad tycker folket här inne om feminism?
  • 0
Citerar ChrillZor:
Vad tycker folket här inne om feminism?


Som världen och vårat samhälle ser ut idag så är feminism i min mening något som definitivt bör finnas inom politiken. Jag personligen ser mig själv inte som en feminist men däremot finns det en del punkter som jag tycker bör lyftas upp. I Sverige tycker jag jämnställdheten har kommit rätt långt om man jämför med andra länder men femenismen bör fortfarande få andrum för att levnadsvilkoren ska vara jämnt fördelat.

Däremot så stöttar jag inte partier som FI som i min mening fokuserar alldeles för mycket på radikal feminism, det blir lite för mycket missnöjesparti för min smak.
Öga för öga gör världen blind
  • 0
Citerar Pharaoh:
Citerar ChrillZor:Vad tycker folket här inne om feminism?

Som världen och vårat samhälle ser ut idag så är feminism i min mening något som definitivt bör finnas inom politiken. Jag personligen ser mig själv inte som en feminist men däremot finns det en del punkter som jag tycker bör lyftas upp. I Sverige tycker jag jämnställdheten har kommit rätt långt om man jämför med andra länder men femenismen bör fortfarande få andrum för att levnadsvilkoren ska vara jämnt fördelat.

Däremot så stöttar jag inte partier som FI som i min mening fokuserar alldeles för mycket på radikal feminism, det blir lite för mycket missnöjesparti för min smak.


Vad är det för punkter inom feminismen du tycker bör lyftas upp?
  • 0
Tribe: Hur vanligt enligt din uppfattning är det att högintellektuella vänsterpersoner tycker att kvinnor som föder barn och tar hand om sin familj är förtryckta och inte förstår sitt eget bästa? För mig framstår det som att 99% av dina inlägg går ut på att sätta halmdockor i brand i syfte att stärka din ideologiska självsäkerhet. Om du tycker feminister är så dumma varför attackerar du inte åsikter som är någorlunda representerade hos feminister? Och när du väl gör det, finns det kanske någon mer effektiv metod än satiriska kommentarer helt utan finess? Vad sägs om att försöka påvisa argumentens felaktighet genom att attackera dess premisser eller slutledningar?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!