Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Citerar williamcool:
Heja Trump


Trump kommer fan att vinna valet i USA, eller jag förväntar mig av MURICA att han gör det
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Citerar williamcool:Heja Trump

Trump kommer fan att vinna valet i USA, eller jag förväntar mig av MURICA att han gör det


Haha!

Har inte sten koll på allt kring honom, men jag diggar all humor som uppkommer pga av honom
Citerar ante-vante:
Att vår invandringspolitik är misslyckad?


Nu är du tyvärr för generell för att jag ska förstå. Är invandringspolitiken misslyckad i samma ögonblick som en invandrare begår brott mot en infödd, eller vad är din tanke?

Citerar ante-vante:
Att våra politiker och media inte ger en ärlig bild av vad som händer i samhället?


Menar du att politiker och media gör sig skyldiga till oärlighet i samma ögonblick som de inte beskriver varje detalj i varje enskild brottslig gärning? Var går gränsen, så att säga?

Citerar ante-vante:
Har du tänkt på att media ser "nazister" bakom varenda hörn men inte orsaken till varför dessa "nassar" dyker upp?


Här håller jag faktiskt inte med dig. Jag uppfattar det som om man talar om detta relativt ofta. Exempelvis dras paralleller mellan nu och under den tid i 90-talet då det kom mycket människor från balkan och då asylboenden också brann. Sedan har man inte minst talat om ekonomiska faktorer, se t.ex. Gyllene grynings framväxt i Grekland. Jag tycker du är lite väl illvillig mot media nu.
  • 0
Citerar Lurkman:
Jag tycker du är lite väl illvillig mot media nu.



När en del saker i samhället händer så är media väldigt tyst om det är invandrare som är förövarna.

Det senast exemplet är det som händer/händer i Östersund. Lokal media ÖP samt Aftonbladet ger inte några tydliga signalement som kan vara relevanta för att vi ska få en tydligare bild om vem eller varför det händer. När friatider skriver om samma händelser så framgår en annan bild (ja friatider vill förmodligen förmedla en så negativ syn på invandrare som möjligt men det gör händelsen inte mindre sann)

Friatider: http://www.friatider.se/gav-sl-ngkyss-till-offret-efter-verfallet-i-stersund


Östersunds Posten (ÖP): http://www.op.se/blaljus/brott/22-aring-atalas-for-misshandel-efter-vag-av-kvinnooverfall-i-ostersund

Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/man-atalas-for-overfall-mot-kvinna-i-ostersund/

*******


I den här artikeln vill Aftonbladet få det till att det var rasister (vilket det kan va I guess) som har slagit flickan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22406283.ab

I filmklippet längst ner på sidan så säger polisen att gärningsmännen är utländska?


*************
Misshandlad kvinna kan inte hitta något i de stora medierna

Ropade "svenska hora"

http://www.friatider.se/de-ropade-svenska-hora-och-skar-s-nder-mitt-br-st


Lokal media skriver inte mycket:

http://na.se/nyheter/nora/1.3619122-misstankt-valdtaktsforsok-i-nora
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Citerar Lurkman:Jag tycker du är lite väl illvillig mot media nu.


När en del saker i samhället händer så är media väldigt tyst om det är invandrare som är förövarna.

Det senast exemplet är det som händer/händer i Östersund. Lokal media ÖP samt Aftonbladet ger inte några tydliga signalement som kan vara relevanta för att vi ska få en tydligare bild om vem eller varför det händer. När friatider skriver om samma händelser så framgår en annan bild (ja friatider vill förmodligen förmedla en så negativ syn på invandrare som möjligt men det gör händelsen inte mindre sann)

Friatider: http://www.friatider.se/gav-sl-ngkyss-till-offret-efter-verfallet-i-stersund


Östersunds Posten (ÖP): http://www.op.se/blaljus/brott/22-aring-atalas-for-misshandel-efter-vag-av-kvinnooverfall-i-ostersund

Expressen: http://www.expressen.se/nyheter/man-atalas-for-overfall-mot-kvinna-i-ostersund/

*******


I den här artikeln vill Aftonbladet få det till att det var rasister (vilket det kan va I guess) som har slagit flickan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22406283.ab

I filmklippet längst ner på sidan så säger polisen att gärningsmännen är utländska?


*************
Misshandlad kvinna kan inte hitta något i de stora medierna

Ropade "svenska hora"

http://www.friatider.se/de-ropade-svenska-hora-och-skar-s-nder-mitt-br-st


Lokal media skriver inte mycket:

http://na.se/nyheter/nora/1.3619122-misstankt-valdtaktsforsok-i-nora


Pressetiken. Om härkomst inte är relevant ska det inte skrivas ut. Den personliga integriteten måste också värnas.

http://www.po.se/regler/pressetiska-regler

"16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig."

Det finns naturligtvis fler orsaker och fler punkter inom pressetiken som skiljer sig från fall till fall... Obs att tidningarna inte skriver heller om det är etnisk vit svensk som begår brotten heller etc vid samma typer av brott där det inte bedöms som nödvändigt. Det är för att det inte bedöms nödvändigt att veta även om individen som kritiserar kanske gör en annan bedömning i det enstaka fallet. Det vilar också på svensk lagstiftning som tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Det är synd att samma krav inte dyker upp någon annan gång än om det potentiellt är en flykting/invandrare begår brottet, vilket tyder på att syftet egentligen är att en del vill bekräfta fördomar genom enskilda fall för att stärka sina generaliseringar av människor snarare än något annat vilket är problematiskt.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Det finns långt fler exempel, men de ovan är vad jag har uppmärksammat nu den närmsta tiden.

Jag anser fortfarande att medierna inte granskar fall som dessa för de inte vill visa vad som händer. De skriver oftast bara om misshandel/våldtäkt/mord på asylboenden men inte vad som händer utanför.

Saken är att en del av de som kommer hit beter sig på ett svinigt sätt och media och politiker verkar inte göra nått åt saken.
FUS RO DAH!!!
  • 0
ante-vante: Jag har tyvärr inte mycket förtroende för Fria tider, då mina upplevelser av sajten främst har varit att den är mycket lögnaktig och manipulativ så fort man kollar upp den mot källmaterialet, så jag ser ingen anledning att kommentera just detta enskilda fall. Men att det finns en tendens att dölja vissa faktorer som uppfattas som för kontroversiella tror jag definitivt. På senare tid har det ju också spruckit upp att man till och med inom polismyndigheten har försökt följa viss brottslighet.

Men av det följer inte att man bör strunta i all måttfullhet t.ex. beträffande gärningsmäns identitet och deras ursprung. Det är klart att sådan information kan vara relevant att rapportera om. En saklig och etisk nyhetsrapportering kan dock inte utgå från att så är fallet i varje enskild händelse. Men om det t.ex. finns rasistiska inslag i en brottslig gärning, oavsett vem som är gärningsman och offer, så är ju etnicitet oftast en faktor man inte kan bortse från och då håller jag till exempel med om att det framstår som manipulativt att inte rapportera om detta.

Det får dock inte absolut bli till en allmän regel. Journalister bör rapportera ansvarsfullt, inte minst till skydd för enskildas identitet. Att lagstiftaren har gjort undantag från PUL när det kommer till medier med utgivningsbevis fordrar att medierna själva gör en mycket noggrann avvägning när de bestämmer sig för att publicera vad som kan vara personuppgifter.
  • 0
Jag ser också problem med medier som rapporterar om gärningsmäns etnicitet, eftersom det kan förenkla för onödiga hämndaktioner och så vidare. Därför hade det ju varit väldigt bra om statistiska centralbyrån redovisade statistik om dömdas etnicitet inom olika sorters brott. Vad jag vet finns ingen sådan här statistik (om jag har fel får ni gärna länka) vilket jag finner väldigt konstigt.

Alla (oberoende av ideologi) borde ju vara intresserade av eventuella korrelationer mellan brottslighet och etnicitet. Om det finns en korrelation så är det såklart viktigt att veta om det så man kan rikta åtgärderna åt rätt håll. Om det inte finns någon så kan vi slå sönder orättfärdiga fördomar.
  • 0
  • Beer
  • Beer
Allt ska komma fram oavsett etnicitet kön och ålder. Om vi ska ha ett fritt samhälle så måste vi följa det oavsett om det har konsekvenser.

Folk har reagerat ännu mer på att polisen och media håller undan information, istället släpp den fri.

Sen finns det ju alltid enstaka undantag som att utge namn, adress osv.
  • 0
Till användarna som diskuterar om muslimska länder.

Börja med att läsa lite om Kairo deklarationen där länderna som ingår icke följer FN:s mänskliga rättigheter på samma sätt som i Europa.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kairodeklarationen_om_de_m%C3%A4nskliga_r%C3%A4ttigheterna_i_islam
  • 0
Citerar Beer:
Allt ska komma fram oavsett etnicitet kön och ålder. Om vi ska ha ett fritt samhälle så måste vi följa det oavsett om det har konsekvenser.


Om jag tycker musiksmak, favoritglass och ålder när GM förlorade oskulden är relevant när det kommer till ett brott av stöldkaraktär (Rån, stöld, snatteri osv) då? Allt ska ju komma fram som sagt.

Problemet med ditt resonemang är att det blir svårt att dra en gräns. Ska GMs topp tio filmer publiceras? Hans hårfärg, klädsmak, drömskådis i nästa Avengers-film, genotyp? Var drar man gränsen menar du? Glöm inte, det var du som helst okategoriskt tyckte att allt ska komma fram oavsett. Bara för att du tycker härkomst och kön är relevant i alla sammanhang så finns det andra som inte gör det, däribland jag.

Då föredrar jag hellre att man har ett system som nu där enbart det som är relevant för brottet skrivs ut, just för att undvika såna här problem. Det är ju inte ens lagstadgat, så det är fritt fram för vem som helst, ja även slask-sajter som Avpixlat och Fria Tider, att publicera sånt om man känner fört.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Waiiwan:
Om jag tycker musiksmak, favoritglass och ålder när GM förlorade oskulden är relevant när det kommer till ett brott av stöldkaraktär (Rån, stöld, snatteri osv) då? Allt ska ju komma fram som sagt.

Problemet med ditt resonemang är att det blir svårt att dra en gräns. Ska GMs topp tio filmer publiceras? Hans hårfärg, klädsmak, drömskådis i nästa Avengers-film, genotyp? Var drar man gränsen menar du? Glöm inte, det var du som helst okategoriskt tyckte att allt ska komma fram oavsett. Bara för att du tycker härkomst och kön är relevant i alla sammanhang så finns det andra som inte gör det, däribland jag.

Då föredrar jag hellre att man har ett system som nu där enbart det som är relevant för brottet skrivs ut, just för att undvika såna här problem. Det är ju inte ens lagstadgat, så det är fritt fram för vem som helst, ja även slask-sajter som Avpixlat och Fria Tider, att publicera sånt om man känner fört.


Dock så har man ju redan dragit en gräns som rent filosofiskt skulle kunna beskrivas som lika godtycklig som den som också omfattar etnicitet, när man valt att omfatta både kön och ålder.

Men för egen det handlar det helt enkelt om att jag tycker det är stötande att man skulle skriva ut etnicitet i varje fall. Det känns så förbannat gement. Sedan kan det bedrivas hur mycket forskning som helst om förövares ursprung, och skrivas hur mycket som helst i medierna om dessa studier, det har jag inga problem med, men det är för jävla äckligt hur pressetiken ser ut i vissa länder och allvarligt talat - Gud förbjude att nyhetsrapporteringar här liksom där skulle utformas efter pöbelmentalitetens behag.
Citerar Lurkman:
Men för egen det handlar det helt enkelt om att jag tycker det är stötande att man skulle skriva ut etnicitet i varje fall. Det känns så förbannat gement. Sedan kan det bedrivas hur mycket forskning som helst om förövares ursprung, och skrivas hur mycket som helst i medierna om dessa studier, det har jag inga problem med, men det är för jävla äckligt hur pressetiken ser ut i vissa länder och allvarligt talat - Gud förbjude att nyhetsrapporteringar här liksom där skulle utformas efter pöbelmentalitetens behag.


Tycker du att det är lika stötande om GMs kön och ålder skrivs? Som du själv sa så är väl den gränsen lika godtycklig.
  • 0
En anledning till att inte ange gärningsmäns etnicitet(nu hade jag inte velat att man gjorde det ändå men) är att det skulle ge legitimitet till specifikt friatider och den rasistiska diskursen i största allmänhet. Naivt har jag fått för mig att rasister inte finns i Sverige längre, jag har köpt "nä vi är bara kritiska till invandringen". Men med tanke antalet läsare friatider har och att deras artiklar delas höger till vänster måste jag trots allt se den bittra sanningen i vitögat. Det finns rätt många svenskar som desperat vill särskilja människor efter etnicitet och göra allt de kan för att framställa vissa etniciteter som våldbenägna, farliga, äckliga och omoraliska. Skulle de seriösa tidningarna då gå ut och börja ange etnicitet på förövare i sina artiklar så skulle det helt klart legitimisera och pådriva den redan rätt starka diskursen.
Citerar Vamknosen:
Tycker du att det är lika stötande om GMs kön och ålder skrivs?


Nej.
  • 0
Citerar DivineNerd:
En anledning till att inte ange gärningsmäns etnicitet(nu hade jag inte velat att man gjorde det ändå men) är att det skulle ge legitimitet till specifikt friatider och den rasistiska diskursen i största allmänhet.


Fast är inte det här resonemanget analogt med att låta bli att skriva gärningsmäns (eller gärningskvinnors) kön för att undvika ge legitimitet till radikalfeministiska rörelser?
  • 0
Argumentets struktur är det samma men premisserna skiljer sig. Finner man radikalfeminism mycket destruktiv samt menar att media använder könsbenämning vid brott för att driva radikalfeministisk diskurs följer det nog att man föredrar att media inte anger förövarens kön vid brott utan god anledning.
  • 0
Jag vet inte hur man ska lösa det på bästa sätt hur media bör rapportera händelser. Hudfärg har ingenting i nyheterna att göra.

Om det är en gärningsman som är en asylinvandrare (ej svensk medborgare) så kanske det kan vara relevant att berätta? För om tex om jag vänder på steken och det är en svensk som attackerar en asylinvandrare så kommer definitivt media att nämna att det var en asylinvandrare. Då får alltså folk nyhet efter nyhet där allt våld bara är riktat våld mot invandrarna och inte vad en del av invandrarna gör mot befolkningen.

De övergrepp som skedde för ett tag sedan på ett badhus i Östersund var av invandrare, det är inte bara i Östersund som det hänt/händer. I en del kulturer så kan man behandla kvinnor som skit om det inte är klädda som en kvinna så sig bör vara klädd enligt deras kultur. Detta är inte något som folk i det här landet inte tänker på.



"Men have weaknesses and when they see someone smiling it is difficult to control," Mr. Kelifa said, explaining that in his own country, Eritrea, "if someone wants a lady he can just take her and he will not be punished," at least not by the police. "

http://www.nytimes.com/2015/12/20/world/europe/norway-offers-migrants-a-lesson-in-how-to-treat-women.html?smid=tw-nytimes&smtyp=cur&_r=2
FUS RO DAH!!!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Det enda folk efterfrågar är konsekvent beteende från medierna. Har en invandrare begått samma brott som en svensk ska invandraren ha lika stor risk att hängas ut i media. Idag är det bokstavligt talat inte så, och detta summerar i princip hela debatten.

Om folk i den här tråden har argument som försvarar det här beteendet så är jag väldigt nyfiken på att höra dom, för det enda som påstås är att alla ska behandlas lika, oavsett hudfärg, sexualitet, kön, religion osv.

Citerar Waiiwan:
Om jag tycker musiksmak, favoritglass och ålder när GM förlorade oskulden är relevant när det kommer till ett brott av stöldkaraktär (Rån, stöld, snatteri osv) då? Allt ska ju komma fram som sagt.

Det här är samma argument som kristna för mot homosexuella i USA. Tillåter man homosexuella gifta sig "kommer man ju tillåta vad som helst, t.ex. giftermål med saker, giftermål med djur, giftermål mellan pedofiler och barn".

Yttre fysiska attribut, dvs. utseende, *kan* inte vara oetiskt att beskriva. Hur skulle det skada, menar du? Vi kan ta ett exempel, t.ex. sexualitet. Skulle sexualitet beskrivas får man helt enkelt inte en "mer detaljerad bild" av vad som hänt. Man får bara lite extra "smask" i artikeln, och personens privatliv har blottats en aning. Möjligtvis kan det vara relevant i ett kärleksdrama, där ett brott har begåtts (så att man vet om det. t.ex. är 2 älskare av samma kön, så man inte förvirras).

Kort och gott, tycker man det är oetiskt / fel att beskriva yttre attribut så är man cyniker som tror att folk rent generellt kommer få "rasistiska åsikter" om de bara tar del av verkligheten. Jag tycker det är en rätt nedsättande inställning att ha, och att man faktiskt borde ha lite mer hopp om människor rent generellt. Tidningars syfte är inte att läxa upp folk, men svensk media gör det precis varje dag.
@Ree
Haha alltså... Vadå jävla "samma argument"?

Man blir tjock av att äta pizza varje dag. Jag vill inte bli tjock. Jag bör alltså inte äta pizza varje dag. Eller nej just ja! Det är ju samma argument som: Man blir tjock av att dricka vatten varje dag. Jag vill inte bli tjock. Jag bör alltså inte dricka vatten varje dag. Eftersom detta andra argument är felaktigt måste också det första vara det eftersom det är samma argument!

De argumenten du pratar om har ju inte ens samma form, så det är inte särskilt mycket samma på något jävla vis faktist. "Liknande i form" kunde du kanske skrivit, tips till nästa gång.

Skriver från mobben så pallar inte citera.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar DivineNerd:
De argumenten du pratar om har ju inte ens samma form

Mjodå, det är ett "om man ska gå så här långt så kan man gå sååå mycket längre"-argument. Man överdriver.

Hade man varit konsekvent hade man sagt "Men vad händer om vi ska börja överbeskriva folk? Snart kommer artiklar vara fyllda med brottslingars hårfärg, näsform, höjd, öronform och hur brottslingars kläder ser ut!".

Låter bra, tycker jag. Ju mer information om vilka det är som begår brott i samhället, hur de ser ut, hur de klär sig, hur de beter sig, desto bättre. Att hänga upp sig på just hudfärg men inte kön, ålder eller klädsel är inte konsekvent nånstans.
  • 0
Okej då de har typ exakt samma form, fortfarande inte samma argument."Liknande resonemang." Så borde du uttryckt dig!

För mig är det konsekvent eftersom jag ser kön, ålder och etnicitet som tre olika saker. En orsak till att inte ange etnicitet har jag angett några inlägg längre upp.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar DivineNerd:
Skulle de seriösa tidningarna då gå ut och börja ange etnicitet på förövare i sina artiklar så skulle det helt klart legitimisera och pådriva den redan rätt starka diskursen.

Förstår inte alls varför. Alternativmedia har hur mycket material som helst att ta till för att "främja sin rasistiska diskurs". Det är bara så verkligheten ser ut. Du menar att man "ger efter för rasisterna" om man.... gör som resten av Europa och behandlar alla lika?

Ok.
  • 0
Jag har inte skrivit eller implicerat att man skall behandla folk olika, eller hur? Tror du själv att den rasistiska diskursen skulle bli svagare, bli oförändrad eller stärkas av att media skulle rapportera etnicitet? Jag ser främst två orsaker till att den skulle stärkas: Befästning av kategorisering utefter etnicitet(d.v.s att folk vänjer sig vid att tänka på folk efter etnicitet) samt selektiv perception.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar DivineNerd:
Befästning av kategorisering utefter etnicitet(d.v.s att folk vänjer sig vid att tänka på folk efter etnicitet) samt selektiv perception.

Så du menar att om folk *tillåts* ta del av verkligheten, dvs. ren fakta, så kommer de börja kategorisera folk efter etnicitet och bli rasistiska av sig? Tillåt mig tvivla. Men det är klart, vill man inte att folk ska få uppfattningen att invandringen leder till ökad brottslighet av vissa typer så är man såklart emot en sån här förändring.

Får jag gissa att du gillar svenska journalister...? I en tid då svenska journalister har rekordlågt förtroende, främst på grund av hur de vinklar verkligheten ikring invandringen? Inte bara det vi diskuterat då, utan draget till sin absoluta spets, där verkligen *inget* negativt om invandrare får komma fram, oavsett hur allvarligt. Inget.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!