Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Citerar Ree:
Hm... o_o

"Jag vände mig mot min afghanske vän bredvid mig och viskade: "Det är nästan bara du och jag som är yngre här. Det verkar som om de yngre har slutat gå till moskén, den känns så tom". Min vän tittade på mig och sa: "Men vet du inte?" "Vet vad?" undrade jag. "De flesta har åkt till Syrien och Irak för jihad. De har anslutit sig till IS." "

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/jihadister-i-is-kommer-till-sv
erige-som-asylsokande_4023543.svd (Använd adblock, går inte läsa annars...)


Vansinnigt. Vette fan om en reformerad asylhantering skulle göra nån skillnad dock. Det bästa vore om SÄPO hade koll på vilka som reste var och vilka som återvänder när; och att de också har befogenheter till att skaffa sådana uppgifter.

Nu är det ju mycket snack om att man ska förbjuda deltagande i IS och andra terrororganisationer. Något behöver ju göras, men jag tycker att den sortens lagstiftning verkar mycket godtycklig. Därtill så har jag mycket svårt att förstå hur man skulle kunna döma en person för delaktighet i IS eller någon annan terrororganisation som i huvudsak verkar i rättslösa områden varifrån man inte har några säkra uppgifter överhuvudtaget. "Du har tvivelaktiga kontakter, har rest till Turkiet, och har skrutit om dina bragder i Syrien på hemmaplan. Är det verkligen "utom rimlig tvivel"? När blir det utom rimlig tvivel?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Sverige vågar inte göra något mot IS-anhängare. Politikerna kommer ansluta sig till skaran som säger "Äsch, en massa svenskar slogs ju i finska armén för si och så många år sen" eller helt enkelt inte säga något alls än riskera "sticka ut". Är jag tyvärr övertygad om.

Eventuella åtgärder kommer bara uppstå om någon av de som kommit tillbaka inte håller sig i led, och då genom att sätta dom i fängelse. Ingen invandrare kommer nånsin få skulden, och framförallt inte "Islam".
  • 0
Citerar Ree:
Sverige vågar inte göra något mot IS-anhängare. Politikerna kommer ansluta sig till skaran som säger "Äsch, en massa svenskar slogs ju i finska armén för si och så många år sen" eller helt enkelt inte säga något alls än riskera "sticka ut". Är jag tyvärr övertygad om.

Eventuella åtgärder kommer bara uppstå om någon av de som kommit tillbaka inte håller sig i led, och då genom att sätta dom i fängelse. Ingen invandrare kommer nånsin få skulden, och framförallt inte "Islam".


Men vad kan man göra, menar du? Om vi förutsatte att de "inte vågade", som du säger (vilket inte är fallet, eftersom det finns en riksdagsmajoritet för att lagstifta mot deltagande i organisationer som IS), vad skulle de i så fall kunna göra?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Jag vet inte, men ett förbud mot att resa utomlands i syfte att kriga är väl en bra början? Idag verkar det inte finnas några restriktioner i att utfärda resevisum till dessa zoner.
  • 0
Citerar Ree:
Jag vet inte, men ett förbud mot att resa utomlands i syfte att kriga är väl en bra början? Idag verkar det inte finnas några restriktioner i att utfärda resevisum till dessa zoner.


Tycker att det är för långtgående. Konsekvensen blir ju ett förbud att mot att kriga i någon annans regi än den svenska statens. Det är ett mycket snävare fenomen än så som vi vill komma åt; men det är ju korrekt att om man i första hand ska vara så lite godtycklig som möjligt så är ditt exempel den rätta vägen att gå (förutsatt att man bör lagstifta över huvud taget).


Problemet är, som jag ser det, att svenska medborgare kan delta i övergrepp utomlands utan att de lagförs för det. De kan i princip återvända till Sverige för en period och chilla, och sen dra ner till Syrien för att ägna sig åt halshuggning och våldtäkt.

Bevissvårigheten är total. Man vet inte vilka som har gjort vad. Det skulle ungefär vara samma problem även om deltagande i terrororganisationer förbjöds. Eftersom det handlar om ett straffsanktionerat förbud så är beviskraven höga och det vore otroligt om man når upp dit ens i enstaka fall.

Oisin Cantwell har skrivit vettiga invändningar mot detta: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article
19432676.ab


Konklusionen är inte heller obetydlig. Eftersom bevisläget är vad det är, så blir det indirekt så att man kommer misstänkliggöra de muslimer som åker till berörda regioner.

Om problemet enbart vore den svenska säkerhetssituationen, så skulle det i princip inte behövas någon lagstiftning mot detta. Det skulle räcka med att SÄPO bevakade misstänkta terrorister (läser mail, lyssnar på samtal) och avvärjde terrorhoten.


I det stora hela så tror jag att Sverige bör verka på det vis som verkar preventivt. Förhindra radikalisering inom Sverige, och förhindra övergrepp genom att direkt eller indirekt stötta de militära insatser som pågår för att stoppa IS.

Det kommer nog att göra Sverige till mer av en måltavla. Må så vara. Hellre att vi blir måltavlor och gör något konkret än att vi inte gör något alls, samtidigt som terrorister bereds livsrum inom våra landsgränser.
  • 0
  • Xel
  • Xel
Det är skillnad på att slåss med IS för att motarbeta Assad och att åka omkring med IS i byar och döda kvinnor och pojkar med fel utseende, härkomst och religion.
  • 0
Citerar Xel:
Det är skillnad på att slåss med IS för att motarbeta Assad och att åka omkring med IS i byar och döda kvinnor och pojkar med fel utseende, härkomst och religion.


Nej. Slåss man med IS för att motarbeta Assad, så slåss man också för att IS ska regera i Assads ställe. Man slåss alltså för ett samhälle där kvinnor är männens egendom och där alla som inte vill leva som extrem-konservativa sunnimuslimer slaktas eller fördrivs. För varje stad som IS tar över från Assad så är det vad som händer.
  • 0
  • Xel
  • Xel
"För varje stad som IS tar över från Assad så är det vad som händer."

Visste inte att det var någon skillnad faktiskt. Samma helvete oavsett. Att då försöka stoppa en regim som använder giftgas som om det vore växtbekämpningsmedel... Nja, jag vet inte.

Men sant är att vi inte ska förutsätta att de INTE sympatiserar med IS sjuka samhällsvisioner. Att kalla de för dödsknarkartalibaner rakt av är inte heller rätt.
  • 0
Citerar Xel:
Visste inte att det var någon skillnad faktiskt. Samma helvete oavsett. Att då försöka stoppa en regim som använder giftgas som om det vore växtbekämpningsmedel... Nja, jag vet inte.

Men sant är att vi inte ska förutsätta att de INTE sympatiserar med IS sjuka samhällsvisioner. Att kalla de för dödsknarkartalibaner rakt av är inte heller rätt.


Skulle säga att IS är (mycket) värre. Men det är klart att det är många människor som har lidit under Assad som kämpar för IS och som inte heller bryr sig om ifall de bereder ett helvete åt andra, så länge de själva får det bättre.
  • 0
  • Ree
  • Ree
http://www.friatider.se/kanadensisk-media-islamiska-staten-bakom
-terrord-den


*Host* Ehrrmm.... Så bara 5 dagar sen SvD postade artikeln/insändaren om hur IS kommer tillbaks med sleeping cells som ska utföra terrorattentat så händer alltså ett i Kanada?

Heh, får vi se SvD byta sida i saken nu och posta detta, eller kommer de göra som alltid och bara ha någon "stor" nyhet någon dag för att sen glömma det, trots att de mer eller mindre haft en profetia på deras hemsida?
  • 0
Haha, och vilket liv det blev när Björn Söder när Björn Söder sa i ett tal att IS & Al-Qaida är terrorister! GASP!

"Richard Jomshof inledde sitt anförande med att räkna upp flera terrorstämplade organisationer som bland annat Islamska staten och al-Qaida.
- Gemensamt är att de alla är våldsförespråkande och antidemokratiska islamistiska terrororganisationer, sa han."

"- Jag mådde dåligt, men även Richard Jomshof är folkvald. Jag upplevde det som ett icke-traditionellt svenskt beteende att stå i ett folkvalt parlament att häva ur sig den typen av fördomar och rasism. Vi har ett rasistiskt, ett högerextremistiskt parti och då är det inte konstigt att de beter sig rasistiskt även i riksdagens talarstol. Sedan blev känslan ännu starkare av att Björn Söder, SD, var talman mitt under den diskussionen, säger Veronica Palm."

Ja, snyft. Hur vågar han kalla de godhjärtade, halshuggande myspys pojkarna i IS & al-Qaida??!?!11
Särskrivningar är en del av min vardag.
  • 0
Jag bor mitt emot ett boende för ensamkommande flyktingbarn. I området finns även en stor del invandrare. Därför är det lustigt att jag kan konstatera att för mig personligen så påverkar reaktionärerna i form av Sverigedemokraterna mig mer. Detta genom att de facto lamslå regeringen och tvinga fram nyval. Nu vill jag inte påstå att de är ensamma till att det blev som det blev. Det vore att ge dem för stor ära. Framför allt får blocken och i synnerhet blockpolitiken i stort ta på sig skulden. Men det är ändå så att SD just nu ställer till större problem än jag någonsin haft med invandrare.

Citerar Holmfrid:
Ja, snyft. Hur vågar han kalla de godhjärtade, halshuggande myspys pojkarna i IS & al-Qaida??!?!11


Detta är ju att å det grövsta förvränga debatten. Det Jomshof gjorde var att räkna upp extremister och våldshandlingar som begåtts av muslimer, och likställa detta med att alla muslimer är våldsamma. Gång på gång upprepade han "man kan inte påstå att det rör sig om någon liten minoritet". Undertexten varandes att det handlar om en majoritet. Sedan slutar han med att konstatera att det svenska samhället står inför en kollaps. Ur den bakgrunden är Palms uttal mycket mer förståeligt.

Tillagt:

Tycker för övrigt att Robert Hannahs replik var riktigt bra.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Medan etablissemanget lekte godhetens och moralens ställföreträdare i världen så växte SD och blev Sverige överlägset största parti: SD 27,3%

Som statsvetare är det jäkligt spännande att få uppleva en tyst och fredlig folkrevolution i realtid - ett land där det politiska landskapet varit i princip statiskt i ett hundra år.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Som statsvetare är det jäkligt spännande att få uppleva en tyst och fredlig folkrevolution i realtid - ett land där det politiska landskapet varit i princip statiskt i ett hundra år.


Du är förvisso mycket mer bevandrad i ämnet än jag, men jag ska trots det säga några ord.

Regeringarna Reinfeldt och Löfven har haft alla chanser att se till att Sverigedemokraterna skulle förbli ett parti under 10%. Nu ligger de någonstans mellan 20 och 30%. Detta är för att de senaste två regeringarna inte har tagit någon som helst debatt med Sverigedemokraterna eller lyssnat in vad både Sverigedemokraternas och sina egna väljare oroas för. Om Stefan Löfven sade: "Okej, vi ska ha mycket invandring och det här är vår plan" så skulle man kunna ta honom seriöst. Det han säger nu är: "Okej, vi ska ha mycket invandring, men vi har ingen plan". Då är det ju klart som sjutton att Sverigedemokraterna växer mer och mer för varje dag av detta kaos som pågår.

Alla i Sverige oroar sig för jobben, bostäderna, sjukvården, skolan och invandringen på ett eller annat sätt. Om man har en plan så kan man i alla fall diskutera fram något. När regeringen Löfven bara gissar hur många invandrare som kommer komma och hur många som ska tas emot så framstår det som mycket oseriöst. Hur ska vi ordna med ett drägligt liv för dem här med bra bostäder, utbildning och sjukvård om vi inte har några kalkyler över huvud taget? Då kan de lika gärna låta flyktingarna bo i tältläger i sina grannländer istället för att göra det här.
  • 0
Jag gillade Reinfeldts styrning förutom vid slutet. Som Lapsang säger, dem kunde göra något åt Sverigedemokraterna. Men när invandringspolitiken nämns så gör hela 7-klövern bort sig.

Idag gör sossarna och Mp bort sig (vilket var väntat) och alliansen (speciellt Moderaterna) gör mig extremt besviken. Alliansen undrar jag om dem ens bryr sig om politiken eller bara gör något litet aktivitet för att kamma hem månadslönen. Dem säger eller gör nästan inget emot det röd-gröna blocken nuförtiden, låter dem styra riket lite så som dem vill. Blir så förbannad. Om marginalskatts ökningen går igenom så kommer jag verkligen inte bry mig längre om Moderaterna iallafall. (Borg, var tog du vägen?)
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lapsang souchong:
Alla i Sverige oroar sig för jobben, bostäderna

Jag oroar mig inte för min bostad. Allt jag behöver göra är att aldrig flytta så kommer det gå bra. ...... *suck* Det kassa är att det kommer bli "survival of the fittest" i minst 10 år framöver. Jag har inga planer på att flytta, men det känns som man borde ställa sig i kö:er runtom i landet som en slags försäkring.

Du kanske aldrig behöver den (försäkringen), men du är körd dagen du gör det och inte har den.
  • 0
Citerar Ree:
Jag oroar mig inte för min bostad.


Jag skrev "bostäderna" och inte "sin bostad". Sedan tror jag att de allra flesta också bryr sig om saker som inte direkt påverkar en. Därtill tror jag att man gärna vill ha möjlighet att flytta också.
  • 0
Moderaterna bekräftar: Invandringen kommer att tränga undan välfärdsstaten. Reinfeldts masterplan har lyckats, det som sossarna byggde under 100 år lyckades han rasera på ett decennium. http://www.sydsvenskan.se/sverige/moderaterna-varnar-flyktingko
stnaden-kan-bli-gokungen-som-tranger-ut-valfarde/


Farväl välfärdssverige, vi ses aldrig mer.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Läste det där. Värst vad hela invandringsgrejen dragit iväg på blott 2-3 veckor nu. Först var det en generell känsla om att "okej, vi klarar det väl, men det kommer kosta, och kommer ta tid". Nu är det mer "well shit, ingen förutsåg att invandringen kunnat dra in i 7:e växeln, och nu står vi här med öppna dörrar och naiva politiker som stenvägrar göra något".

Känns väldigt maktlös (powerless) i såna här situationer. Vad ger det att rösta i ett mer eller mindre "hjärntvättat" (läs: åsiktsstyrt genom media) land med folk som fått för sig att det enda bra alternativet är det "ondaste"?

Edit: I accidentally a word.
  • 0
Ja, det känns verkligen hopplöst nu när vi har en regering som dryper av inkompetens, en statsminister som inte ens kan prata i hela, korrekta meningar och en opposition som överhuvudtaget inte vill regera för de vet att den som regerar nu kommer få skulden för landets kollaps. Och när valet 2018 kommer är det förstås för sent. Då har Sverige förändrats för alltid.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
Folkpartiet: Invandringen gör att vi måste överge den svenska modellen för gott: http://www.svd.se/eu-bor-tvinga-sverige-att-oppna-arbetsmarknad
en/om/flyktingkrisen-i-europa


Det händer faktiskt på riktigt nu. Och tror mig, svensk borgerlighet har bestämt sig för att det är invandrarna som ska få skulden för välfärdsstatens och vårt lands förfall, när det i själva verket är borgerlighetens dåliga och huvudlösa politik som är orsaken. Ciao ciao.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Regeringen: Det är dags för tältläger i Sverige: http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21552399.ab

Den enorma samhällskollapsen fortsätter och regeringen fortsätter att med sin total sunnessjuka vanvettspolitik. Nu ska alltså asylsökanden som reser från tältläger som ombersörjs av UNHCR placeras i flyktingläger som ombesörjs av Sverige till en kostnadsökning på många tusentals procent. All rim och reson är borta, allt verkar nu handla om att slå sönder det svenska samhället för tid och evighet.

I Danmark, Norge, Finland och Tyskland har asylinvandringsregelverket skärpts under innevarande år. Sverige står ensamt kvar med godhetspolisernas hjärndöda linje. Men det finns ingen återvändo längre, välfärdsstaten måste gå under nu.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!