Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


  • Ree
  • Ree
Om folk visste det fanns ett samband mellan tv-spel och brott så...
  • 0
Min personliga övertygelse och några ströartiklar ifrån avpixlat.info tycker jag är fullt tillräckligt som bevis.
  • 0
Citerar Zaito:
Mer information som denna skadar ingen, i min mening. Någon som håller med mig?


Klassbakgrund, inkomst, utbildning och IQ är något som man hör alldeles för sällan om i svensk media. Måste vara etablissemanget och PK-media som systematiskt utesluter sån information för att vi inte ska få för oss att se ner på den korkade arbetarklassen. Eller vad säger du Ree?

Citerar Ree:
Om folk visste det fanns ett samband mellan tv-spel och brott så...


Korrelation implicerar inte kausualitet. Såvida man inte är av övertygelsen att invandrare genetiskt är mer benägna att begå brott (Och därmed är rasist enligt alla definitioner) så är det rätt svårt att hävda att invandrare begår brott för att de är invandrare. Problemet med SDs retorik är att man helt utesluter klass-skillnader, låg social mobilitet och fattigdom. Ja, invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken, men så är även folk som tillhör den arbetande klassen i stort.
Jag trör själv att ekonomisk utsatthet och ett lägre kulturellt kapital är den största bidragande faktorn bakom större delen av all brottslighet. Även ADHD har jag läst kan bidra till ett mer kriminellt beteende, men orkar inte gräva fram någon källa på det för tillfället.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=
4417066


"När man jämför svenskar och invandrare som lever under liknande socioekonomiska förhållanden, så blir skillnaderna i brottslighet ganska små och de försvinner nästan helt och hållet för andra generationen."
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Waiiwan:
Korrelation implicerar inte kausualitet. Såvida man inte är av övertygelsen att invandrare genetiskt

Har aldrig antytt det heller, så sluta med det där anklagande resonemanget. Högst irriterande, och sänker nivån.

Tog f.ö. upp socioekonomiska skillnader och la fram argument om varför det inte spelar någon större roll trots att det är sant. Var någon sida sen bara, men kort och gott handlar det om att brottsligheten ändå blir större om man fyller på "underklassen" och då utanförskapet. Ren fakta som inte går att förneka.

Tar dock gärna en källa, en riktig källa och inte en artikel, på det Jerzy påstår. Har inga problem att tro det, är bara lite skeptisk till Jerzy som person då han ertappats ljuga förut.

Edit: *Googlar Jerzy* Okej... hittade det här citatet:

"
1. I rapporten "Invandrares och invandrares barns brottslighet, 1996:2" konstaterar BRÅ följande:

"Det har tidigare konstaterats att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte beror på ogynnsam fördelning när det gäller kön, ålder eller bostadsort. Till detta kan nu läggas att invandrarnas överrepresentation i brottslighet inte heller kan förklaras med att invandrare är sämre lottade när det gäller socioekonomisk status."
"

Så vem har rätt? Brottsförebyggande Rådet eller Jerzy? Personligen bryr jag mig inte så värst. Brottsligheten har ökat markant ändå.

Tillagt 2014-06-06 21:12:
Citerar Zaito:
Min personliga övertygelse och några ströartiklar ifrån avpixlat.info tycker jag är fullt tillräckligt som bevis.

Även om du bara beter dig allmänt barnsligt så fick du mig att tänka. Problemet är att svensken inte förstår hur stor del av brottsligheten vi läser om varje dag begås av invandrare. De får inte möjlighet att göra en negativ koppling mellan invandringspolitik och brottslighet, vilket är varför sajter som Avpixlat och Fria Tider växt så mycket. Där får man veta.

Det hela kommer ner till en högst svensk tolkning av de pressetiska reglerna.

"10. Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande."

Hur ofta väljer man att skriva kön och ålder, men inte de andra egenskaperna? I åtskilliga europeiska länder går det utmärkt att skriva t.ex. nationalitet, och det gör det i Sverige också....... när det handlar om Europeiska länder. Fallet "Tyskan", t.ex. Där gick det utmärkt att skriva ut nationalitet. Hon var ju Tysk, inte Somalisk...

Now... Om det då och då hade lagts fram studier som visar på invandrares överrepresentation, kanske en gång per år, eller vartannat år, så hade det kunnat kompensera för detta fenomen. Då hade allmänheten haft tillgång till informationen åtminstone.

But guess what? Såna studier har mer eller mindre förbjudits i Sverige. Man för inte statistik på etnicitet i fängelser eller domar, något som även det är unikt för Sverige.

Så det är lose-lose om man vill ha sån här information utan att besöka sajter som Avpixlat. Det går helt enkelt inte. Vad tycker du jag borde göra om jag vill veta hur mycket invandringen påverkar min stad rent brottsmässigt? Och varför är du obrydd om det? För att du inte läser tidningen?
  • 0
Citerar Ree:
Har aldrig antytt det heller, så sluta med det där anklagande resonemanget. Högst irriterande, och sänker nivån.


Jag anklagade aldrig dig personligen, det var du som tog åt dig. Jag ber om ursäkt om du tolkade det på det sättet.

Citerar Ree:
kort och gott handlar det om att brottsligheten ändå blir större om man fyller på "underklassen" och då utanförskapet. Ren fakta som inte går att förneka.


Men trots detta så väljer du att ändå stötta Sverigedemokraterna som röstat med de borgerliga partierna i typ 90% av alla omröstningar i riksdagen? Samma regering som fört en politik som haft den direkta följden att klyftorna mellan hög- och låginkomsttagare ökat markant. Den förda politiken, som SD i stort verkar stödja, har lett till att Sverige idag har bland de snabbast ökande klyftorna i världen.

Citerar Ree:
Så vem har rätt? BRÅ eller Jerzy?


Det är en bra fråga, men om man väljer att kolla in studier som är mer globala så kan man se en rätt tydlig korrelation mellan just stora inkomstklyftor och bland annat kriminalitet, men även psykisk ohälsa, social stress och annat som kan sägas kunna bidra till ett avvikande (läs: kriminellt) beteende.

Sen finns det fler variabler att ta med i beräkningen. Finns studier som visat att rasifierade i högre utsträckning misstänks och döms på grund av sin etniska bakgrund. De anmäls oftare, utreds mer noggrant, fälls oftare och hårdare osv. Boken "Likhet inför lagen" behandlar just detta.
Dessutom är andelen unga män bland invandrare med en låg socioekonomisk status högre än befolkningsgenomsnittet. Unga män tillhörande arbetarklassen är också den grupp som är överlägset överrepresenterad i alla typer av brott i princip, vilket skapar en förståelig överrepresentation.
Så talade Waiiwan
  • 0
Citerar Ree:
Såna studier har mer eller mindre förbjudits i Sverige.


Mer eller mindre? Är de förbjudna eller är de inte förbjudna?

Jag skulle tycka att det var fantastisk om de kom en studie som visar hur många brott som personer med olika ursprung begår. Det känns mer tillförlitligt än din dumma idé om att börja rapportera ursprung i den alla nyhetsuppdateringar. Nyheterna kan omöjligt rapportera om alla brott som begås i Sverige varje dag, så redan därifrån så vet vi att statistiken inte kommer att vara tillförlitlig. Man kan inte forma sin världsbild utifrån de relativt få fall av brott som det rappoteras om i nyheterna. De scenarion som du målade upp på trådens förra sida, där personer sitter hemma och får sina fördommar bekräftade efter några få nyhetsrapporteringar på TV, låter som en ren mardröm*. Då är det bättre att låta exempelvis SCB ta fram en komplett samling av brott och dra ut lite siffror ur dem, så att man har en bra samling statistik att peka på.

På FBI:s hemsida hittade jag den här tabellen, och det hade varit intressant att läsa något liknande för Sverige:

http://www.fbi.gov/about-us/cjis/ucr/crime-in-the-u.s/2011/crime-i
n-the-u.s.-2011/tables/table-43


* Tycker redan nu att det är en mardröm att folk läser på avpixlat och får för sig att invandrare begår merparten av alla brott. Det skulle inte direkt vara en svårighet att fyllla upp en hemsida med folk ifrån vilken grupp som helst som har begått ett brott. Om man isolerar exempelvis alla fall av personer som äter Kellogs till frukost, och postar dem på en hemsida där man bara rapporterar om de brott som Kellogs-ätare begår, så är det väl klart att folk blir hjärntvättade att tro att Kellogs-ätare är överrepresenterade inom brottsstatistiken. En mer komplett undersökning (som den jag länkar här ovan) skulle motverka det fenomenet, och vi slipper förhoppningsvis sidor som avpixlat i framtiden.

Citerar Ree:
Problemet är att svensken inte förstår hur stor del av brottsligheten vi läser om varje dag begås av invandrare.


Men det vet du, trots att du gång på gång redan har konstaterat att det inte finns någon information om ämnet till oss medborgare? Rappoterar avpixlat verkligen om en så pass hög andel av alla brott som begås att du känner att du kan säga att en väldigt hög andel av alla brott begås av invandrare? Jag antar att stycket här ovanför riktar sig till dig i vilket fall som helst...

------

Gillar inte hur en del kommuner verkar ha speciella små stadsdelar där de placerar alla nya invandrare. Det leder till ett homogent område, som då har svårt att intergrera med resten av Sverige, vilket i sin tur leder till segregation och utanförskap. Vilket leder till oönskade effekter, som exempelvis brottslighet. Mitt förslag på lösning till det problemet är alltså att låta kommunerna placerade in nytillkommna på lite flera olika områden, så att området inte blir så segregerat. Är det någon som tycker att det låter som en bra idé?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Waiiwan:
Finns studier

Studier från Sverige då hoppas jag?

Rasism och diskriminering är inget särskilt stort problem i Sverige idag. Folks acceptans mot homosexuella och utlänningar är bra, bra större än många andra länder, något vi definitivt ska vara stolta över.

Citerar Waiiwan:
Dessutom är andelen unga män bland invandrare med en låg socioekonomisk status högre

Igen, sånt där spelar ingen som helst roll. Resultatet blir ändå ökad brottslighet. Det spelar ingen roll vilket kön, etnicitet, ålder eller nationalitet de har. Om resultatet är ökad brottslighet vill jag göra något åt det, inte ha förklaringar på varför. Det är att vara konsekvent icke-rasist.

Tillagt 2014-06-06 22:54:
Citerar Zaito:
De scenarion som du målade upp på trådens förra sida, där personer sitter hemma och får sina fördommar bekräftade efter några få nyhetsrapporteringar på TV, låter som en ren mardröm*.

Första gången du faktiskt lägger fram ett bra argument. Dock finns ett hål i logiken. Nämligen den att invandrare skulle missgynnas extra mycket om man skrev ut att det var invandrare. Varför skulle de det? Om ett "stort" brott begås så kommer tidningen ta upp det, då det uppenbarligen har allmänintresse. Om invandrare begår flera "stora" brott, får man fel uppfattning av invandrare om de tas upp av tidningarna oftare då?

Men visst, du har en poäng med att Avpixlat m.fl. teoretiskt sett kan hitta hundratals om inte tusentals invandrarrelaterade brott om de bara vill. Jag vet att det är omöjligt att rapportera om alla våldtäktsmål t.ex. Frågan är bara om de gör detta eller ej. Läser mest på Fria Tider, som inte rapporterar om så mycket brott öht, så jag vet inte.

Dessutom är det inte min "dumma idé" om att skriva ut bakgrund hos brottslingar. Det är Sverige som är undantaget här. I Danmark och Norge går det utmärkt att se "Iransk mördare fru" (påhittade rubrik) med bild på gärningsmannen på samtliga löpsedlar. I Sverige vitpixlade man den där killen som dödade en kvinnas son när han var hög på droger. Invandrare har amnesti från att bli uthängda för att journalister agerar föräldrar åt deras läsar och tänker "Nej, sån där information blir dom bara rasistiska av, det tar vi bort". Mardröm är när censur är okej.

Frågan är här "Blir man fördomsfull mot vissa folkgrupper om man skriver ut nationalitet/härkomst på brottslingar?". Nej, för mig. Jag har inga problem med förstå allvaret i att generalisera en hel folkgrupp baserat på något andra gjort. Så om du ska argumentera för nånting, säg då inte att det är "en dum idé", utan förklara varför också.

Citerar Zaito:
Men det vet du, trots att du gång på gång redan har konstaterat att det inte finns någon information om ämnet till oss medborgare?

Juunen hayain dayo (10 år för tidigt). BRÅ har publicerat 2 sammanställningar om invandrares brottslighet, 1996 och 2005. Så visst finns det information, men då 2005-rapporten är baserad på uppgifter så tidigt som 1999 då invandringen inte var lika extrem som idag är den inte särskilt relevant, även om den mer eller mindre bekräftar de saker jag tagit upp i tråden.
Citerar Zaito:
Är det någon som tycker att det låter som en bra idé?

I princip hela Flashback? lol Det är en populär åsikt att vilja "tvångsintegrera" invandrare i våra politikers "sista bastion" Södermalm, där tydligen många bor. Politiker och journalister verkar bo så långt borta från mångkulturen de så gärna pratar sig varma om som de kan.
  • 0
Citerar Ree:
Studier från Sverige då hoppas jag?


Ja.

http://www.dn.se/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla
-led/


Artikel i DN om studierna. Boken heter Likhet inför lagen.

Citerar Ree:
Rasism och diskriminering är inget särskilt stort problem i Sverige idag.


Och jag antar att du säger det i egenskap av att själv vara mörkhyad eller icke-svensk?

Jag är personligen inte svensk och ser inte heller svensk ut (Sydamerikanskt påbrå, mörkare än genomsnittet) och jag har flera gånger upplevt rasismen själv. När jag blir kontrollerad och muddrad av poliser för att jag ser "påverkad ut", när jag blir "randomly selected" på flygplatser och skannad i nakenscanners och de kollar igenom mina väskor. När folk på tunnelbanan hellre sätter sig bredvid någon svensk snarare än mig sent på kvällarna. När folk tittar på mig misstänksamt när jag står bakom dem i en bankomatkö. Har blivit kallad saker på krogen, blivit ombedd att "åka hem" och vakter i butiker tror ofta jag snattat och ber om att få kika i min väska. Jag har blivit nekad i krogköer av vakter som sagt att jag varit för full trots att jag inte druckit en droppe. Mina svenska polare var givetvis välkomna in.

Detta är saker jag upplevt i första hand och som, i och med att synen som SD sprider av invandrare blir alltmer accepterad, också eskalerat och blivit allt vanligare. Sverige är givetvis ett väldigt tolerant land, långt mer än många andra länder, men att säga att rasism inte är något utbrett problem är bara ett tecken på att man saknar förståelse för vad andra människor, som jag själv, upplevt och upplever dagligen.

Det är också därför som antirasismen aldrig kommer vara ett val för mig, utan ett måste för att jag ska över huvud taget ska kunna känna mig trygg. Jag kan inte välja att inte bry mig om nationalistiska och xenofobiska partiers framgångar i hela Europa, eftersom det dem står för är ett Europa där jag inte längre är välkommen. När Almqvist dricker champagne och firar Front Nationals framgångar så sitter jag hemma och känner en faktisk rädsla för hur Europa kan komma att se ut om 10-20 år.
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Waiiwan:
http://www.dn.se/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla
-led/

Intressant, men det är inget definitivt "ja" på frågan om man läser artikeln. Lägger dock märke till många ursäkter och bortförklaringar till invandrares brottslighet. Men men, rasifiering hade inget med vår diskussion att göra, om du inte menar att statistiken blir missvisande pga. den?

Citerar Waiiwan:
Och jag antar att du säger det i egenskap av att själv vara mörkhyad eller icke-svensk?

Säger det av livslång erfarenhet. Jag har aldrig i "riktiga livet" sett någon riktig rasism, med undantag för nån bonde som sagt N-ordet.

Citerar Waiiwan:
När jag blir kontrollerad och muddrad av poliser för att jag ser "påverkad ut", när jag blir "randomly selected" på flygplatser och skannad i nakenscanners och de kollar igenom mina väskor. När folk på tunnelbanan hellre sätter sig bredvid någon svensk snarare än mig sent på kvällarna. När folk tittar på mig misstänksamt när jag står bakom dem i en bankomatkö. Jag har blivit nekad i krogköer av vakter som sagt att jag varit för full trots att jag inte druckit en droppe.

Jag är ledsen att du upplevt det dock. Ovan 4 exempel går dock inte kalla rasism, inte egentligen. Att folk känner misstänksamhet mot mörkhyade är vanlig rädsla för det okända, och är man invandrare får man göra sitt bästa att förstå det. Flygplansexemplet har jag också råkat ut för, flera gånger, trots att jag är "vit" (vi är alla samma ras <3), och jag föreställer mig att det hade varit lätt att tro att "Det är för att jag är mörkhyad" om man är det. Samma med krogsaken, men då vet jag inte alla omständigheter, så jag kan ha fel.

Själv har jag väldigt svårt att tro att den utvecklade världen kommer gå baklänges när det gäller tolera... Acceptans av invandrare. Som sagt, 7.3% av SDs väljare är invandrare.
  • 0
Citerar Ree:
Intressant, men det är inget definitivt "ja" på frågan om man läser artikeln. Lägger dock märke till många ursäkter och bortförklaringar till invandrares brottslighet. Men men, rasifiering hade inget med vår diskussion att göra, om du inte menar att statistiken blir missvisande pga. den?


Vet inte om jag skulle kalla det för "ursäkter" och "bortförklaringar" - det vore lite väl illvilligt - men jag kan förstå vad du menar när jag läser det där. Det känns väldigt svepande. Straffmätning antar jag görs väldigt individuellt, alltså från fall till fall. Hur bär man sig egentligen åt för att bevisa att skillnader i generella strafflängder mellan grupper beror på att folk är "olika inför lagen"? Det känns som en godtycklig slutsats. Kan säkert vara sant, men det krävs jävligt mycket för att man ska kunna bevisa en sån sak - vilket så klart är problematiskt OM det faktiskt är så den olika behandlingen beror på diskriminering, men det innebär inte att man ska lätta på bevisbördan för den tesen.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Tänkte mest på såna här stycken:

"Att invandrare och deras barn verkligen begår fler brott än motsvarande socioekonomiska grupp svenskar (exempelvis socialgrupp III) är varken bevisat eller bevisbart. Däremot kan vi konstatera att personer med utländsk härkomst svarar för en betydligt större del av de anmälda brotten än vad som motsvarar deras andel av befolkningen (cirka 20 procent). Denna överrepresentation innebär alltså att invandrare oftare anmäls för brott och skälet till detta kan vara att de som drabbas av invandrares brottslighet är mer benägna att anmäla brottet än om förövaren varit svensk, att man är mindre villig att vara överseende eller göra upp i godo. "

Han verkar väldigt desperat om att hitta bortförklaringar om varför invandrare är överrepresenterade, vilket bara känns som vurmande, förminskande av brotten. Jag reagerar mot sånt då det är brotten i sig som är viktiga, inte förklaringsmodellerna.
  • 0
Haha det är ett märkligt formulerat stycke. Dels så är det ju helt uppenbart att man inte strikt talat kan bevisa att gruppen x begår fler brott. Däremot så kan man, om man skaffar underlag, tala om mörkertal, och de brott som bevisats förekomma. Sen så finns det så klart faktorer som anmälningbenägenheten hos offer, med mer. Men ska man bara dra till med något, så kan det lika gärna finnas tendenser att individerna i gruppen x i mindre grad än andra anmäler varandra; att överrepresentationen i själva verket är ännu mer omfattande - så KAN det också vara. Det framstår som att forskarna presumerar att olika grupper bör begå en proportionerlig andel alla grupp - men varför detta bör? Varför skulle det vara det naturliga?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Herpaderp, Sverige.

http://www.friatider.se/sr-inte-tillr-ckligt-vinklade

"Granskningsnämnden menar att det är möjligt för SR att intervjua personer som har radikala och antidemokratiska åsikter utan att det strider mot kravet på osaklighet och partiskhet. Men i så fall måste programledarna eller reportern tydligt visa att de är partiska genom att själva ta politisk ställning i programmet, vilket inte gjordes den här gången, konstaterar nämnden i sitt fällande beslut."

Det här påminner om när SVT intervjuade Åkesson när de tvingades ställa in sitt tal i GBG pga. antidemokrater. (Parafraserar) "Hur känns det att ni och er politik framkallar sånt här hat mot er?". *Rullar med ögonen*

OT: Har faktiskt diskuterat med den där Skillt, som de intervjuade. Han var bakom en sajt som hängde ut dömda och icke-dömda pedofiler. Försökte påpeka hur puckat det var, men inget gick fram.
  • 0
Citerar Ree:
OT: Har faktiskt diskuterat med den där Skillt, som de intervjuade. Han var bakom en sajt som hängde ut dömda och icke-dömda pedofiler. Försökte påpeka hur puckat det var, men inget gick fram.


Det går inte att nå fram till människor som hatar. Det är vad som är så farligt.

För övrigt läste jag precis att Colorados legalisering (det är bäst att jag inte nämner det förbjudna ordet, så att inte barnen förleds och sponsorerna flyr - för det är precis vad som skulle hända!) hittills har varit väldigt lönsam. Intäkterna till delstaten är stora, och brottsligheten har under samma tid minskat. Spännande med innovativ politik!
  • 0
Citerar Lurkman:
t lä
Fast legaliseringen har ju funnits i Portugal sedan tidigare där fungerade den inte om vi pratar droger men det kanske du inte gör. Dvs man fick ingen effekt av tex drogminskande osv. Den gjorde dock inte heller situationen värre. Utan Portugal får man hålla en långsiktig övervakning i vilka effekter den där legaliseringen får. Problemet med legaliseringar är att det skapas svarta marknader och mycket brottslighet runt detta som mord, rån, och annat som tillkommer. Jag vet inte vad jag står i legaliseringsfrågan riktigt men jag tycker dock inte att tunga droger ska vara lagliga.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Fast legaliseringen har ju funnits i Portugal sedan tidigare där fungerade den inte om vi pratar droger men det kanske du inte gör. Dvs man fick ingen effekt av tex drogminskande osv. Den gjorde dock inte heller situationen värre. Utan Portugal får man hålla en långsiktig övervakning i vilka effekter den där legaliseringen får.


Skulle gärna diskutera detta med tydligare ordalag men det går inte att göra här.

I Colorado har legaliseringen av den där växten korrelerat med minskad brottslighet. Mycket intressant.
  • 0
Citerar Lurkman:
I Colorado har legaliseringen av den där växten korrelerat med minskad brottslighet. Mycket intressant.


Skulle gärna vilja höra mer om var någonstans du läste om det.

Har själv släktingar som bor i Colorado, och jag pratade lite med dem om det tidigare i sommar när de var på besök här. De berättade att de har observerat att, sedan legaliseringen trädde i kraft, så har folk sett det som att det är helt och hållet fritt oavsett tid och plats. Det vill säga att de nu stöter på folk som röker inne på resturanger eller kör bil efter att ha rökt och så vidare. Ungefär som att de inte anser att förbjudet mot alkohol på vissa platser borde appliceras på den nya legaliseringen. Tydligen så har folk börjat smussla till närliggande delstater också, så bilkontrollerna har ökat sedan legaliseringen. Dock är detta som sagt bara anekdoter ifrån släktingar, så situationen kanske ser annorlunda ut i verkligheten.
  • 0
  • over
  • over
Citerar Zaito:
. Tydligen så har folk börjat smussla till närliggande delstater också


det skulle ju inte vara speciellt konstigt då det e smidigare o smuggla in genom bara en delstat istället för att behöva smuggla från utlandet.

Citerar Zaito:
De berättade att de har observerat att, sedan legaliseringen trädde i kraft, så har folk sett det som att det är helt och hållet fritt oavsett tid och plats. Det vill säga att de nu stöter på folk som röker inne på resturanger eller kör bil efter att ha rökt och så vidare.


heller inte speciellt konstigt efter som de måste anpassa sig efter de nya lagarna så kommer det ta ett tag innan folk anpassar sig till vad som gäller o inte gäller.

jag har dock hört det samma att brottsligheten minskat i och med legaliseringen. då droghandeln med marijuana försvunnit nästan helt.
kan inte länka nått men tror nog inte det e så svårt o hitta på google.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Hmm, det kanske är det som är tricket till att lösa brottslighet i allmänhet. Om vi gör allting lagligt så kan ju ingen begå några brott längre.
  • 0
  • over
  • over
Citerar Zaito:
Hmm, det kanske är det som är tricket till att lösa brottslighet i allmänhet. Om vi gör allting lagligt så kan ju ingen begå några brott längre.


näh men legalisera marijuana i USA är ett bra sätt att inte förstöra folks liv över en löjlig lag.
Det skadar ingen annan än den som röker om ens dem.
Så varför då förstöra en persons liv genom att sätta personen i fängelse över det.

Sedan är marijuana industrin riktigt stor och drogkarteller krigar och mördar varandra över teritorium osv.
legalisering av det skulle inebära riktiga jobb för dem som odlar samt skatte intäkter i både försäljnings land och produktions land och minskad brotslighet med smuggling och drogkarteller.

så länge ett brott inte drabbar nån annan e det då verkligen ett brott ?
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  • 0
Lite off-topic från erat snack. Kan rekommendera alla att kika på detta parti.

http://enhet.se/

Enhet har ganska härliga visioner som är värda att tänka på.
"Don't just teach your children to read...Teach them to question what they read.Teach them to question everything." -George Carlin
  • 0
Citerar Zaito:
Skulle gärna vilja höra mer om var någonstans du läste om det.


PM:ar

Citerar Zaito:
Hmm, det kanske är det som är tricket till att lösa brottslighet i allmänhet. Om vi gör allting lagligt så kan ju ingen begå några brott längre.


Alltså, huruvida det är ett argument beror ju på vad för slags brottslighet det handlar om, och vad det finns för värde av att låta det vara ett brott. Sen så kan givetvis en legalisering av något ha effekten att annan brottslighet minskar, som det tydligen gjort i Colorado.
  • 0
Citerar Zaito:
Hmm, det kanske är det som är tricket till att lösa brottslighet i allmänhet. Om vi gör allting lagligt så kan ju ingen begå några brott längre.


Vad ger dig rätten att, med hot om våld, hindra individer från att göra vad de än behagar med sina egna kroppar?

Brott som inte innebär att någons äganderätt eller dennes själväganderätt kränks bör inte klassificeras som brott.

Citerar -Ogge-:
http://enhet.se/

Enhet har ganska härliga visioner som är värda att tänka på.


Garanterad basinkomst aka medborgarlön? Jo tack, Sverige är redan rött så det räcker och blir över.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar -Ogge-:
Lite off-topic från erat snack. Kan rekommendera alla att kika på detta parti.

http://enhet.se/

Enhet har ganska härliga visioner som är värda att tänka på.


Jag förstår ingenting. Men namnet låter ju väldigt korporativistiskt.
  • 0
Om jag ska vara ärlig så håller jag med om alla svar om legaliseringen som ni har skrivit. Tycker gott och väl att det kan legaliseras över hela USA, då det skulle kunna råda bot på de problem jag drog upp tidigare.

Citerar Lurkman:
Jag förstår ingenting.


Enhet är Miljöpartiet för de som tycker att MP är för högerextrema.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!