Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Citerar ChrizZz:
This.


Jösses. Det är väl snarare andra medier som man har väsnats för mycket i proportion till hur lite man vet. Därtill så har SVT fått utstå massor orättfärdig kritik från alla möjliga gallskrikande människor, bara för att de har gått på bekräftade uppgifter istället för obekräftade.
  • 0
Det är lite trist med kärnvapenbalansen mellan stormakterna.
Jag kan ärligt säga att jag tycker att det vore ganska spännande med ett nytt storkrig här i Europa. Vi har inte fått uppleva krigets vardag på snart 75 år här i Europa. Det skulle nog vända den trista vardagstristessen en aning.
  • 0
Citerar Frid och Fröjd:
Det är lite trist med kärnvapenbalansen mellan stormakterna.
Jag kan ärligt säga att jag tycker att det vore ganska spännande med ett nytt storkrig här i Europa. Vi har inte fått uppleva krigets vardag på snart 75 år här i Europa. Det skulle nog vända den trista vardagstristessen en aning.


Hahaha, jag uppskattar alltid att ärliga yttranden av det här slaget.. Det är klart att det vore spännande! Jättehemskt - men spännande! Den som förnekar det vägrar jag tro på.
  • 0
Citerar Lurkman:
Citerar Frid och Fröjd et är lite trist med kärnvapenbalansen mellan stormakterna.
Jag kan ärligt säga att jag tycker att det vore ganska spännande med ett nytt storkrig här i Europa. Vi har inte fått uppleva krigets vardag på snart 75 år här i Europa. Det skulle nog vända den trista vardagstristessen en aning.

Hahaha, jag uppskattar alltid att ärliga yttranden av det här slaget.. Det är klart att det vore spännande! Jättehemskt - men spännande! Den som förnekar det vägrar jag tro på.


Det blev ett jäkla liv då jag råkade kläcka ur mig det på facebook. Tänkte jag inte på den stackars befolkningen där? Njä, ärligt talat så ligger jag aldrig sömnlös över vad som sker i andra länder. Det ska mycket till för att jag ens ska mäkta med att bry mig om vad som händer i grannhuset
  • 0
Det är ofta därför vi får krig... folk glömmer bort dess fasor, ledare drömmer upp spännande erövringar. Ungdomar som blir lockade av att slåss för sina nationer och vinna ära osv osv osv...kämpar för dessa galenpannor. Låt Europa och världen aldrig hamna i ett stort krig igen, det är något jag inte vill vara en del utav eller få uppleva aldrig mer världskrig.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Det är ofta därför vi får krig... folk glömmer bort dess fasor, ledare drömmer upp spännande erövringar. Ungdomar som blir lockade av att slåss för sina nationer och vinna ära osv osv osv...kämpar för dessa galenpannor. Låt Europa och världen aldrig hamna i ett stort krig igen, det är något jag inte vill vara en del utav eller få uppleva aldrig mer världskrig.

This.

Citerar Frid och Fröjd:
Det är lite trist med kärnvapenbalansen mellan stormakterna. Jag kan ärligt säga att jag tycker att det vore ganska spännande med ett nytt storkrig här i Europa. Vi har inte fått uppleva krigets vardag på snart 75 år här i Europa. Det skulle nog vända den trista vardagstristessen en aning.

Inte konstigt att det blev liv på Facebook. Det är ju som att sitta och hoppas på våldtäkter så länge man själv slipper vara offersubjekt. I allmänhet är människor sociotropiska -- det vill säga att de inte enbart bryr sig om sig själva och sina närmaste -- så sannolikt (och förhoppningsvis) delar de flesta inte åsikten ovan.
  • 0
Småbarn som sitter och önskar efter storkrig... suck.
https://youtu.be/zPcZ-v5C0hk <-- här recenserar jag skit på engelska. Gör ett besök, lägg en kommentar! :)
  • 0
  • Ree
  • Ree
Welp, svensk media klappar sig själva på ryggen och ger Researchgruppen "Guldspaden", ett journalistpris.

http://www.friatider.se/guldspade-till-bonniers-asiktsregistrering

Tydligen ska juryn ha starka kopplingar till Expo, som alla vet, precis som Researchgruppen, har starka kopplingar till den autonoma vänstern.

Själv såg jag bara på RG-skandalen med mörka ögon. Det mötte hård kritik, och Expressen valde i sista sekund att undvika hänga ut "kvinnohatare". Men nu i dagarna har man hängt ut den där docenten igen, tydligen som hämnd för att han anmälde fallet till Justitiekanslern och det faktiskt togs upp.

Vad man gör när man hänger ut folk med fel åsikt, som uttryckt sig fel, men inte olagligt, när man samtidigt inte hänger ut våldtäktsmän och mördare, är såklart att markera att man tycker "näthat" är värre än mord, något som visar på hur sjuka Expressen, Expo, Researchgruppen, AFA m.fl. faktiskt är.

Tillagt 2014-03-23 15:24:
Läsvärt: http://www.marikaformgren.se/#post52
  • 0
Citerar Ree:
Vad man gör när man hänger ut folk med fel åsikt, som uttryckt sig fel, men inte olagligt, när man samtidigt inte hänger ut våldtäktsmän och mördare, är såklart att markera att man tycker "näthat" är värre än mord, något som visar på hur sjuka Expressen, Expo, Researchgruppen, AFA m.fl. faktiskt är.


Hahaha, det här måste ha varit det mest illvilliga som jag har läst idag. Nej. Handlar snarare om att man har nån pressetisk standard när det kommer till brott, medan näthat som det ser ut idag är nytt och mycket omtalat.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Jag hade svarat, men du framför inga argument, så... *shrugs*

Vad tycker du om uthängningarna?
  • 0
Citerar Ree:
Jag hade svarat, men du framför inga argument, så... *shrugs*


Handlar om att man inte har en jämförbar pressetisk standard när det kommer till näthat. Näthat som det ser ut är nytt och utgångsläget är mycket luddigare när anonyma personer offentligt uttrycker sig grovt. Så har det inte varit tidigare.

När det kommer till brott är läget mycket tydligare. Jag tycker att uthängningar av privatpersoner är beklagliga och missbruk av yttrande-/pressfriheter, men att uthängningar av förtroendevalda är berömvärda.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Pressetik omfattar alla beslut en tidning tar. Bara för att ett ämne är nytt gör inte att det kan få speciella regler. Det är min åsikt att genom att hänga ut privatpersoner, som man inte på ett rättssäkert sätt bevisat har skrivit kommentarerna, som inte är dömda, som inte ens är polisanmälda eller misstänkta för brott, samtidigt som man inte hänger ut vissa privatpersoner, däribland våldtäktsmän som Är dömda, så skickar man signalen att näthat går att klassa värre än våldtäkt och mord.

Det är min åsikt, och tydligen tar du avstånd från den genom att skratta. Nice.
  • 0
Signaler och signaler, vet inte hur bisarra tolkningar som Expressen m.fl. kan sägas stå för. En ny tendens rättfärdigar så klart ingenting; men det är i förevarande fall en bättre förklaring än att Expressen i grund och botten tycker att näthat är värre än våldtäkt och mord. Du är alltid så drastisk, Ree! Klart att det lockar till skratt ibland. Inget ont menat.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Heh, okej. Tycker inte det är en drastisk eller förhastad slutsats alls, särskilt med tanke på att jag vet hur såna här beslut tas. Det är allmänintresset som ska stå bakom ett publicistiskt beslut att hänga ut någon. Är nyheten stor eller av särskilt högt allmänintresse så kan man hänga ut. Helst ska brottslingen vara dömd, men beslut att hänga ut kan tas i särskilda fall där allmänintresset är särskilt högt.

Genom att hoppa över allt vad som heter normal pressetik och sunt förnuft och hänga ut privatpersoner, och samtidigt förmodligen bryta mot vissa lagar, visar man klart och tydligt vad man tycker. Att uttrycka fel åsikter, trots att det faller under yttrandefrihet, gör en så hemsk i deras ögon att man får behandla dom hur man vill. Det fanns uppenbarligen ingen tanke på hur deras privatliv skulle påverkas, trots att det är syftet med de pressetiska reglerna (och alltså anledningen till att man inte hänger ut vissa brottslingar).

Flera fick sparken, och en lokalpolitiker för Sverigedemokraterna (totalt obetydlig inom partiet) fick en bomb inkörd i sin brevlåda. Men Lurkman, han skrattar på för att jag uttrycker mig "drastiskt" istället för att se allvaret i händelsen. Att hela det svenska medialandskapet är gravt korrupt, manipulativt och rättfärdigar våld mot oliktänkande.

Skratta på du. Jag tycker inte det finns något utrymme för sånt.
  • 0
Citerar Ree:
Heh, okej. Tycker inte det är en drastisk eller förhastad slutsats alls, särskilt med tanke på att jag vet hur såna här beslut tas. Det är allmänintresset som ska stå bakom ett publicistiskt beslut att hänga ut någon. Är nyheten stor eller av särskilt högt allmänintresse så kan man hänga ut. Helst ska brottslingen vara dömd, men beslut att hänga ut kan tas i särskilda fall där allmänintresset är särskilt högt.


Ja precis. Man väger pressintresset mot motsatta intressen.

Citerar Ree:
Genom att hoppa över allt vad som heter normal pressetik och sunt förnuft och hänga ut privatpersoner, och samtidigt förmodligen bryta mot vissa lagar, visar man klart och tydligt vad man tycker.


En del av problemet är väl att det knappt är olagligt. Man kan anmäla till JK för förtal, men det leder nästan aldrig till något. Grundlagsskyddad press har en orimligt stor rätt till att kränka folks integritet.

Ett publikation påvisar att den ansvarige utgivaren har bedömt publikationen som rimlig, passande, och så. Vad man publicerar samt vilka medföljande detaljer som man väljer att publicerar säger ingenting om hur klandervärt man anser något vara. Att de skulle tycka att näthat är värre än mord/våldtäkt är en slutsats som du drar på egen hand och en tolkning som du själv får stå för. Jag tycker att den slutledningen är helt absurd.

Citerar Ree:
Men Lurkman, han skrattar på för att jag uttrycker mig "drastiskt" istället för att se allvaret i händelsen. Att hela det svenska medialandskapet är gravt korrupt, manipulativt och rättfärdigar våld mot oliktänkande.


Jag tar händelsen på allvar, men tar din nyss nämnda slutsats på desto mindre allvar. Det är ju redan allvarligt. Finns goda grunder för kritik. Man behöver inte ta i så man spricker genom massor helt nya och befängda påstående.
  • 0
  • Ree
  • Ree
"Vem man hänger ut säger ingenting om hur klandervärt man anser något vara." (Ändrad)

Mjodå, tycker inte det är någon svår slutsats att nå alls. Det har länge varit hets mot oliktänkande och SD på Expressen. Mattsson avskyr rentutav SD och deras väljare, och droppen som fick bägaren att rinna över och få honom att slänga bort sina principer som ansvarig utgivare var detta näthat som han så uppenbarligen hatar. Inte en våldtäkt., inte ett mord, inte ett pedofilövergrepp, utan näthat.

Du får självklart tycka att det inte finns något samband. För mig är det uppenbart.
  • 0
Citerar Ree:
Tydligen ska juryn ha starka kopplingar till Expo, som alla vet, precis som Researchgruppen, har starka kopplingar till den autonoma vänstern.


Men what about fria tider som har starka kopplingar till högerextremister? : D
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Inkvoterad:
högerextremister

Vilket dom inte har vad jag vet? De är inte perfekta, så jag försvarar dom inte. Ogillar deras inställning till Ryssland och homosexuella. Men att dra påståenden ur luften är bara oseriöst.
  • 0
Citerar Ree:
Mjodå, tycker inte det är någon svår slutsats att nå alls.


Enkel att nå, men absolut inte underförstådd i själva publikationen, utan det handlar om spekulation. Tycker att anklagelser på grundval av spekulation är problematiska och att samtalet måste hållas rent från sådant. I vår tid så upphöjs tyvärr spekulationer till sanning, vilket inte minst du vet, Ree. Det är sånt som också många av dina meningsmotståndare tyvärr ägnar sig åt.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Oavsett sanningen så är det signalen som skickas. Näthatare förtjänar inte rättigheter, ungefär.
  • 0
Expressens publicering är förstås främst problematiskt ur ett pressetiskt perspektiv. Kommer man att vara konsekventa när man tillämpar sin nya praxis? Jag tror inte det, och det beror ju på att det i Sverige finns ett accepterat hat. Och vi som tycker att allt (nät)hat och extremism är lika förkastligt blir misstänkliggjorda när vi vill vara konsekventa och inte vill demonstrera med AFA & RF.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Jag håller med om att Expressens publicering är problematik. Men, om jag minns rätt, intervjuades deras ansvarige utgivare Thomas Matsson av Avpixlat, och förklarade där att 1) ett fåtal medlemmar i Researchgruppen tidigare hade AFA-kopplingar och 2) de berörda individerna numera tar avstånd från extremism och politiskt våld.

Däremot håller jag med om att media kan vara inkonsekventa, med tanke på att de gärna pekar på SD:s förflutna samtidigt som de tycks ignorera andras. Å andra sidan är SD är riksdagsparti som eventuellt kan komma att ändra svensk lagstiftning (numera blir de ju blockerad av resterande partier). Det är lite som att jämföra äpplen med päron.

Men ptja, jag vet inte. Jag är kluven.
  • 0
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article18
673604.ab


Jag Guillou anför idag i sin kolumn att våldsvänstern egentligen är nazister och SÄPO-agenter som har infiltrerat yttervänstern.

Varför? "För det första kan en stigande våldsspiral bara leda till att staten vinner både fysiskt och politiskt. För det andra går det inte att mobilisera ett folkligt stöd för exempelvis den antiimperialistiska saken om man slåss på gatorna."
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!