Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Reinfeldt är väl statsminister till att börja med?

Att de andra partierna vägrar samarbeta med SD är ju bara spel och teater. De hade kunnat komma överens i andra frågor än invandringen, men nä, de vägrar att prata med dem för att de måste upprätthålla sin image. De beter sig som barn i en sandlåda, och de ska leda vårt land. Yippie.

Alla politiker snackar skit mer eller mindre, men för mig är SD det parti som snackar minst skit och som berättar om en verklighet jag faktiskt kan identifiera mig med (till skillnad från MP som alltid pratar i idealtermer med noll verklighetsförankring).

Röstar man på sossarna vet man ju inte om det egentligen är en röst på MP eller V (till och med Löfven själv har sagt att han inte vet hur politiken kommer se ut efter förhandlingarna EFTER valet). Röstar man på moderaterna vet man ju inte om det egentligen är en röst på FP, C eller KD. SD är det enda partiet där man vet vad man får för sin röst.
  • 0
Citerar Kalopsis:
Sekretesstämpla känslig information som man inte vill låta folk få se.


Sverige är väl fortfarande ganska bra med offentlighet. Verkar dock som det bara går utför.

Citerar Ree:
^ Glöm inte att man nyligen ändrade om så att det krävs dubbelt så många signaturer för att få ett folkval i en kommun (har jag för mig) än tidigare. Från 5% till 10%. Endast SD röstade emot.


Vad är det ens för mening med att ha folkval i kommuner? Kommunerna är väl knappt bemyndigade till att besluta om något alls, förutom... skatt? Att SD förespråkade det tyder väl inte på något annat än populism. Folk som inbillar sig att kommuner har en väsentlig självbestämmanderätt tycker väl att det är toppen.
  • 0
Citerar Lurkman:
Sverige är väl fortfarande ganska bra med offentlighet. Verkar dock som det bara går utför


Ja, internationellt sett är vi ju väldigt bra med genomskinlighet och lite korruption. Men det betyder ju inte att vi är bra. Varför går det till exempel inte att ställa frågor direkt till folkvalda politiker med följdfrågor då de undviker att svara på det man frågade om? Politiker idag har ingen som helst skyldighet att kommunicera med folket, utan beter sig mer som företag som gör reklamkampanjer innan val och sedan hoppas på att så många som möjligt ska rösta på just deras vallöften. Sedan när valet är över klipps kontakten med folket av.

Ta bara det faktumet att politikerna vägrar anordna en folkomröstning om utträde ur EU, trots att det finns en tydlig opinion samt att senaste omröstningen var för snart 20 år sedan.
  • 0
Att man idag demonstrerade tillsammans med AFA och RF gör mig faktiskt ganska irriterad. När genomförs demonstrationen mot politiskt våld?
If you choose not to decide, you still have made a choice. ~ Neil Peart
  • 0
Citerar bjooo:
Att man idag demonstrerade tillsammans med AFA och RF gör mig faktiskt ganska irriterad. När genomförs demonstrationen mot politiskt våld?


Fast nu var det tydligen en väldigt fredlig demonstration, så jag fattar inte vad du har att bajsa ner dig över.

inb4 "asså på fria tider står det såhär"
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Inkvoterad:
en väldigt fredlig demonstration

...med RF-medlemmar som skrek "Fascismen ska krossas!".
  • 0
Buhuhuhu det var vänsterfolk där. Ska jag hämta snuttefilten?
Fan vad folk bölar. AFA och RF var där ja, men vad betyder det egentligen?
Ska man inte kunna tåga för att någon organisation man inte hyser sympati i alla frågor för också närvarar där? Tråkig inställning.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Williamo fortsätter sin knivskarpa retorik ser jag.

Ja, det skickar dåliga signaler när högt uppsatta politiker deltar i samma demonstration som våldsbejakande extremister, måste du väl förstå? Det kanske inte borde det i din värld, men här borta i verkligheten kan det ses som att man ger dom sitt stöd om man inte vägrar delta i en demonstration som såna personer deltar i. Men, lyckligtvis tog Löfven avstånd från detta i en intervju, så jag gissar att han bara är lite allmänt naiv och begick ett misstag, ny som han är.

Eller har det mer att göra med att du sympatiserar med dom här extremisterna att göra?

Och skippa "buhuhu"-snacket. Det är dagisnivå, till och med för dig.
  • 0
Citerar Williamo:
AFA och RF var där ja, men vad betyder det egentligen?


Man sjöng bland annat att en partiledare och folkvald politiker skulle "slaktas". Detta på en politisk demonstration. Sedan kan man förstås inte utgöra en trovärdig front mot fascism om man låter grupper som AFA och RF delta i demonstrationen utan att tydliggöra att de inte är önskvärda där.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Ree:
Ja, det skickar dåliga signaler när högt uppsatta politiker deltar i samma demonstration som våldsbejakande extremister, måste du väl förstå? Det kanske inte borde det i din värld, men här borta i verkligheten kan det ses som att man ger dom sitt stöd om man inte vägrar delta i en demonstration som såna personer deltar i. Men, lyckligtvis tog Löfven avstånd från detta i en intervju, så jag gissar att han bara är lite allmänt naiv och begick ett misstag, ny som han är.

Men det du inte förstår var att alla som motsatte sig rasism var välkomna att delta.
Det var autonoma där. Absolut. Men det var en liten minoritet. Så själva handlingen att tåga med RF och AFA men också väldigt många andra organisationer ser jag inget problem med.
Var själv där med ett gäng och det var en trevlig stämning och väldigt många som slött upp.
Alltså långt ifrån bara "extremister" (vilket är väldigt diffust ord)
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Williamo:
Men det du inte förstår var att alla som motsatte sig rasism var välkomna att delta.

Klart jag fattar det. Och det var nog Löfvéns och Ullenhags syfte också. Men som sagt, det skickar dåliga signaler.

Och folk som använder våld för att få igenom sin politik kommer alltid vara extremister. Att du inte tycker det får en att tro att du har sympatier mot RF/AFA, eller hur var det med det?
  • 0
Citerar Ree:
Och folk som använder våld för att få igenom sin politik kommer alltid vara extremister. Att du inte tycker det får en att tro att du har sympatier mot RF/AFA, eller hur var det med det?

Allting är relativt. Bara för att man inte utgår från en liberal mall när det kommer till statsskick så är man extremist.
Man behöver inte förespråka en våldsam revolution för att bli klassad som extremist. Som många syndikalister t.e.x.

Tillagt 2013-12-23 11:40:
Sen har de med makten alltid rätt att döma ut folk med en annan syn på saker och ting.
De som inte har makten är våldsverkare, psykopater och terrorister.
Samtidigt som våra "folkvalda" politiker sitter med sina förbannade löneförhöjningar och gnuggar sina händer så kan de lätt döma ut de som inte spelar deras regler.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Whatever floats your boat.
  • 0
Klart det är irrelevant att en grupp autonoma hakar på ett demonstrationståg. Hur fan ska man kontrollera det och vem ska ens ta ansvar för det, det är en demonstration, och definitionen av demonstration är "vandrande och högljudd grupp människor som för tillfället vägrar ta ansvar för sina individuella handlingar". Talmannens kommentar om varför han deltog är fullt rimlig. SD hade mycket att vinna på att delta, men de är ju som de är. Strategiskt hjärndött. De fattar inte att demonstrationen är folklig och hakar istället upp sig på en promille idioter (om ens det), nästan som om de letade efter en ursäkt till att slippa gå med. Patetiskt.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Hur fan ska man kontrollera det

Det var känt från första början som jag förstått det.
  • 0
Citerar Ree:
Citerar Lurkman:Hur fan ska man kontrollera det
Det var känt från första början som jag förstått det.


Så har jag också förstått det.
  • 0
KAN VI INTE VARA GLADA ÖVER ATT DET GICK BRA FÖR EN GÅNGS SKULL. KOM IGEN. TYDLIGEN SÅ BRÖTS INGA REGLER, OCH SKITEN GICK BRA. OJ DE SKREK FULA SAKER, FÖR DET BRUKAR JU INTE HÖGERRÖRELSER GÖRA ALLS NENE. FAN VAD JAG HATAR DEN HÄR TRÅDEN NI SUGER DÖ
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Lurkman:
De fattar inte att demonstrationen är folklig


Är det verkligen så? Jag har bilden av att det främst är en ganska fanatisk vänsterrörelse som utgör lejonparten av de som närvarar, organiserar och politiserar. Jag synade demonstrationen i Lund i fredagskväll och det var inte alls en särskild god representation av folket, utan snarare en homogen samling yngre (vita) män och kvinnor med koppling till Ung Vänster, SSU, RF, AFA och ett par lokala vänsterorganisationer. Av flera skäl skulle jag aldrig ha gått med i en sådan demonstration och alla borgerliga partier förefaller har resonerat likadant då deras partiledare inte vald att frekventera Kärrtorp, detta för att tona ner det hela.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Alla har väl rätt att demonstrera för det de tror på så länge våld inte används? Det som kännetecknar extremister är just att de inte klarar av oliktänkande - de vill på olika sätt tvinga (hot och våld) folk att tycka likadant som de själva.

Det finns extremister både till höger och vänster samt inom islam.
  • 0
  • Ree
  • Ree
WOW!

SVT sände igår ett riktigt långt inslag om hur den svenska narkotikapolitiken är fullständigt katastrofal.

http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-154?autostart=true

Börjar ungefär 7:30 in i Aktuellt igår. Har inte tänkt diskutera det alls, då det är förbjudet här på GR, men jag betvivlar att man inte får länka till svenska nyhetsprogram som sänds på TV liksom.
  • 0
I mitt blickfång har hamnat att Forum för levande historia har - äntligen - valt att uppmärksamma den flata svenska hållningen mot kommunismen och dess illdåd.

Artikel: Ideologi hindrar samtal om kommunismens brott
"De som upplever det som ett hot att man informerar om kommunismens brott upplever att det är ett hot mot deras övertygelser, säger Valter Lundell."

Fördjupningsreportage: Kommunistiska regimers brott mot mänskligheten
Givetvis borde även Nordkorea fogas till denna lista, men eftersom den kommunistiska regimen i Nordkorea fortfarande är verksam och i någon mån livskraftig kan det kanske vara enklast att avvakta med att författa dess historia.

Hursomhelst så är det mycket glädjande att Forum för levande historia tar sitt folkbildande ansvar och sprider information om varför kommunismen är det mest barbariska fenomen som världen skådat.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Ree:
WOW!

SVT sände igår ett riktigt långt inslag om hur den svenska narkotikapolitiken är fullständigt katastrofal.

http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-154?autostart=true

Börjar ungefär 7:30 in i Aktuellt igår. Har inte tänkt diskutera det alls, då det är förbjudet här på GR, men jag betvivlar att man inte får länka till svenska nyhetsprogram som sänds på TV liksom.


Tittade nu. Det var intressant.

Håller inte med om att katastrofal narkotikapolitik är det samma som att dödsfallen ökar. Eller ökade missbruket också? Har ett korttidsminne på fem sekunder skulle jag tro. Minns inte.
  • 0
Kan inte annat än att LOL:a åt GRs antidrogregel. Alkohol är också en drog som skördar många liv varje år, men den är socialt accepterad och till och med uppmuntrad.

Det är nog mitt svenska favorithyckleri tror jag.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Kalopsis:
Kan inte annat än att LOL:a åt GRs antidrogregel. Alkohol är också en drog som skördar många liv varje år, men den är socialt accepterad och till och med uppmuntrad.


Ja det får man ju tycka vad man vill om, men nu är det ju så att droger är förbjudet till skillnad från alkohol så då får man gott ta det som det är.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar kraz:
Ja det får man ju tycka vad man vill om, men nu är det ju så att droger är förbjudet till skillnad från alkohol så då får man gott ta det som det är.

Jag ser dock inte hur det är ett argument för att förbjuda t.ex. diskussioner om narkotikapolitik. Nyhetsinslaget handlade om just det, om hur man hanterar narkomaner bäst och att man ifrågasätter vad som är bäst för samhället.

Jag gissar att man inte vill att det ska bli som på Flashback, typ "Öh, fatta jag gjorde värsta grejen på röka igår, det var så jäkla skoj!" och man på det sättet kanske får någon ungdom intresserad. Men förbjud det isåfall, inte "allt som rör droger".

Liksom, man får diskutera straffsatser för mord och extremism. Men säger du "Sverige borde ta bättre hand om missbrukare" så blir det ban (okej, kanske en varning först). Det känns inte rationellt.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!