Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Självklart är det så att de som tillämpar lagar ska utgå från dess hierarki även vid direkt demokrati. Det tror jag alla vi som förespråkar direkt demokrati tar för givet.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Självklart är det så att de som tillämpar lagar ska utgå från dess hierarki även vid direkt demokrati. Det tror jag alla vi som förespråkar direkt demokrati tar för givet.


Ja. Det är väldigt banalt.
  • 0
  • Ree
  • Ree
http://www.friatider.se/vald-ar-sa-javla-roligt-mot-mannen-bakom-
researchgruppen


Handlar om Researchgruppens medlemmar och vad de står för, vilket tyvärr verkar vara våld och mer våld. Nu är jag tydligen med i dessa personers register, trots att jag bara skrivit, i min mening, väldigt rationella och sakliga saker om invandringen. Är nog på den andra sidan av spektrumet om man räknar dom som blev uthängda som den "dåliga" sidan.

Dessa personer har däremot förmodligen inga problem att misshandla/skrämma meningsmotståndare, så jag vet inte riktigt hur jag ska känna, men någon bra känsla är det inte.

Ung Vänster verkar även ha problem att ta avstånd från våld. Läste något om att de var tvungna att byta ut deras ledare för att han sympatiserade med Revolutionära Fronten. Men den nye ledaren hade även han sympatier till gruppen... *skakar på huvudet*
  • 0
Mjoe, tråkigt nog kommer det alltid finnas folk med allvarliga psykiska problem som istället för att inse detta och gå i terapi släpper ut sina aggressioner på annat vis, till exempel genom att bli fotbollshuliganer eller som i detta fall slåss för någon politisk åsikt. Likt fotbollshuliganerna känns det som att dessa vänster/höger-extrema dårar är mer intresserade av att bråka och hitta på djävulskap än att faktiskt få fram sin politik. Vilsna själar som desperat vill hitta någon slags samhörighet.
http://www.fyndadirekt.se
  • 0
Extremvänstern är ju legitim i Sverige. Detta är landet där ministrar som inte betalar tv-avgift får avgå, men inte den partiledare och potentiella minister som kallar sig själv för "kommunist". Vad skulle ha hänt om Jimmie Åkesson kallade sig själv för nazist, tror ni? Jag tror inte att han skulle få spela mysgubbe i SVT-programmet Maestro, i alla fall.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Ree:
Ung Vänster verkar även ha problem att ta avstånd från våld. Läste något om att de var tvungna att byta ut deras ledare för att han sympatiserade med Revolutionära Fronten. Men den nye ledaren hade även han sympatier till gruppen... *skakar på huvudet*


Enligt dem själva så skulle de har problem med att verka om det inte fanns anti-fascister som försvarade dem.
  • 0
http://www.liveleak.com/view?i=80e_1377436282

Detta är alltså Revolutionära Frontens film om sig själva. Så ser ett reellt hot mot demokratin ut, och det kommer från vänster.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
http://www.liveleak.com/view?i=80e_1377436282

Detta är alltså Revolutionära Frontens film om sig själva. Så ser ett reellt hot mot demokratin ut, och det kommer från vänster.

Äh, det är ju bara pojkstreck. ;)
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Williamo:
Äh, det är ju bara pojkstreck. ;)

Ptja, jag vet att vänstern gärna anför det resonemanget. Men då det är myndiga personer vi talar om så måste de väl vara mentalt handikappade för att det ska räknas som ett pojkstreck. Eftersom att de är medlemmar i RF är det nog högst troligt att de faktiskt är mentalt handikappade, vid närmare eftertanke.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Hellyjavlahansen:
Det finns nästan ingenting på denna jord som är så avskyvärt som den autonoma vänstern.

I kampen mot fascismen så har de själva blivit likadana.


Som jag tidigare har anfört så uppskattar jag mycket hur deras huvudsakliga engagemang tycks bestå av antifascism. På så vis fyller de sin funktion. Tråkigt att oskyldiga drabbas bara.

Sedan så tycker jag att man gärna kan vara restriktiv med användandet av fascism. Säger man att den autonoma vänstern är fascistiskt så låter det som man anklagar den för att vara inkonsekvent. Jag ser inte riktigt hur den är inkonsekvent. De har aldrig tagit avstånd från våldutövning. Organisationerna brukar också sakna en hierarkisk struktur där nassarna är väldigt tydliga.

Men visst, om fascism har blivit synonymt med allt våldsamt och eländigt så...
  • 0
Citerar Lurkman:
Men visst, om fascism har blivit synonymt med allt våldsamt och eländigt så...


Det är ju en ganska fascistisk metodik man anammat, om inte annat. Och med tanke på att den här avgrundsvänstern gärna betecknar allt till höger om socialliberalismen för extremhöger, överklassfascistisk och rasistisk så kan man ju tycka att de rimligtvis borde kunna tåla att få ett och annat epitet pådyvlat sig själva. Men jag kan hålla med om att man ska försöka vara tydlig och restriktiv i sitt användande av ordet fascism, för annars blir det gärna som när bluffhistoriken Henrik Arnstad påstår att SD är ett tydligt fascistisk parti. Lätt löjeväckande, alltså.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Som jag tidigare har anfört så uppskattar jag

Citerar Lurkman:
De har aldrig tagit avstånd från våldutövning

Rätta mig om jag har fel, jag är trött, men tycker du våld är okej "i vissa sammanhang" här?
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Det är ju en ganska fascistisk metodik man anammat, om inte annat.


Jag tycker att fascistisk metodik låter ganska luddigt. Känns som man har förföljt och misshandlat meningsmotståndare i evigheter, och så sysslade väl extremvänstern med det innan fascism ens existerade som begrepp. Så jag vet inte om man kan anklaga dem för att syssla med fascism när de bara förvaltar sitt arv! - ifall jag ska generalisera och låtsas om att alla vänsterextremister är likadana.

Citerar Ree:
Rätta mig om jag har fel, jag är trött, men tycker du våld är okej "i vissa sammanhang" här?


Tror du att jag är pacifist eller?

Visserligen vore det bättre om alla bara ville kramas. Men jag menar att det är bra att de klår och skrämmer slag på nassar, istället för att de lägger den kraften på att försöka välta omkull samhället. Om jag ska försöka vara lite rationell alltså. Tycker att huliganism är vämjeligt och kan känna rädsla av bara tanken på att det förekommer.
  • 0
Våld är det enda sanna.
Jag hatar djurvänner.
  • 0
Citerar Lurkman:
Jag tycker att fascistisk metodik låter ganska luddigt. Känns som man har förföljt och misshandlat meningsmotståndare i evigheter, och så sysslade väl extremvänstern med det innan fascism ens existerade som begrepp. Så jag vet inte om man kan anklaga dem för att syssla med fascism när de bara förvaltar sitt arv! - ifall jag ska generalisera och låtsas om att alla vänsterextremister är likadana.


Det är inte omöjligt att du har rätt i sak! Extremvänstern har förstås alltid varit våldsam och hatisk, eftersom att den har haft ett så klent folkligt stöd på ett ideologiskt plan - de flest delar säkert deras uttalande "anti-fascism", dock. Jag vill nog vidmakthålla att deras tillvägagångssätt kan vara att betrakta som fascistisk och detta även om denna perversa subkultur har funnits längre än termen som sådan, det är rättvisande, helt enkelt.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Det är inte omöjligt att du har rätt i sak! Extremvänstern har förstås alltid varit våldsam och hatisk, eftersom att den har haft ett så klent folkligt stöd på ett ideologiskt plan - de flest delar säkert deras uttalande "anti-fascism", dock. Jag vill nog vidmakthålla att deras tillvägagångssätt kan vara att betrakta som fascistisk och detta även om denna perversa subkultur har funnits längre än termen som sådan, det är rättvisande, helt enkelt.

Ehh, det är ju många som balbar om att driva anti fascism är fascistiskt i sig.
Men det är ju bara dumt. Jag menar man måste göra något åt saken, och bara för att man bajsar på det parlamentariska skiten så är man per automatik fascist. Skit i borlig slask media.
Gatansparlament styr!!
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Tror du att jag är pacifist eller?

Visserligen vore det bättre om alla bara ville kramas. Men jag menar att det är bra att de klår och skrämmer slag på nassar, istället för att de lägger den kraften på att försöka välta omkull samhället. Om jag ska försöka vara lite rationell alltså. Tycker att huliganism är vämjeligt och kan känna rädsla av bara tanken på att det förekommer.

Nej, jag trodde du var emot all form av våld, precis som vilken annan demokratiskt lagd person som helst. Men tji fick jag för att jag trodde det bästa om dig.

Här har du lite läsning som förhoppningsvis blandar om lite i dina tankebanor: http://www.sydsvenskan.se/sverige/storsta-hotet-kommer-fran-va
nster/


Det är alltså den autonoma vänstern som står för majoriteten av alla våldsdåd, och är det största hotet mot demokratin, inte några kvartersnazister.

I jakten på ondskan blir man ofta det man hatar.

Tycker även det är extremt ironiskt att det är jag som hamnat i ett åsiktsregister för att jag mer eller mindre råkat skriva på Fria Tider/Avpixlat, men att folk som tycker våld är okej på något sätt klassas som goda i sammanhanget. Sjukt.

Du som sett mig skriva i SD-tråden, om du utgår från att jag hållit samma ton på dessa "hatsajter" som här, tycker du jag gjort något som gör att jag förtjänar att vara i en lista namn som eventuellt AFA/RF har tillgång till?
  • 0
Citerar Hellyjavlahansen:
Så sverigedemokrater som blir attackerade har gjort sig skyldiga till något brott då eller? Eller Ni vänstermänniskor kanske skapar era egna lagar?
:sick

Du verkar ta det här med att folk utsätts för hot och våld väldigt coolt. Vi får väl innerligt hoppas då att du inte utsätts för något liknande från folk på högerkanten. Vi vill ju inte att du ska ändra åsikt.


Att sverigedemokrater drabbas är förstås ett problem.

Mitt budskap var att det inte är ofördelaktigt att folket på ytterkanterna finner sitt största intresse i att klå upp varandra.

Jag är inte vänster, din nasse! lol halmdockor visst är det roligt med halmdockor lol bara häva ur sig saker och låtsas om att det träffar rätt lol

Tillagt 2013-12-21 12:30:
Citerar Ree:
Nej, jag trodde du var emot all form av våld, precis som vilken annan demokratiskt lagd person som helst. Men tji fick jag för att jag trodde det bästa om dig.


De enda som är emot alla former av våld är väl hippies och nunnor. Varenda demokratiskt lagd person borde förstå att staten bygger på ett våldsmonopol och att statens våldsutövande är en förutsättning för att det demokratiska skicket ska kunna bestå. Att vara emot våld i sig är bara ett symptom på likgiltighet inför allt i världen som är värt att försvara.

Däremot så köper jag att allt olagligt våld i förlängningen är ett hot mot rättsstaten.
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Om du menar polisens utövande är det såklart en tråkig nödvändighet, även om de såklart alltid borde jobba på att lösa situationer utan våld/fysisk smärta. Du vet nog att jag menade våld utfört av civila.

"Värt att försvara". Vi har i princip oändligt med mat. Vi har tak över våra huvuden, värme, och lever otroligt mycket längre än människor generellt gjort i mänsklighetens historia.

När man nått ett sånt samhälle känns det väldigt hycklande att hålla på att prata om våld som en nödvändighet. Det borde vara utrotat vid det här laget, precis som (äkta) rasism (varför jag nu känner mig tvingad att ta upp det...)
  • 0
Citerar Ree:
^ Om du menar polisens utövande är det såklart en tråkig nödvändighet, även om de såklart alltid borde jobba på att lösa situationer utan våld/fysisk smärta. Du vet nog att jag menade våld utfört av civila.


Precis. Tråkig nödvändighet. Finns många former av våldsutövande som är "tråkiga nödvändigheter" och polisens är bara ett exempel på det. Du uttalade dig generellt om våld, "all form av våld", så jag tolkade det också så.

Citerar Ree:
"Värt att försvara". Vi har i princip oändligt med mat. Vi har tak över våra huvuden, värme, och lever otroligt mycket längre än människor generellt gjort i mänsklighetens historia.


Menade hypotetiskt. Ett exempel är en sådan situation då man med våld måste försvara sig själv och/eller närstående.

Känns som det här har runnit ut till en nonsensdiskussion. Var vill vi komma? Det känns som vi egentligen tycker ungefär samma sak, förutom att du är mycket mer tydlig i ditt fördömande av politiskt våld.

Citerar Ree:
När man nått ett sånt samhälle känns det väldigt hycklande att hålla på att prata om våld som en nödvändighet. Det borde vara utrotat vid det här laget, precis som (äkta) rasism (varför jag nu känner mig tvingad att ta upp det...)


Fast det är fortfarande en nödvändighet, som sagt. Det finns folk som stjäl, misshandlar och mördar som med våld måste spärras in - och jag tror att vi kommer att få se mer av den varan i framtiden. De bästa dagarna är bakom oss.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Precis. Tråkig nödvändighet. Finns många former av våldsutövande som är "tråkiga nödvändigheter" och polisens är bara ett exempel på det.

Det är dock samhället, dvs. samtliga människor i Sverige som varit med och bestämt att det ska vara så, så jag vet inte riktigt vad det är du klagar på. Att det är "staten" som står för våldet är inte logiskt på någon nivå.

Men som sagt, nonsensdiskussion utan mål. Våldet går ner för varje dag vi får mer välfärd och det blir mer jämställt i samhället. Det kommer aldrig försvinna helt, men det finns många saker man kan göra för att minimera det.
  • 0
Citerar Ree:
Det är dock samhället, dvs. samtliga människor i Sverige som varit med och bestämt att det ska vara så, så jag vet inte riktigt vad det är du klagar på. Att det är "staten" som står för våldet är inte logiskt på någon nivå.


Jag klagar inte.
  • 0
Är det bara jag som tycker att Sverige lever i en folkvald diktatur? Folket får "bestämma" en gång var fjärde år, sedan kan politikerna göra precis vad de vill. Sekretesstämpla känslig information som man inte vill låta folk få se. Bryta vallöften (folk glömmer ändå bort om ett par år). Vägra svara på frågor (prova att ta kontakt med en politiker och få ett rakt svår på en svår fråga - det är omöjligt).

Jag har tappat respekten för "demokratin" när det är på detta sätt. Avståndet mellan vanligt folk och politiker är ungefär som avståndet mellan vanliga medlemmar och redaktionen på GR.
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Glöm inte att man nyligen ändrade om så att det krävs dubbelt så många signaturer för att få ett folkval i en kommun (har jag för mig) än tidigare. Från 5% till 10%. Endast SD röstade emot.

Det är även tal om nya försök att blocka SD från inflytande med blocköverskridande överenskommelser. SD har lite att säga till om just nu, men borde börja käfta efter valet om de inte får åtminstone lite att säga till om. De är vågmästare och kan skjuta ner väldigt många förslag och "göra kaos" av riksdagen om de vill.

Även Reinfeldts agerande rätt vidrigt av en premiärminister. Säger att politiker som blir misshandlade får skylla sig själv för att ha fel åsikter. Vägrar ta avstånd från uthängningarna. Blir allmänt rabiat när SD öht. nämns och är fortfarande inne på 2009-spåret om att de är främlingsfientliga rasistnazister med "kasst människovärde" etc. etc.

Nog kunde det se bättre ut. Men samtidigt har vi nog bara oss själva att skylla. När det blir populärare att söka information själv istället för att bara läsa tidningar, när man verkligen får skräddarsydd information, så tror jag mycket kan ändras.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!