Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Citerar Williamo:
Nyligen var det Reinfeldt som briljera. Det mesta av inkomstklyftorna ökande skedde under Perssons tid är han noga att påpeka. Men förfan ni har suttit i makten sedan 2006. Det går inte att skylla ifrån sig på det här sättet.


Eftersom studien gällde perioden 1999-2011 så är det mycket väl relevant att nämna att klyftorna ökade även under den merpart av tiden som Göran Persson var statsminister. Nu verkar det dock vara så att själva uppgiften som sådan går att ifrågasätta. Ja, inkomstklyftorna ökade under Persson, men inte mer än under Reinfeldt (av artikeln att döma). Var person i landet får efter eget tycke och smak bedöma statsministerns omdöme när han var med, förefaller det som, felaktiga uppgifter.



Citerar Williamo:
Nästan som att man börjar fundera på att agera utomparlamentariskt.
Kanske ska gå med i Revolutionärafronten nu när jag sitter här och är ilsken. Då agerar man iallafall istället för att smöra på med populistiskt flosker.


Tur att du inte är konstant ilsken då. Dessa utomparlamentariska och halvfascistiska grupper likt Revolutionärsfronten och AFA är verkligen inget jag tycker du ska gå med i. Du har redan varit med i ND, och det ångrar du ju. Gör inte samma misstag igen.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Vikkan:
Politikerna i detta land är ingen höjdare men det är vi som väljer dom, det är vi som har möjlighet att ändra. Att göra något "utomparlamentariskt" tycker jag är obotligt korkat så länge vi har en någorlunda fungerande demokrati. Man saknar legitimitet och representerar bara sina egna åsikter. Revolutionära fronten är ju idioter av rang.

Givetvis är det parlamentariska något att föredra. Men det växer en frustration i och med denna jävla sandlåda till riksdag.
De partiet som ändå känner mest förtroende för generellt är V.
Där sätter man iaf ner foten och uttrycker sig istället för att göra det M och S är bäst på...

Senaste opinionsundersökningen hade C och KD mindre en 4%. Det går bra nu.
Hoppas bara det håller sig.

Tillagt 2013-02-18 19:37:
Citerar Oxenstierna:
Eftersom studien gällde perioden 1999-2011 så är det mycket väl relevant att nämna att klyftorna ökade även under den merpart av tiden som Göran Persson var statsminister. Nu verkar det dock vara så att själva uppgiften som sådan går att ifrågasätta. Ja, inkomstklyftorna ökade under Persson, men inte mer än under Reinfeldt (av artikeln att döma). Var person i landet får efter eget tycke och smak bedöma statsministerns omdöme när han var med, förefaller det som, felaktiga uppgifter.

Precis. Den statestiken jag fått presenterad för mig visade att det ökar mest under Reinfeldts tid som statsminister, men givetvis så får man inte glömma att M inte bär allt ansvar. Men han har ändå nu haft ett gott bra tag på sig att ändra på saker och ting.
Det är bara detta med att skylla ifrån sig utan att komma med förslag och självkritik.

Citerar Oxenstierna:
Tur att du inte är konstant ilsken då. Dessa utomparlamentariska och halvfascistiska grupper likt Revolutionärsfronten och AFA är verkligen inget jag tycker du ska gå med i. Du har redan varit med i ND, och det ångrar du ju. Gör inte samma misstag igen.

Dock lite frestande att kasta sten kan man tycka.
Nä, man bör hålla sig undan från sådant skit.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
kan hålla med om att V känns som ett "ärligare" parti många gånger men deras retorik handlar bara om att klaga eller känsloargument (plus att jag inte håller med om deras åsikter i huvudtaget i de flesta frågor...)
  • 0
Åsikter om REVA?
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Tog upp det i SD-tråden också.

Det är en jävla fars att folk som dessa har någon som helst politisk makt i Sverige. http://www.youtube.com/watch?v=WTY_QPudEoo&feature=em-co
mment_reply_received&lc=BhwzCNIIXhlWH7O4ECWFXCam3QEMZ
ePFbjtgPWat3BI&lch=email_reply


En högljudd, odemokratisk minoritet som dessutom har en våldförhärligande inställning.

Har inga starka åsikter om de faktiska illegala som man fångar in. Det är inte synd om dom iaf. Bryter man mot lagen genom att stanna i landet trots utvisningsbeslut får man skylla sig själv om man åker fast. Inte ens Obama eller Bill Gates får stanna i landet utan giltigt visum, så varför ska dessa individer, som dessutom aldrig kunnat bevisa att de befinner sig i fara, få undantag?

Men mest upprörd är jag alltså över att folk verkar sakna ryggrad i Sverige. De enda som har ryggrad är tyvärr de våldsamma aktivisterna. Vad skickar det för signaler när man ger dom rätt? Jo, att våld löser problem.
  • 0
Jag håller med dig i sak, Ree. Men samtidigt är våldet kontraproduktivt på alla sätt och vis, och det märks. Motståndare i samtliga falanger bör alltså vara tacksamma för "kampen" ...

Vi kan nog enas om att våld inte löser några problem, åtminstone inte i ett demokratiskt samhälle. Jag har svårt att se hur en drös autonoma aktivister skulle ändra synen på det.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Scalpz:
Vi kan nog enas om att våld inte löser några problem, åtminstone inte i ett demokratiskt samhälle.

Är väl precis vad som hänt här? Trotsiga ungdomar förhindrar polisens arbete med våld och barnsliga raseriutbrott, politiker ser detta och går på deras argument, tycker synd om dom, och skickar order till polisen att "Nänä, det där är minsann fel det ni gör, era smygrasister, sluta med det nu".

Voilá. Våld löser problem.
  • 0
Det kan inte vara våld att göra en vanlig broöppning med bommar och rödljus? Fälldes båda bommarna ned? Den där bron har jag åkt över många gånger, det är en väldigt fin plats, men liksom bron inbjuder inte till högre hastighet än 30 egentligen, det är inte som Öresundsbron som är stor och stadig.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
http://www.dn.se/sthlm/hog-felmarginal-nar-polisen-jagar-pappersl
osa


Hög felmarginal, jämfört med vadå?

Bland alla som till utseendet är potentiella papperslösa (och plankar) så är det självklart få som är papperslösa.

Att hela 9% visar sig vara papperslösa vid kontrollerna tycker jag är rätt otroligt.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Lurkman:
Hög felmarginal, jämfört med vadå?

Inte jämfört med när man kollar om folk kör påverkade i trafiken iaf.

Vad är mer kränkande? Att tvingas blåsa i ett steriliserat plaströr eller att visa legget?
  • 0
Citerar Ree:
Vad är mer kränkande? Att tvingas blåsa i ett steriliserat plaströr eller att visa legget?


Skillnaden är väl att det första är helt baserat på hur du beter dig, medan det andra är baserat på hur du beter dig OCH hur du ser ut. Jag förstår absolut varför det är känsligt.

Däremot så har jag svårare att förstå det upprörande i att man griper papperslösa och kastar ut dem ur landet - vilket demonstranterna i videon verkar ha problem med.
  • 0
Citerar Lurkman:
Skillnaden är väl att det första är helt baserat på hur du beter dig, medan det andra är baserat på hur du beter dig OCH hur du ser ut. Jag förstår absolut varför det är känsligt.

Däremot så har jag svårare att förstå det upprörande i att man griper papperslösa och kastar ut dem ur landet - vilket demonstranterna i videon verkar ha problem med.


Håller med dig Lurk med vad du skriver. Hade säkerligen också tagit illa vid mig om jag skulle råka ut för en sådan kontroll.
  • 0
Citerar Lurkman:
Däremot så har jag svårare att förstå det upprörande i att man griper papperslösa och kastar ut dem ur landet - vilket demonstranterna i videon verkar ha problem med.


Det förstår jag inte heller. Om det inte ska finnas möjlighet att avvisa folk som vistas illegalt i landet finns det ju ingen som helst mening med ett asylsystem. Vidare tycker jag att 9% är en väldigt hög siffra som visar att metoden är väldigt effektiv i jämförelse med andra kontroller.
  • 0
Citerar Statsknekt:
Det förstår jag inte heller. Om det inte ska finnas möjlighet att avvisa folk som vistas illegalt i landet finns det ju ingen som helst mening med ett asylsystem.


Precis. Man får väl anta att det är samma människor som vill ha fri invandring som tycker att det inte är ok att gripa och kasta ut papperslösa.
  • 0
Citerar Lurkman:
Däremot så har jag svårare att förstå det upprörande i att man griper papperslösa och kastar ut dem ur landet - vilket demonstranterna i videon verkar ha problem med.


Många för tio år sedan ville inte ha gränser alls. Det kanske är dom som protesterar? Världsmedborgare kallades det.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Chaan:
Världsmedborgare kallades det

Ska vi inte ha gränser kan vi inte ha socialbidrag för asylsökare. Punkt slut. Omöjligt.
  • 0
Varför kan man inte kalla saker vid dess rätta namn i Sverige? Papperslösa är illegala invandrare. De har inte här att göra eftersom de redan fått avslag på sin begäran om att få stanna.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
http://www.youtube.com/watch?v=WTY_QPudEoo&feature=em-co
mment_reply_received&lc=BhwzCNIIXhlWH7O4ECWFXCam3QEMZ
ePFbjtgPWat3BI&lch=email_reply


Åh nej vad pinsamma dom är, skäms dom inte? Att stå där mitt ute på stan bland folk i fullt dagsljus och skrika massa aktivist trams, dessutom på hemsk engelska. Usch, fyfan vad jag hade skämts.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Åh nej vad pinsamma dom är, skäms dom inte?


"No borders, no nations, stop deportations." Sådana där fjantiga världsmedborgare alltså. Usch!
  • 0
Citerar Ree:
Ska vi inte ha gränser kan vi inte ha socialbidrag för asylsökare. Punkt slut. Omöjligt.


Nej utan gränser finns det ju ingen asyl. Världsmedborgare är väl anarkister? Socialbidrag kommer ju från välfärdssamhället som anarkister i grunden är emot. Anarkism är motsägelsefullt, för dom bygger egna system som är kopior av välfärdssamhället Men i slutändan är det att dom är emot Jag har känt flera anarkister
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0
Citerar Chaan:
Världsmedborgare är väl anarkister?


Om det vore så väl att alla "världsmedborgare" var det. Värre med mongona som tror på en världsregering.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Pardon:
Varför kan man inte kalla saker vid dess rätta namn i Sverige? Papperslösa är illegala invandrare. De har inte här att göra eftersom de redan fått avslag på sin begäran om att få stanna.


Spelar ingen roll vad det bör kallas så länge innebörden framgår.


Citerar Chaan:
Anarkism är motsägelsefullt


Nej.
  • 0
Citerar Lurkman:
Citerar Chaan:Anarkism är motsägelsefullt

Nej.


Ok. 'Riv skiten, vi behöver delarna'

Ja det är ju devisen hos lägre stående anarkister.
I mourn the smell of love in the napalm.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!