Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Den allmänna tråden om politik


Citerar marten1000:
Citerar Williamo:För vilka då? Några VDar som bor på saltis som betallar för mycket skatt.

Finns väl massor av saker som inte alls har med pengar att göra som staten hindrar en från att göra. Vuxna svenska människor kan varken köpa kall öl, eller en flaska vin på en söndag. Inte heller kan föräldrar som inte tycker skolan passar för sina barn undervisa dem hemma. För att nämna tre saker som anses fullt rimligt i resten av världen.


Man får väl köpa fylledricka på lördag istället då?

Tillagt 2012-08-26 17:15:
Citerar Ree:
Citerar RCBreaker:Jag tycker definitivt att den borde det.
+1

Även om det förmodligen är avundsjuka som ligger bakom min åsikt. Tycker helt enkelt det inte är rättvist att man ska få det otroligt bra ställt jämfört mad andra medborgare i sitt land bara för att man föds in i en viss familj, som Dessutom inte gjort något för att förtjäna sin rikedom (som t.ex. framgångsrika företagarfamiljer).

Att "det tillför plus i kassan" att ha en monarki som uppmärksammas utomlands och kanske lockar turister är något jag bryr mig mindre om.


Jag är inte avundsjuk på kungafamiljen själv, men jag gillar inte det budskap monarkin sänder ut; att man kan födas bättre än andra människor.
  • 0
Jag hatar gregerbarn!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Vikkan:
Vill majoriteten av svenska folket ha en monarki? I så fall ska vi ha det, annars inte...

Självklart. Men det stoppar inte mig från att se kungafamiljen som otacksamma socialbidragstagare. Ungefär som att alla bidragstagare är jämlika.. förutom en familj, dom får mycker mer. Det är ändå mina skattepengar som betalar deras rikedom.

Citerar Vikkan:
Det finns många här i världen som inte har åstakommit något och ändå är rika.

Fast det finns knappast någon utanför just kungafamiljer vars familj inte gjort något, alls, för sin rikedom.

Allt jag frågar efter är lite rättvisa. De får väl behålla husen och liknande som befunnit sig i familjen sedan urminnes tider, men klarar de inte av att betala hyran får de väl hyra lägenheter som resten av oss. Det finns trots allt inget som säger att det är något speciellt med kungafamiljen. De är inte framgångsrika på något plan.
  • 0
Citerar antonfusk:
Jag tycker att förbudstiden visar ganska klart på att förbudet av droger skapar kriminalitet, mord och maffia. Gör en drog illegal och folk kommer dö tack vare det. Idag så dör man inte för att man tillverkar eller säljer alkohol, men när det var förbjudet så gjorde man det. Samma sak gäller rimligtvis för alla droger, inte bara alkohol.


Alkohol är till skillnad från narkotika en socialt accepterad drog som majoriteten av befolkningen konsumerar. Anledningen till den enorma smugglingen under förbudstiden berodde på den enormt höga efterfrågan, det vill säga att man förbjöd något hela samhället ville ha. Narkotika är inte en normal del i människors liv på samma sätt som alkohol, och därför kan man inte jämföra alkoholförbud med narkotikaförbud.

Tillagt 2012-08-26 17:24:
Citerar Ree:
Citerar Vikkan:Vill majoriteten av svenska folket ha en monarki? I så fall ska vi ha det, annars inte...
Självklart. Men det stoppar inte mig från att se kungafamiljen som otacksamma socialbidragstagare. Ungefär som att alla bidragstagare är jämlika.. förutom en familj, dom får mycker mer. Det är ändå mina skattepengar som betalar deras rikedom.

Citerar Vikkan et finns många här i världen som inte har åstakommit något och ändå är rika.
Fast det finns knappast någon utanför just kungafamiljer vars familj inte gjort något, alls, för sin rikedom.

Allt jag frågar efter är lite rättvisa. De får väl behålla husen och liknande som befunnit sig i familjen sedan urminnes tider, men klarar de inte av att betala hyran får de väl hyra lägenheter som resten av oss. Det finns trots allt inget som säger att det är något speciellt med kungafamiljen. De är inte framgångsrika på något plan.


Näpp, husen får de inte behålla då det är staten som äger dem. Kungafamiljen får endast bo där.
  • 0
Citerar Ree:
Det är ändå mina skattepengar som betalar deras rikedom.


Till skillnad från de flesta andra socialbidragstagare är dock kungafamiljen ingen nettobelastning, utan en ren vinstaffär. Ser dock inte varför vårt statsskick ska beläggas med ekonomiska argument. Demokratin är kanske det dyraste statsskicket av dem alla, ur ett sådant perspektiv.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar RCBreaker:
Narkotika är inte en normal del i människors liv på samma sätt som alkohol, och därför kan man inte jämföra alkoholförbud med narkotikaförbud.

Rätt makabert påstående, att säga att det inte går att jämföra drogförbud enbart baserat på att de är olika populära. Möjligtvis skulle samhället gå väldigt mycket mer åt skogen om alkohol förbjöds, men poängen här är att samhället går åt skogen oavsett hur populär en drog är. Det finns alltid en efterfrågan, och så länge den finns kommer kriminella element att dyka upp för att fylla den.

Dessutom säger inlägget inget om varför vår nuvarande politik är bra.

Tillagt 2012-08-26 17:36:
Citerar Oxenstierna:
Till skillnad från de flesta andra socialbidragstagare är dock kungafamiljen ingen nettobelastning, utan en ren vinstaffär.

Fair enough. Får lov att tänka på det i fortsättningen. Det är fortfarande orättvist, och skickar dåliga signaler om att vissa familjer är mer värda än andra. Det var väl såna åsikter som fick adeln att tappa makt till att börja med? Folk ville bli behandlade som jämlikar?
  • 0
För mig är det inte mer rätt att vara rik bara för ens farfar varit framgångsrik än om man bara ärvt det genom att tillhöra kungafamiljen. Man har ju faktiskt inte åstadkommit något själv oavsett.
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Till skillnad från de flesta andra socialbidragstagare är dock kungafamiljen ingen nettobelastning, utan en ren vinstaffär. Ser dock inte varför vårt statsskick ska beläggas med ekonomiska argument. Demokratin är kanske det dyraste statsskicket av dem alla, ur ett sådant perspektiv.


Exakt, och kvar står vi med det faktum att en kungafamilj som ärver sina titlar och sin rikedom (som de, om vi ska vara ärliga, stulit av våra förfäder) är oförenligt med de värderingar som Sverige och demokratier i allmänhet bygger på; att alla är lika mycket värda.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar RCBreaker:
Narkotika är inte en normal del i människors liv på samma sätt som alkohol, och därför kan man inte jämföra alkoholförbud med narkotikaförbud.


Och det bestämmer du eller? Varför är alkohol "normalt" medan droger inte är det?
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Vad tycker ni här på GR om utförsäljningen av apoteket?
Själv så tycker jag den var ren idiotiskt eftersom nu lägger man ner flera apotek ute på landsbyggden eftersom dom inte ger en inkomst källa och detta gör ju sen att allt fler gamla personer får åka stundtals många mil ibland för att skaffa sig mediciner!
  • 0
Citerar swehardrocker:
Vad tycker ni här på GR om utförsäljningen av apoteket?
Själv så tycker jag den var ren idiotiskt eftersom nu lägger man ner flera apotek ute på landsbyggden eftersom dom inte ger en inkomst källa och detta gör ju sen att allt fler gamla personer får åka stundtals många mil ibland för att skaffa sig mediciner!


Tycker också att det suger, när något drivs med syftet att tjäna pengar så kommer företaget göra vad som helst för att gå med vinst. Syftet med apoteket och sjukvård i allmänhet är att hjälpa sjuka människor, om det är privatiserat dock så kommer de inte att göra det om det inte drar in några pengar.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar M7Jagger:
Citerar swehardrocker:Vad tycker ni här på GR om utförsäljningen av apoteket?
Själv så tycker jag den var ren idiotiskt eftersom nu lägger man ner flera apotek ute på landsbyggden eftersom dom inte ger en inkomst källa och detta gör ju sen att allt fler gamla personer får åka stundtals många mil ibland för att skaffa sig mediciner!

Tycker också att det suger, när något drivs med syftet att tjäna pengar så kommer företaget göra vad som helst för att gå med vinst. Syftet med apoteket och sjukvård i allmänhet är att hjälpa sjuka människor, om det är privatiserat dock så kommer de inte att göra det om det inte drar in några pengar.


bra sagt där Tänker också med ett privatiserat apotek så får väl folk mer tillgång till mediciner som kan användas som droger?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Kan man inte skicka medecin med posten? Eller låta matbutiker sälja receptbelagda mediciner?
  • 0
Citerar swehardrocker:
bra sagt där Tänker också med ett privatiserat apotek så får väl folk mer tillgång till mediciner som kan användas som droger?


Det finns en anledning till att man receptbelägger viss medicin. Väldigt få icke-receptbelagda läkemedel har narkotikpotential.

Citerar M7Jagger:
Syftet med apoteket och sjukvård i allmänhet är att hjälpa sjuka människor, om det är privatiserat dock så kommer de inte att göra det om det inte drar in några pengar.


Å andra sidan måste det bästa sättet att tjäna pengar på vara att hjälpa sjuka, eftersom människor annars kommer välja ett annat apotek/sjukhus.
  • 0
  • Ree
  • Ree
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=412&artikel=5
240705


Inslag om cannabis farlighet som SR satt ihop. Lite lagom vinklat sådär. De verkar vara mer intresserade av att demonisera drogen än att komma fram till sanningen, men de försöker åtminstone vara vetenskapliga av sig.

Tycker dock de borde tagit upp att cannabis är mycket farligare för ungdomar vars hjärna inte fullt utvecklats, än för vuxna. Jag misstänker att det är det professorn försöker säga när han säger att det påverkar ens inlärningsförmåga, men att man har vinklat det så att det ska framstå som att det gäller alla som brukar cannabis.
  • 0
Citerar Ree:
Inslag om cannabis farlighet som SR satt ihop. Lite lagom vinklat sådär. De verkar vara mer intresserade av att demonisera drogen än att komma fram till sanningen, men de försöker åtminstone vara vetenskapliga av sig.


Det är roligt att de gång på gång upprepar att mängden THC har fördubblats sedan 60-talet och säger att det är svårt att avgöra hur farligt det är då mängden THC varierar. Det gäller ju för alla droger, det är ju som att säga att det är svårt att avgöra hur farligt alkohol är eftersom det är olika mycket alkohol i olika sorters öl.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Det är roligt att de gång på gång upprepar att mängden THC har fördubblats sedan 60-talet och säger att det är svårt att avgöra hur farligt det är då mängden THC varierar. Det gäller ju för alla droger, det är ju som att säga att det är svårt att avgöra hur farligt alkohol är eftersom det är olika mycket alkohol i olika sorters öl.


Haha, talar dessutom för legalisering, i och med att det skulle bli betydligt enklare för brukarna att få information om THC-mängden vid kontrollerad distribution. Ungefär som med öl.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Mycket nu.

http://www.guardian.co.uk/science/2012/aug/27/cannabis-damagin
g-under-18s-study


"First convincing evidence that cannabis has a different effect on young brains than on those of adults"

"Adolescents who are regular users of cannabis are at risk of permanent damage to their intelligence, attention span and memory, according to the results of research covering nearly four decades."

Man har förstås länge vetat just detta, att cannabis, tobak och alkohol är farligt för unga människor. Känns bra att ha vetenskapligt underlag för det dock.

Kids, don't do drugs.
  • 0
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Man har förstås länge vetat just detta, att cannabis, tobak och alkohol är farligt för unga människor. Känns bra att ha vetenskapligt underlag för det dock.

På vilket sätt är tobak speciellt farligt för unga?
Citerar swehardrocker:
Vad tycker ni här på GR om utförsäljningen av apoteket?
Själv så tycker jag den var ren idiotiskt eftersom nu lägger man ner flera apotek ute på landsbyggden eftersom dom inte ger en inkomst källa och detta gör ju sen att allt fler gamla personer får åka stundtals många mil ibland för att skaffa sig mediciner!

Och då blir det precis det motsatta syftet. En av anledningarna till privatiseringarna var just att det skulle bli mer lättilgänligt.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Ree:
Mycket nu.

http://www.guardian.co.uk/science/2012/aug/27/cannabis-damagin
g-under-18s-study

"First convincing evidence that cannabis has a different effect on young brains than on those of adults"

"Adolescents who are regular users of cannabis are at risk of permanent damage to their intelligence, attention span and memory, according to the results of research covering nearly four decades."

Man har förstås länge vetat just detta, att cannabis, tobak och alkohol är farligt för unga människor. Känns bra att ha vetenskapligt underlag för det dock.

Kids, don't do drugs.


Ingen förnekar att cannabis inte är farlight (förutom pundare som säger att det är harmöst, lol). Men det är inte det som diskuteras, vad som diskuteras är om det ska legaliseras eller inte och jag anser inte att om drogen är farlig är särskilt relevant när det diskuteras.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar Williamo:
På vilket sätt är tobak speciellt farligt för unga?


Står i artikeln som refererar till forskningen att fallet i IQ är större för de som brukat cannabis som unga.

Citerar Guardigan-artikeln:
Giving up cannabis made little difference - what mattered was the age at which young people began to use it. Those who started after the age of 18 did not have the same IQ decline.


Kanske kan bero på att de som redan i ung ålder brukat drogen möjligtvis kan ha totalt sett större ackulmerad konsumtion (p.g.a större tidsintervall) än de som började brukandet i hög ålder. Framgår inte riktigt av artikeln så jag vet inte om det är typiskt sensationslysten journalistik eller en forskarblunder att utelämna det faktumet.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar M7Jagger:
Ingen förnekar att cannabis inte är farlight


Citerar M7Jagger:
Men det är inte det som diskuteras, vad som diskuteras är om det ska legaliseras eller inte och jag anser inte att om drogen är farlig är särskilt relevant när det diskuteras.

Självklart är det viktigt att fastställa hur skadlig en aktivitet är innan man legaliserar den. Just farorna med drogen är ju anledningen till att den är förbjuden (om man nu inte sitter på konspirationsteorier...). Det är en av de viktigaste aspekterna i debatten.
  • 0
Citerar M7Jagger:
och jag anser inte att om drogen är farlig är särskilt relevant när det diskuteras.


Det är ju av högsta relevans. Alla som är för kriminalisering är ju det för att det är skadligt. Vi ska inte skönmåla droganvändandet här. Det kan andra syssla med.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Penn: Ursäkta, menade att ingen förnekar att cannabis är farligt.

Citerar Penn:
Självklart är det viktigt att fastställa hur skadlig en aktivitet är innan man legaliserar den. Just farorna med drogen är ju anledningen till att den är förbjuden (om man nu inte sitter på konspirationsteorier...). Det är en av de viktigaste aspekterna i debatten.


Men det finns så mycket annat som är farligt, alkohol exempelvis. Sedan så ser jag inte varför staten ska bry sig om vad jag gör. Dessutom så hjälper inte en kriminalisering till att minska användandet utav drogen ett skit, som det ser ut nu så är drogen fri, det finns ingen åldersgräns, det säljs runt om hörnen på dina gator och pengarna går till kriminella.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!