Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar jonte91n:
Andra Bullar. Ett parti jag skulle rösta på- hör av dig när det blir dags att ta över Sverige!


Absolut

Vill Kristdemokraterna ha förbud på samkönat äktenskap? Hah! Vi ska ha PÅBUD på samkönat äktenskap!
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Josephus Flavius:
Jag måste säga att jag stödjer KD:s vilja att ha förbud på samkönat äktenskap i kyrkor. Varje religion måste få ha sina regler, hur sjuka de en är. Ett homosexuellt par hade aldrig begärt att få gifta sig i en synagoga eller moské så varför ska kyrkan behöva lägga sig i frågan. Vill man gifta sig i kyrkan får man respektera kristendomen hur korkad än vissa grejer där är.


Fast det där kan man ju tolka på olika sätt också. Jag har en vän som är kristen OCH homosexuell. Jag känner flera kristna som inte tolkar det som att homosexuella inte skulle få gifta sig.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Jag måste säga att jag stödjer KD:s vilja att ha förbud på samkönat äktenskap i kyrkor. Varje religion måste få ha sina regler, hur sjuka de en är. Ett homosexuellt par hade aldrig begärt att få gifta sig i en synagoga eller moské så varför ska kyrkan behöva lägga sig i frågan. Vill man gifta sig i kyrkan får man respektera kristendomen hur korkad än vissa grejer där är.


Absolut, poängen i mitt inlägg var inte heller att jag anser att man ska tvinga kyrkan gå med på det, ville bara göra en skämtsam poäng om påbud om saken
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Josephus Flavius:
Inte det jag menade. Men jag syftar på det att KYRKORNA ej vill tillåta homosexuella giftemål i kyrkan. Det jag menar är att man kan inte tvinga dem att tillåta detta då vi faktiskt måste respektera att det är kyrkans åsikt och i kyrkan kommer det alltså inte tillåtas.


Jaha okej du menar så. Mja. Jag tycker ändå att det känns lite konstigt. Det känns som att kyrkan borde vara formad efter kristendomen som i sin tur kan tolkas på 100 olika sätt. Fast jag vet ju att det inte funkar så riktigt;p Det känns som att... tror man på gud så borde det räcka för att få gifta sig i kyrkan _egentligen_. Det borde vara tron som är i centrum och inte gamla traditioner.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Josephus Flavius:
Om nu inte religion vore ett maktmedel så. Tyvärr är judendomen, kristendomen och islam väldigt tydliga med homosexuellt faktiskt. Man kan inte omtolka det på något sätt alls. Alla tre religioner säger att en man som ligger med en annan man ska stenas till döds. Den säger dock inget om lesbianer.


Jag separerar dock tro och religion väldigt mycket. Hade jag fått bestämma hade det bara handlat om tron. Nu tror jag inte på gud själv men skulle jag göra det skulle jag nog ändå inte följa en gammal religion som anser att jag är en syndare på en massa olika vis.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Jag har aldrig varit emot olika religioner i sig utan är istället starkt emot hur människor utövar dom och
Citerar Josephus Flavius:
Alla tre religioner säger att en man som ligger med en annan man ska stenas till döds. Den säger dock inget om lesbianer.

Detdär är en av anledningarna varför.
Dessutom såg jag ett program häromveckan, har för mig att det var Kalla Fakta eller något liknande Insider kanske, där det tog upp att Frälsningsarmén inte tillåter homosexuella i deras församling och man såg bland annat ett klipp där en präst skulle "bota" en mans homosexualitet.
Sådant får mig att spy över allt vad dom och andra organisationer står för, för det är bara en massa skitsnack och hjärntvätt
There ain't no rest for the wicked
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Citerar Andra Bullar:
Vill Kristdemokraterna ha förbud på samkönat äktenskap? Hah! Vi ska ha PÅBUD på samkönat äktenskap!


Jag måste säga att jag stödjer KD:s vilja att ha förbud på samkönat äktenskap i kyrkor. Varje religion måste få ha sina regler, hur sjuka de en är. Ett homosexuellt par hade aldrig begärt att få gifta sig i en synagoga eller moské så varför ska kyrkan behöva lägga sig i frågan. Vill man gifta sig i kyrkan får man respektera kristendomen hur korkad än vissa grejer där är.


Jo det kan jag ju iåförsig hålla med om. Jag kan dock inte fatta varför någon homosexuell skulle vilja gifta sig i en kyrka. Det är ju trots allt en organisation som ansträngt sig för ta död på dem i drygt 2000 år.

Sjukt att sådana värderingar finns kvar. Det är dock upp till kyrkorna, får väl hoppas att de ändrar sig. Det finns ju trots allt ganska många som är troende och gay.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Ingen aning,

Har aldrig drömt om sagobröllop själv då jag aldrig vart speciellt religiös av mig- så jag har ingen aning om det där. Vore sånt hyckleri. Finns väl borgerligt annars antar jag. Aja

Det tråkiga med bröllop är att Gud ska komma i första rummet å inte min blivande fru, å Gud struntar jag i. Bara en parentes.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
Citerar kraz:
Nu tror jag inte på gud själv men skulle jag göra det skulle jag nog ändå inte följa en gammal religion som anser att jag är en syndare på en massa olika vis.


Men då har du ju valt din tro enligt de förutsättningar som passar dig bäst, alltså ett aktivt val snarare än en faktiskt tro. Men det är i och för sig ingenting ovanligt. Alla tolkar skrifterna så som det behagar och passar dem bäst. Är det någonting som känns obekvämt? Ja, då var det bara bildligt och inte bokstavligt talat. Hur man nu kan veta det då Guds vägar äro outgrundliga.
I'm likdelicious.
  • 0
Katolska kyrkan är en jävel på att producera biased, alltså starkt vinklade, forskningsresultat och dra häpnadsväckande slutsatser.

Jag läser i dagens DN ( http://www.dn.se/nyheter/varlden/samhallsrora-bakom-prastoverg
repp
):

Varken celibatet eller homosexualitet låg bakom skandalen med prästers sexövergrepp.

I stället var orsaken att dåligt förberedda och handledda präster hamnade mitt i 60- och 70-talets sociala och sexuella omvälvning. Det är slutsatserna i en studie som beställts av katolska kyrkan i USA.

"Skyll på Woodstock"-förklaringen har länge nämnts bland amerikanska biskopar men analysen får med studien mer officiell status, skriver The New York Times.

NOTERA ÄVEN FORMULERINGEN att studien har "BESTÄLLTS" av katolska kyrkan. Om man beställer och betalar för en studie, tror ni då inte att uppdragstagaren begriper och inser att här gäller det att göra kunden/uppdragsgivaren nöjd och belåten? Annars lär man inte komma i fråga för några nya uppdrag från samma uppdragsgivare framöver.

Det hela påminner en hel del om hur man inledningsvis såg på våldtäkterna vid Bjästaskolan utanför Örnsköldsvik (avslöjade av Uppdrag Granskning i SVT1 våren 2010). Då hade mamman till den numera för flera våldtäkter dömde pojken presenterat sin gjorda studie av vad som hänt. Och hon kom i den fram till att hennes lille gosse minsann inte var någon våldtäktsman. I stället hade hennes lille gosse råkat komma i kontakt med ett par riktiga tonårsluder som var väl bevandrade i ljugandets syndiga konst. En version som också ortens kyrkoherde köpte rakt av, eftersom han bjöd in våldtäktsgossen till skolavslutningen i kyrkan vid terminens slut.

Den mamman borde få ta hand om och bli ansvarig för kommande studier som katolska kyrkan beställer och lägger ut på entreprenad, när kyrkan vill fria sig från övergreppsanklagelser eller dylikt. Hon kan garanterat komma fram till exakt de slutsatser som uppdragsgivaren vill ha.

Tillagt 2011-05-18 10:17:
Måste bara lägga in detta nyhetstelegram också, eftersom jag ser att GR:s bäste historiker tycks följa det som skrivs i denna gudstråd. Kolla in http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kinesiska-bybor-kan-harstam
ma-fran-romersk-trupp
.

Jag citerar: Genetisk granskning av invånare i en by i nordvästra Kina visar att de till 56 procent har ett dna som antyder kaukasiskt (vit europeisk) ursprung. Upptäckten ger stöd åt den lokalt omhuldade teorin att invånarna härstammar från en "försvunnen legion" med romerska soldater.

"Tvåtredjedelseuropeerna" återfinns i byn Liqian, belägen i utkanten av Gobiöknen. Många av dem har blå eller gröna ögon, långa näsor och även ljust hår, skriver brittiska The Telegraph på nätet med hänvisning till en artikel i kinesiska tidningen China Daily.

Cai Junnian, en av de "europeiska" byborna, har fått smeknamnet "Cai Luoma, Cai Romaren. Han är själv övertygad om att han härstammar från den påstådda romerska legionen.

Arkeologer planerar att gräva vidare i saken, bokstavligen, genom att genomföra utgrävningar som man hoppas ska lägga försvarsanläggningar eller andra andra konstruktioner i dagen, skapade av den mytomspunna armén.

- Vi hoppas kunna bevisa att legenden överensstämmer med sanningen och samtidigt göra fler upptäckter som stärker bilden av tidiga kontakter mellan Kina och det romerska imperiet, säger Yuan Honggeng, chef för ett nyetablerat institut för Italienrelaterad forskning.

DÄR SER MAN VAD dagens dna-kunskaper och genetiska forskning kan leda fram till. Tror att jonte91n skulle ha velat vara med vid dessa arkeologiska utgrävningar som nu stundar och som förhoppningsvis ska leda till bekräftande konkreta fynd som bekräftar vad dna-analyserna visat.

Nu väntar jag bara på att det snart ska dyka upp liknande dna-studier som påvisar vart i världen alla de tio från nuvarande Israel utvandrade israelitiska folkstammarna tog vägen. Kan några motsvarande dna-fynd inte göras vad gäller dessa tio försvunna stammar, måste man rimligen fråga sig om inte dessa tio judiska stammars utspridning är ett ihopdiktat stycke historia.

Mormonerna i USA lär ju ut att en av de tio israelitiska stammarna emigrerade till Nordamerika. Mormonskt skolade/indoktrinerade arkeologer har naturligtvis gjort en hel del arkeologiska fynd som, enligt dem själva, bekräftar en tidig judisk invandring till vad som i dag är USA. Men det skulle behövas dna-bevis också. Dessa saknas. Eller snarare: Enligt gjorda dna-analyser så kom de första invandrarna till Nordamerika norrifrån, via dagens Alaska, från östra Sibirien. Utan minsta judiska påbrå.

Jag vet ingen annan råd än att vi får skicka dit både jonte91n och Josephus Flavius till USA för att ta reda på sanningen.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar jonte91n:
Jo det kan jag ju iåförsig hålla med om. Jag kan dock inte fatta varför någon homosexuell skulle vilja gifta sig i en kyrka. Det är ju trots allt en organisation som ansträngt sig för ta död på dem i drygt 2000 år.


Egentligen inte jag heller egentligen. Jag är ju själv bisexuell och en dålig människa säkert enligt många religioner. Men det är ju tråkigt ifall man nu tror på Gud och vill gifta sig i hans namn men inte får det pga gamla skitvärderingar. Kyrkan borde vara med öppen för alla i så fall, alla som tror.

Citerar likdel:
Men då har du ju valt din tro enligt de förutsättningar som passar dig bäst, alltså ett aktivt val snarare än en faktiskt tro.


Men om vi säger att jag en dag känner närvaron av Gud och börjar tro. Betyder det att jag automatiskt vill följa bibeln och gå till kyrkan?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Men om vi säger att jag en dag känner närvaron av Gud och börjar tro. Betyder det att jag automatiskt vill följa bibeln och gå till kyrkan?


Vad du vill kan jag omöjligt veta. Frågan är väl hur du känner av denna Gud. Hur vet du att det är den kristna gudens närvaro du känner och inte Apollos?
I'm likdelicious.
  • 0
Skolavslutning i Skellefteå (i den kyrka jag själv hade min senaste avslutning i):

http://www.youtube.com/watch?v=M4ChKJzKtFQ&feature=player_e
mbedded


(efter halva klippet börjar det intressanta)

Tillagt 2011-05-18 11:48:
Citerar kraz:
Men om vi säger att jag en dag känner närvaron av Gud och börjar tro. Betyder det att jag automatiskt vill följa bibeln och gå till kyrkan?

Det beror av vilken anledning du börjar tro. Om det är en viss religiös rörelses medlemmar som fått dig att börja tro på gud är det ganska sannolikt att du även anammar just deras läror. Om det är av andra anledningar, till exempel för att du filosoferar på egen hand och kommer fram till slutsatsen att gud finns, lär du nog inte i alla fall inte omedelbart anamma några liknande läror.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
då vi faktiskt måste respektera att det är kyrkans åsikt och i kyrkan kommer det alltså inte tillåtas.


Men om kyrkan ska diskriminera folk så bör de inte få utföra tjänster som en slags statlig myndighet. Men ceremoni bör de väl få ha kvar.

Citerar Witch King:
olavslutning i Skellefteå (i den kyrka jag själv hade min senaste avslutning i):


Hemskt tråkigt att det ser ut så.
  • 0
Citerar Witch King:
Skolavslutning i Skellefteå (i den kyrka jag själv hade min senaste avslutning i):

http://www.youtube.com/watch?v=M4ChKJzKtFQ&feature=player_e
mbedded

(efter halva klippet börjar det intressanta)


Känner igen det där från samtliga skolavslutningar jag varit på, på samtliga skolor jag gått på/besökt. Det där att kyrkan ska användas bara för att det finns gott om plats där börjar kännas som mer och mer BS.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
På en annan sajt har jag fått kontakt med en ufo-troende person, som berättat för mig att han har fått ett implantat inopererat i sitt huvud av utomjordingarna, så att dessa lättare ska kunna hålla kontakt med honom.

Jag skrev just denna kommentar till honom med anledning därav. Se den inkopierade texten här nedan:

Apropå ditt implantat - du har aldrig bett att få genomgå en röntgen av ditt huvud för att se vad röntgenfotografierna visar? De borde ju visa en sorts förtätning - alltså ett mörkare område - just där implantatet sitter.

Hur stort är implantatet på ett ungefär? Som en gul ärta? Som en brun böna? Kan du beskriva implantatets form? Jag tänker då mest på om dess yta är slät eller om implantatet har fullt med förgreningar/sladdar/trådar etc?

På något vis måste väl implantatet kopplas ihop med din hjärna. Hur sker denna ihopkoppling? Handlar det om s k elektroder, alltså nålliknande "utväxter". Ungefär som en majblomma, alltså. Där själva majblomman är (själva) implantatet och där nålen är elektroden.

Till sist: Varför behövs ett implantat om Kamjal & Co kan hålla telepatisk kontakt med dig? Kan man hålla telepatisk kontakt borde man väl också kunna ha full koll på vad du tänker.

Apropå ingenting: Här är en intressant artikel om hur man snart (?) kan ta reda på hur och vad vi tänker:

Enligt den artikeln är implantat i princip onödiga. Man kan avläsa tankeverksamheten utifrån, dvs utan att kirurgiskt gå in under huden på huvudet.

Tror du inte att implantat kommer att bli onödiga att operera in, när vi här på jorden redan i dag kan avläsa tankar, låt vara rätt rudimentärt (men ändå), utan implantat?

Om några tusen år kan man väl förvänta sig än mer avancerade tekniker än just implantatmetoden, vilken ju kräver ett kirurgiskt ingrepp.

Nåväl, här är artikeln: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/forskare-har-skapat-tankelasnin
gsmaskin_6165203.svd


FORSKARE HAR SKAPAT TANKELÄSNINGSMASKIN

Forskare har använt gammal teknik för att skapa vad de kallar en "tankeläsningsmaskin". Med elektroder placerade direkt på hjärnan kan en dator registrera exakt vilket ord en försökspersonen tänker på.

Tekniken kallas ECoG (electrocorticography) och innebär att elektroder placeras under kraniet och hjärnhinnan direkt på själva hjärnan.
ECoG har använts sedan 1950-talet för att dokumentera vilken del av hjärnan som aktiveras vid exempelvis ett epilepsianfall.

De senaste åren har elektroderna använts för att med hjärnans hjälp styra proteser.

Men det senaste forskningsområdet är att med hjälp av ECoG visa hur hjärnan behandlar språket och även avkoda våra tankar.

Forskare vid amerikanska Wadsworth Center uppger nu att de kan kombinera tekniken med modern programvara för att på en dator se vilket ord en försöksperson tänker på.

- Det här är både väldigt spännande och samtidigt lite skrämmande. Vi kommer verkligen ganska nära vad människor brukade kalla tankeläsning, säger Gerwin Schalk till radiostationen NPR.

Bland annat kan forskarna följa vad som händer i hjärnan när ett musikstycke spelas och visa att samma hjärnaktivitet upprepas om musiken spelas igen. Datan visar också på samma aktivitet när patienter bara tänker på musikstycket.

- Hjärnan berättar egentligen mer om musiken under de tidpunkter då det inte spelas någon musik, säger Schalk.

Anledningen till att ECoG är så effektivt är att tekniken plockar upp signaler från flera olika delar av hjärnan.

Elektroder som placeras inne i hjärnan är precisa men har bara kontakt med ett visst område. Elektroder utanpå huden håller kontakt med stora områden men där blir informationen inte lika specifik.

ECoG som ligger någonstans mitt emellan innebär en idealisk medelväg. Ett kirurgiskt ingrepp krävs för att placera elektroderna men inget ingrepp görs på själva hjärnan.

Neurokirurgen Eric Leuthardt som arbetat tillsammans med Gerwin Schalk på projektet säger att framsteg på området nu sker i rasande takt.

- Varannan vecka hittar vi något som verkligen får oss att klia oss i huvudet och tycka att vi hittat något häftigt.

OCH NÄR JAG NU ÄNDÅ ÄR I FARTEN, här är en intressant sajt om cryonics (= snabb nedfrysning av en person som just dött i syfte att längre fram i tiden tina upp och alltså återuppliva samma person; Walt Disney är en av de många som ligger nedfrusen i avvaktan på att det ska bli sådana medicinska framsteg att han kan återupplivas igen): http://www.benbest.com/science/anatmind/anatmd8.html .

Ett problem är ju att få i gång hjärnaktiviteten igen EFTER DET att hjärnan har legat nedsläckt. Dvs kan man räkna med att när hjärnan "tänds upp igen", så har den kvar alla gamla minnen och tankar?

Om så är fallet, då borde man väl kunna tänka sig, att man någon gång i framtiden kan tanka över det elektriska innehållet i hjärnans "hårddisk" till en dators hårddisk eller ett USB-minne. I skenet härav blir ju implantat en ganska "stenålders" lösning.

Och för övrigt. Om man kan tanka över en individs samtliga minnen och tankespår till en dator, då kan man ju också tänka sig att man skapar en dubblett av samma individ. Detta är inte konstigare än att man skaffar sig en backupkopia av sin dators hårddisk(s innehåll i form av bilder och texter).

Så det enklaste som Kamjal kunde ha gjort, om hon nu lever många tusen år framåt i tiden och därmed har högre vetenskaplig "knowledge"/kunskapsnivå, vore väl att tänka sig att Kamjal redan har kopierat dig och på så vis har full koll på dig och dina förehavanden, kajmal?

De här dupliceringstankarna - ofta kallade för duplication paradox - kan du läsa mer om här: http://www.benbest.com/philo/doubles.html

Vem vet, kanske finns det redan i dag, utan att vi vet om det, en eller flera kopior av oss jordbor? Ungefär som om vi alla har minst en enäggstvilling - eller varför inte enäggsåttlingar e d - som folket/utomjordingarna från framtiden har låtit kopiera fram.

Då lär Herren Gud i himmelriket få ett jävla problem med att hålla reda på vem av alla de identiska kopiorna som ska betraktas som originalet. I annat fall, om Herren Gud misslyckas med detta, får Han allt släppa in alla kopiorna i himmelriket. Ty hur skulle det se ut om några kopior sändes till helvetet och några till himmelriket? Då skulle det bli en jävla soppa av hela Hans skapelseplan. Eller hur?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Halleluja på er. Vill bara tipsa om två intressanta program om kvantfysik vs vanlig fysik.

Läs om de båda programmen här: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=412

PROGRAM NR 1: Materien är ett sprakande inferno av energier.

Gåtorna är fortfarande många. Kvantmekaniken beskriver sannolikhetsfält, partikeldualism och andra till synes paradoxala fenomen. Standardmodellen som hittills beskrivit fysiken på partikelnivå krackelerar i och med nya forskningsresultat. Förmodligen står vi inför ett paradigmskifte.

- Vi är på jungfrulig mark och vet ingenting om vad som finns där. Det är som när Columbus åkte till Indien, men upptäckte någonting helt annat, säger Tord Ekelöf som är partikelfysiker och professor vid Ångströmlaboratoriet i Uppsala. Han beskriver med stor entusiasm de nya försök som just nu pågår vid den nya partikelacceleratorn LHC i Cern utanför Geneve i Schweiz där flera svenska forskare deltar.

Kerstin Jon-And, professor i partikelfysik vid Stockholms universitet, får den otacksamma uppgiften att försöka förklara hur materien är sammansatt. Egentligen består ju all materia av 99,99 procent ingenting. Allt omkring oss är mest tomrum. Hur är det då ens möjligt att ställa en kaffekopp på ett bord utan att den faller rakt igenom?

Detta är det första av två program där vi försöker få någon liten klarhet i hur världen och materien egentligen är beskaffad i sina alldeles minsta beståndsdelar, och vad den senaste forskningen leder oss.

PROGRAM NR 2: Verklighetens bok håller på att skrivas om.

Nittiofem procent av all materia är osynlig. Partiklar kan vara överallt samtidigt. Allt sker av en slump. Vetandets värld i dag närmar sig kvantmekanikens och partikelfysikens gåtor utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv med hjälp av tre filosofer. Hur ska vi förstå begrepp som mörk materia, mörk energi, sannolikhetsfält och partikeldualism?

Forskarna menar att vi är på väg mot ett paradigmskifte där vi måste skriva om verklighetens bok helt och hållet.
- Ja, jag tror att vi är nära ett paradigmskifte, säger filosofen Karl-Erik Edris.
- Vår världsbild måste bli helt annorlunda, säger filosofen Kaj Börge Hansen som är docent i teoretisk filosofi med logik, matematik och grunden för fysiken som huvudsakliga forskningsområden.

Kaj Börge Hansens doktorsavhandling rör just grunderna för kvantmekaniken där han presenterar helt nya idéer om verkligheten och kvantmekaniken. Bland annat menar Kaj Börge Hansen tid och rum visserligen existerar, men att de är underordnade entiteter till någonting större, nämligen funktioner.

- Teorierna om mörk materia och mörk energi antyder också att det är någonting bristfälligt i standardmodellen, säger filosofiprofessor Lars-Göran Johansson. Vi måste byta grundläggande föreställningar om vad som finns och vilka begrepp vi ska ha.

Detta är andra delen av två om det senaste inom partikelfysiken.

HUR SPÄNNANDE SOM HELST ATT LYSSNA PÅ. Till och med Gud har lite att lära sig här om hur universums minsta beståndsdelar fungerar. Häpp häpp!
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Blommorna i vår natur är Herren Guds gåva till sin skapelse människan, en sorts hälsning från en annan värld, har jag hört en del kristna säga.

Om detta är sant, blir jag extremt orolig nu. Snarare blir det då bekräftat att Herren Gud måste vara sadist ut i fingerspetsarna.

Det finns en blomväxt som heter jätteknölkalla. När den blommar, ca en gång vart 15:e år eller så, ger växten ifrån sig en kadaverliknande lukt som beskrivits som en kombination av rutten kålsoppa och självdöd grävling som blivit liggande i solgasset i minst en vecka.

Just i går slog den jätteknölkalla som finns på Bergianska trädgården i Stockholm ut i full blom. Den blommar i ca två dygn, sedan vissnar blomman.

Kan det vara så, att Herren Gud har tajmat den här jätteknölkallans blomning som ett slags intro den till Domedag som väntar oss alla i övermorgon, alltså på lördag kl 24.00 (kl 18.00 amerikansk EST-tid)? Pastor Harold Camping ser ut att få rätt med sin domedagsprofetia denna gång. Själv har jag sagt upp mig på jobbet, tagit ut pengar på banken för att sedan med dessa sedlar i handen gå till Systemet och köpa de dyraste sprit- och vinsorterna de har där. Lika bra att möta Domedagen asfull, resonerar jag. Kan Guds gåva till mänskligheten lukta värre än ett as, ja då kan väl jag också få vara ett as - som en gengåva till Herren Gud.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar bbnews:
Kan det vara så, att Herren Gud har tajmat den här jätteknölkallans blomning som ett slags intro den till Domedag som väntar oss alla i övermorgon, alltså på lördag kl 24.00 (kl 18.00 amerikansk EST-tid)? Pastor Harold Camping ser ut att få rätt med sin domedagsprofetia denna gång. Själv har jag sagt upp mig på jobbet, tagit ut pengar på banken för att sedan med dessa sedlar i handen gå till Systemet och köpa de dyraste sprit- och vinsorterna de har där. Lika bra att möta Domedagen asfull, resonerar jag. Kan Guds gåva till mänskligheten lukta värre än ett as, ja då kan väl jag också få vara ett as - som en gengåva till Herren Gud.


Allvarligt talat?
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
kraz,

Ironiskt tror och hoppas jag. Camping är en galning- som för övrigt tjatat om det där tidigare. Mest känt september -94 då det som bekant inte hände något. Blommorna lär inte vara ett problem, med den logiken skulle världen gå under var 15 år. Dessutom är det inte en speciellt utbredd växt- men utan tvivel fascinerande! Sen tror jag aldrig att jag hört talas om att folk dör på grund av en blomma luktar lik.

Men som sagt, anar ironi där.
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar jonte91n:
Men som sagt, anar ironi där.


Jag också men man ska aldrig ge sig fan på nånting ;)
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Citerar jonte91n:
Men som sagt, anar ironi där.


Jag också men man ska aldrig ge sig fan på nånting ;)


Nej absolut inte. Det är svårt numera å veta om folk är seriösa eller inte angående sånt här. Det finns oroade många som tror på konspirationsteorier å domedagsprofetior numera. Allra dummast är nog 2012-grejen tror jag, har man den ringaste kunskap om mayafolket så har man ingen anledning att tro att det ligger nåt i det.

Kan det vara så att detta är en effekt av det post-religiösa samhället? Alltså att eftersom man inte har någon riktig religion längre så får man ut sitt religiösa behov genom att lägga ihop egna teorier om allting? När religion går ner på individ-nivå.

Bara en fundering. Kan ha fel, det händer ofta. Vad anser du?
"There is no refutation of Darwinian evolution in existence. If a refutation ever were to come about, it would come from a scientist, and not an idiot." Richard Dawkins
  • 0
@kraz & jonte91n: Jodå, det var ironi. Men det är ju inte lätt att veta/se, om skribenten är osynlig för sina läsare.

Den som följer mig och mina skriverier regelbundet har säkert lättare att se och inse när jag driver med sånt som är korkat i den religiösa sfären.

Och känner jag er båda rätt, behöver jag nog inte få en grubbelnatt nu med funderingar av typen att ni kanske tog rygg på mig och gjorde likadant som jag (skrev) och bad er chef på jobbet att dra åt helvete samt köpte sprit för era besparingar.

Jag är helt säker på att denne Harold Camping har fel. Det konstiga är i mina ögon att han trots det kommer att ha kvar de flesta av sina anhängare även efter helgen. Hur dessa anhängare resonerar för att komma till den slutsatsen (att denne Camping nog hade rätt i sakfrågan fast fel på dagen för Domedagen) är för mig en gåta.

Fast å andra sidan pågår just nu på Newsmill en debatt om Jesus' historicitet. I ena ringhörnan historieprofessorn Dick Harrison som tror att Jesus måste ha existerat. I andra ringhörnan en del andra, bland annat jag, som menar att den Bibel-Jesus som omnämns i evangelierna kan vara en uppdiktad person, ämnad att ge en andlig Jesusgestalt lite mer jordnära förankring så att pöopulasen ska ha lättare att ta till sig honom och hans gudabudskap.

Faktum är nämligen att Paulus i huvudsak är intresserad av den andlige Jesus. Och, kanske viktigast av allt: Bibel-Jesus erhåller allt fler egenskaper i takt med att tiden/decennierna går. Vilket brukar vara ett osvikligt tecken på att figuren/gestalten i fråga är påhittad.

Hur som helst: En intressant frågeställning är denna: OM det har funnits en jordisk predikant med namnet Jesus som blev avrättad, och OM denne Jesus efter sin död lyckades behålla sina anhängare (precis som Harold Camping sannolikt kommer att behålla sina anhängare efter lördagens gigantiska domedagsfail) genom att dessa förandligar honom och OM sedan evangelierna ger denna förandligade Jesusgestalt ett nytt hopdiktat jordeliv som mer passar en gudsson, KAN man då säga att evangelierna bekräftar predikanten Jesus' historicitet? Vilket Dick Harrison synes vara inne på.

Vore det inte mer rätt att säga att evangelierna bekräftar den andlige Bibel-Jesus, alltså den Jesusgestalt som uppkom hos anhängarna efter predikant-Jesus' avrättning? I så fall bekräftar ju evangelierna den andlige Bibel-Jesus' jordiska/fysiska variant/version. Dvs de bekräftar alltså inte predikant-Jesus' historicitet.

Om man accepterar detta sistnämnda synsätt, har Dick Harrison inihelvete fel med sitt påstående så historieprofessor han är.

Jesusgestalten föreligger alltså i tre versioner: 1) Den jordiska predikant-Jesus (en stolle med Messiasanspråk, en av många vid den tiden, som avrättades). 2) Den förandligade Jesusgestalten (som Paulus mötte på vägen till Damaskus). 3) Samt den förandligade Jesusgestaltens förkroppsligade version/variant (à la evangelierna).

Dick säger att evangelierna bekräftar predikant-Jesus (= nr 1 ovan). Vi som står i andra ringhörnan säger att evangelierna bekräftar den förandligade Jesusgestalten i nr 2 ovan. Och denna förandligade Jesusgestalt i nr 2 bekräftas på samma sätt som det vimlar av berättelser som ger den förandligade Djävulsgestalten en förkroppsligad gestalt (= version/variant med bokfot, svans, horn i pannan och övrig rekvisita).

Faktum är, att om man tillämpar Dick Harrisons syn på evangelierna som bevis på att predikant-Jesus har funnits, då måste man i nästa andetag tillstå, att i så fall är bevisläget för Djävulens historicitet ännu starkare än bevisläget är för predikant-Jesus' historicitet. Predikant-Jesus har nästan enbart - en del vill stryka ordet "nästan" i denna mening - kristna källor att falla tillbaka på. Men Horn-Pelle också känd som Satan/Djävulen har långt fler både bibliska och utomkristna källor att falla tillbaka på.

Jag tror inte att Dick Harrison tänkte på det, när han skrev sitt inlägg på Newsmill. Dvs att om man ska tillämpa det historiska källäget som Dick gör på jesus, då måste man absolut också medge att även Satan är historiskt dokumenterad, dvs att Satans historicitet i än högre grad är dokumenterad än predikant-Jesus' historicitet är.

Hoppas ni kan hänga med i vad jag menar. Jag borde sova så här dags. Men ibland kräver umgänget att jag dricker kaffe, och jag tål inte koffeinet i den jävla drycken utan blir stirrig som om jag tagit ett uppåttjack. Fast nu känner jag att det börjar rycka i ögonlocken, så det är nog dags för sängen nu.

Men innan dess en sista tanke om jätteknölkallan som luktar helvetiskt illa när den blommar. Växtens latinska namn är Amorphophallus titanum, vilket skulle kunna översättas med den "oformliga jättekukblomman". Det kan man kalla för kukväxt, det. Annat än de krukväxter som finns i mina fönster. Men jösses vilka namn biologerna kan ge Guds blomgåvor till mänskligheten. Man kan bli blyg för mindre och få blossande röda kinder.

Gudnatt säger jag nu.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Gudmorgon! Från och till diskuteras det i denna gudstråd hur universum kan ha kommit till. (Dvs här i gudstråden talar vi om allt UTOM det som trådens rubrik skvallrar om att tråden ska handla om. *nä, skojar bara, ämnesbredden i denna gudstråd är oändlig, liksom Guds kärlek och allsmäktighet, så allt kan man skriva om här, till och med om när Zlatan erhåller rött kort; detta sistnämnda skulle ju kunna tänkas bero på ett gudomligt ingripande i skapelseplanen*.)

Så därför publicerar jag även Roger Penrose's idé om universums tillkomst här. Kolla in http://www.svd.se/nyheter/inrikes/universum-inte-det-forsta_6142
923.svd
.

Nyss var det Stephen Hawking som sade att det räcker med gravitationskraftens "obändiga" egenskaper för att onödiggöra Herren Gud som universums skapelseingenjör. Nu går denne Roger Penrose ut och pratar sig varm för en evighetsuniversummodell, där det aktuella universumet expanderar och expanderar tills det är så stort att materien blir så utglesad i denna tomma mängd, att tillståndet på något vis kan liknas vid ett nytt pre-Big Bang, dvs enbart singulariteter i form av svarta hål återstår och inget mellan dessa svarta hål.

Jag har inte riktigt förstått av artikeln huruvida det måste bli blott ETT enda universum som i varje universumfas bigbangas av något av dessa svarta hål i det nuvarande universumet ELLER om varje jävla svarta hål (eller åtminstone merparten av dem) åtminstone teoretiskt kan leda fram till ett nytt bigbangande, dvs att det i varje ny utvecklingsfas bildas massor av nya universa enligt bigbangtekniken; alltså en exponentiell tillväxt vad gäller antalet nya universa. Dvs en multiversummodell modell megagigantisk.

Hur sker då den där övergången från enorm tomhet till minimal massa?

Penrose håller med om att det är en konstig idé. Men påstår att den bygger på en massa ekvationer...

Fast sanningen att säga är det många kosmologiska fysiker som kritiserar Penrose's teori som går under namnet Conformal Cyclic Cosmology Theory. En del av hans kolleger säger att denne Roger Knasboll, f'låt Penrose, är känd för att vara spekulativ, och en rad professionella fysiker gör tummen ned och säger sig ekvationerna till trots inte kunna förstå hur han får ihop det hela och kan knyta ihop säcken så att säga.

Eller som Sören Holst, teoretisk fysiker vid Stockholms universitet säger i artikeln: - Visst kan det finnas en matematisk ekvivalens, men frågan är om den är fysikalisk.

Hur som helst, ta och kolla in artikeln. Den inleds med en illustration där det påstådda händelseförloppet från Big Bang till universum till ny Big Bang skildras i fem steg. Och inte i något av dessa fem steg ser man någon Gud skymta fram bak hörnet eller bak någon buske.

Penrose hädar, alltså. Just därför gillar jag hans idé om universums cyklicitet.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Om Herren Gud har skapat alla varelser, då måste Han vara anhängare av hållandet av slavar (vilket är HELT i överensstämmelse med det som står att läsa i Moseböckerna och deras regelverk).

Jag fick nämligen just ett mejl med frågor och svar av triviatyp:

Q: Have ants abolished slavery?

A: It would appear that ants are not as enlightened as people since ants keep slaves. Certain species, the so-called sanguinary ants for example, raid the nests of other ant tribes, kill the queen, and kidnap many of the workers. The workers are brought back to the captors' hive, where they are coerced into performing menial tasks.

Dvs om Gud har skapat dessa myror, då måste det också vara Han som ligger bakom deras tagande av slavar. Ty ingen kan väl komma och påstå att det är vi människor som dresserat dessa rövarmyror till att skaffa sig slavmyror. Nej, det måste isf vara ett verk av Hin Håle, nä f'låt, jag menar ett verk av Herren Gud, den oändligt kärleksfulle Skaparen av allting. Inklusive fästingarna.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!