Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Världen har inte alltid funnits och det är ett faktum. Big Bang är fortfarande en teori men bara för att det är relativt svårt att hitta 100% bevis för den. Däremot är det en jävligt trolig teori eftersom det finns mycket som talar för den.

För det första rör sig universum utåt...alltså planeter och alting rör sig ifrån varandra i en bana som liknar en explosion. De gör det miljarder år efter smällen och de kommer nog fortsätta göra det tills varenda planet, stjärna osv är helt ensam i mörkret. Tur för oss då att vi inte kommer finnas kvar på planeten ändå för solen kommer eventullt slockna, det kommer ta ett par år men den kommer att dö ut.

För det andra kan forskare idag se spår av "smällen" i form av radioaktiv strålning.

Sen hur "smällen" uppstod ur ingenting är ju en sjuhelvetes gåta!
No fate! Only the power of will.
  • 0
Men Allah(gud) kanske skapade universum genom en big bang.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
ja, Allah pruttade och vips så skapades universum.
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Navy: Ja kanske inte riktigt så men...
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
"Men Allah(gud) kanske skapade universum genom en big bang."

Nej, gud skapade ju allt på 6 dagar...hur kan det komma sig att han gjorde det genom Big bang helt plötsligt? Om religionen erkäner Big Bang, då erkänner man ju evolutionen också och då kan man lika gärna lägga ner.

Nej, i mina ögon är bevisen för att Gud inte finns överväldigande. Jag ser faktiskt inga bevis alls på att Gud finns!
No fate! Only the power of will.
  • 0
Men du smällen va bara typ nån sekund men efteråt så bildades olika neutriner och sånt och det tog en grymt lång tid. Och när man sftar på 6 dagar så menar man inte sex vanliga dagar mellan soluppgångarna utan sex dagar är en mycket längre tid när man syftar på skapelseberättelsen.
Bi Hawl Lil Lahi Wa Quwat Ti Hi Aqoomo Wa Aqúd
  • 0
Var det någon som läste i Illusterad Vetenskap 18/2005 artikeln "Är universum skapt för liv?"

Detta är ett citat där ifrån:

"Många naturkonstanter ser i betänkligt hög grad ut att vara inrättade för människans existens. Det får på senare år allt fler forskare att hävda att det finns ett samband mellan livet och universum."

Intressant läsning!
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
"Och när man sftar på 6 dagar så menar man inte sex vanliga dagar mellan soluppgångarna utan sex dagar är en mycket längre tid när man syftar på skapelseberättelsen."

Jaha? Varför då? Vilken tid utgick man ifrån då?
No fate! Only the power of will.
  • 0
"För det första rör sig universum utåt...alltså planeter och alting rör sig ifrån varandra i en bana som liknar en explosion. De gör det miljarder år efter smällen och de kommer nog fortsätta göra det tills varenda planet, stjärna osv är helt ensam i mörkret."

En teori (vet inte om det är den största eller bara en liten) är ju att när universum nåt en viss gräns kommer det att börja dra ihop sig igen och alltså krympa.
En annan teori som bygger på denna är ju att när universum blivit tillräckligt litet kommer den stora mängd energi som samlats på en alldeles för liten yta att leda till en ny big bang och på så sätt skapa ett nytt universum.
  • 0
Du gör det väldigt enkelt för dig mrOzio. Jag vet inte, kanske är jag den enda här som tycker så.. men om man endast vill diskutera med folk som förstår exakt hur man menar och helst håller med också så blir det inte mycket diskussion..

*edit*
Tillägg. Jag tycker inte ditt inlägg är ointressant. Dock blir det ju snabbt det när du inte kan stå för det. Att jag inte förstår det eller förstår vad det har med saken att göra betyder inte att jag inte tycker att det borde ha skrivit eller är ointressant. Det innebär bara att jag vill att du förklarar bättre.. Men det är ju det du inte kan eftersom det bara var en idé som du inte kan stå för...
*/edit*

Om jag struntade i allt jag inte förstod så skulle jag ju inte lära mig något nytt.. eller hur? Du får gärna leva efter det synsättet.. men jag anser inte att jag behöver göra det. Därför tänkar jag också fortsätta svara på inlägg jag tycker är värda att svara på.. oavsett om jag fattar de eller inte. Hade du kunnat stå bakom ditt inlägg hade du kanske kunnat förklara lite bättre vad du menade och på så sätt fört diskussion vidare.. istället blir du sur för att jag ifrågasätter den?

En sak har jag iaf förstått. Du har ingen aning om vad filosofi är. Till skillnad från dig så försöker jag som sagt ta reda på saker jag inte vet och sökte därför på filosofi på nätet. Hittade massa intressant fakta om vad filosofi är och ingen utav de anser att det du säger är filosofi är det. Jag kan ge dig några exempel:

"Logiken är verkligen något som har stor betydelse inom filosofin, att analysera satser och förklara dem logiskt giltiga eller ogiltiga. "

"Sen finns det andra olika metafysiska tankessystem som är en del av filosofin där logiken ändå har sin plats. Logik handlar ju om vilkja premisser man utgår från, så metafysiska tankegångar behöver inte vara ologiska för att de inte har någon vetenskapligt empirisk förankring. "

"För att det ska vara en filosofisk tanke bör det ligga en
strävan efter att finna hållbara tankar eller tankesystem som man grundar på något sätt. Att bara hitta på nåt och ifrågasätta den verklighet vi upplever är för mig en bluff. Men tyvärr utnyttjar många bluffmakare det här ifrågasättandet av den synliga verkligheten för att rättfärdiga sina egna påhitt och de påhitten får ju en ännu sämre grund än den upplevda verkligheten där vi åtminstone har just sinnenas upplevelser som grund.
Då får denna filosofi den motsatta verkan mot vad den borde ha - nämligen att inse att sanningen inte är så lättfångad."

Det sista citatet vet jag itne om det kan ses som fakta. Möjligt att det är mer en personlig åsikt. Dock skriven av en person som sysslar med filosofi.

Mer information om vad filosofi är kan du hitta på:
www.susning.nu
wikipedia.org
www.filosofiforum.com
Sök på google med ordet filosofi.

Slutligen, Sokrates var en stor filosof. Så även platon. Och mina tidigare inlägg har inte nekat till det. De byggde nämligen sina svar på något. De slängde inte ut sig "idéer" som de inte kunde stå för..

  • 0
"
Läste i Illustrerad vetenskap förut att det kan vara så (det är bara en teori) att tiden gick snabbare i början av universums utveckling. Ungefär som att ett år på den tiden var en sekund långt (ni behöver inte påpeka att det låter orimligt). Jag är ju ingen forskare så jag förstår inte riktigt hur det skulle kunna vara så, men det sägs ha något med ljusets hastighet att göra."

Nu försöker du använda vetenskap till att förklara Gud. Kan du ens förklara vad "Gud" är för något? Hur ska Gud kunna ha skapat universum, och vad skapade i så fall Gud?
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
"En sak har jag iaf förstått. Du har ingen aning om vad filosofi är. Till skillnad från dig så försöker jag som sagt ta reda på saker jag inte vet och sökte därför på filosofi på nätet. Hittade massa intressant fakta om vad filosofi är och ingen utav de anser att det du säger är filosofi är det. Jag kan ge dig några exempel: "

Då har du missuppfattat filosofin. Det är inget man söker om i nätet. På det sättet funkar inte filosofi. När du väl går på gymnasiet och har filosofi som ämne kanske du förstår lite. Bara lite till.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
"Filosofi innebär att man lägger fram lite konstiga idéer och utgår ifrån det när man tänker, inte att man ska sitta att motivera dem."

Missade att svara på detta påstående.. Tycker det är bland det roligaste jag läst. Helt fel också. Du vet att filosofi inte är på det sätt du tror eller? Du försöker vara rolig? Om inte så borde du helt klart läsa på, för du är ute och cyklar.

Filosofi har inget med konstiga idéer att göra. Har skrivit det många gånger nu men du verkar inte vilja tro att något jag skriver skulle kunna vara sant. Om du itne visste det finns det olika ämnen inom filosofi också. Alla utom metafilosofi skulle jag tro är helt logiska. Metafilosofi grundas också mycket i logik, men kanske inte lika mycket som de andra.

Citat från filosofiforum.com:
"Vetenskapsteori hör också till filosofin och alla vetenskapsmän har väl rimligen någon insikt i vetenskapsteori liksom kunskapsteori.

Sen finns det andra olika metafysiska tankessystem som är en del av filosofin där logiken ändå har sin plats. Logik handlar ju
om vilkja premisser man utgår från, så metafysiska tankegångar
behöver inte vara ologiska för att de inte har någon vetenskapligt empirisk förankring.

Värdefilosofi är också en del där etik och estetik ingår.

Det finns också en gren inom filosofin som kallas språkfilosofi.

Filosofi är alltså något mycket brett som tangerar olika ämnen
beroende på vad man sysslar med - Naturvetenskapliga ämnen,
matematik, psykologi. språk, religion..... "
  • 0
"Hur ska Gud kunna ha skapat universum, och vad skapade i så fall Gud?"

Om nu Gud inte finns, hur kunde vi skapas från ingenting? och vad skapade ingenting?
  • 0
Att bevisa Guds existens är lika svårt som att bevisa att Gud inte finns....

Det handlar om tro inte bevis när det gäller Gud.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
ISNOGOOD:
Jag anser inte att jag har fel. Filosofi är en lära, precis som många andra saker. Det innebär att det även finns definitioner om vad det är. Som sagt, sök lite. Finns mycket intressant information på nätet. Så även om filosofi. Det är ju du som bör lära dig mer saker om du håller med mrOizo om att "Filosofi innebär att man lägger fram lite konstiga idéer och utgår ifrån det när man tänker, inte att man ska sitta att motivera dem." ... det är ju helt fel.

Om du med din sista mening försökte antyda att jag är en liten fjortis som inte har en aning om vad han pratar om tycker jag synd om dig. Jag är antagligen mycket äldre än dig.. bara det faktum att jag måste stå ut med massa personliga påhopp hela tiden tyder ju på att jag är den mer mogne i denna diskussion.
  • 0
"Jag är antagligen mycket äldre än dig.. bara det faktum att jag måste stå ut med massa personliga påhopp hela tiden tyder ju på att jag är den mer mogne i denna diskussion."

Har du ens gått ut gymnasiet?

Men hursomhelst så ser det inte ut som om du förstår hur filosfin funkar. Jag själv har haft det som ämne nu för ett par år sedan och jag tror nog att jag kan lite mer om filosofin än vad du kan...
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
ISNOGOOD:
Var många år sedan jag gick ut gymnasiet.

För övrigt så kan du säkert mycket om filosofi.
Nu har du inte sagt att mrOizo har rätt någonstans.. men eftersom du säger emot mig antar jag att du tar hans sida när det gäller vad filosofi är? Och i såna fall kan du itne minnas mycket av filosofilektionerna..

Du får gärna ge mig en kort förklaring om vad du anser filosofi är och vad en filosof gör.
  • 0
"Att bevisa Guds existens är lika svårt som att bevisa att Gud inte finns.... "

Jag pratade igår med en rosa elefant med vingar. Han sa att jag om några år kommer att göra underverk som att dela på atlanten.

Bevisa att jag har fel.

"Om nu Gud inte finns, hur kunde vi skapas från ingenting? och vad skapade ingenting?"

frågan är lika svår som den är bra. De vet nog ingen, men jag tror som sagt att Big Bang inte var början på Allt, utan mer på vårat universum. En kemisk reaktion så att säga. Vad som skapadade de innan vet vi inte än, men de är med största sannolikhet Inte någon "Gud".
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Jag kan ju inleda med att MrOizo använde en beklaglig formulering när det gäller filosofin.

"Filosofi innebär att man lägger fram lite konstiga idéer och utgår ifrån det när man tänker, inte att man ska sitta att motivera dem."

Detta kan vara sant om man gär några små ändringar.

Men i alla andra frågor håller jag med honom. Jag fick ju värsta påhoppen när jag började skriva lite filosofiskt.

OiZio blev ju ännu värre behandlat och fick en idiotstämpel känns det som.
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
"Jag pratade igår med en rosa elefant med vingar. Han sa att jag om några år kommer att göra underverk som att dela på atlanten.

Bevisa att jag har fel. "

Jag förstår inte vart du vill komma....
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
"Om nu Gud inte finns, hur kunde vi skapas från ingenting? och vad skapade ingenting?"

Frågan som verkligen kommer få det att gå runt i huvudet på dig då är, om det inte fanns något, vem skapa gud?
Quarantine humanity.Its contagious.A cancer breeding,A cancer feeding.PARASITES!
  • 0
"Frågan som verkligen kommer få det att gå runt i huvudet på dig då är, om det inte fanns något, vem skapa gud?"

Osv osv...

Nu är det så att vi finns,så någoting måste har skapat oss och någoting som skapade oss måste har skapats av någoting annat.
  • 0
Jag har inte idiotförklarat någon om du menar det. Folk har en väldigt dålig syn på diskussion här känns det som. Om jag säger emot ett inlägg så är ju det inte samma sak som att idiotförklara någon.. oavsett om jag förstår vad han menade eller inte. Jag kan respektera åsikter jag inte förstår. Det är först när den andre personen börjar slänga ur sig personliga angrepp som jag idiotförklarar någon. Det är ett tecken på omogenhet och brist på vettiga saker att säga.

Filosofi är itnressant och jag tänker inte idiotförklra någon annan som försöker dela filosofiska tankar. Men filosofer slänger ju itne bara ur sig saker..

För att det ska vara en filosofisk tanke bör det ligga en
strävan efter att finna hållbara tankar eller tankesystem som man grundar på något sätt.
  • 0
Om nu Gud inte finns, hur kunde vi skapas från ingenting? och vad skapade ingenting?

Alltså det låter som att folk som säger sånt här är för lata för att komma på hur vi egentligen kom till.

Att bevisa Guds existens är lika svårt som att bevisa att Gud inte finns....

Tycker inte jag. Jag tycker att guds existens har blivit motbevisad flera gånger, och det starkaste beviset hittils är evolutionen.
WAAAGH!!!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!