Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Visst kan det vara så att våran omvärld inte är vad vi tror, men än så länge verkar Bigbang-teorin mest trovärdig för min del i alla fall.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Vaddå jaha?

Ska jag motivera igen?
WAAAGH!!!
  • 0
Jag är också för Big Bang-teorin. Visst kan det vara svårt att fatta hur något som universum kan skapas ur en sådan explosion. Men jag har då mycket enklare att tro på det än att någon gud skulle ha fått för sig att det behövdas några galaxer och lite planeter här och där.

Andra saker som talar emot gud för mig är ju alla olika religioner. Olika religioner tror på olika skapelser och allt möjligt. Visst om alla religioner pratade om en gud.. då skulle det kunna vara olika tolkningar av samma gud. Men det finns ju religioner som har massa gudar som hinduismen och asatron. Skulle deras religioner vara felaktiga i såna fall? Och om någon säger ja, vad är det då som säger att inte din religion är den som är felaktig..?
  • 0
Allt som jag kan röra på, se, höra och lukta existerar för mig. När någon lägger upp teorier rörandes hurvida något har uppkommit med saker baserat på hur de ser ut idag förefaller för mig mer relevant och trovärdigt än att yttrande som "Gud finns".

och det faktum att de finns så pass många religioner gör att de blir ännu mer otroligt att något sånt ska finnas. De stämmer liksom inte med hur världen ser ut. Gud är nog mänsklighetens största bluff och största lurendrejeri.

Även de faktum att de har funnits olika religioner genom tiderna, beroende på vårat synsätt då, talar också emot Guds existens. På vikina tiden verkade det logiskt att himmlen var insidan på en jättes skalle och att chefen där uppe hade en 8 fotad häst och de fanns även en kille med en grym hammare. De verkade mest logiskt då, för man visste så pass lite. När kristendommen stiftades verkade "gud" med logiskt, för då visste man mer än på vikinga tiden, eller blev tvingad till den tron. Tror faktiskt att rätt så många egentligen inte tror på gud, men de lurar sig själva de för att få säkerhet. Löfte om himlen efter döden etc.

Jag menar, för 2 000 år sedan var de väl ingen som såg ett ufo på himlen, utan då såg man häxor och varulvar. idag ser man inte varulvar utan Ufon. Allt sånt är baserat på vad vi anser vara logiskt idag. Eller rättare sagt tror vara logiskt idag.
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Jag tycker dinosaurerna's forna existens punkterar möjligheten att någon av dagens störra religioner faktiskt skulle vara sanna.

Sedan verkar den där gud vara en av de elakaste varelser som funnits!
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
[MrOizo]:
"Det här handlar snarare om ett bevisning på ett mer filosofiskt plan, inte på ett praktiskt. "


Ska jag tolka det som att det du skrev var ett bevis?
Känns som ett ganska tveksamt bevis om jag ska vara ärlig.

Oavsett vad du menar så känns det inte som om det har något med saken att göra. Vem som helst kan fantisera ihop en saga om själar och stora hav.. Det betyder ju ändå inget och jag ser ingen koppling till något som har med denna diskussion att göra.
  • 0
Det jag menade med att gud var elak var följande:

Om man lyckas med någonting bra, kanske får ordning på sitt liv eller bara lyckas få sin dröm att gå i uppfyllelse så är det tack vare gud's välsignelse och han gjort detta mirakel möjligt.

Om man däremot syndar är det helt ens eget fel och man måste krypa på knä tillbaka till gud och be om förlåtelse.

twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
"Men snälla... Nej, givetvis var det inte det (vilket jag upprepat åtskilliga gånger). "

Vill inte tjata.. men varför skrev du att det var ett bevis då? Var mest det jag kommenterade.. Du säger emot dig själv lite med jämna mellanrum..

Dessutom är väl detta ingen anledning att sluta ta upp teorier. Du skriver en sak och jag ifrågasätter det.. det är väl det som kallas att diskutera och argumentera? Du ska väl vara glad att du fick igång en diskussion.


En sak jag undrar över är religösas syn på utomjordingar.. Jag tror aldrig jag hört någon kommentera det.

Om gud nu har skapat jorden så antar jag att gud skapat allt annat i universum också.. men är jorden den enda plats med människor? Det verkar vara många fler religösa som inte tror på utomjordingar än som gör det.. men är det verkligen logiskt att gud skapar miljarder planeter och väljer att fylla endast en av de med människor?

Ni som är religösa får gärna ge er synpunkt på saken.

  • 0
MrOizo - Nä, sluta inte posta radikala tankegångar på forumet. Det är både intressant och du har lyckats dra fram ännu ett tacken på att min egenhändiga teori om livet runt omkring mig faktiskt stämmer.
Den teorin törs jag dock inte dra upp nu.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
"Gör mig en tjänst och glöm allt vad jag skrev på sidan fyra. Tack!"

Nej sluta inte med det. jag försökte också förklara det, men dem ville inte tänka om. Jag själv tror inte på det men det kanske är så.
Tror man måste ha läst filosofi och vara minst 15 år om man ska förstå. Folk här är så raka och vill inte ta ut svängarna.

Jag själv hävdade att det var tankar och att jag inte trodde på det, men ändå blev det värsta påhoppet mot mig... .
When I was young I thought that money was the most important thing in life; now that I am old I know that it is. - Oscar Wilde
  • 0
Jag är religös, men jag vet inte på vilket sätt riktigt ännu.
I sverige är New Age den största religonen, för dom flesta har new age värderingar utan att veta om det. En del av dom tror på ufon och allt möjligt övernaturligt. Men New Age är som ett individuellt tankesätt och kan knappast ses som en riktigt religion...
Kan tyvärr inte ge ett riktigt svar tror jag
  • 0
Själv är jag faktiskt kristen om man enbart går efter det faktum att jag är döpt. Dessutom är jag medlem i svenska kyrkan. Har funderat på att gå ur tidigare.. men det är inga stora summor jag måste betala och kyrkan använder ju delar av pengarna till att hjälpa de som behöver det. Jag har inget emot att hjälpa till med det.

Men om man räknar bort att jag är döpt och medlem i svenska kyrkan och istället väljer att gå efter vad jag tror så är jag ateist (om någon inte fattat det).
  • 0
Påstår du att jag anser att du är en psykpatient som sitter och tror på chokladkakor eller nåt? Har jag sagt nåt som antyder att jag tror det?

Självklart har jag sagt emot dina filosofiska tankar eftersom jag inte tror på de och tycker att de är ganska ovidkommande. Men det får man väl räkna med om man ger sig in i en diskussion? Tar man upp en fråga som man är säker på att inte alla håller med om kan man ju inte räkna med att alla ska svara "verkligen djupt, du är helt klart något på spåret"...

Förstår itne hur du kan bli sur för att jag inte hyllar dig som vår tids stora tänkare.. Kan du inte tåla att folk argumenterar emot bör du ju inte ge dig in i en diskussion.

  • 0
Jag tycker du överdriver rätt rejält nu, och ger man sig in i en diskussion ska man fan tåla lite kritik.

Sen är det annan sak att man drar ut i krig med en fjäder i handen...
WAAAGH!!!
  • 0
Jag har tagit upp ordet bevis en gång och om du kollar ditt inlägg innan det och som jag svarade på använde du själv ordet bevis.

Jag tog bort ordet fantasi som du kankse märkt.. Just eftersom det var ett dåligt ordval. Självklart är filosofier enbart tankar.. men de strävar ju efter att finna svar på frågor som har med jorden eller livet, eller vad det nu kan vara, att göra.. Jag anser inte att det du skrev försöker svara på något och är enligt mig inte så mycket filosofi.. men jag är ingen expert så jag vill inte säga att det inte verkligen är det.

*edit*
Förtydligande:
Det jag menar är att din "filosofi" inte bygger på något.. Vem som helst kan slänga ur sig nån tanke om att jorden egentligen är en vårta på nåns axel eller nåt.. men det innebär ju inte att man är filosof eller att tanken är särskilt filosofisk.. ni får rätta mig om jag är helt ute och cyklar.. har inte läst filosofi.. kanske är just såna vårt-tankar precis vad filosofi är.. =/..
*/edit*

Kanske läste jag dåligt, men jag anser inte att det framgick att du inte står bakom det du skrev. Hade jag vetat det hade jag kanske inte motkommenterat så mycket. Men samtidigt förstår jag inte riktigt meningen med att lägga in saker i en diskussion som man sedan inte kan stå för..
  • 0
eller så är världen såhär. den kretsar bara runt dig själv. alla du pratar med är typ bara robotar som har inprogrammerat att vara så, egentligen har ingen några känslor föruom du själv.

jag kanske är en dator som skriver det här för att du inte ska tro det. eller så sitter jag bara och skriver till en tom dator, och ni existerar inte. bara det jag ser existerar.

så det blir som San Andreas. Är du på Los Santos finns inget i Las Venturas.
Jag är som mjölkpaketet. Jag har aldrig fel!
  • 0
Jag är nöjd iaf. Spelar ju inte mig någon roll hur många robotar det finns eller om skrivbordet framför mig existerar.. jag tror det gör det och jag tror alla människor är tänkande varelser. Så för mig är världen verklig. Behövs det något mer?
  • 0
Grejen med filosofi är just att man förkastar all form av logik och vetenskap för att kunna se saker ur ett annat perspektiv.

Big bang-teorin är visserligen den teori som anses vara mest trovärdig. Men vad fanns före Big Bang? Vad skapades Big Bang av om Big Bang skapade allt?
  • 0
Mr Ozio:
Ledsen för det. Dock redigerade jag bara detaljer. Och jag gjrode det innan ditt svar var publicerat.

Som sagt, jag kanske gjorde bort mig genom att kommentera vad som är filosofi och inte.. jag är nog inte tillräckligt insatt.. men den bild jag har av filosofi är att man med hjälp av tankar och teorier försöker svara på frågor som finns runt omkring en. Typ "vad är meningen med livet?" eller "finns gud?" eller vad som helst man undrar över.

Och jag anser itne att en filosof svarar på den frågan genom att välja första bästa svar: "Att äta choklad och titta på tv." En filosof baserar ju sina teorier på mer än så.. men som sagt, jag har inte studerat filosofi och kankse har uppfattat allt fel.
  • 0
det är lugnt, du är bara en robot, och Mr Oizo blev inte arg, han är också en robot.
Jag är som mjölkpaketet. Jag har aldrig fel!
  • 0
bra jobbat robotkompanjon nr 4829382164-GE
Jag är som mjölkpaketet. Jag har aldrig fel!
  • 0
Filosofi handlar ju faktiskt om mer än att slänga ur sig tankar utan grund. Det finns en mening med filosofi och det är ju att svara på frågor som ännu inte har fått något svar. Och oftast försöker man ju svara på dessa frågor med hjälp av argument och motargument.. inte bara genom att slänga ur sig något taget ur luften.

Jag har inget emot att diskutera filosofi.. men det är svårt att diskutera något som den andre som bara slänger ur sig något utan särskilt mycket tanke bakom, samtidigt som han inte står för och därför inte kan diskutera det.

Om flera personer fann det givande så ok, då fyllde det väl någon funktion. Men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt. Att vi itne upplever saker på ett sätt spelar ju ingen roll.. Tycker alla människor att färgen rosa är just rosa fast den "egentligen" är brun så är den ju fortfarande rosa: För alla människor på jorden anser att den är det. Ingen kan argumentera mot det då. Och det spelar ingen roll om den egentligen är brun.

*edit*

"Grejen med filosofi är just att man förkastar all form av logik och vetenskap för att kunna se saker ur ett annat perspektiv. "

Det är inte alls grejen med filosofi.. Det händer säkert att man tänker utanför de ramar som logik och vetenskap satt upp.. men det är inte "grejen med filosofi". Största delen av all filosofi har inte den "grejen" som den gemensamma faktorn.

*edit igen*

Sorry! Vet hur upprörd du blir när jag redigerar.. men jag såg en sak jag missat att svara på.

"För övrigt är ju allt som är skrivet i den här tråden något som nån bara slängt ur sig, exempelvis "Gud finns inte!" eller "Jag tror på Gud". Så varför har jag helt plötsligt inte rätten att göra det? "

De flesta har inte bara slängt ut det utan kan faktiskt stå för den åsikten. Det är skillnaden på det du "slängt ur dig" och det dessa människor sagt. Det är deras åsikt som de kan argumentera för medan det du skrev är något du itne kan stå för och inte argumentera för.
  • 0
"eller så är världen såhär. den kretsar bara runt dig själv. alla du pratar med är typ bara robotar som har inprogrammerat att vara så, egentligen har ingen några känslor föruom du själv."

Teh MaTrIXxxx!!111 =o
Skulle vara skrämmande om världen faktiskt var såsom filmen "Matrix" berättar till en att den är. Allt är bara...mjukvara=/
'Carefree Wherever You May Be...Don't Trust Your Wives With John Terry'
  • 0
Kan ToScA möjligtvis vara IC?


Men vilket som. Varför skulle The Matrix vara skrämmande? raka motsatsen, då kan ju jag springa på väggar och hoppa från hus till hus. Ska genast ut och pröva

*springer ut för att ställa sig på taket och prova...*

"Big bang-teorin är visserligen den teori som anses vara mest trovärdig. Men vad fanns före Big Bang? Vad skapades Big Bang av om Big Bang skapade allt?"

jag tror på flera universum, och att något annat universum gav upphov till vårat. Kort sagt, Big Bang skpade inte Allt, men kanske Allt i Vårat universum.
Everyman knows he is a sissy compared to Johnny Cash
  • 0
Världen har nog mest troligt alltid funnits.
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!