Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen

DivineNerd
DivineNerd
Fan önskar att jag kunde diskutera mer koncist i nuläget men jag opererar från saker jag läste för typ 6-8 år sedan vid det här laget. Jag minns bara att den här ställningen tog jag, och av dessa anledningar, men jag minns inte precist vad några av de här olika etiska teorierna och begreppen innebär. Det här inlägget är inte något direkt svar till vad som tagits upp men mer bara en allmän överblick på hur jag uppfattar moral. Min uppfattning är att moral rent deskriptivt innebär - vad folk gör när de säger att; det är fel med incest är att de säger att min moraliska känsla inför incest är negativ. Det är väl så att man inom moralfilosofi kan göra indelningen:

'Meta etik'

Normativ etik

'Applicerad etik'

På det meta-etiska planet är jag en nihilist, med vilket jag menar att jag inte tror att det finns moraliska sanningar i universum. Moral är en specifik del av vårt psyke, en särskild känsla. Moralisk intuition. Vi tycker detta eller detta är dåligt eller bra.

På det normativa planet är jag simplifierat utilitarist. Min moraliska intuition säger att det i vissa fall är fel att lyckomaximera om det bryter mot vissa moraliska principer som självbestämmande. Det vore fel t.ex att våldta någon, även i ett sådant fall då lyckokalkylen vore milt positiv, p.g.a jag tar ifrån någon sitt självbestämmande. Jag har hört andra begrepp vilket mer precist beskriver min position t.ex "threshold dentology". Men tycker oftast utilitarist mer tydligt förklarar min inställning utan för mycket tjat.

Gällande applicerad etik har man en massvis med olika ställningstaganden. Viktigast för mig (p.g.a anledningar) är att vi överlag inte borde föda upp och döda djur för mat. Förvånande (för mig själv) har jag i övrigt ganska få starka ställningstaganden. Politiskt är jag visserligen tydligt liberal socialdemokrat, men vilket parti i Sveriges riksdag kan inte beskrivas under den epiteten? Det är överlag svårt att säga... vi borde göra detta eller detta givet målet att lyckomaximera tycker jag.

Lurkman
Lurkman
Jag kan nog i princip skriva under på inlägget ovan. Jag skulle möjligen kunna förklara hoppet mellan det ontologiska och kunskapsteoretiska med att jag trots min ovisshet om vad det innebär att något är "rätt" ändå antar att vissa saker är rätt. Det vill säga, jag gör det ett grundantagande som delvis har karaktären av nonsens, medveten om att det delvis har denna karaktär.

———

Gällande en sak vi skrev om rätt nyligen kan jag inte längre göra mig fri från tanken att Sam Harris faktiskt är en dålig filosof. Han har extremt goda verbala förmågor men jag tror det stannar där. Detta blir särskilt tydligt när han försöker filosofera i skrift, men om man testar att i sitt huvud skriva de saker han säger blir inte resultatet särskilt bra. Jag tänkte i god Sam Harris-anda undvika att ge tydliga belägg för detta, men kan generellt hänvisa till hans senaste podd om fri vilja.

Egentligen är detta inte så märkligt. Sam Harris är ingen akademiker - han är driftig och har byggt egna plattformar samt har kommit till tals genom dessa plattformar. Han har som sagt en god verbal förmåga.

Detta är kännetecknande för många av de offentliga tänkare och tyckare som finns: utanför akademin, och säkert i viss utsträckning inom den, kännetecknas de mest kända tänkarna av att de har varit bra på att bli kända eller annars få den position eller status de har, något som inte egentligen förutsätter att de är bra på att tänka, bara att de är good enough.

Ribcage
Ribcage
" Jag tänkte i god Sam Harris-anda undvika att ge tydliga belägg för detta, men kan generellt hänvisa till hans senaste podd om fri vilja."

Intresserad av det där. Var det något specifikt han sa du inte håller med om eller håller du med men att han tramsar och saknar belägg och filosoferar fel?

Ska leta upp avsnittet.

Gamertag: Ribcage se
Lurkman
Lurkman
Jag tror inte att han tramsar, han verkar fullt seriöst, det är bara det att han tror sig komma runt vissa meta-etiska grundfrågor genom att bara släta över dem. Detta gör han i sin moralfilosofiska skrift som jag glömt namnet på, något jag upptäckte genom en video som DivineNerd länkade, som jag också glömt namnet på. Han gjorde i sin podd flera påståenden som inte gick ihop med varandra. Är som sagt för lat just nu för att orka komma med några belägg här, men ska försöka göra detta vid händelsen av att jag överlever var som verkar vara en Corona-infektion...

Ribcage
Ribcage
"men ska försöka göra detta vid händelsen av att jag överlever var som verkar vara en Corona-infektion..."

Det ser jag fram emot. Krya på dig.

Ribcage
Ribcage
Har lyssnat nu. Hörde inget extra märkligt där. Men jag gjorde annat samtidigt så var inte 100 uppmärksam.

Finns det något bra bevis för fri vilja?

"#han tror sig komma runt vissa meta-etiska grundfrågor genom att bara släta över dem"

Vilka frågor är dessa?

Lurkman
Lurkman
Jag lyssnade också igen och vet inte riktigt vad jag reagerade på.

Min bild är att de filosofer som talar om fri vilja idag är sk kompatibilister. Tex David dennett. De menar att determinism är förenlig med fri vilja. Typ att man kan handla i enlighet med sin vilja, sina begär eller något.

Den typen av fri vilja som Harris motsätter sig (libertariansk fri vilja) vet jag inte om det finns någon som förespråkar. Möjligen att vanligt folk kan ha den positionen ibland. Men det är inte så konstigt att det är svårt att hitta argument för den positionen eftersom den är så svår att förstå. Jag tycker inte att Harris position är felaktig men den är också banal och jag tror för egen del inte att vi går runt och är arga på folk i onödan för det finns flera olika världar och de valde fel, utan för att folk handlar som de gör, oavsett metafysisk förklaringsmodell.

Beträffande hans meta-etiska problem hänvisar jag till följande.

https://youtu.be/wxalrwPNkNI

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy