Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:Är inte Dirawi en antisemit? http://www.svd.se/gina-dirawi-i-blasvader Det är bra att bojkotta henne.

Men hörru, var det verkligen det jag sa? Du läser ju det du vill läsa. Jag sa att folk bojkottar henne för att hon är muslim med anledning att folk tycker det ska vara en kristen, av någon anledning, som ska vara julvärd. Sedan att hon har promotat en bok av en antisemit är en helt annan femma.

Citerar ante-vante:Öppenhet är bra men tänk om det finns en öppenhet som riskerar vår egna säkerhet?

Jaså? Jag anser att vara av din åsikt är bra mycket farligare än att vara öppen. Genom att inte vara öppen och istället vara fientlig kommer vi få ett mycket otryggare Sverige.
Jag menar, nazismen började någonstans också right?


Jag vet inte varför folk bojkottar henne jag pekar bara på en av många möjliga anledningar till att varför de kanske gör det.

Nazismen började på ett ställe det gjorde den, jag förespråkar inte död eller utrotning det är en jävla skillnad! Jag förespråkar enbart våld på de som brukar våld. Jag vill inte att någon ska skadas oavsett om de tror på Islam, de som är medlem i Boko haram, IS med flera önskar jag bara att de snabbt möter döden. När all denna terror slutar och muslimer visar att de kan tåla kritik av Muhammed så är de välkomna, för i Europa så ska ALLA tåla att kritiseras utan att det blir våld.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
jag förespråkar inte död eller utrotning


Citerar ante-vante:
Lika bra att de fortsätter att bli bombade tills inget är kvar.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
Citerar ante-vante:
Ingen Islam ingen terror attack i Paris enough said...


Inte nödvändigtvis. IS ledarfigurer har nästan allihop rötter som går att följa tillbaka till Saddam Husseins gamla regim (som var en sekulär sådan). Förlusten av mycket makt och ingen chans till stabil framtid efter USA och deras ingripanden gjorde att många vände sig till extrema sysselsättningar (i.e terrororganisationer) på grund av hopplöshet, suget efter makt och en illvilja mot omvärlden. Det var alltså inte ursprungligen på grund av någon religiös radikaldröm om ett världsomfattande kalifat.

Att många fotsoldater inom IS istället har den uppfattningen råder det väl dock inga tvivel om, religion har använts i syfte att rekrytera, men poängen är att IS möjligen kan ha uppstått och/eller blivit framstående på grund av icke-religiösa motiv, vilket alltså - om det stämmer - slår hål på ditt uttalande citerat ovan. Terrordåd kan ske utan Islam (religion) som inblandad faktor, även hypotetiskt i fallet IS. Ponera att religion inte existerar i världen överhuvudtaget och det går fortfarande inte att utesluta en terrororganisation som IS. Den hade mycket väl kunnat existera ändå.
  • 0
Citerar Sideshow95:
Citerar ante-vante:jag förespråkar inte död eller utrotning

Citerar ante-vante:Lika bra att de fortsätter att bli bombade tills inget är kvar.


Jag syftade på IS. Men du kanske missade den biten?
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Jag syftade på IS. Men du kanske missade den biten?


Du förespråkar fortfarande död. Om det är IS eller inte spelar väl ingen roll?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Braff:
Citerar ante-vante:Ingen Islam ingen terror attack i Paris enough said...

Inte nödvändigtvis. IS ledarfigurer har nästan allihop rötter som går att följa tillbaka till Saddam Husseins gamla regim (som var en sekulär sådan). Förlusten av mycket makt och ingen chans till stabil framtid efter USA och deras ingripanden gjorde att många vände sig till extrema sysselsättningar (i.e terrororganisationer) på grund av hopplöshet, suget efter makt och en illvilja mot omvärlden. Det var alltså inte ursprungligen på grund av någon religiös radikaldröm om ett världsomfattande kalifat.

Att många fotsoldater inom IS istället har den uppfattningen råder det väl dock inga tvivel om, religion har används i syfte att rekrytera, men poängen är att IS möjligen kan ha uppstått och/eller blivit framstående på grund av icke-religiösa motiv, vilket alltså - om det stämmer - slår hål på ditt uttalande citerat ovan. Terrordåd kan ske utan Islam (religion) som inblandad faktor, även hypotetiskt i fallet IS. Ponera att religion inte existerar i världen överhuvudtaget och det går fortfarande inte att utesluta en terrororganisation som IS. Den hade mycket väl kunnat existera ändå.


Jag ser inte den terror som bland annat IS gör som möjlig utan en bakom liggande religion, vansinne eller ideologi. Sedan så finns det säkert någon smart "jävel" som utnyttjar andra människor genom religion för att uppnå egna ändamål så som makt, kontroll och rikedom.

Religion har i alla tider framförallt i dag just Islam används som en anledning att gå till krig. De måste få att slut med öppna gränser medför till att vi får hit de som "extrem tolkar" Islam utan att vi har någon kontroll. För vi vill inte ha samma situation som de har där nere, även om deras kultur så "fredlig" som ni vill få det till.

Tillagt 2015-11-22 15:53:
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:Jag syftade på IS. Men du kanske missade den biten?

Du förespråkar ju här död. Om det är IS eller inte spelar väl ingen roll?


Död åt terrorister inte åt alla som råkar tro på Islam.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Jag ser inte den terror som bland annat IS gör som möjlig utan en bakom liggande religion, vansinne eller ideologi. Sedan så finns det säkert någon smart "jävel" som utnyttjar andra människor genom religion för att uppnå egna ändamål så som makt, kontroll och rikedom.


Så du erkänner ändå att det som kan ligga bakom IS faktiskt inte behöver vara religion? Så klart det finns någon "Smart jävel" bakom kulisserna som utnyttjar dem. Tror du att varje person som deltar i IS gör det utan vidare? Eller för att Koranen säger det?

Tillagt 2015-11-22 15:56:
Citerar ante-vante:
Död åt terrorister inte åt alla som råkar tro på Islam.


Ja, då förespråkar du ju död. Det var det Sideshow antydde, vad jag förstod det.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:Jag ser inte den terror som bland annat IS gör som möjlig utan en bakom liggande religion, vansinne eller ideologi. Sedan så finns det säkert någon smart "jävel" som utnyttjar andra människor genom religion för att uppnå egna ändamål så som makt, kontroll och rikedom.

Så du erkänner ändå att det som kan ligga bakom IS faktiskt inte behöver vara religion? Så klart det finns någon "Smart jävel" bakom kulisserna som utnyttjar dem. Tror du att varje person som deltar i IS gör det utan vidare? Eller för att Koranen säger det?


Någon smart "jävel" drar säkert i "spakarna" på sina håll men det är i min mening underlättande i kombination med Islam.

Tillagt 2015-11-22 16:01:
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante öd åt terrorister inte åt alla som råkar tro på Islam.

Ja, då förespråkar du ju död. Det var det Sideshow antydde antar jag, vad jag förstod det.


Ja åt TERRORISTER eller vill du ge dem en klubba, en klapp på axeln och några fina ord?
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Någon smart "jävel" drar säkert i "spakarna" på sina håll men det är i min mening underlättande i kombination med Islam.


Självklart underlättare det med religion, men tror du på allvar att det hade varit fred på jorden om inte religion existerade?

Tillagt 2015-11-22 16:02:
Citerar ante-vante:
Ja åt TERRORISTER eller vill du ge dem en klubba, en klapp på axeln och några fina ord?


Terrorister eller inte, de är fortfarande människor. Du förmedlar dubbla budskap, det är det jag menar. Var konsekvent i det du säger.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:Någon smart "jävel" drar säkert i "spakarna" på sina håll men det är i min mening underlättande i kombination med Islam.

Självklart underlättare det med religion, men tror du på allvar att det hade varit fred på jorden om inte religion existerade?


Ja om sunt förnuft styrde och inte gamla gubbar med ord i böcker som är tusentals år gamla.

Tillagt 2015-11-22 16:04:
Citerar Kapten Varg:
Terrorister eller inte, de är fortfarande människor. Du förmedlar dubbla budskap, det är det jag menar. Var konsekvent i det du säger.


Jag säger att Islam underlättar extremism inte att alla som är troende av Islam är terrorist.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Ja om sunt förnuft styrde och inte gamla gubbar med ord i böcker som är tusentals år gamla.


Herregud, tycker du på fullaste allvar detta?

Tillagt 2015-11-22 16:06:
Citerar ante-vante:
Jag säger att Islam underlättar extremism inte att alla som är troende av Islam är terrorist.


Va? Vad jag menar är att du säger att du inte förespråkar död medan du samtidigt önskar att alla terrorister ska dö. Dubbla budskap.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:Ja om sunt förnuft styrde och inte gamla gubbar med ord i böcker som är tusentals år gamla.

Herregud, tycker du på fullaste allvar detta?


Eftersom världen inte klarar av religion utan att det blir extremism så anser jag att världen klara sig mycket bättre om vi inte tror på religion ja.

Tillagt 2015-11-22 16:12:
Citerar Kapten Varg:
Va? Vad jag menar är att du säger att du inte förespråkar död medan du samtidigt önskar att alla terrorister ska dö. Dubbla budskap.


Jag skrev att jag önskade att IS blev bombade och att jag hoppas att alla som inte stödjer dem ska ta sig undan innan bomberna kommer.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Jag ser inte den terror som bland annat IS gör som möjlig utan en bakom liggande religion, vansinne eller ideologi. Sedan så finns det säkert någon smart "jävel" som utnyttjar andra människor genom religion för att uppnå egna ändamål så som makt, kontroll och rikedom.


Det är klart att det måste finnas ett slags bakomliggande vansinne som bränsle för något så galet som terrorism, det uppstår inte ur tomma intet. Jag har dock pekat på att det inte nödvändigtvis behöver vara religion som agerar bränsle, inte ens i det specifika fallet IS. Du säger ju här att du håller med. Om själva huvudet på hydran inte är religion, utan något annat: varför hakar du då upp dig på religion, när det lika gärna kan vara något annat, till exempel politik?

Citerar ante-vante:
Ja om sunt förnuft styrde och inte gamla gubbar med ord i böcker som är tusentals år gamla.


Men så är det ju inte. Våld och krig sker utan religion.
  • 0
Citerar Braff:
Att många fotsoldater inom IS istället har den uppfattningen råder det väl dock inga tvivel om, religion har använts i syfte att rekrytera, men poängen är att IS möjligen kan ha uppstått och/eller blivit framstående på grund av icke-religiösa motiv, vilket alltså - om det stämmer - slår hål på ditt uttalande citerat ovan. Terrordåd kan ske utan Islam (religion) som inblandad faktor, även hypotetiskt i fallet IS.


Terrordåd kan såklart ske utan Islam (och de specifika idéer inom Islam som lätt kan leda till terrorism (typ som att belönas av gud efter man dödat oskyldiga(nej, den idéen behöver inte finnas inom alla tolkningar av Islam))) men det betyder inte att Islam är oproblematiskt.

Eftersom vi nu diskuterar på internet att jag mig friheten att verifiera Godwins hypotes:

Citerar En alternativ Braff:
Att många fotsoldater inom SS istället har den uppfattningen råder det väl dock inga tvivel om, politik har använts i syfte att rekrytera, men poängen är att SS möjligen kan ha uppstått och/eller blivit framstående på grund av icke-politiska motiv [...] Förintelsen hade kunnat ske utan Nazism (politik) som inblandad faktor, även hypotetiskt i fallet SS.


Att förintelsen hade kunnat ske utan nazism, betyder såklart inte att vi inte bör försöka vinna ett "War of Ideas" mot nazismen. Vad folk tror/har för idéer påverkar deras beteende.
  • 0
Citerar Braff:
Citerar ante-vante:Jag ser inte den terror som bland annat IS gör som möjlig utan en bakom liggande religion, vansinne eller ideologi. Sedan så finns det säkert någon smart "jävel" som utnyttjar andra människor genom religion för att uppnå egna ändamål så som makt, kontroll och rikedom.

Det är klart att det måste finnas ett slags bakomliggande vansinne som bränsle för något så galet som terrorism, det uppstår inte ur tomma intet. Jag har dock pekat på att det inte nödvändigtvis behöver vara religion som agerar bränsle, inte ens i det specifika fallet IS. Du säger ju här att du håller med. Om själva huvudet på hydran inte är religion, utan något annat: varför hakar du då upp dig på religion, när det lika gärna kan vara något annat, till exempel politik?

Citerar ante-vante:Ja om sunt förnuft styrde och inte gamla gubbar med ord i böcker som är tusentals år gamla.

Men så är det ju inte. Våld och krig sker utan religion.


Våld och krig kan ske utan religiösa anledningar men religion ger extra kraft åt elden och har potential att starta vid minsta gnista.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar ante-vante:
Våld och krig kan ske utan religiösa anledningar men religion ger extra kraft åt elden och har potential att starta vid minsta gnista.


Eller så beror krig på att människor med makt alltid vill ha mer och sedan blir religion en lämplig syndabock. Du är så oerhört inställd på att religionen är roten till all ondska i världen att du inte verkar se alla andra faktorer.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
Citerar Vamknosen:
Terrordåd kan såklart ske utan Islam (och de specifika idéer inom Islam som lätt kan leda till terrorism (typ som att belönas av gud efter man dödat oskyldiga(nej, den idéen behöver inte finnas inom alla tolkningar av Islam))) men det betyder inte att Islam är oproblematiskt.


Islam är inte oproblematiskt, nej, och det finns vissa aspekter vi bör kritisera. Jag tycker att det är orättvist att du förvandlar mitt resonemang till ett Godwinskt sådant då jag specifikt riktat in mig på en organisation med artiklar som stöd. Resonemanget stannar där. Det är inte en generell hypotes utan förankringar i verkligheten. Naturligtvis kan det visa sig att mina källor är felaktiga, men det är ingenting jag har hittat på. Det verkar de facto vara så att även om religion suddas bort helt och hållet, finns där fortfarande ett IS med mord i sinnet.

Du får gärna utveckla ditt "War of Ideas", förresten. Menar du att vi måste övertyga muslimer att islam är dåligt, eller icke-troende (svenskar/västvärlden?) att islam är dåligt?
  • 0
Citerar Kapten Varg:
Citerar ante-vante:Våld och krig kan ske utan religiösa anledningar men religion ger extra kraft åt elden och har potential att starta vid minsta gnista.

Eller så beror krig på att människor med makt alltid vill ha mer och sedan blir religion en lämplig syndabock. Du är så oerhört inställd på att religionen är roten till all ondska i världen att du inte verkar se alla andra faktorer.


Människor i kombination med vissa politiska/religiösa åsikter är roten till alla ondo. Religionen i Mellanöstern har gång på gång varit en del av de krig som har uppstått och fortsätter än så idag.
FUS RO DAH!!!
  • 0
Citerar Braff:
Du får gärna utveckla ditt "War of Ideas", förresten. Menar du att vi måste övertyga muslimer att islam är dåligt, eller icke-troende (svenskar/västvärlden?) att islam är dåligt?


Handlar väl om att tillbakavisa fundamentalistiska ideologier genom debatt eller annan form av upplysning. T.ex. såhär: https://www.youtube.com/watch?v=kJLl--gSCpo
  • 0
Citerar Braff:
Det verkar de facto vara så att även om religion suddas bort helt och hållet, finns där fortfarande ett IS med mord i sinnet.

Jag ser inte hur dina artiklar stödjer detta. Bara att vissa av ledarna som förut tillhörde Saddam kanske hade varit mordiska ändå. Som du själv sa, så spelar ju religionen en stor roll för att rekrytera och motivera många fotsoldater. Det hade såklart varit önskvärt om de här fotsoldaterna inte motiverades till att strida för IS.

Citerar Braff:
Du får gärna utveckla ditt "War of Ideas", förresten. Menar du att vi måste övertyga muslimer att islam är dåligt, eller icke-troende (svenskar/västvärlden?) att islam är dåligt?


Med "War of Ideas" menar jag dels att vi måste försöka övertyga alla (speciellt de som funderar på att döda oskyldiga) om att vissa delar inom Islam, exempelvis idén om att man blir belönad av att döda otrogna, är dålig. Framförallt menar jag dock att "idékriget" står mellan rationalism på ena sidan och irrationalism på andra.
  • 0
Citerar Vamknosen:
Jag ser inte hur dina artiklar stödjer detta. Bara att vissa av ledarna som förut tillhörde Saddam kanske hade varit mordiska ändå.


Tillräckligt mordiska och makthungriga för att starta eller åtminstone "sätta fart" på en terroristorganisation, tydligen.

Citerar Vamknosen:
Med "War of Ideas" menar jag dels att vi måste försöka övertyga alla (speciellt de som funderar på att döda oskyldiga) om att vissa delar inom Islam, exempelvis idén om att man blir belönad av att döda otrogna, är dålig. Framförallt menar jag dock att "idékriget" står mellan rationalism på ena sidan och irrationalism på andra.


Du var inte lika illvilligt inställd till islam som jag trodde (därav min aningen simpla fråga). Jag håller med. Tyvärr tror jag att den hårda makten (även om jag inte vågar säga att jag motsätter mig den) som just nu riktas mot Syrien försvårar för den typen av strategi.
  • 0
Citerar ante-vante:
https://youtu.be/wP7_yY9m5GM


varför heter han inte En Arg Blatte Talar på youtube längre
  • 0
Citerar du du du du duuuuuu du du:
Citerar ante-vante:https://youtu.be/wP7_yY9m5GM

varför heter han inte En Arg Blatte Talar på youtube längre


Jag antar att det är för att nå ut till människor utanför Sverige, han gör ju alltmer videos på engelska dessutom (har för mig att han sagt det i någon video med).
FUS RO DAH!!!
  • 0
det roligaste i videon är när han kritiserar massmedia för att inte prata om problemet. men för att ens visa på problemets existens så använder han videoklipp och text från SVT, expressen, aftonbladet, etc. lmao

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!