Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Tycker ni att jag är på tok för kuk- och knullfixerad?

Det är i så fall inget mot vad Gud är. Han, om någon, är kuk- och knullfixerad till max.

Inte nog med att både GT och NT handlar om kukar, fittor, knull, runk, menstruatiioner och dylikt, åtminstone från och till, åtminstone indirekt.

Dessutom har Gud när Han skapat alla djuren - ja, växterna också - visat sitt enormt stora intresse för kukar och fittor, ståndare och pistiller, you name it.

Tag som exempel denna artikel: http://www.livescience.com/27253-weird-strange-animal-penises.ht
ml
.

I den artikeln kan vi läsa om hur Guds kreativitet har inspirerat Honom till att skapa kukar i både parti och minut.

Gud måste uppenbarligen uppskatta den argentinska blånäbbade sjöanden (the Argentine blue-billed lake duck) extra mycket. Han har nämligen begåvat denna andfågel med en korkskruvsliknande kuk som kan bli uppemot 43 cm lång, dvs längre än vad resten av denna and är från näbb till stjärt.

Vem vet, kanske är det detta stora gudomliga intresse för den argentinska blånäbbade sjöanden som ligger bakom omnämnandet av den Helige anden i Bibeln? Dvs att heligheten ligger i den proportionellt sett helt enorma kuklängden?

Det är ju som om vi människokarlar skulle kunna ståta med en erigerad kuk på 2-2,5 meter. (Här ligger alltså till och med Jonah Falcon, den nu levande mansperson som har den längsta uppmätta kuken, i lä. Hans kuk mäter i erigerat tillstånd bara 13,5 tum = ca 34 cm. Läs mer om Jonah och hans kuk här: se: http://en.wikipedia.org/wiki/Jonah_Falcon ).

Helig eller inte, den här argentinska anden är inte det enda djur som Gud har givit en speciell kuk till. I samma länk som jag just har tipsat till kan man läsa om bönviveln (bean weevil), en skalbagge som fått sin kuk skapad som en veritabel spikklubba. Med den här spiklubban till kuk trasar hanen sönder skalbaggehonans fitta, vilket leder till att hon efter ett sådant traumatiskt knull gör allt för att undvika andra/ytterligare hanar. Innebärande att den hane som kommit till att befrukta henne garanterat får sina gener spridda via hennes/honans avkomma.

Så ytterligt fyndigt uträknat av vår Gud och Skapare, eller hur? Helt i linje med den misogyni (det kvinnohat) som Gud visar prov på i en rad andra sammanhang.

Gud måste också ha gillat det myrsloksliknande däggdjur som kallas för echidna (jag vet tyvärr inte det svenska namnet på detta djur). En Echidna-hane har nämligen inte mindre än fyra kukhuvuden att spruta sperma med för att befrukta honan. Allt detta för att konkurrensen om honorna hos denna art är enorm. Ett stort antal hanar uppvaktar samma hona. Då och då sprutar en hane ut en skvätt sperma i hopp om att den ska träffa rätt. Men oftast blir det en miss. Och då kan det vara bra att ha fyra olika kukhuvuden att alternera mellan, dvs då kan man så att säga alltid vara redo att avslossa nya "skott" mot honan. Fiffigt värre, alltså. Men Gud är ju både omniscient och omnipotent, så det förvånar inte att Han har tänkt ut en sådan lösning åt Echidna-hanarna.

Fast en sak som förvånar mig är varför Gud inte har begåvat även oss människohanar med fyra kukhuvuden, när till och med ormarna har två st (vartdera ormkukhuvudet är kopplat till en av ormens två testiklar). Förvisso finns det människohanar med två mer eller mindre fullt utbildade kukar - för exempel, se bilder på denna sajt: http://www.documentingreality.com/forum/f149/diphallia-pictures-
men-born-two-penises-112681/
- men diphallia-fenomenet (= tvåkukssyndromet) är väldigt sällsynt.

Själv har jag tyvärr (?) blott en enda kuk. Detta faktum har möjligen bidragit till att jag blivit gudshädare.

Vilket får mig att undra: Finns det någon forumit här på Gamereactor som Gud, vår Skapare, har skapat med två kukar? Hand upp i så fall. (Om ni har händerna fulla, går det förstås också bra med kuk - eller kukar - upp i luften.)

På återhörande!
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Hej igen! Sticker emellan med några funderingar om receptet på liv.

Guds eget recept på liv har nu börjat utmanas av genetiker och andra vetenskapsmän. Jfr J Craig Venter som redan lyckats skapa nya livsformer.

Det senaste är att utöka antalet bokstäver i dna-spiralens alfabet från fyra till sex st. Och att introducera ett tredje bas-par vid skapandet av dna-spiraler.

Jag skrev om just detta tidigare i dag. Klistrar in mitt inlägg även här i religionstråden på GR, eftersom min kommentar är hädisk som fan. Så här skrev jag:

Yes, Rosa! God no longer has exclusive rights to create life. To tell the truth, scientists not even have to use our Almighty God's own recipe for life. Look at and read this article: http://www.pnas.org/content/109/30/12005 . The headline is: Efficient and sequence-independent replication of DNA containing a third base pair establishes a functional six-letter genetic alphabet.

To create the DNA double helix scientists, and Almighty God Himself, normally use the natural four-letter genetic alphabet with the four letters A, T, G and C. With these four letters you form two base pairs (A plus T and/or G plus C). But now scientists have demonstrated that God's own recipe for creating life is not the only one available to use. That is: God has no longer any exclusive patent for how to create life. Scientists in the United States of America have expanded the genetic alphabet with two more letters, thereby being able to use a third base pair.

So what will happen now? Is God - or the many creationists in the U.S. - going to appeal against this new recipe for life in order to defend the divine way of creating life? Future will tell. Only God knows.

See more at: http://rosarubicondior.blogspot.se/2014/06/intelligently-designed-y
east.html#comment-form
.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Här är en bra artikel som kan läsas via ett klick på denna länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/a
rticle19042653.ab
.

Den handlar om hur shia- och sunnimuslimer inte kan komma överens utan snarare agerar som hund och katt.

Animositeten mellan dessa båda islam-trosgrupperingar påminner om de stora religionskrigen i Europa på 1600-talet. Det s k Trettioåriga kriget 1618-1648 var ju på många vis en konflikt mellan katoliker och protestanter.

Jag fruktar, precis som Wolfgang Hansson (som skrivit den artikel jag länkar till), att Irak kommer att bryta samman som statsbildning och delas upp i en sunnimuslimsk och en shiamuslimsk region/del. Precis som de irakiska kurderna redan har skaffat sig en hög grad av självstyre i form av The Kurdistan Regional Government a.k.a. KRG.

Även det pågående inbördeskriget i Syrien handlar om motsättningar mellan shia och sunni. Och vad kommer att hända i Afghanistan, när de västerländska soldaterna lämnar det landet. Vad kommer talibanena att göra då, tror ni?

Vad sa du? Är islam fridens och fredens religion?

Jo, det har jag också hört sägas. Och ja, det syns ju tydligt, inte minst när man ser det som händer i Syrien, Afghanistan och nu Irak, att en fredligare och fridsammare religion finns det bara inte. *obs! ironi*

Tänk om alla gudstroende kom överens om att i stället bli ateister. Vem vet, kanske skulle jorden då bli en trevligare plats att leva på? Fast spåren från ateistiska Sovjetunionen förskräcker tyvärr, de också.

Kanske är det människan det är fel på? Varhelst människor samlas, blir det bråk, split och kiv.

Hur fan kan någon tro att vi människor skulle var skapade av Gud, till Guds avbild? I så fall måste väl Gud vara ondskan personifierad. Eller?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Fick just ett mejl med denna artikellänk: http://www.ibtimes.com/does-gay-gene-exist-new-study-says-xq28
-may-influence-male-sexual-orientation-1555564
.

Alltså: Det finns indicier på att homosexuell böjelse/preferens kan utlösas av mutationer i en viss gen i vår arvsmassa.

Vidare finns det exempel på hur människor som efter ett hjärntrauma (till exempel kraftigt våld mot huvudet) har vaknat upp ur medvetslösheten och då upptäckt att de tänder sexuellt på personer av samma kön från att tidigare ha varit heterosexuella.

Jfr också med den där 21-årige dagispraktikanten i Kalmartrakten som förgripit sig sexuellt på mer än ett dussintal av dagisbarnen. 21-åringens försvarsadvokat åberopar som förmildrande omständighet, att hans klients pedofili sannolikt kan bottna i ett hjärntrauma som han (= den åtalade 21-åringen) var med om för några år sedan.

I vilket fall: Här finns anledning för envar, gudstroende lika väl som hädare,att fråga sig följande: Vem är det som kan mixtra med vår arvsmassa på ett övernaturligt vis? Är det Gud eller är det Djävulen/Satan? (Hjärnforskare kan givetvis också mixtra med arvsmassa och hjärna, men de gör det självklart på ett icke-övernaturligt vis.)

Att döma av innehållet i Bibeln är det Gud som har rätt och möjlighet att bestämma över liv och icke-liv SAMT hur ett liv ska utvecklas. Jfr innehållet i denna bibelvers: Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outbildat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit. (Ps 139:16)

Allt synes sålunda vara förutbestämt., dvs det råder i Guds skapade universum en determinism som i princip omöjliggör en individs fria vilja (= vi saknar till följd av denna determinism alltså fri vilja, men Gud har spm ett slags tröst eller livslögn åt oss programmerat våra hjärnor så att vi inbillar oss att fri vilja faktiskt finns på riktigt och alltså inte är någon illusion/fantasiprodukt/önsketänkande).

Alltså Hur fan skulle det se ut, om Satan kunde komma och ändra på vår kropps genetiska inställning (= ifall generna ska vara i läge ON eller OFF)? Nej, skapelseplanen måste ligga fast, annars blir det bara en massa extraarbete och strul för Gud, och Gud har ju sedan några tusen år tillbaka vilodag (= den sjunde dagen efter skapelsen, i skapelseveckan), och då är det nog inte så lyckat om vi människor stör Honom stup i kvarten med klagomål och böner och liknande religiös bullskit.

Så då måste man fråga sig: Varför har Gud skapat en del människor (genom manipulation av arvsmassan), så att de blir homosexuella i stället för heterosexuella? Hur fan tänkte Gud där? Han har alltså skapat människor som genom sin sexuella läggning begår en synd (i Guds ögon), vilket rimligen bör göra dem icke-välkomna till Himmelriket..

Alternativt skulle det försyås kunna vara på det viset, att synsättet att homosexualitet är syndigt värre bottnar i ett rent mänskligt tankesätt. Som i olika religiösa urkunder har presenterats som en allvarlig synd i strid med Guds vilja och intentioner i syfte att att öka efterlevnaden av påbudet. (Det vet ju alla att det blir ökad efterlevnad av ett regelverk, om man hänvisar till starka auktoriteter och ett kraftfullt bestraffningssystem.)
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Om nu Gud finns så verkar han sköta världen på samma sätt som jag brukar göra på SimCity.

Kan säga att min stad aldrig överlever speciellt länge.
My signature this is.
  • 0
phazon81: Vem vet, det är kanske du som ÄR Gud?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Kan va så. Det förklarar ju varför världen är som den är då.
My signature this is.
  • 0
Citerar phazon81:
Kan va så. Det förklarar ju varför världen är som den är då.


Ja, det är sannerligen ingen latmansgöra att jobba som Gud. Men precis som lärarna har Gud lång sammanhållen ledighet. Det är nog det bästa med att vara Gud. Detta med långledigthet.

Guds vilodag är betydligt längre än skollärarnas sommarlov.. Jag tycker det är vilseledande av Gud att kalla sin ledighet för viloDAG.

Hur lång ledighet har du, phazon81, i ditt arbete som Gud? Jag hoppas att du har förhandlat dig till bra villkor.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Det som är bra med jobbet är att jag kan göra lite som jag vill. Jobba när jag känner för det och slappa när jag känner för det.

på sista tiden har det varit rätt mycket slappande, Men ska ta tag i jobbet snart igen... Om jag nu inte distraheras av något annat
My signature this is.
  • 0
Citerar phazon81:
Det som är bra med jobbet är att jag kan göra lite som jag vill. Jobba när jag känner för det och slappa när jag känner för det.

på sista tiden har det varit rätt mycket slappande, Men ska ta tag i jobbet snart igen... Om jag nu inte distraheras av något annat


Det låter bra och betryggande. Jag litar på dig, phazon81!

Bara se till att inte fatta några kontroversiella beslut. Typ att göra som en gång profeten Muhammed i islam gjorde. Han rekommenderade nämligen kamelpiss som bot mot sjukdomar och som allmänt stärkande medicin.

Det var ingen bra rekommendation, har det visat sig. I dag har WHO gått ut med en vädjan till de muslimska befolkningarna i Mellanöstern om att de ska sluta dricka kamelpiss, eftersom det är bland annat den sedvänjan som anses ligga bakom spridningen av den dödliga virussjukdomen mers..

Lär mer här: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/who-drick-inte-kamelkiss_36633
62.svd
.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Ja jag får tänka mig för innan jag beslutar saker. Vissa saker kan låta bra vid en tidpunkt med visar sig senare att vara dåligt.

Det är svårt att vara alla till lags. Speciellt förr när alla krigade i mitt namn. Lite svårt att stödja båda sidorna som hävdar att de står på min sida
My signature this is.
  • 0
Där träffar du huvudet på spiken, phazon81!

Allting förändras över tiden. Samhället förändras, vi som bor i samhället förändras, klädmode och hårfrisyrer förändras etc.

Personlighetsundersökningar visar att ungdomar är mer riskbenägna än äldre. Åter andra kan byta sexuell preferens efter skallskada eller stroke. I sistnämnda fall blir det problem för Gud: Ska Han låta den avlidne återgå till samma sexuella preferens som hen hade före insjuknandet eller ska han få behålla sin förvärvade sexuella preferens? Svaren på den sortens frågeställningar är inte självklara. Kanske är det därför som Gud har bestämt att i det kristna Himmelriket ska det vara knullfritt?

Nu över till en helt annan sak. Jag fann just i dagens mejlskörd följande lilla pärla: http://www.relativelyinteresting.com/evidence-evolution/ . En rolig jämförelse mellan argumenten FÖR respektive MOT evolutionen.

I samma bloggartikel tydliggörs skillnaden mellan hypores och teori. En hypotes är en förklaring till ett fenomen men där förklaringen (än så länge) saknar experimentella bevis. En teori, däremot, är en förklaring som stöttas av en rad experimentellt erhållna bevis.

Eller annorlunda uttryckt: En hypotes bygger på en tro eller intuition. En teori bygger på vetande.

Sannolikt har alla teorier en gång i tiden startat som en hypotes. För att därefter testas experimentellt, varpå bevis erhölls/insamlades undan för undan, vilka bekräftade hypotesen, varpå den mognade till att uppfylla kraven för att få kallas för teori.

Den bibliska skapelseberättelsen är alltså en hypotes. Den saknar experimentellt stöd, den bygger enbart på tro och önsketänkande. Experimentelle bevis saknas. De experiment som har genomförts stöder INTE den kreationistiska hypotesen.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Nu inför den knulligaste helgen av alla kan det finnas skäl att begrunda hur vår Skapare bemödat sig om att ge sina skapade djur olika typer av kukar.

Mot känguruerna har Vår Herre varit extra generös. Hos en känguruhane är det standard att vara utrustad med dubbelkuk (diphallia). Detta för att känguruhonan är utrustad med inte mindre än tre fittor.

Nu hör det dock till saken, att av honans tre fittor är det en som inte är avsedd för knull. Det är den i mitten. Den används endast som födelsekanal. Men fittorna till höger och vänster därom är riktiga knullfittor.

Jättefiffigt uttänkt av Gud eller hur? Men det ska visa sig bli ännu fiffigare, ja, rent av genialt.

Känguruhanens båda kukar är nämligen så skapade, att de passar som hand i handske i dessa båda ytterfitthål hos honan. Eller kanske en ännu bättre liknelse. Hanens båda kukar kan liknas vid en stickkontakt som sticks in i ett strömuttag i väggen (två hål i väggen).

Jag är av den åsikten att man måste vara en Gud för att kunna komma på en så fiffig lösning.

Kanske var det därför som Gud placerade känguruerna i dagens Australien? På så vis finns det ju ingen risk att känguruhanen av misstag skulle få för sig att sticka sina dubbelkukar in i trynet på en gris. Utan varje känguruknull sker, precis som Den Heliga Skrift lär oss, i rent produktivt syfte.

Sensmoralen av allt detta är, att ska det knullas nu bland oss människor under midsommarhelgen, vill Gud att detta sker utan skydd. Att många följer detta gudomliga råd framgår av födelsetatistiken. Antalet barnafödslar under andra halvan av mars brukar regelmässigt vara större än genomsnittet.

TREVLIG MIDSOMMAR!
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Hallå, alla! Hur var ert midsommarfirande?

Dansade ni kring en vanlig midsommarstång (= kuksymbol)? Eller testade ni att dansa kring en annorlunda majstång, en så kallad midsommarfitta?

Om ni inte vet vad en midsommarfitta är eller hur den ser ut, kolla då in här: http://nyheter24.se/debatt/771269-midsommarfittan-ar-en-del-i-en
-feministisk-vag
.

En fundering: Tror ni att Gud gillar midsommarfittan? Gillar Han ens den vanliga kukiga midsommarstången? Många menar ju att midsommarstången är en hednisk symbol.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Jag har hört att fallos-teorin står på ganska lösa grunder. Har ingen källa men vill uppmana till sunt googlande.
  • 0
Tack, herr Lurkman, för ditt påpekande! Tack vare dig har jag lärt mig något nytt om midsommarstången; se till exempel http://hogtider.wordpress.com/2007/06/21/ar-midsommarstangen-
en-uraldrig-och-hednisk-fallossymbol/
.

Men nu verkar det alltså som att feministerna anstränger sig att sexifiera och knullifiera midsommarstången genom att introducera och lansera den så kallade midsommarfittan.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Håller med bbnews om att det är hyckleri när religiösa ägnar sig åt: Hur går det ihop? Vill verkligen inte amerikanerna komma till Himmelriket?

Jag har valt att inte syssla med sådant.
  • 0
Citerar bbnews:
Men nu verkar det alltså som att feministerna anstränger sig att sexifiera och knullifiera midsommarstången genom att introducera och lansera den så kallade midsommarfittan.


Jag tycker ändå att det låter som ett trevligt initiativ.

Tack för länken för övrigt.
  • 0
Här kan ni läsa om den välkände kreationisten och Young Earth-förespråkaren Kent Hovinds skämt till doktorsavhandling: http://whyevolutionistrue.wordpress.com/2014/06/23/wikileaks-rel
eased-kent-hovinds-doctoral-thesis/
.

Hur fan kunde denna doktorsavhandling bli godkänd? Referenser (med undantag för Bibeln) är sällsynta. Innehållet är så puerilt att jag tror en svensk grundskoleelev skulle kunna åstadkomma något bättre.

Det avslöjas vidare i den artikel jag länkat till, att det universitet där Kent Hovind lade fram sin doktorsavhandling är av det slaget, att man där i princip kan köpa sig valfri lärdomstitel.

Tala om att uppträda i lånta fjädrar.

Notera också att samme Kent Hoving för närvarande sitter i fängelse för att ha trixat med skatten. Är det vad man bör förvänta sig av en gudstroende människa? Vad säger det i så fall om moralen i Himmelriket?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Varför Gud på detta vis: http://www.expressen.se/nyheter/lagutbildade-far-oftare-cancer-oc
h-stroke/
.

Varför har Gud ett horn i sidan till fattiga och/eller lågutbildade människor?

Borde inte Gud i stället försöka hjälpa och bistå de fattiga och lågutbildade? Det är ju dessa grupper i samhället som är bland de mest religiösa.

Rika och högutbildade människor är inte alls lika religiösa av sig. Kan det vara därför som Gud fjäskar för dem lite extra?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Hen måste ta dem till sig! Till himmelriket! Gud saknar tålamod.
  • 0
Citerar bbnews:
Mycket intressant läsning: http://www.fritanke.se/torbjorn-tannsjo-om-religion-och-politik/ .

Christer Sturmark samtalar med filosofen Torbjörn Tännsjö.


Tack så mycket för länken. Jag har länge fascinerats av Tännsjö.

Jag förstår dock inte hur han bär sig åt med den moraliska realismen där i slutet. Vad har det han säger överhuvudtaget att göra med något som objektiva moraliska sanningar? Eller missförstår jag bara hans definitioner?
  • 0
Citerar Lurkman:
Citerar bbnews:Mycket intressant läsning: http://www.fritanke.se/torbjorn-tannsjo-om-religion-och-politik/ .

Christer Sturmark samtalar med filosofen Torbjörn Tännsjö.

Tack så mycket för länken. Jag har länge fascinerats av Tännsjö.

Jag förstår dock inte hur han bär sig åt med den moraliska realismen där i slutet. Vad har det han säger överhuvudtaget att göra med något som objektiva moraliska sanningar? Eller missförstår jag bara hans definitioner?


Reagerade också på hans resonemang. Som jag tolkar det använde han en matematisk sanning som analogi. Det behövs ingen orsak till att 2+2=4 utan det bara är det per logik. Sanningen är därför icke-kausal, alltså oberoende av orsakssammanhang. Likaså gäller moralen enligt honom: du tyckte att dådet mot katten var fel inte på grund av att den brann, utan helt enkelt för att det är fel i kategorisk eller objektiv mening.

Men utan subjekt, inga värderingar. Utanför ett medvetande råder likgiltighet till vad som är rätt och fel. Visst tycks det finnas en mer grundläggande moral som vi reagerar närmast instinktivt på, men det känns väl mer rimligt att anta att det är en produkt av däggdjurets hjärna? Kan mycket väl själv ha missförstått hans poäng...
  • 0
Citerar Yuriyami:
Men utan subjekt, inga värderingar. Utanför ett medvetande råder likgiltighet till vad som är rätt och fel. Visst tycks det finnas en mer grundläggande moral som vi reagerar närmast instinktivt på, men det känns väl mer rimligt att anta att det är en produkt av däggdjurets hjärna? Kan mycket väl själv ha missförstått hans poäng...


Jag tror inte på objektiv moral men visst verkar detta banalt även för den ståndpunkten.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!