Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Citerar bbnews:
Jag har gjort lite research för att kunna besvara era frågor om frystorkning av lik.


tl;dr: Nej, det verkar inte lagligt och är således inget att fundera över kan jag tycka, pragmatiker som jag är. Har man en tillräckligt risig(kompostvänlig?) kista så bör man väl bli jord och liv till slut ändå?
  • 0
@Costae Cavea: Det är lite skillnad på mikrofloran i jordlagren beroende på vilket djup liket begravs i. Vid frystorkning är det tydligen tänkt att stoftet ska begravas på blott 0,5 meters djup. Medan konventionell kistbegravning innebär att graven är ca 2 meters djup.

Skillnaden kan av allt att döma innebära mindre förruttnelse, om begravningsdjupet är blott 0,5 meter. Varvid mindre förruttnelse nog bör ses som ses som något mer positivt, åtminstone från ekologisk synpunkt sett.

FDETDA: Hur kommer Gud att uppväcka oss alla från vår "dödssömn"? Har Gud månne backup-kopior av oss uppe i Himmelriket? Om så är fallet, hur gammal är backupen? Strax innan man avlider kan viktiga och omvälvande saker inträffa. Läs exempelvis denna nyhet: http://www.expressen.se/nyheter/fick-penis-avskuren---och-nerkor
d-i-halsen/
.

Artikeln handlar om en man i 30-årsåldern som avslutade sina levnadsdagar genom att misshandlas och få sin avskurna kuk nedkörd i halsen. Hur ställer sig Gud till detta faktum vid uppväckandet av den mannen från hans "dödssömn"? Dvs kommer 30-åringen att uppstå till nytt liv utan sina skador och med kuken placerad på rätt plats? Eller blir uppväckandet en direkt fortsättning på sakernas tillstånd i mannens dödsögonblick?

Frågeställningen är viktig. En som fått huvudet avskuret i halsen - kommer hen att uppstå till nytt liv med sitt huvud under armen eller kanske sittande löst ovanpå halsen och axlarna?

I båda dessa fall - med kuken respektive huvudet avskurna - ser jag en allvarlig reduktion av den drabbade individens livskvalitet, även om hen skule hamna i Himmelriket. eller Paradiset.

Bäst vore givetvis, ifall Gud i samband med uppväckandet ur "dödssömnen" gjorde huvudets avskärning/avhuggning - eller som i det första exemplet: kukens avskärning - ogjord. Men det kan vara lättare sagt än gjort. Om backup-kopia används av Gud, är det viktigt att backupen har ägt rum så nära inpå dödsögonblicket som möjligt. Annars riskerar andra viktiga individuella dualitetsinställningar att gå förlorade, och då kommer den uppståndna individen att ha andra livserfarenheter och egenskaper än hen hade vid sitt dödsögonblick. Jfr vad som diskuterades på förra sidan i denna religionstråd med avseende på teleportation.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Jaha, nu har den jävla religionen slagit till igen. Och visat upp sitt fula tryne.

Kolla in: http://www.expressen.se/nyheter/dodade-sonen---for-att-han-var-
en-demon/
.

Rubriken lyder: Dödade sonen - för att han var en "demon"

Sedan kan vi i brödtexten läsa om 51-årige Gary Sherrill från Arizona i USA, vilken har erkänt att han huggit ihjäl sin trettonårige son med en yxa. För att han fick för sig att sonen var en demon.

Finns här någon som blir överraskad?

Jag blir blott bedrövad. Inte överraskad. Jag vet sedan tidigare vad religioner kan ställa till med.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Rubriken lyder: Dödade sonen - för att han var en "demon"


För i helvete vilken idiot. Fattar han inte att han ska ringa Jesus när sånt här händer så att han kan dra ur demonen? Skämt åsido, fan vad idiotiskt och hemskt.
"Angels don't wait for slowpokes."
  • 0
@Shabedooba123: Har du möjligen telefonnumret till Jesus? Jag skulle vilja lägga in det i Mina kontakter i mobilen.

Kan säkert bli ett nummer man behöver ringa - eller sms:a - till då och då. För att hålla Jesus informerad om vad Hans anhängare hittar på för galenskaper.

FDETDA: Pratade i går med en som var född den 23 december. Dvs hans födelsedag slogs alltid ihop med julaftonsfirandet. Hela hans uppväxt blev ett enda långt jävla trauma som kommit att prägla hela hans vuxna liv.

Inte konstigt att han blev ateist. Hans Skapare och Gud var sannerligen inte snäll mot honom.

Finns här någon forumit som drabbats av samma vredgade Skapare och Gud vad gäller den egna födelsedagen? Blev du/ni i så fall ateist(er)? Eller du/ni valde att i stället dyrka och tacka Gud för födelsedagsdatumet?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Finns här någon forumit som drabbats av samma vredgade Skapare och Gud vad gäller den egna födelsedagen? Blev du/ni i så fall ateist(er)? Eller du/ni valde att i stället dyrka och tacka Gud för födelsedagsdatumet?


Jag har en anhörig som drabbats av det. Hen är ateist.
  • 0
@Herr Lurkman: Se där. Det verkar som att Guds val av sådant födelsedagsdatum på något vis är kontraproduktivt iaf från Himmelrikets synpunkt sett.

Dessa stackare har helt klart svårt att dyrka och älska sin Skapare och Gud.

De har min fulla förståelse därvidlag.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Hur tror ni att Gud ser på detta: http://www.expressen.se/nyheter/diktatorns-mentor-avrattad-med-
hundar/
.

Jag inbillar mig att den avrättningsmetoden måste komplicera uppväckandet från dödssömnen, eftersom kroppsdelarna inte finns på/i samma gravplats utan har blivit till mat och därefter utbajsade och utpinkade som avföring respektive urin av en massa hundar över ett större fysiskt område.

Och det vet man ju hur hundar brukar ränna runt och revirpinka lite överallt samt bajsa lite var det dem lyster att lämna en bajskorv eller två.

Kan inte vara lätt för Gud och Hans änglar.

Vore jag Gud, skulle jag ta Kim Jong-Un i upptuktelse. Läsa lusen av honom för att han försvårar det gudomliga arbetet. Kanske rent av låta en hund bita av honom kuken och äta upp densamma, så att Kim Jong-Un själv en dag i framtiden kommer att uppstå som en kuklös man.

Det vore rätt åt honom, tycker jag. Eller är jag för grym nu?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Nu blir jag orolig så det räcker och blir över.

Kan det finnas någon gudstroende forumit här på GR som har slarvat med bönerna och offrandet till Gud? Kanske av misstag (?) offrat en tjur med blott en testikel, något som är en stor förolämpning mot Gud (se 3Mos 22:24: Ni får inte offra åt HERREN ett djur, vars testiklar blivit klämda, krossade, avslitna eller bortskurna.).

Jag ställer frågan, därför att jag just läste denna nyhet; se: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18124735.ab .

Artikeln har rubriken: Kroppsdelar föll från himlen.

Det måste rimligen betyda att Gud i sitt Himmelrike är fly förbannad över någon förolämpning som Han har utsatts för.

Möjligen skulle det förstås kunna vara någon utomjording/alien som är på dåligt humör. Fast det är nästan lika illa det.

Så jag hoppas att ni förstår min oro. Både Gud och aliens har kapacitet att förstöra vår vackra jord.

Må den som vet med sig att hen har slarvat med bönerna eller offret till Gud träda fram, bekänna sin synd och göra allt för att få Gud - eller utomjordingarna - på gott humör igen.

Vi andra må i våra böner i kväll bedja till Gud om att den skyldige ska få modet att träda fram och erkänna sin synd.

Om hen är fattig och inte har råd att köpa en ny tjur, med TVÅ felfria testiklar i "fröpåsen", att offra, ska vi kanske anordna en insamling här på GR? Vad sägs om att skänka en hundralapp per skalle? I värsta fall får någon av oss sno en tjur från någon bonde. Nöden har ingen lag.

I allra värsta fall kan ni få offra mig, ifall ingen tjur går att få tag på.. Jag är visserligen gammal vorden, men har kvar båda mina testiklar (även om det nu är länge sedan de så att säga kom till användning). Men jag har ett förflutet som horbock. Jag tycker att det borde kunna duga för vår sexfixerade Gud, även om jag inte har offrat min förhud till Honom. Fast den skulle Han ju kunna få på köpet, om Han bara lovade att rädda jorden undan undergång. Kunde Abraham och hans följe (på manssidan) offra sina förhudar i vuxen ålder, för att göra Gud glad, vill ju för fan inte jag var sämre.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Varför är de kristna överlag så svaga i sin tro?

Här är ett bra exempel: http://freethoughtblogs.com/cuttlefish/2014/01/05/pastor-tries-to-w
alk-on-water-like-jesus-spoiler-fails-drowns/?utm_source=feedburn
er&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+FreethoughtBlo
gs+%28Freethought+Blogs%29
.

Handlar om en pastor som i Jesu efterföljd ville försöka sig på att gå på vattnet.

Han drunknade.

Hade han bara varit tillräckligt stark i sin tro, skulle han ha lyckats. Därom är jag fullt och fast övertygad. Gud/Jesus sviker inte de sina. Men de som sviktar i tron, de har inte Guds fulla stöd. De får gärna drunkna.

Finns här på GR någon varmt kristen som försökt sig på att gå på vattnet? Hur gick det? Lyckades det?

Själv har jag gått på vatten. Och lyckats.

Fast då var det fruset.

Det kändes säkrast så. Eftersom min gudstro är så klen.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Ännu ett dråpslag mot stolleidén att Gud skulle ha skapat oss.

Läs här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/slumpen-avgor-vilken-gen-som-
styr_8884138.svd
.

Våra gener finns i två exemplar. Det ena exemplaret kommer från mamman, det andra från pappan. Sedan uppstår det hos fostret en "dualistisk" kamp mellan de båda genkopiorna om vilken av dem som ska ta kommandot, dvs vara aktiv (och därmed tvinga den andra genkopian att underkasta sig, läs: vara passiv).

Denna dualistiska kamp är alltså slumpartad, lite som att kasta tärning. Hur rimmar det med Guds deterministiska skapelseplan? Där allt är förutsett in i minsta detalj. Precis som det står i Ps 139:16: Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outbildat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.

Slumpen frontalkrockar mot determinismen i Guds skapelseplan. Det går inte ihop. Hur kan gudstroende bortförklara detta med hedern i behåll?

Den här genetiska dualitetsmaktkampen kan också förklara varför enäggstvillingar skiljer sig åt på detaljnivå, trots att de i princip har exakt samma genuppsättning. På genkopienivå kan de alltså ha massor av genpar som skiljer sig åt med avseende på vilken av de två kopiorna som är aktiverad och vilken som är passiv.

Slumpmässigheten kan också förklara hur och varför samma sorts genetiska sjukdom kan variera i allvarlighetsgrad från en individ till en annan. Allt är som ett tombolalotteri. Det finns nitlotter, småvinster och högvinster. Slumpen avgör vem som ska dra högvinsterna. Likadant är det i genetikens lotteri.

Sedan är det förstås skillnad mellan de olika genetiska lotterierna också vad gäller själva vinstplanen. Dvs har dina föräldrar en rad genetiska sjukdomar i sin arvsmassa, blir det förstås ett sämre lotteri för din del, med sämre vinstplan (typ dålig högvinst och betydligt fler nitlotter). Inte heller detta tar Gud hänsyn till, utan Gud menar att ALLA individer ska dömas efter samma måttstock oavsett hur deras arvsmassa ser ut. Det är ungefär lika ruttet och orättvist som om en benamputerad eller blind person skulle tävla mot Usain Bolt på 100 meter löpning och sedan klandras för att han inte vann loppet.

Hur fan kan ni gudstroende tillbedja en sådan skitstövel till gud?

För att komplicera det ytterligare: Det har visat sig att epigenetiska faktorer styr vilka gener som ska befinna sig i ON-läge respektive OFF-läge. Eller annorlunda formulerat. Om farfar tvingades svälta under en period, innan han gav sig i kast med att knulla ihop till en son eller dotter, kan detta faktum innebära att såväl hans barn som barnbarn "ärver" de ON- och OFF-inställningar som farfars svältperiod gav upphov till. Vilket kan innebära att hans ättlingar får ökad benägenhet att bli feta/överviktiga genom att de, trots matöverflöd, har erhållit en kropp med en magtarmkanal som är ovanligt bra, genetiskt sett, på att spara energi (som tillförs via maten).
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Nu måste kanske alla gudsförnekare tänka om.

Kolla in innehållet, eller snarare fotot, i denna länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18162554.ab .

Visst är väl det Guds hand som fångats på fotot?

Vad skulle det annars kunna vara?

Men var finns i så fall resten av Gud?

Eller är det månne meningen att vi ska tillbedja en högerhand samt en del av en underarm?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Kolla in: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2537053/Lawn-Christians-
South-African-preacher-makes-congregation-eat-GRASS-closer-Go
d.html


Varför ingriper inte Gud?

Inte ens när representanter för Hans prästerskap är så stolliga, att de rekommenderar sina församlingsmedlemmar att likt en ko beta/äta gräs, så får Gud arslet ur sängen, där Han förmodas ligga och vila sig under sjunde dagen i denna uppenbarligen fortfarande inte helt avslutade skapelsevecka som beskrivs i 1 Mos kap 1-2.

Församlingsborna reagerar hur som helst negativt på gräsdieten. De blir sjuka därav. Men Gud ingriper ändå inte.

Varför gör inte Gud det? Har prästjäveln som rekommenderade gräsdieten någon hållhake på Gud, så att Gud inte vågar ingripa? Fan tro't som Relling sade.

Eller är det som jag tror? Att det inte finns någon Gud?

Då kan ju prästjäveln fortsätta att lura och bedraga sina församlingsmedlemmar som det honom lyster.

Jag tror för min del, att prästjäveln själv undviker att äta gräs. Och när nu Gud ger fan i att ingripa mot honom, slipper han ju att s a s bita i gräset även av den anledningen.

En fråga till alla gudstroende kristna: Hur i helvete kan ni tro på och dyrka en sådan Gud, som låter den här prästjäveln hållas?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Är det flera användare som heter bbnews som sitter och skriver milslånga inlägg till varandra i denna tråd eller är det en användare som postar inlägg efter inlägg?

Oavsett: Keep it up!

BTW: Jag kan inte skriva här, jag är en bekvämlighetsateist nämligen.
Tetrapak
  • 0
@Strääv: Nog är det samma bbnews, alltid.

Jag blir så upplivad av att häda. Det ger mitt liv mening. Och möjligheten att kunna få dela med mig av hädelserna gör inte saken sämre. (Eller som jag brukar säga: Det är en hädelse som ser ut som en tanke.)

Här är min senaste hädiska tanke, den sista för denna söndagskväll: Vad är huvudsysselsättningen i Himmelriket, tror ni?

Ja, säg det, den som kan. Men EN av huvudsysselsättningarna är av allt att döma att stå och trängas runt de tre gudshypostasernas troner och sjunga lovsånger till deras ära.

Tänk efter lite. Stå där och sjunga. varenda dag, inte i miljarder år utan i miljarders miljarder år - eller snarare i en EVIGHET. Samma jävla gamla lovsånger. Såvida det inte skrivs nya lovsånger, fast deras texter måste ju påminna om de gamla sångernas texter. Dvs det ska klämmas in i texten, att Gud är god och att Jesus älskar alla barnen etc Så variationsbredden är inte precis stor - för att uttrycka saken med ett understatement.

Finns här någon som tycker att det låter härligt att stå där och trängas runt gudstronerna dag ut och dag in för att få lovsjunga och hylla den treeniga gudomen? Någon här som längtar sig smått fördärvad över att få komma dit?

En undran: Har ni i så fall aldrig funderat över att stämbanden kanske inte pallar för detta eviga sjungande? Att ni kanske kommer att bli hesa med tiden. Kanske inte de första tio miljoner åren. Men kanske efter sju miljarder år eller så?

Fast i ett sådant fall är det nog bäst att fortsätta att sjunga trots tilltagande heshet. Annars kan ju Gud - eller någon av Hans hypostaser - bli förbannad och sparka ut dig genom Pärleporten, från Himmelriket, bara för att du inte fortsätter att lovsjunga och lovprisa Honom. Vem törs ta den risken att stöta sig med Gud?

Vad mer kan man göra i Himmelriket? Tja, man kan ju gubevars prata med varandra. Fast det bör man nog undvika att göra, ty stämbanden behöver säkert vila mellan sångsessionerna runt gudstronerna. Så det där med att prata och skoja med andra innevånare i Himmelriket kan du, som längtar efter att komma dit, glömma.. Möjligen kan ni skriva meddelanden på små lappar till varandra. Om det finns god tillgång till skrivdon.

Räkna dock inte med SMS, Himmelriket är inte elektrifierat. Den tekniska standarden i Himmelriket påminner om den i Palestina för 2000 år sedan. Gillar du tv-spel/dataspel? Passa på nu medan du lever här på jorden. I Himmelriket finns inga sådana spel/nöjen att ägna sig åt.

Även knulltajm kan du glömma. Det är inte bara olämpligt. Knull finns inte ens på kartan. Det har vi Jesus' egna ord på.

Vad återstår då? Tja, kanske äta god mat.

Men mat blir man lätt tjock av. Och dessutom: Om du äter din favoriträtt dagligen i 48.000 år eller så, tror du inte då att du kommer att bli rätt trött på densamma? Nästan så att du äcklas av blotta tanken att än en gång, ännu en dag, tvingas hålla till godo med samma mat.

Det skulle inte förvåna mig om man efter några miljarder år eller så i Himmelriket vill testa det där med att äta gräs - se mitt senaste inlägg här ovanför - likt korna. Bara för att få lite omväxling i dieten.

Med dessa uppmuntrande (?) ord önskar jag er alla Gud Natt.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Gillade ni berättelsen om Mormonkyrkans grundande, framväxt och splittring?

Nu har ni chansen att se det hela på film!

Fast den här gången är det scientologikyrkan som är i fokus. Historien upprepar sig.

http://www.svtplay.se/video/1719808/scientologernas-krig
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Oddesey:
Jehovas vittnen är sannerligen dumma i huvudet.


Jag förstår knappt hur det här kan vara lagligt i dagens Sverige.
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar Axxorz:
Jag förstår knappt hur det här kan vara lagligt i dagens Sverige.

Det är en ganska svår fråga, alltså när förälderns religionsfrihet slutar och barnets börjar. Kanske avgörs det i vad föräldern hypotetiskt skulle gjort om barnet inte valt att kasta bort sin leksak...?
The weak die so that the strong prevail and none shall be spared.
  • 0
Citerar Axxorz:
Jag förstår knappt hur det här kan vara lagligt i dagens Sverige.


Hur barnuppfostran kan vara lagligt?
  • 0
Citerar Witch King:
Det är en ganska svår fråga, alltså när förälderns religionsfrihet slutar och barnets börjar. Kanske avgörs det i vad föräldern hypotetiskt skulle gjort om barnet inte valt att kasta bort sin leksak...?


Intressant frågeställning. Själv gissar jag att ungjäveln skulle ha blivit stenad till döds av mor eller far, om han envisats med att behålla leksaken och därmed klart manifestera, att han föredrog att vara ovän med Gud och dessutom göra Honom ledsen och arg.

Som jag ser det ska även små barns beteenden betygsättas av Gud och Hans änglar inför Domens Dag. Om en treåring alltså på dagis lär sig att säga "ävla fatan", är det en svordom och därmed en synd mot Gud, även om barnet i fråga inte begriper den semantiska innebörden i sitt "uttalande".

Alltså: Man kan hamna i Helvetet för mindre "förseelser" och synder än så.

Det är vad jag tror.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Kolla in innehållet i denna länk: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5
759722
.

Här kan vi läsa om att när Gud skapade spansk peppar, som är nära släkt med tomaten, så såg Gud till att spanskpepparn erhöll FYRA GÅNGER så många enskilda gener som tomaten har.

Vadan denna specialbehandling av spanskpepparn från Guds sida? Gillar Gud månne starka, heta kryddor? Innebär detta att de som hamnar i Himmelriket måste lära sig att äta spansk peppar, men att de kan se sig om i stjärnorna efter en härlig, saftig men förhållandevis smaklös tomat?

Huga! Jag har svårt för starka, heta kryddor. Så jag utbrister i ett entusiastiskt Halleluja, när jag tänker på att jag ju inte kommer att hamna i Himmelriket och därmed slipper att äta den sannolikt starkt kryddiga maten därstädes.

Eller finns det månne någon annan förklaring till varför Gud lade ned sådan kraft och energi, när Han skapade just spanskpepparn? Vad tror ni gudstroende därom?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar Oddesey:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/politiker-ovader-foljd-av-samko
nade-aktenskap/


Jaha. Då kan man ju undra vilka väderkatastrofer och andra katastrofer som vi i Sverige kommer att drabbas av framöver.

Kanske bäst att köpa hem kattmat och hundmat, så att jag inte behöver svälta när Gud beslutar sig för att hämnas på oss som bor i Sverige och har rösträtt här.

Någon gudstroende som har förslag på inköp av fler sorters konserver än de som är avsedda för hundar och katter? Kanske jag ska köpa några konserver med konserverade päron och persikohalvor också? Utifall att kattmaten och hundmaten skulle smaka för jävligt?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Här är ett test, som visar om du kommer till Himmelriket eller Helvetet efter din död.

Kolla in bilden i denna länk: http://richardwiseman.wordpress.com/2014/01/21/do-you-see-a-n
ativity-scene-or-two-t-rexes/
.

Om du ser en scen från Jesusbarnets födelse i Betlehem, då är du garanterad en plats i Himmelriket.

Om du däremot ser två T Rex-dinosaurier sticka upp sina hemska käftar (nästan) rakt uppåt mot skyn, ja då är det Helvetet som gäller för dig.

OM du kan se BÅDA dessa motiv, då är frågan fortfarande öppen om var du kommer att hamna.

Tänk så enkelt och vist Gud har ordnat det genom att förse oss människor, skapade till Hans avbild, detta enkla bildtest. Nästan som när vi med hjälp av ultraljud i tidigt skede kan avgöra om en gravid kvinnas foster inuti livmodern är en pojke eller flicka. Många vill ju veta vad det blir så fort som möjligt.

Tillbaka till bilden. Är det fler än jag som bara kan se de båda skräcködlorna (ja, jag menar då inte de två bedjande personerna utan dinosaurierna)? Såvitt jag vet kan de allra flesta se BÅDA motiven. Hur som helst så bekräftar detta blott vad jag redan har misstänkt: att för mig blir det en enkel biljett till Helvetet den dagen då det är dags för avfärd här ifrån station Jorden.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!