Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Religion, Gud och relaterade ämnen


Kan det ha varit såhär det gick till, månntro:

http://i.imgur.com/pshuTAG.gif
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Kan det ha varit såhär det gick till, månntro:

http://i.imgur.com/pshuTAG.gif


Haha.
"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."
  • 0
Citerar torbli79:
Kan det ha varit såhär det gick till, månntro:

http://i.imgur.com/pshuTAG.gif


Är det Jungfru Maria som man kan se där i bakgrunden? Eller vem fan skulle det annars kunna vara? Det kan ju inte vara vilket luder som helst.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Är det Jungfru Maria som man kan se där i bakgrunden? Eller vem fan skulle det annars kunna vara? Det kan ju inte vara vilket luder som helst.


Nu är min religionskunskap lite rostig, men skapades inte Eva av ett revben från Adam? Jag är tämligen säker på att Michelangelo skapade den här kreationen med honom i åtanke.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
@torbli79: Jo, det har du rätt i.

Men i så fall måste det rimligen innebära, att döma av klädseln, att även Eva var ett luder. Kanske hade hon ihop det med den listige Ormen i Paradiset, fastän hon var ämnad åt Adam?

Tänker man närmare efter, är detta inte alls konstigt. Det är förstås det heliga tretalet som spökar. Kristendomen behöver tre luder som en sorts pendang till Fadern, Sonen och Helige Ande.

Om jag ska gissa, så får det bli att Fadern kan kopplas ihop med ludret Eva, Sonen med skökan Maria Magdalena och Helige Ande med horaktiga Jungfru Maria.

Kanske någon av de kristna här på Gamereactor vet mer om vem som hör ihop med vem i denna "trekant" och vill hjälpa till att skingra dimmorna?

När detta har utretts återstår blott frågan om vem av de tre namngivna kvinnorna som är mest luderaktig. Därvidlag vågar jag inte ens gissa ity att min egen personliga erfarenhet av luder är högst begränsad. Men förhoppningsvis finns det väl någon forumit med större ludererfarenhet som kan och vågar uttala sig i ämnet.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
@torbli79: Jo, det har du rätt i.

Men i så fall måste det rimligen innebära, att döma av klädseln, att även Eva var ett luder. Kanske hade hon ihop det med den listige Ormen i Paradiset, fastän hon var ämnad åt Adam?

Tänker man närmare efter, är detta inte alls konstigt. Det är förstås det heliga tretalet som spökar. Kristendomen behöver tre luder som en sorts pendang till Fadern, Sonen och Helige Ande.

Om jag ska gissa, så får det bli att Fadern kan kopplas ihop med ludret Eva, Sonen med skökan Maria Magdalena och Helige Ande med horaktiga Jungfru Maria.

Kanske någon av de kristna här på Gamereactor vet mer om vem som hör ihop med vem i denna "trekant" och vill hjälpa till att skingra dimmorna?

När detta har utretts återstår blott frågan om vem av de tre namngivna kvinnorna som är mest luderaktig. Därvidlag vågar jag inte ens gissa ity att min egen personliga erfarenhet av luder är högst begränsad. Men förhoppningsvis finns det väl någon forumit med större ludererfarenhet som kan och vågar uttala sig i ämnet.


Haha. Snälla, sluta aldrig skriva.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Hej hopp, alla gudstroende skapargudsfreakar!

Hur förklarar ni detta:

http://www.nytimes.com/2013/09/17/science/dna-double-take.html
?pagewanted=2&tntemail0=y&_r=0&emc=edit_tnt_20130916
?

Artikeln kan sammanfattas så här:

1) Exempelvis kan olikheterna mellan olika organcellers dna-profil bero på lokala mutationer. Som framgår av namnet är dessa mutationer lokala, dvs just de dna-sekvenserna återfinns i blott en viss del av - kanske i ett speciellt organ i - kroppen.

2) Men vi kan också, utan att veta om, det gå omkring med (delar av) någon annan människas dna i delar av vår kropp!

3) Detta kan skapa problem vid dna-analyser. Om man topsar i munhålan eller tar ett blodprov, så kan dessa båda prover skilja sig åt dna-mässigt. Samtidigt kan man lätt missa att det i olika organ i kroppen måhända finns ytterligare "främmande" dna (som eventuellt har sjukdomsframkallande effekt typ att orsaka cancer).

4) Lösningen kan komma att bli att både från hälsosynpunkt och rättsmedicinsk synpunkt kan det bli nödvändigt att ta dna-prover från mer än en del/plats - mer än ett organ - i kroppen för att skapa ökad visshet.

HUR I ALL VÄRLDEN HAR DET KUNNAT BLI PÅ DETTA VIS?

Jo, skriver artikelförfattaren: Förekomsten av främmande dna som smugit sig in i någon annans arvsmassa/genom kan bero på att man under graviditeten delade livmoder med en tvilling. Detta kan ge ett visst "dna-spill" till exempel om fostren delar blodkärl från moderns moderkaka/placenta.

En annan möjlighet är att modern under graviditeten själv blir mottagare av lite "dna-spill" från fostret/fostren. Sålunda har man vid obduktion av avlidna mödrar ibland kunnat hitta delar av den manliga Y-kromosomen i de här kvinnornas hjärna.

Över huvud taget gäller att de genetiska fenomen som kallas för chimerism respektive mosaicism kan inträffa spontant även på människonivå. Faktum är att båda de här fenomenen är vanligare än vi tidigare har känt till.

OCH DÅ KAN MAN VERKLIGEN FRÅGA SIG: Hur i helvete fick Gud för sig att krångla till hela ärftlighetsläran - samt därtill bryta mot det normala genetiska "regelverket" - på detta flagranta vis?

Kan det verkligen vara vår skapande Gud som ligger bakom de här helt klart slumpmässiga genetiska fenomenen, vilka kan orsaka sjukdom och död i förtid hos dem som råkat ut för dem? Hur rimmar denna nya kunskap på genetikens område med de abrahamitiska religionernas synsätt att allt i universum är förutbestämt/deterministiskt?

Och - bara för att aktualisera en helt annan frågeställning - hur fri är vår vilja, om allt i våra liv redan är förutbestämt av Gud? Då kan ju den fria viljan inte bli/vara något annat än en illusion. Dvs du tror att det är du som bestämmer, att du exempelvis vill välja att gå till höger i nästa vägkorsning. Men i själva verket har Gud bestämt detta (att du ska vika av åt höger vid denna vägkorsning) åt dig - dvs för din räkning - långt innan du var född. Allt ör att den gudomliga skapelseplanen ska ligga fast och vara oomkullrunkelig.

Jfr Ps 139:16: Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outbildat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Hur i helvete fick Gud för sig att krångla till hela ärftlighetsläran - samt därtill bryta mot det normala genetiska "regelverket" - på detta flagranta vis?


I alla ärlighet så har "ärftlighetsläran" aldrig varit simpel - det är bara det att gemene man får en nedbantad version för att kunna begripa konceptet. Ju mer man lär sig om det hela, ju mer inser man hur extremt komplext det är. Vilket självklart inte är så förvånande.

En annan intressant grej, som har lite att göra med det du tar upp (olika "arvsmassor" i en individ, vem är man då?), om än filosofisk, är det här:

Vad är en individ? En person? En människa? Ens själ?

För vi är inte ensamstående organismer, vi har en enorm bakterieflora inuti oss som är livsviktig. Vi lever i mutualism med bakterier i våra egna kroppar, men klarar oss ej utan dem. Är dessa bakterier en del av en själv? En del av "jaget"? Om inte, hur ska man då beskriva en mänsklig individ?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar bbnews:
@torbli79: Jo, det har du rätt i.

Men i så fall måste det rimligen innebära, att döma av klädseln, att även Eva var ett luder. Kanske hade hon ihop det med den listige Ormen i Paradiset, fastän hon var ämnad åt Adam?

Tänker man närmare efter, är detta inte alls konstigt. Det är förstås det heliga tretalet som spökar. Kristendomen behöver tre luder som en sorts pendang till Fadern, Sonen och Helige Ande.

Om jag ska gissa, så får det bli att Fadern kan kopplas ihop med ludret Eva, Sonen med skökan Maria Magdalena och Helige Ande med horaktiga Jungfru Maria.

Kanske någon av de kristna här på Gamereactor vet mer om vem som hör ihop med vem i denna "trekant" och vill hjälpa till att skingra dimmorna?

När detta har utretts återstår blott frågan om vem av de tre namngivna kvinnorna som är mest luderaktig. Därvidlag vågar jag inte ens gissa ity att min egen personliga erfarenhet av luder är högst begränsad. Men förhoppningsvis finns det väl någon forumit med större ludererfarenhet som kan och vågar uttala sig i ämnet.


Dagens skratt!
"You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steel." - JC. Denton
  • 0
@torbli79: Intressant det du skriver i din kommentar. Jag läste nyligen om att bakterierna i tarmen kan liknas vid ytterligare en hjärna hos oss. Den så kallade enteriska hjärnan. Som via framför allt vagusnerven sänder signaler till och kommunicerar med den "vanliga" hjärnan vi har uppe i huvudet.

Den enteriska hjärnan eller tarmhjärnan påverkar vårt välbefinnande och (väl)mående mer än vi kan tro.

Och bakterier är minsann inte dumma. De kan samarbeta och agera i samlad trupp. Inte minst genom ett fenomen som kallas för quorum sensing. Det är på sätt och vis lika fascinerande som när myror och bin kan agera tillsammans som om de styrdes av en överordnad intelligent entitet. Det skulle därför inte förvåna mig om det finns en myrgud och en bigud också.

Alla de här gudarna är kanske rent av medlemmar i GCO, Gudarnas Centralorganisation. En organisation som - såvitt jag förstår - jobbar och lobbar för bättre arbetsvillkor för gudar. (Varför ska vår mänskliga Gud exempelvis ha en sex dagars arbetsvecka, medan vi människor, som är skapade till Hans avbild, numera jobbar fem dagar och är lediga två? Det är en jävla orättvisa rent ut sagt. Vore jag Gud, skulle jag strejka för att markera mitt missnöje därvidlag.)

FDETDA: Jag misstänker att vår mänskliga Gud har en sexuell avvikelse. Han verkar vara fetischist.

Läs mer om denna sexuella avvikelse här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fetischism_(sexologi)

I Guds fall handlar det om att Han verkar bli sexuellt upphetsad, alltså jävla kåt, om Han får ta emot offer av mänskliga förhudar, särskilt från små gossebarn. (Det sistnämnda indikerar även att Gud kan ha en sexuell läggning åt pedofilhållet till.)

Kan inte ni som tillhör de tre abrahamitiska religionerna berätta/kommentera vad ni anser om min teori?

FDETDA ännu en gång: Ett förslag i all ödmjukhet: Nästa år kan väl riksmötets högtidliga öppnande äga rum i en moské, i religionsneutralitetens och rättvisans namn? (Varför ska just kristendomen erhålla positiv särbehandling varenda jävla gång riksdagsledamöterna samlas till en ny "hösttermin"?)

Varför inte hålla 2014 års riksmöte i en moské i Botkyrkatrakten? Där kan ju kungligheternas och andra kändisars ankomst till riksmötet i så fall med fördel ropas ut och kungöras från intilliggande minaret.

349 bönemattor samt kompass som visar åt vilket håll Mekka ligger kan säkerligen sponsras och tillhandahållas av saudiarabiska salafister.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Intressant det du skriver i din kommentar. Jag läste nyligen om att bakterierna i tarmen kan liknas vid ytterligare en hjärna hos oss. Den så kallade enteriska hjärnan. Som via framför allt vagusnerven sänder signaler till och kommunicerar med den "vanliga" hjärnan vi har uppe i huvudet.

Den enteriska hjärnan eller tarmhjärnan påverkar vårt välbefinnande och (väl)mående mer än vi kan tro.

Och bakterier är minsann inte dumma. De kan samarbeta och agera i samlad trupp. Inte minst genom ett fenomen som kallas för quorum sensing. Det är på sätt och vis lika fascinerande som när myror och bin kan agera tillsammans som om de styrdes av en överordnad intelligent entitet. Det skulle därför inte förvåna mig om det finns en myrgud och en bigud också.


Intressant indeed! Vad skrev bibeln om tarmfloran, månntro? Det vore läsvärt!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
@torbli79: Gud glömde av allt att döma att inspirera bibelskribenterna till att skriva specifikt om magtarmkanalens och övriga inälvors betydelse för välmåendet. Ändå är detta en för mänskligheten viktig fråga med bäring på, inte minst, efterlivet i himmelriket.

Den fråga som alla - religiösa såväl som icke-troende - bör ställa sig kan formuleras så här: Pissas det och skits det (även) i himmelriket?

Om svaret är ja, måste man som troende dessutom rimligen ställa sig dessa följdfrågor: Vem har då den himmelska och paradisiska uppgiften att ta hand om denna urin och allt bajs? Kan det finnas anledning för någon av invånarna att sträva efter att av Gud bli utsedd till chef för defekationsenheten i himmelriket (kanske med titeln Generaldirektör för den gudomliga skitmyndigheten)?

Själv är jag övertygad om att det måste produceras kiss och bajs även i himmelriket. Annars faller hela konceptet med överdådiga lyxmiddagar i himmelriket. Principen "skit in ger skit ut" måste rimligen gälla också i himmelriket. Om inte, skulle ju alla invånarna snart svälla upp och antaga samma utseende som uppblåsta spärrballonger. Och innehållet i deras tarmar skulle snart börja jäsa och svälla med risk för en allvarlig tarmexplosion, varvid det jästa, illaluktande innehållet skulle spridas inte bara inuti bukhålan utan dessutom sannolikt perforera bukväggen och spridas ut i omgivningen också, andra till obehag. (Jag hoppas innerligt att näsklämmor i så fall tillhandahålls i himmelriket.)

Även om det nu inte finns något i Bibeln som i detalj förklarar vad som gäller i himmelriket på kiss- och bajsfronten. är det ändå inte svårt att kunna konstatera, att det mesta som står att läsa i bibelverserna är ren (tanke)dynga. Vad man nu ska dra för slutsatser av det? Kan inte någon bibeltroende förklara vari glädjen består att tro på sådan kognitiv och intellektuell skit (som innehållet i Bibeln förmedlar till sina läsare)?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Vad man nu ska dra för slutsatser av det?


Jag tror man får tolka fritt, och hävdar bestämt att man förmodligen kissar regnbågar och skiter guldtackor. Det vore något!

Men för att återgå till det här med tarmfloran och himmelriket: låt säga att du, som person, har levt ett liv med ständiga magproblem. Alltså, din tarmflora har inte skött sig, den har varit dålig, man kan nästan säga att bakterierna i en inte gjort sitt jobb fullständigt. Dåliga, elaka bakterier.

Min fråga: får dessa bakterier hänga med upp till himmelen, när förhållandet människa/bakterie varit mer parasitism än mutualism?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Jo, kissa regnbågar verkar inte alls ologiskt. Vanligt regn, det vet ju de flesta numera (hoppas jag), är änglapiss. Så varför skulle inte regnbågar kunna bestå av urin från apostlarna och alla helgon?

Men skita guldtackor? Kan det vara bra för analsfinktern? Riskerar inte den att brista då, när man klämmer ur sig guldtackor? I så fall löper man risk att bli bajsinkontinent och behöver gå omkring med bajsblöja under de himmelska utflykterna och matsamkvämen i himmelriket. Å andra sidan har Gud säkert tänkt på allt - Han är ju alltvetande - och sett till att det i himmelrikets fabriker produceras tillräckligt med blöjor. Eller vad tror ni kristna därom? (Hoppas att ni håller med mig - för Guds skull.)

Din frågeställning om huruvida jordiska (tarm)bakterier får hänga med upp till himmelriket är intressant ur många synvinklar. Som allt annat levande är de naturligtvis skapade av Gud. Sannolikt handgjorda, rent av smidda och/eller snidade. Vem vet, kanske ligger Gud just nu på sofflocket uppe i himmelriket, under pågående vilodag, och täljer till nya bakteriesorter? Typ sådana som är resistenta mot antibiotika, eftersom människans antibiotikabehandling så uppenbart strider mot den gudomliga skapelseplanens ursprungliga intentioner.

Men hur avgör man om en bakterie är värdig att inträda genom himmelrikets (pärle)port? Om Gud har skapat bakterien med parasitiska egenskaper, syndar då denna parasitiska mikroorganism om den så att säga exekverar det som den har skapats för?

Man kan ju med fog invända, att bakterien i fråga blott gör vad som är dess uppgift i/enligt den gudomliga skapelseplanen. Kan det vara syndigt/"brottsligt" att leva upp till och efterkomma den kravspecifikation som Gud i samband med skapelsen gav en sådan bakterie? Det tycker inte jag. Än en gång vädjar jag till er guds- och skapelsetroende att taga del i den pågående diskussionen och lämna era synpunkter på Guds skapelse(r) och Hans briljanta (?) skapelseplan.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Det här är väl en ganska banal tanke men jag har tänkt den en del.

En del menar att Guds existens är ett kriterium för objektiva moraliska värden.

Men moraliska värdens existens måste väl vara lika omöjligt (eller snarare obegripligt) som i vanliga fall?

Att man anser Guds uppmaningar bör följas beror ju inte på annat än ens egna attityd till Guds uppmaningar. Det har inget att göra med uppmaningarna i sig.

Och Guds lagar har ju inte heller någon särskild moralisk legitimitet i sig. De utgör ju ett juridiskt regelverk, och att detta är evigt och allt vad det heter kan väl inte bara leda till att de BÖR följas? De är väl - liksom resten av Gud - bortom gott och ont?
  • 0
@Herr Lurkman: En sorts svar på åtminstone delar av dina funderingar återfinns i denna artikel: http://epiphenom.fieldofscience.com/2013/09/does-science-make-y
ou-moral.html?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_
campaign=Feed%3A+BhaScienceGroup+%28Epiphenom%29


Artikeln har rubriken: Does science make you moral?

Innehållet kan sammanfattas så här: De religiösa och gudstroende brukar hävda, att ateister och annat löst icke-religiöst slödder saknar moral, dvs för att kunna leva och agera som en moralisk(t ansvarstagande) människa krävs det per automatik att man tror på Gud och dennes moraliska regelverk.

Men artikelförfattaren utmanar detta så typiskt religiösa synsätt, att gudstro per se gör dig till en moraliskt sett mer högstående individ.

Vad religionen kan göra med den troende kan enklast beskrivas som att den genom sitt prästerskap och sina religiösa ritualer hela tiden påminner hen om - och sätter fokus på - vilka sociala konventioner och beteendekoder, värderingar etc som gäller för gudsdyrkaren.

Men den sortens synsätt är som det allra mesta inom religionen och det religiösa tankeparadigmet, dvs ren BULLSKIT. I princip kan samma fokus på vad som är moraliskt accepterat beteende åstadkommas med "vanlig" (barn)uppfostran. Inget hindrar att vetenskapen (en uppfostran baserad på det vetenskapliga tankeparadigmet) kan uppnå samma sak. Det som är väsentligt i sammanhanget synes vara att man riktar fokus mot just moraliska frågor, dvs att uppfostran inriktar sig på (även) moraliska värdefrågor.

Att det skulle föreligga ett behov av en övervakande och straffande (och/eller belönande) gudom för att så att säga göra folk av folk (i moralisk bemärkelse) är i grund och botten ett synsätt som inte tar hänsyn till, exempelvis, de senaste rönen inom neurovetenskapen (= hur vår hjärna fungerar). Den religiösa synen på moralen och moralfrågorna har INTE stöd i modern vetenskap.

FDETDA: Här är en moralisk frågeställning för (åtminstone vissa, nämligen er som är omskurna i kuken och inte bara i hjärtat) gudstroende att ta ställning till: Vore det att betrakta som negativ särbehandling av er (och snudd på rasism) att här på GR eller FB bilda en grupp, vars medlemmar måste ha förhuden kvar för att vara kvalificerade för medlemskapet? Jag skulle gärna vilja veta hur ni som är omskurna, och därmed alltså icke-kvalificerade för medlemskap i en sådan grupp, har för syn på detta. OBS! Spörsmålet är seriöst menat.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
På sätt och vis måste det där bli en nonsensdebatt. Att anklaga någon för att sakna moral behöver ju inte betyda annat än att personen saknar samma moraliska uppfattning.
  • 0
Ja, jag tror du är inne på rätt spår där, herr Lurkman.

Jag gillar och uppskattar att ta del av dina funderingar!

Och jag måste också få sagt, att jag gillar denna kvinnliga tv-intervjuare: https://www.upworthy.com/a-religious-leader-tries-to-tell-the-wron
g-woman-how-to-dress-big-mistake?c=upw1
.

Hoppas att fler än jag har nöje av att ta del av det videoklippet.

Risken är väl tyvärr överhängande att den muslimske prästen i videoklippet ser henne som ett Satans handgångna kreatur.

Tillagt 2013-09-19 20:25:
Sådana här prylar finns nog redan i Himmelriket, kolla in: http://www.dn.se/ekonomi/teknik/supertoalett-gor-toapapper-onodi
gt/
.

Nu ska samma sorts toastol lanseras här nere på jorden. Vem vet, kanske indikerar det att Jesus' återkomst hit är nära förestående, ty han vill säkert inte byta ner sig vad gäller toavanorna?

Vi vanliga jordemänniskor behöver dock vänja oss vid att hantera och nyttja en dylik toastol. Så att vi inte trycker på fel knapp och av misstag får kuken grillad till följd av för hög värme under torkprocessen.

Kanske bäst att trycka på kvinnornas värmeknapp även för oss karlar. Det värsta som kan hända då är väl att det börjar lukta bränt hår, ifall man skruvat upp temperaturreglatorn för högt. Men det kan man ju leva med, om detta skulle inträffa. Det är ju gubevars modernt numera med hårlösa fittor och pungar.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Hur varmt/hett tror ni det är i Helvetet?

Jag för min del menar på, att det inte är varmare i Helvetet än det är i solen en varm sommardag här i Sverige.

Meningen med vistelsen i Helvetet är att vi ska straffas för att vi har valt att vända Gud ryggen. För detta ska vi sålunda straffas genom att plågas och torteras.

Men: OM vi ska kunna uppleva den fysiska ELLER mentala smärta som vistelsen i Helvetet vållar våra kroppar, måste hjärnan fungera, enär denna "geléklump" utgör de smärtförande nervernas ändstation, dvs det är till hjärnan som smärtnervernas signaler skickas, och det är i hjärnan som smärtnervernas signaler processas. (En kokt hjärna kan inte processa några signaler över huvud taget.)

Om hjärnan inte fungerar, blir det således ingen smärtupplevelse. Man brukar säga, att feber i kroppen på över 43 grader kraftigt ökar dödsrisken. OM vi ska plågas en evighet i Helvetet, bör temperaturen inne i hjärnan alltså inte överstiga ca 43 grader Celsius, ty redan vid den temperaturen börjar proteinerna att koagulera och bli obrukbara (jfr hur man kokar ägg, varvid tiden avgör hur hård gulan och vitan ska bli).

Jag tycker det låter som en högst uthärdlig temperatur detta med ca 43 grader plus/minus någon grad eller så. Vad tycker ni kristna (och andra som läser detta inlägg)? Låter 43 grader som något uthärdligt?

Dessutom kommer Satan att ge oss mat och dryck att inmundiga, så att vi inte dör av svält och/eller vätskebrist. Vistelsen i Helvetet är ju utlovad att vara länge. Närmare bestämt i en evighet, dvs lika länge som vistelsen i Himmelriket. Därför är Satan tvungen att hålla dem som hamnar i Helvetet vid liv.

Möjligen kan den mat och dryck som serveras i Helvetet smaka sämre än den mat och dryck som erbjuds i Himmelriket. Men en vistelse i Helvetet innebär absolut inte avsaknad av mat och dryck.

Fast man gör nog klokt i att INTE förvänta sig att Satan ska tillhandahålla gåslever och champagne till sina "gäster". Å andra sidan: Vad spelar det för roll? Jag för min del ger fan i om jag inte får äta gåslever och dricka champagne.

Bland det värsta jag kan tänka mig är, ifall jag om dagarna måste stå och trängas runt en tron för att lovprisa och besjunga den som sitter på denna tron. Jag gillar inte trängsel, och om man ska vråla och skråla mycket och länge blir man, som bekant, törstig (och hungrig).

Även i Helvetet får man dock nog räkna med viss trängsel. Men rimligtvis slipper man att sjunga. Hur kul är det, tycker ni kristna, att ha press på sig att sjunga för någon annan inte bara EN dag utan snarare i en EVIGHET? Låter inte DET rätt enahanda? Den som tror att livet i Himmelriket kommer att vara omväxlande lär sannolikt bli grymt besviken. Samt hes i halsen. De som hamnar i Helvetet vet däremot vad som väntar. De slipper sålunda att bli besvikna. Inte heller torde de behöva bli hesa. Heshet inträffar sällan när och där det är varmt i luften.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Citerar bbnews:
Jag tycker det låter som en högst uthärdlig temperatur detta med ca 43 grader plus/minus någon grad eller så. Vad tycker ni kristna (och andra som läser detta inlägg)?


En perfekt sommardag för mig, är när det är mellan 17-25 grader i solen. Över det så tycker jag bara det blir svettigt och jobbigt. Så 43 grader är på tok för mycket för mig. Fast sen beror det också på vad det är för sorts värme i helvetet. Är det kvavt? Är det lika varmt vart man än befinner sig i helvetet? Eller är det bara som varmast (43 grader) närmast helveteseldarna?
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Tack för dina synpunkter, Oddesey! Bara en tanke: Menar du inte 17-25 grader i skuggan?

Nu är jag ingen meteorolog, men jag kan tänka mig att i solen/solgasset är det ca 10-15 grader varmare än det är i skuggan. Så 25 grader i skuggan blir då 35-40 grader i solen. Inte så himla långt från de 43 graderna, alltså.

Men skit samma. Jag delar förvisso din åsikt, att 43 grader ligger över behaglighetszonen. Icke desto mindre finns det länder här på jorden där sommartemperaturerna ligger till och med över den nivån. Sålunda ska det, kanske, spelas VM-fotboll i Qatar sommaren år 2022, såvida inte Jesus med sitt änglakavalleri har återvänt till jorden innan dess. Det är inte ovanligt att sommartemperaturen i Qatar överstiger 50 grader! Och då hör det till saken, att man dessutom ska spela toppfotboll i den värmen. (Hur fan tänkte Fifa där?)

Så 43 grader i Helvetet UTAN krav på att man ska springa fram och åter på en fotbollsplan låter INTE alltför hemskt, tycker jag. Dessutom slipper man ju gassande sol, eftersom Helvetet sägs ligga i underjorden, och dit når solens strålar inte. Men, som sagt, temperaturmässigt behagligt ska vi INTE räkna med att det är i Helvetet. Vi får inte glömma bort att det ju ska vara ett straff att vistas i Helvetet.

Jag kan tänka mig det är rätt kvavt i Helvetet. Långt nere under jordytan kan det väl näppeligen blåsa några svalkande vindar. Detta faktum bidrar till att vistelsen därstädes blir ett straff. Det ska fanimej INTE vara skönt att hamna i Helvetet, ty då föreligger ju risk att alltför många avsiktligt väljer Helvetet som sin slutdestinaton. Och hur skulle det se ut, ifall Himmelriket bleve alltför glesbefolkat? Det skulle definitivt vara en svår motgång för Gud i så fall.

Intressant det där du skriver om helveteseldarna, Oddesey. Men jag ser det så här: ALLA invånare i Helvetet kan inte samtidigt befinna sig närmast helveteseldarna. Jfr en fågelflock nattetid. De fåglar som som sitter i flockens mitt fryser mindre och löper minskad risk att bli föda åt någon rovfågel. Samtidigt är flockfåglarna moraliska och rättvisa. De stackare som suttit ytterst i flocken (och sluppit bli uppätna av rovfåglar) får efter ett tag flytta in till flockens mitt, varvid övriga fåglar så att säga flyttar ett steg utåt åt flockens periferi sett. Tror du inte det kan gälla liknande "regler" i Helvetet? Så att de stackare som tvingas befinna sig närmast helveteselden efter ett tag får lämna sin plats och flytta längre bort från elden?

Jag tror faktiskt att det kan råda ett visst mått av rättvisetänk även i Helvetet. Satan har ingen anledning att motsätta sig sådan här ständig förflyttning/omflyttning närmare respektive längre bort från helveteselden. OM Satan skulle motsätta sig detta, föreligger det risk att det blir oro i leden, något som i sin tur ökar risken för myteriförsök i syfte att störta Satan som Helvetets VD.

Så om Satan vill ha lugn och ro, bör Han givetvis satsa på att visa/skipa rättvisa på så sätt, att alla invånarna/boende i Helvetet behandlas i princip lika illa. Satan kan ju alltid försvara sig inför knorrande invånare med att det faktiskt är Guds skapelseplan som så att säga har bäddat för Helvetets tillkomst och att det likaså är Satans eget öde att tvångsutses (av Gud) till VD för Helvetet.

På så vis tror jag att Satan kan kanalisera eventuellt missnöje bland invånarna i riktning bort från sig själv och i stället mot Gud, som ju faktiskt ytterst är ansvarig (även) för livet i Helvetet. (Jämfört med Gud är Satan att se som en lakej eller marionett härvidlag. Satan skulle kunna försvara sig, likt en gång biskop Brask, med att härtill är Han nödd och tvungen. Dvs att vara VD för Helvetet är sålunda Satans straff för att ha opponerat sig mot och utmanat Gud.)
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Detta du skriver om kanske har något att göra med helvetets cirklar? (Hur många det nu var) Fast omvänt. Alla förbannade själar sitter tätt cirkulärt runt helvetets eldar i ett antal lager. De som har varit värst i sitt liv får sitta innerst där det är som varmast och helvetiskt och de som inte varit lika onda får sitta längre ut beroende på hur onda de har varit. Eller är man helt ute och cyklar tro?
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Citerar Oddesey:
helvetets cirklar? (Hur många det nu var)


Syftar du på Dantes sju nivåer i helvetet, eller finns det fler som pratar om cirklar/nivåer i helvetet?
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
@Oddesey + torbli79: Å, de cirklarna - eller kanske snarare nivåerna - hade jag glömt bort i fyllan och villan. Men jag tycker ändå att mitt resonemang håller.

Inom varje enskild cirkel - läs nivå - borde det (alltfort) vara en fördel för Satan att behandla alla lika illa, dvs inte särbehandla någon positivt eller negativt. Allt för att bibehålla lugn och ro i Helvetet. Satan vill ju inte att det ska vara som i dagens Grekland, med förlamande generalstrejker från och till. Och då ligger det onekligen i deras intresse, som bor/vistas inom varje cirkel/nivå, att själva se till att skapa/åstadkomma en form av fungerande balans eller ett dito jämviktstillstånd, innebärande att plågorna och lidandena fördelas så rättvist som möjligt (inom gruppen). Vilket förstås gynnar samarbete enligt fågelflocksprincipen (se förra inlägget).

Likaså: Ju större obalans i plågorna, desto högre risk för uppror. Dvs plågor och lidanden är lättare att fördraga, om de delas lika av alla. Jfr hur det kan sticka i ögonen, ifall på en arbetsplats det visar sig, att en viss anställd har (avsevärt mycket) högre lön för samma typ av utfört arbete än arbetskamraterna har. Det kan bli revolution för mindre än så.

För övrigt undrar jag om cirkelteorin har stöd i Bibeln. Här skulle behövas lite hjälp från de kristna följarna av denna religionstråd. Jag tror snarare att detta med olika cirklar/nivåer är en form av efterhandskonstruktion av de troende "skriftlärde", vilken bottnar i det faktum att vanligt (mänskligt) sunt förnuft och vanligt (mänskligt) rättvisetänk kräver, att det i Guds skapelseplan görs skillnad på allvarliga synder och mindre allvarliga synder.

Bara som ett exempel: Är det en större synd att ha ihjäl ett antal människor än det är att vara sexuellt otrogen mot sin hustru och trots giftermålet gå åstad och knulla ett luder? Jag misstänker att medeltidens "skriftlärde" ansåg att därvidlag föreligger det en skillnad i hur tung och allvarlig synden ska anses vara mot Gud och Guds skapelseplan. Och därav denna idé om indelning av Helvetet i olika cirklar/nivåer.

Å andra sidan är Bibelns budskap snarast att en synd är en synd, OAVSETT om den är stor eller liten. Gud gillar inte relativism.

Faktum är att jag kan förstå Honom därvidlag. Om man ska börja ranka synder utifrån hur allvarligt de kränker Gud och Guds skapelseplan, ja då hamnar man lätt på ett sluttande plan, dvs rankningen beror på vilka premisser man utgår ifrån. Och vem av människa född kan veta vilka premisser Gud själv utgick ifrån, när Han lanserade sitt skapelseprojekt och sin skapelseplan?

För övrigt efterlyser jag än en gång medverkan från er kristna forumiter. Nog fan har väl ni åsikter om Helvetet? Jag vet sålunda, att Jehovas vittnen förnekar existensen av ett fysiskt Helvete. I stället för att komma till Helvetet kommer den som väljer bort Gud att i stället upphöra att existera. Och den som har upphört att existera kan ju rent logiskt inte plågas eller torteras. Jfr talesättet att det är svårt - för att inte säga omöjligt - att lugga en flintskallig.
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0
Är det den sortens (fri)skolor vi vill ha i Sverige också?

Kolla in: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2428958/Muslim-school-ba
nned-pupils-singing-reading-fairy-tales-hardliners-took-control-oust
ed-headmaster-deputy.html
.

Läsa sagor för barnen? Glöm det.

Sjunga för barnen? Glöm det.

Nämna ordet GRIS i positiva kontexter? Syndigt värre.

Liten flicka? I så fall måste du sitta längst bak i klassrummet. På avstånd från gossarna.

Tillagt 2013-09-23 09:32:
Nån som är gammal nog att minnas det kakätande och glupska Kakmonstret i Sesam Street?

Faktum är att han finns på riktigt. Kolla här: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2428961/Want-cookie-Ama
zing-picture-underwater-animal-looks-like-Sesame-Street.html
.

Nu måste man fråga sig: Har Gud skapat även de andra rollfigurerna i Sesam Street? Och: Kan Gud ha skapat även de karaktärer som finns i Mupparna?

Kanske är Miss Piggy en avbild av Eva i Paradiset? Och Kermit en avbild av Adam i samma jävla Paradis?
Var finns himmelriket? Jag vill veta så att jag inte hamnar där av misstag.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!