Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Hiphop-tråden


Citerar Riström:
Young Thug:


Citerar Riström:
YG:


Tack för tipsen, ska kolla upp!
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Checka in Cocaine Pinata av Freddie Gibbs, lätt årets bästa album hittills.
  • 0
Gillar verkligen The Roots nya. Black Rock är riktigt vass.
Klappa fina katten?
  • 0
Citerar Er Pupone:
Checka in Cocaine Pinata av Freddie Gibbs, lätt årets bästa album hittills.


Sista spåret är tuuuuuuuuuuuuuuungt!
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar Mästerkatten:
Gillar verkligen The Roots nya. Black Rock är riktigt vass.


Har inte vågat lyssna på deras nya. Hört en låt från plattan och den var rätt snark tycker jag. Borde kanske ändå ge den en lyssning då man är ett fett stort Roots fan.

https://www.youtube.com/watch?v=dFvgw763E-Y

Så sjukt tung svensk trap/cloud rap.
  • 0
Citerar Riström:
Har inte vågat lyssna på deras nya. Hört en låt från plattan och den var rätt snark tycker jag. Borde kanske ändå ge den en lyssning då man är ett fett stort Roots fan.


Gör det! Det är ganska annorlunda mot tidigare album, men i samma ådra som How I Got Over och Undun. Ett ännu större steg bort från deras 90-tals sound. Många verkar inte gilla det, men jag föredrar deras nyare grejer faktiskt.
Klappa fina katten?
  • 0
Har börjat lyssna på Cilvia Demo igen, o uppskattar det mer nu. Vill höra mer från Isaiah Rashad
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Har lyssnat väldigt mycket på Linda Pira, Syster Sol, Kartellen, Dani M och Labyrint detta året.

Bra skit
Jesus was black, Ronald Reagan was the devil, and the government is lying about 9/11
  • 0
Citerar Siegfried:
Har lyssnat väldigt mycket på Linda Pira, Syster Sol, Kartellen, Dani M och Labyrint detta året.

Bra skit


Nej, nej. Absolut nej.
Protect ya neck
  • 0
Kartellen och Dani M är okej.
At the end of the rainbow there's no gold. Kill yourself.
  • 0
Linda Pira är ju bra som fan. Kartellen har jag däremot lite svårt för, även om Sebbe verkar vara jävligt skön.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Linda Pira är ju bra som fan. Kartellen har jag däremot lite svårt för, även om Sebbe verkar vara jävligt skön.


Hon är lam som tusan. Bara lyssna på "Knäpper Mina Fingrar".
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Hon är lam som tusan. Bara lyssna på "Knäpper Mina Fingrar".


Allting som du säger stämmer, fast helt tvärtom. Knäpper mina fingrar är fet som fan.
Avgångstidelag
  • 0
Svensk hip hop är totalt värdelöst.
Så otroligt talanglöst att rappa på Svenska när man blandar in Engelska och slanguttryck för att tvinga fram sina "slant rhymes".

Ta t.ex Linda Pira's vers från "Knäpper mina fingrar (Remix)"
Jag och min clique.
Ingen dick, vi river hela klubben.
Fånga allas blick med sjuka trix för vi lever för stunden.
Hon whinear ner den.
Poppar den droppar den kan inte stoppa den.
Shuno vi plockar dem, skäms.
Haffla hela natten, tänker aldrig gå hem.


"Clique" och "dick" var de enda rimmande orden som också hör till samma språk.
"Dem" och "hem" hade rimmat om hon inte valt att utala "dem" med lång vokal.
Resten av texten var blandad med Svenska, förorts-Svenska och Engelska vilket gör det väldigt lätt att rimma.
Protect ya neck
  • 0
Det är väl skitsamma hur lätt det är att rimma? Underkänner du svensk hiphop som använder sig av slang eller svengelska? Jobbig Wutang-elitism.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Det är väl skitsamma hur lätt det är att rimma?


När en rappares texter består till större delen av "slant rhymes" och ord med aldrig mer än två stavelser, då anser jag att personen måste ha ett helvetes bra medelande i texten för att gottgöra det hela.

Citerar Självmordsblond:
Underkänner du svensk hiphop som använder sig av slang eller svengelska?


I små doser kan jag tåla det. Men när det överanvänds för att tvinga fram redan ej-perfekta rim, då är det ytterst talanglöst.

Citerar Självmordsblond:
Jobbig Wutang-elitism.


Jag är inte en elitist. Jag är en realist.
Protect ya neck
  • 0
Citerar Gangsta_D:
När en rappares texter består till större delen av "slant rhymes" och ord med aldrig mer än två stavelser, då anser jag att personen måste ha ett helvetes bra medelande i texten för att gottgöra det hela.


Beror ju helt på vilken typ av hip-hop en föredrar. Simpel musik, i valfri form, är nödvändigtvis ingenting dåligt.

Citerar Gangsta_D:
I små doser kan jag tåla det. Men när det överanvänds för att tvinga fram redan ej-perfekta rim, då är det ytterst talanglöst.


Återigen denna fientlighet mot simpel musik. Tycker det är lite charmigt med ostig slang och dylikt, det blir inte lika skitnödigt på så vis.

Citerar Gangsta_D:
Jag är inte en elitist. Jag är en realist.


Fattar inte.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Citerar Gangsta_D:När en rappares texter består till större delen av "slant rhymes" och ord med aldrig mer än två stavelser, då anser jag att personen måste ha ett helvetes bra medelande i texten för att gottgöra det hela.

Beror ju helt på vilken typ av hip-hop en föredrar. Simpel musik, i valfri form, är nödvändigtvis ingenting dåligt.

Citerar Gangsta_D:I små doser kan jag tåla det. Men när det överanvänds för att tvinga fram redan ej-perfekta rim, då är det ytterst talanglöst.

Återigen denna fientlighet mot simpel musik. Tycker det är lite charmigt med ostig slang och dylikt, det blir inte lika skitnödigt på så vis.


Jag är inte fientlig mot simpel musik. Jag är ett stort fan av t.ex RUN DMC's tidiga album som var helt uppbyggda av simpla texter.
Däremot så tycker jag att rappandet inom Hip Hopen bör och har till viss del utvecklats med mer invecklade texter.
Självklart kan inte alla vara lika lyriskt skickliga som t.ex Big Pun och R.A. The Rugged Man, men den nivån som Svensk Hip Hop demonstrerar är rent av pinsam.

Citerar Självmordsblond:
Citerar Gangsta_D:Jag är inte en elitist. Jag är en realist.

Fattar inte.


Jag håller mig till min åsikt, men jag ser mig inte som en bättre människa pågrund av dem.
Jag följer inget/ingen blint, jag hyllar inte ting bara för att jag gillade tidigare verk (Nastradamus).
Protect ya neck
  • 0
Citerar Gangsta_D:
Självklart kan inte alla vara lika lyriskt skickliga som t.ex Big Pun och R.A. The Rugged Man, men den nivån som Svensk Hip Hop demonstrerar är rent av pinsam.


Mja, jag tror det beror på kulturella skillnader. I USA tenderar hip-hopen att vara väldigt teknisk och ta sig själv på väldigt stort allvar, medan den svenska hip-hopen ofta har ganska mycket självdistans. Jag upplever inte att svensk hip-hop bygger på teknik, utan snarare budskap, vilket skiljer den åt från Rap God-kulturen.

Citerar Gangsta_D:
Jag håller mig till min åsikt, men jag ser mig inte som en bättre människa pågrund av dem.
Jag följer inget/ingen blint, jag hyllar inte ting bara för att jag gillade tidigare verk (Nastradamus).


Fel ordval isf
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Citerar Gangsta_D jälvklart kan inte alla vara lika lyriskt skickliga som t.ex Big Pun och R.A. The Rugged Man, men den nivån som Svensk Hip Hop demonstrerar är rent av pinsam.

Mja, jag tror det beror på kulturella skillnader. I USA tenderar hip-hopen att vara väldigt teknisk och ta sig själv på väldigt stort allvar, medan den svenska hip-hopen ofta har ganska mycket självdistans. Jag upplever inte att svensk hip-hop bygger på teknik, utan snarare budskap, vilket skiljer den åt från Rap God-kulturen.


Mja, fast vad har Svensk Hip Hop för budskap egentligen? Alla leker ju förortsgangster.

Citerar Självmordsblond:
Citerar Gangsta_D:Jag håller mig till min åsikt, men jag ser mig inte som en bättre människa pågrund av dem.
Jag följer inget/ingen blint, jag hyllar inte ting bara för att jag gillade tidigare verk (Nastradamus).

Fel ordval isf


Ok, you got me there.
Men hursomhelst så hoppas jag att du förstår att jag inte avskyr Svenska rappare pågrund av att det släppts dåliga låtar/album förr i tiden, utan för att det släpps dåliga låtar/album nu i tiden.
Protect ya neck
  • 0
Hoppas Fritjof & Pikanen släpper nytt. Broöppnings-albumet var verkligen fet. Bra med åtminstone kreativa figurer som mixar hiphop med drum'n'bass. Man skulle kunna säga att dem är rappens svar till Pendulum, som gav drum'n'bass den uppmärksamhet dem förtjänar.
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Knäpper mina fingrar suger hårt.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Knäpper mina fingrar suger hårt.


Skön låt, sluta vara tråkig.
oh ho the ratlin bog - Franck
  • 0
Citerar Gangsta_D:
Mja, fast vad har Svensk Hip Hop för budskap egentligen? Alla leker ju förortsgangster.


Den svenska hip-hopen bär alltifrån antirasistiska/antifascistiska budskap till feministiska sådana. Rätt vettiga grejer.

Citerar Gangsta_D:
Men hursomhelst så hoppas jag att du förstår att jag inte avskyr Svenska rappare pågrund av att det släppts dåliga låtar/album förr i tiden, utan för att det släpps dåliga låtar/album nu i tiden.


Haha, ja det är väl subjektivt.
Avgångstidelag
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!