Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Hiphop-tråden


Citerar Gangsta_D:
Hillbilly Hip Hop, let's make it a thing!


Hell yeaah haha! Vad har kanada för kända rappare utöver Draken?

http://www.youtube.com/watch?v=DsMikuC8dzs
Appropå "country rap". Det är väl den enda i den genren (hur stor/liten den nu än är) som duger av det jag har hört.
  • 0
Citerar Riström:
http://www.youtube.com/watch?v=vBjzAdpZzf0

Och apropå en "Buck". Den här låten med Young Buck kan mycket väl vara 2000-talets bästa låt.


Synd bara att de har tatt fram stora censurmotorsågen och slaktat låten.
http://www.fyndadirekt.se
  • 0
Macklemore & Ryan Lewis - Otherside. Fyfan vad bra!! Perfekt nattmusik. Skönt att höra den sortens hiphop jag gillar utan att behöva matas med en miljard "niggas" och "bitches". Macklemore har sjukt skön röst alltså, otroligt flow och stark inlevelse. Har inte hört så mycket med honom dock, är först nu jag börjar leta mig vidare från dem stora hitsen (thrift shop o.s.v.). Får ta och köra igenom The Heist och återkomma med omdöme.
http://www.fyndadirekt.se
  • 0
Citerar Murmeldjuret:
Macklemore & Ryan Lewis - Otherside. Fyfan vad bra!! Perfekt nattmusik. Skönt att höra den sortens hiphop jag gillar utan att behöva matas med en miljard "niggas" och "bitches". Macklemore har sjukt skön röst alltså, otroligt flow och stark inlevelse. Har inte hört så mycket med honom dock, är först nu jag börjar leta mig vidare från dem stora hitsen (thrift shop o.s.v.). Får ta och köra igenom The Heist och återkomma med omdöme.


Har inget emot Macklemore & Ryan Lewis, men jag blir irriterad på folk som säger "Hatar all hiphop. De sjunger bara om bitches och niggas. Nej, de enda jag lyssnar på är Eminem och Macklemore". Att en genre som klart domineras av svarta (iaf amerikansk rap), ändå gör att när folk aktivt väljer tycka om vita rappare. Det kanske är radions fel eller nåt, men det är fortfarande jättekonstigt tycker jag. Någon som har ett bra svar?
  • 0
Citerar Riström:
Har inget emot Macklemore & Ryan Lewis, men jag blir irriterad på folk som säger "Hatar all hiphop. De sjunger bara om bitches och niggas. Nej, de enda jag lyssnar på är Eminem och Macklemore". Att en genre som klart domineras av svarta (iaf amerikansk rap), ändå gör att när folk aktivt väljer tycka om vita rappare. Det kanske är radions fel eller nåt, men det är fortfarande jättekonstigt tycker jag. Någon som har ett bra svar?


Alltså Eminem O Macklemore är väl ett alternativ för de som lyssnar på mainstream hiphop och vill hitta nåt nytt som fortfarande är mainstream.



För att få liv i tråden:
Vad tycker ni om innehållet i dagens hiphop-musik, framförallt mainstream-hiphop?
Påverkar de ungdomar som lyssnar på dem? Eller är det ungdomarnas beteende som har påverkat innehållet i låtarna?

http://globalgrind.com/2013/03/31/lupe-fiasco-talib-kweli-rick-ross-
debate-twitter-violence-negative-rap-lyrics-details/

Lupe och Talib Kweli hade en diskussion över Twitter för ett bra tag sen, men är relevant idag också.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Vad tycker ni om innehållet i dagens hiphop-musik, framförallt mainstream-hiphop?
Påverkar de ungdomar som lyssnar på dem? Eller är det ungdomarnas beteende som har påverkat innehållet i låtarna?


Det ska var typ mycket klubbanpassad. Typ välj en valfri låt från Major Lazer eller Pitbull så förstår ni varför. Förr i tiden brukade det inte vara tillåtet att exempelvis visa nakna tjejer på en strippklubb på musikvideos, men nu kan man tydligen visa vad som helst. Check this shit:
http://www.youtube.com/watch?v=v24W85yYqYA

Man ser till och med lite side-boobs ibland.

Citerar gurage:
Eller är det ungdomarnas beteende som har påverkat innehållet i låtarna?


Tror det mest handlar om fansen. Igen, check this shit:
http://www.youtube.com/watch?v=OfELEn4Rsn0
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Citerar AG Jati:
Det ska var typ mycket klubbanpassad. Typ välj en valfri låt från Major Lazer eller Pitbull så förstår ni varför. Förr i tiden brukade det inte vara tillåtet att exempelvis visa nakna tjejer på en strippklubb på musikvideos, men nu kan man tydligen visa vad som helst.


Sant, och jag tror som du säger att det är pga fansen. Allt anpassas så man ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt. Den här musiken är väl inte direkt vad hiphop-fans sätter sig ner o lyssnar på när de vill lyssna på hiphop, utan mer såna som vill ut o festa på klubben, vilka kan vara vilka som helst nuförtiden.
Musiken har anpassats för att kunna nå den största målgruppen för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Det är ganska sorgligt.
Men det finns såklart fortfarande bra artister än idag om man letar lite. Och dessutom tycker inte jag att all mainstream-musik är dålig, men en stor del är det.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Det är ganska sorgligt.
Men det finns såklart fortfarande bra artister än idag om man letar lite. Och dessutom tycker inte jag att all mainstream-musik är dålig, men en stor del är det.


Kendrick Lamar, Joey Bada$$, Doom och A$AP Mob är bra exemplar på den mer ÄKTA hiphopen idag. Stones Throw är räddarna i nöden då man vill leta låtar som inte enbart handlar om "racks stacked upon racks!" och "i woke up in a bugatti!!!"
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Varenda låt feat. Kendrick blir bra i mina öron tack vare han. Har fått en obsession över hans musik.
Kendrick rörde till lite i hiphop-världen med den där versen i "Control" och sen Black Hippys Cypher. Det känns som att han verkligen vill få tillbaka den där tävlingsinriktade hiphopen, att man vill vara den bästa rapparen "in the game".
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Yo! Dogge Doggelito ska studera till att bli präst! Värsta gangstern alltså!
"Madness is something rare in individuals - but in groups, parties, peoples, ages, it is the rule." Friedrich Nietzsche, Beyond: Good and Evil
  • 0
Han är profeten, rappar Guds ord mannen
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar AG Jati:
Yo! Dogge Doggelito ska studera till att bli präst! Värsta gangstern alltså!


Dogge är legendl! Den impact han har haft på musiksverige är enorm så han får fan göra vad han vill
  • 0
Citerar gurage:
Aa fan. Latin Kings <3
http://www.youtube.com/watch?v=FuRAPHCEkJM


Så jävla bra!

http://www.youtube.com/watch?v=GhykwQY24Qk
Min favorit!

Citerar gurage:
För att få liv i tråden:
Vad tycker ni om innehållet i dagens hiphop-musik, framförallt mainstream-hiphop?
Påverkar de ungdomar som lyssnar på dem? Eller är det ungdomarnas beteende som har påverkat innehållet i låtarna?
http://globalgrind.com/2013/03/31/lupe-fiasco-talib-kweli-rick-ross-
debate-twitter-violence-negative-rap-lyrics-details/
Lupe och Talib Kweli hade en diskussion över Twitter för ett bra tag sen, men är relevant idag också.


Jag tror att musiken påverkar ungdomarna precis lika mycket som TV-spel, film och allt annat inom nöjes- och mediebranschen. Visst kan man kritisera en del innehåll i en del låtar, men hiphop är mycket att "gå in en annan karaktär". Bra exempel på det är Rick Ross och 2 Chainz, som det är rätt tydligt att de spelar en karaktär.
  • 0
Fast de som lyssnar på Ricky kanske inte fattar att han är en "karaktär". Alltså t.ex de som Lupe o Talib snackar om i länken. Uoeno-låten där han snackar om att han drogar en tjej "n she aint een know!". Finns nog folk som kan göra sånt i verkligheten.
Tror de är ganska många som ser honom o andra liknande rappare som idoler och förebilder.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Fast de som lyssnar på Ricky kanske inte fattar att han är en "karaktär". Alltså t.ex de som Lupe o Talib snackar om i länken. Uoeno-låten där han snackar om att han drogar en tjej "n she aint een know!". Finns nog folk som kan göra sånt i verkligheten.
Tror de är ganska många som ser honom o andra liknande rappare som idoler och förebilder.


Nej visst, det kanske folk inte fattar. I UOENO så verkar inte Rick Ross själv fatta varför folk reagerar, "för jag använder inte ordet rape" som Rick Ross själv sade. Det är väldigt problematiskt, för då brukar han kanske "put a molly in her drink she ain't even know it". Det vore jävligt hemskt. Dock så tror jag verkligen inte att folk gör det för att han själv gör det. Som jag skrev tidigare tror jag att TV-spel och actionfilmer och sånt påverkar ungdomarna precis lika mycket.
  • 0
Marshall Mathers LP2 är bra iaf.
Sir, we're surrounded! Excellent, now we can attack in any direction
  • 0
Citerar Gamesrule:
Marshall Mathers LP2 är bra iaf.


Blev positivt överaskad av den skivan.
Protect ya neck
  • 0
Citerar Gamesrule:
Marshall Mathers LP2 är bra iaf.

Gillar flera av låtarna där, riktigt bra album.

Riström: Alltså jag säger inte att tv-spel/ film inte påverkar, men tror hiphop når flera människor då den nästan är överallt idag. Och större delen av mainstream hiphop handlar just om Molly, o big booty hoes etc, jämfört med annan media.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Riström: Alltså jag säger inte att tv-spel/ film inte påverkar, men tror hiphop når flera människor då den nästan är överallt idag. Och större delen av mainstream hiphop handlar just om Molly, o big booty hoes etc, jämfört med annan media.


Jo visst, det kanske kan ändra en viss attityd hos några människor, men att det bara skulle vara hiphop tror jag verkligen inte på. Det är inte bara hiphopen som kan t.ex. vara sexistisk, utan hela samhället i sig är det. Hiphop är bara en liten del av det. Sen om folk skulle bli nyfikna över att börja ta droger vet jag inte, även om en del rappare kanske förskönar det lite väl, så tror jag verkligen inte att är ett stort problem. Det vanligaste förekommande drogen i låtarna är ju weed, och det är så pass socialt accepterad i t.ex. USA redan så jag ser inte någon större fara med det.
  • 0
Citerar gurage:
Gillar flera av låtarna där, riktigt bra album.



Indeed! Love Game är ett briljant hopkok och Kendrick är skitbra i den, Headlights är härlig som fan och Rap God är visserligen inte någon favorit, men satan vad skicklig han är.
Sir, we're surrounded! Excellent, now we can attack in any direction
  • 0
Citerar Riström:
Citerar gurage:Riström: Alltså jag säger inte att tv-spel/ film inte påverkar, men tror hiphop når flera människor då den nästan är överallt idag. Och större delen av mainstream hiphop handlar just om Molly, o big booty hoes etc, jämfört med annan media.

Jo visst, det kanske kan ändra en viss attityd hos några människor, men att det bara skulle vara hiphop tror jag verkligen inte på. Det är inte bara hiphopen som kan t.ex. vara sexistisk, utan hela samhället i sig är det. Hiphop är bara en liten del av det. Sen om folk skulle bli nyfikna över att börja ta droger vet jag inte, även om en del rappare kanske förskönar det lite väl, så tror jag verkligen inte att är ett stort problem. Det vanligaste förekommande drogen i låtarna är ju weed, och det är så pass socialt accepterad i t.ex. USA redan så jag ser inte någon större fara med det.


Alltså, som sagt försöker inte säga att det bara är musiken. Och jag menade ej att ta droger, för de gör väl de flesta nu ändå (Även om jag tror att t.ex. The Chronic av Dr.Dre lätt kan ha bidragit till att fler börjat röka på hehe).
Jag menade själva inställningen till kvinnor, då tror jag att musikens innehåll kan påverka mycket.
Och ja, annan media kan göra det också men hiphopen idag har konstant det här innehållet.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!