Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Oscars 2012


Ännu ett trevligt filmår har passerat och ännu en galaperiod har inletts, däribland den mest prestigefyllda av dem: Academy Awards.

Nomineringarna har precis annonserats och ja... se efter själva och diskutera vad ni tycker om nomineringarna. Var de fega? Tråkiga? Överraskande? Genomtänkta? Diskutera!


Best Picture


- The Artist
Thomas Langmann, Producer

- The Descendants
Jim Burke, Alexander Payne and Jim Taylor, Producers

- Extremely Loud & Incredibly Close
Scott Rudin, Producer

- The Help
Brunson Green, Chris Columbus and Michael Barnathan, Producers


- Hugo
Graham King and Martin Scorsese, Producers


- Midnight in Paris
Letty Aronson and Stephen Tenenbaum, Producers


- Moneyball
Michael De Luca, Rachael Horovitz and Brad Pitt, Producers


- The Tree of Life
Nominees to be determined


- War Horse
Steven Spielberg and Kathleen Kennedy, Producers


Actor In a Leading Role


- Demián Bichir
A Better Life

- George Clooney
The Descendants

- Jean Dujardin
The Artist

- Gary Oldman
Tinker Tailor Soldier Spy

- Brad Pitt
Moneyball



Actress In a Leading Role

- Glenn Close
Albert Nobbs

- Viola Davis
The Help

- Rooney Mara
The Girl with the Dragon Tattoo

- Meryl Streep
The Iron Lady

- Michelle Williams
My Week With Marilyn


Actor In a Supporting Role

- Kenneth Branagh
My Week With Marilyn

- Jonah Hill
Moneyball

- Nick Nolte
Warrior

- Christopher Plummer
Beginners

- Max von Sydow
Extremely Loud & Incredibly Close


Actress In a Supporting Role


- Bérénice Bejo
The Artist

- Jessica Chastain
The Help

- Melissa McCarthy
Bridesmaids

- Janet McTeer
Albert Nobbs

- Octavia Spencer
The Help


Animated Feature Film

- A Cat in Paris
Alain Gagnol and Jean-Loup Felicioli

- Chico & Rita
Fernando Trueba and Javier Mariscal

- Kung Fu Panda 2
Jennifer Yuh Nelson

- Puss in Boots
Chris Miller

- Rango
Gore Verbinski

(var fan är Tintin?!)


Cinematography

- The Artist
Guillaume Schiffman

- The Girl With The Dragon Tattoo
Jeff Cronenweth

- Hugo
Robert Richardson

- The Tree of Life
Emmanuel Lubezki

- War Horse
Janusz Kaminski



Art Direction

- The Artist
Laurence Bennett (Production Design); Robert Gould (Set Decoration)

- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
Stuart Craig (Production Design); Stephenie McMillan (Set Decoration)

- Hugo
Dante Ferretti (Production Design); Francesca Lo Schiavo (Set Decoration)

- War Horse
Rick Carter (Production Design); Lee Sandales (Set Decoration)



Costume Design

- Anonymous
Lisy Christl

- The Artist
Mark Bridges

- Hugo
Sandy Powell

- Jane Eyre
Michael O'Connor

- W.E.
Arianne Phillips



Directing

- The Artist
Michel Hazanavicius

- The Descendants
Alexander Payne

- Hugo
Martin Scorsese

- Midnight in Paris
Woody Allen

- The Tree of Life
Terrence Malick



Documentary Feature

- Hell and Back Again
Danfung Dennis and Mike Lerner

- If a Tree Falls: A Story of the Earth Liberation Front
Marshall Curry and Sam Cullman

- Paradise Lost 3: Purgatory
Joe Berlinger and Bruce Sinofsky

- Pina
Wim Wenders and Gian-Piero Ringel

- Undefeated
TJ Martin, Dan Lindsay and Richard Middlemas



Documentary Short

- The Barber of Birmingham: Foot Soldier of the Civil Rights Movement
Robin Fryday and Gail Dolgin

- God is the Bigger Elvis
Rebecca Cammisa and Julie Anderson

- Incident in New Baghdad
James Spione

- Saving Face
Daniel Junge and Sharmeen Obaid-Chinoy

- The Tsunami and the Cherry Blossom
Lucy Walker and Kira Carstensen



Film Editing

- The Artist
Anne-Sophie Bion and Michel Hazanavicius

- The Descendants
Kevin Tent

- The Girl with the Dragon Tattoo
Kirk Baxter and Angus Wall

- Hugo
Thelma Schoonmaker

- Moneyball
Christopher Tellefsen



Foreign Language Film

Belgium:

- Bullhead
Michael R. Roskam, director


Canada:

- Monsieur Lazhar
Philippe Falardeau, director

Iran:

- A Separation
Asghar Farhadi, director

Israel:

- Footnote
Joseph Cedar, director

Poland:

- In Darkness
Agnieszka Holland, director



Makeup

- Albert Nobbs
Martial Corneville, Lynn Johnston and Matthew W. Mungle

- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
Nick Dudman, Amanda Knight and Lisa Tomblin

- The Iron Lady
Mark Coulier and J. Roy Helland



Music (Original Score)

- The Adventures of Tintin
John Williams

- The Artist
Ludovic Bource

- Hugo
Howard Shore

- Tinker Tailor Soldier Spy
Alberto Iglesias

- War Horse
John Williams



Music (Original Song)

"Man or Muppet", THE MUPPETS
Music and Lyric by Bret McKenzie

"Real in Rio", RIO
Music by Sergio Mendes and Carlinhos Brown
Lyric by Siedah Garrett



Short Film (Animated)

- Dimanche/Sunday
Patrick Doyon

- The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
William Joyce and Brandon Oldenburg

- La Luna
Enrico Casarosa

- A Morning Stroll
Grant Orchard and Sue Goffe

- Wild Life
Amanda Forbis and Wendy Tilby



Short Film (Live Action)

- Pentecost
Peter McDonald and Eimear O'Kane

- Raju
Max Zähle and Stefan Gieren

- The Shore
Terry George and Oorlagh George

- Time Freak
Andrew Bowler and Gigi Causey

- Tuba Atlantic
Hallvar Witzø



Sound Editing

- Drive
Lon Bender and Victor Ray Ennis

- The Girl with the Dragon Tattoo
Ren Klyce

- Hugo
Philip Stockton and Eugene Gearty

- Transformers: Dark of the Moon
Ethan Van der Ryn and Erik Aadahl

- War Horse
Richard Hymns and Gary Rydstrom



Sound Mixing

- The Girl with the Dragon Tattoo
David Parker, Michael Semanick, Ren Klyce and Bo Persson

- Hugo
Tom Fleischman and John Midgley

- Moneyball
Deb Adair, Ron Bochar, Dave Giammarco and Ed Novick

- Transformers: Dark of the Moon
Greg P. Russell, Gary Summers, Jeffrey J. Haboush and Peter J. Devlin

- War Horse
Gary Rydstrom, Andy Nelson, Tom Johnson and Stuart Wilson



Visual Effects

- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
Tim Burke, David Vickery, Greg Butler and John Richardson

- Hugo
Rob Legato, Joss Williams, Ben Grossman and Alex Henning

- Real Steel
Erik Nash, John Rosengrant, Dan Taylor and Swen Gillberg

- Rise of the Planet of the Apes
Joe Letteri, Dan Lemmon, R. Christopher White and Daniel Barrett

- Transformers: Dark of the Moon
Dan Glass, Brad Friedman, Douglas Trumbull and Michael Fink



Writing (Adapted Screenplay)

- The Descendants
Screenplay by Alexander Payne and Nat Faxon & Jim Rash

- Hugo
Screenplay by John Logan

- The Ides of March
Screenplay by George Clooney & Grant Heslov and Beau Willimon

- Moneyball
Screenplay by Steven Zaillian and Aaron Sorkin. Story by Stan Chervin

- Tinker Tailor Soldier Spy
Screenplay by Bridget O'Connor & Peter Straughan



Writing (Original Screenplay)

- The Artist
Written by Michel Hazanavicius

- Bridesmaids
Written by Annie Mumolo & Kristen Wiig

- Margin Call
Written by J.C. Chandor

- Midnight in Paris
Written by Woody Allen

- A Separation
Written by Asghar Farhadi
_______________________________________________________
______

En del överraskande nomineringar. Några bättre, några sämre. Gary Oldman blev nominerad. Också roligt var att se Terrence Malick bli nominerad. Tveksamt i fallen Bridesmaids & Jonah Hill och att se en ljummet mottagen film som Extremly Loud & Incredibly Close bli nominerad som Bästa Film är märkligt.

Men sedan har vi såklart rätt förutsägbara nomineringar, såsom The Artist och The Descendants, och som mest troligt kommer att ta hem majoriteten av sina respektive nomineringar. Hyllade filmer som Drive eller Shame kom knappt med förutom något teknikpris, men det kan jag inte riktigt uttala mig om, då jag inte har sett dem ännu. Det var också tråkigt att inte Tomas Alfredson blev nominerad för sin briljanta regi i Tinker Taylor Soldier Spy (en dag, Alfredson, en dag). Men värst av allt är att min absoluta favoritfilm från förra året, The Adventures of Tintin, inte ens blev nominerad som Bästa Animerade Film. Antar att juryn vägrar acceptera tekniken i Tintin som nomineringsbart och att de i sin tur vägrar acceptera motion-capture-kungen Andy Serkis som nomineringsbar skådespelare.

Och dessutom; varför är det bara nio stycken nomineringar i kategorin Best Picture och inte tio som det var förut? De får gärna klämma in Tintin där... eller fan, Tinker Taylor Soldier Spy åtminstone?

Nåja. Vad kan man egentligen förvänta sig av Oscarsjuryn? Jag kommer i alla fall att stanna uppe och titta på galan. Som vanligt...
André Lamartine / Gamereactor
  • 0
Oldman Synd att typ Clooney eller någon annan Hollywoodnisse antagligen kommer vinna.

Löjligt att inte Hoyte Van Hoytema är nominerad. Kan någon ärligt säga att det finns någon snyggare film än Tinker Tailor från 2011?

Nåja, nu inleder processen att försöka hinna se allt.

EDIT: Wait what, är Tintin inte nominerad?! Vad i helvete...
Indecent exposure is fun.
  • 0
Har dålig koll på årets filmer, men jag hoppas verkligen att A Separation vinner.
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
Har väl typ bara sett Rango och Tintin bland filmerna som förekom här, men fan vad förvånande det vore ifall någon animerad film var ens nästan lika bra som Rango.
  • 0
Jag är förvånad över att Drive enbart fick en nominering.
Sluta.
  • 0
Blev chockad när jag fann Jonah Hills namn på listan. Men har ännu inte sett Moneyball.

Hugo verkar riktigt grym dock!
  • 0
Citerar moviefreak:
- Gary Oldman
Tinker Tailor Soldier Spy


'Bout time.

Har dock inte sett filmen.

Tillagt 2012-01-24 18:42:
Citerar moviefreak:
Också roligt var att se Terrance Mallick bli nominerad.


Nej, det var det verkligen inte. Riktigt meningslös skräpfilm. Jag hade hellre sett Harry Potter ta bästa film platsen och David Yates ta Mallick's plats.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
A Cat in Paris är den enda jag är intresserad av i den animerade kategorin, den verkar riktigt charmig. Rango också, kanske det.

Det är för övrigt riktigt trevligt att Nader och Simin - En separation är nominerad i både Best Foreign Film samt Writing (Original Screenplay). Jag såg den nu under förra veckan och blev förvånad över hur bra den var. Inte lika mycket om en separation, det användes mer som en katalysator för att visa hur Iran ser ut och fungerar idag.

I vanliga fall brukar jag inte anstränga mig för att se filmer från Oscarsgalan, men en femtiårig kollega utmanade mig så i år, 2012, ska jag faktiskt se några rullar.

Citerar pBEAR:
Jag hade hellre sett Harry Potter ta bästa film platsen och David Yates ta Mallick's plats.


Den sista Harry Potter-filmen var måhända ganska bra, men knappast Oscarsmaterial. Mallicks rulle kan jag inte uttala mig om ännu.

Fast det är väl ingen som är förvånad över att Mallick är nominerad?

Till avslut vill jag säga att det är trevligt att J. Edgar inte fick någon nominering. Inget ont om Eastwood, men lite ont om DiCaprio. Den här filmen verkar dock inge vidare Easte. Jag ser om Mystic River istället.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar pBEAR:
Nej, det var det verkligen inte. Riktigt meningslös skräpfilm. Jag hade hellre sett Harry Potter ta bästa film platsen och David Yates ta Mallick's plats.


Tycker att han ska ha cred för att han gjorde en sådan modig och svår film. Sådant borde uppmuntras mer.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Citerar pBEAR:
Nej, det var det verkligen inte. Riktigt meningslös skräpfilm. Jag hade hellre sett Harry Potter ta bästa film platsen och David Yates ta Mallick's plats.

Utöver de meningslösa rymdscenerna så var filmen något av det bästa jag sett. Att kalla den skräp känns fel, det skulle varit en fullpottare för mig om de meningslösa tramsklippen togs bort.

Men tråkigt att varken Drive, Warrior, Tinker Tailor eller Tintin blev nominerade. Tråkiga nomineringar i år.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Tråkiga filmer leder till tråkiga nomineringar.
Sluta.
  • 0
Citerar Livlig:
Den sista Harry Potter-filmen var måhända ganska bra, men knappast Oscarsmaterial. Mallicks rulle kan jag inte uttala mig om ännu.


Med anledning att det är en blockbuster? Det är inte den typen av film som brukar knipa en plats. Men den här gången så tycker jag faktiskt att filmen förtjänar en nominering. Detta kommer från en snubbe som inte är ett stort Harry Potter fan.

Fast hade hellre sett Melancholia där uppe men Von Trier är ju knappast uppskattad i Hollywood.

Tycker att han ska ha cred för att han gjorde en sådan modig och svår film. Sådant borde uppmuntras mer.

Även om filmen var dynga?
Nej, jag tyckte verkligen inte om den, tyvärr.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Har inte alls bra koll på årets filmer. Den jag har sett av de nominerade till årets bästa film är Tree of Life, och den gillade jag inte alls.

Saknar Tintin och Tinker Tailor Soldier Spy, hade också varit kul om Drive fick någon av de större nomineringarna och det är riktigt synd att Melancholia inte är med.
  • 0
Hoppas på en vinst för Brad Pitt. Tvivlar på att Moneyball vinner som årets film så enda chansen för honom blir väl bästa huvudroll. Tycker han förtjänar nomineringar för både The Tree of Life och Moneyball, men vilket som så är det dags för snubben att vinna.

Tycker inte att någon av årets filmer känns självklara dock. Jag har varken sett The Artist, The Descendants, Hugo eller Extremely Loud & Incredibly Close men av de resterande så är The Help den bästa och den vill jag inte se vinna en Oscar. Skulle vara kul om Midnight in Paris vann. Men segt att förra årets tre bästa filmer inte blev nominerade.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar pBEAR:
Även om filmen var dynga?
Nej, jag tyckte verkligen inte om den, tyvärr.


Nu har inte jag sett den, men ja, det tycker jag. Det är regissörer som Mallick som utforskar gränserna till vad som är möjligt att skildra och hittar på nya sätt att uttrycka känslor. Utan innovativa filmskapare som honom skulle film över huvud taget bli mycket ointressant för min del.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Citerar pBEAR:
Även om filmen var dynga?
Nej, jag tyckte verkligen inte om den, tyvärr.


The Tree of Life dynga? Det känns som om eventuellt behöver omvärdera dina preferenser när du kallar årets bästa film för dynga. Malick är en sann konstnär med höga ambitioner, och det är precis det filmvärlden behöver som motvikt till den massiva distribution av just dynga som Hollywood producerar så frekvent.

The Tree of Life är en fantastiskt finstämd skildring av en människas liv, med stora metaforiska inslag där en människas simpla tillvaro jämförs med kosmiska, grandiosa händelser. Malicks bildspråk, som blir mer och mer imponerande, samt hans makalösa förmåga att skildra människans känslospektrum är inte dynga - det är förunderligt filmskapande.
Saker han så skickligt illustrerade i The Thin Red Line utvecklar han i TTOL och gör anspråk på att försöka illustrera livet självt, fruktansvärt som fantastiskt.
  • 0
Har inte heller så stor koll på denna års sleva filmer, då jag anser att majoriteten inte varit speciellt imponerande.

Däremot är jag oherhört förvånad över att Trent Reznor och Atticus Ross soundtrack till "The Girl With The Dragon Tattoo", inte blivit nominerat alls. Antagligen får man inte ge ut Oscar till musikaliska genier två år i rad.
A Spoonful of love
  • 0
Citerar SteelSpoon:
Har inte heller så stor koll på denna års sleva filmer, då jag anser att majoriteten inte varit speciellt imponerande.

Däremot är jag oherhört förvånad över att Trent Reznor och Atticus Ross soundtrack till "The Girl With The Dragon Tattoo", inte blivit nominerat alls. Antagligen får man inte ge ut Oscar till musikaliska genier två år i rad.


Håller med, då Reznor är en personlig favorit och är fullkomligt briljant!
  • 0
Citerar Crank:
he Tree of Life dynga? Det känns som om eventuellt behöver omvärdera dina preferenser när du kallar årets bästa film för dynga. Malick är en sann konstnär med höga ambitioner, och det är precis det filmvärlden behöver som motvikt till den massiva distribution av just dynga som Hollywood producerar så frekvent.

The Tree of Life är en fantastiskt finstämd skildring av en människas liv, med stora metaforiska inslag där en människas simpla tillvaro jämförs med kosmiska, grandiosa händelser. Malicks bildspråk, som blir mer och mer imponerande, samt hans makalösa förmåga att skildra människans känslospektrum är inte dynga - det är förunderligt filmskapande.
Saker han så skickligt illustrerade i The Thin Red Line utvecklar han i TTOL och gör anspråk på att försöka illustrera livet självt, fruktansvärt som fantastiskt.


En film helt utan handling, karaktärer du aldrig ens lär känna. Sen ska vi inte glömma att nästan hela filmen består av just, ingenting.
Från 50-talet och sen flera miljoner tillbaks i tiden för att få se 30 minuter av sömniga men vackra naturbilder. Som dessutom innehåller sjukt jobbig operamusik. Jobbig voiceover också.
Filmen har inte ens ett riktigt narrativ. I vissa få fall kan det fungera (2001 och David Lynch's filmer) men inte här. Malick är en överskattad regissör. Har sett två av hans filmer och båda två är dåliga.

Nej, tack. Lär dig regissera något intressant Malick, tack. Gubben tar sig själv alldeles för seriöst.

Och vad fan gjorde Sean Penn i den här filmen?



EDIT; Såg nyss att Max Von Sydow hade blivit nominerad. Awesome! Trots att jag inte har sett filmen.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Jag hoppas ändå att Malick får för bästa regi. Visst, The Tree Of Life var inte i närheten av att förtjäna en Oscar. Dock så ska han ha något något för sina gärningar inom filmbranschen. Filmer som Badlands, Den Tunna Röda Linjen och Himmelska dagar är mästerverk. Sen så är resten av dem nominerade regissörerna väldigt tråkiga. Känner att det skulle bli löjligt om Scorsese får en Oscar för Hugo och där innan för The Departed. När filmer som Taxi Driver, Mean Streets och King Of Comedy inte gav honom nåt. Den han fick för The Departed var nog mest för att han förtjänade en. Skulle dock vara nöjd om Michel Hazanavicius fick den, The Artist (av vad jag sett) ser fantastisk ut.
Death To All Vampires, Maximum Body Count. We Are Awesome Monster Bashers, The Meanest, The Baddest.
  • 0
Jag stängde av Tree Of Life efter en tredjedel. Nog för att filmer gärna får ha konstnärliga ambitioner, men kom igen.

För övrigt borde Jonah Hill ska få en statyett för sin viktminskning.
  • 0
Citerar pBEAR:
karaktärer du aldrig ens lär känna.

Jag har aldrig varit mer berörd av karaktärer i filmer än de som presenterades i familjescenerna i The Tree of Life.

Citerar Alvis:
Jag stängde av Tree Of Life efter en tredjedel. Nog för att filmer gärna får ha konstnärliga ambitioner, men kom igen.

Det är ju efter det som filmen blir bra.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Jag har aldrig varit mer berörd av karaktärer i filmer än de som presenterades i familjescenerna i The Tree of Life.


Nja, osammanhängande scener med voiceovers är kasst filmskapande enligt mig.
Min åsikt.
Du lär faktiskt aldrig känna karaktärerna eftersom filmen inte har en riktig handling.
Tror faktiskt de flesta söker efter en mening i en film helt utan mening bara därför att det är Malick som har gjort filmen.
60% of the Time, It Works Every Time.
  • 0
Citerar pBEAR:
Du lär faktiskt aldrig känna karaktärerna eftersom filmen inte har en riktig handling.

Behöver en film ha en handling för att man ska kunna lära känna karaktärerna? Absolut inte. Lär du känna folk i verkligheten genom handlingen av deras liv eller av att umgås med dem och se hur de beter sig?
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar pBEAR:
Du lär faktiskt aldrig känna karaktärerna eftersom filmen inte har en riktig handling.


En pojkes liv från födelse till vuxen ålder, en pojke som får uppleva livets glädjeämnen såväl som svårigheter; ett storslaget porträtt över livet självt - är inte det en "riktig handling"? Mitt råd till dig är att du istället för att vända dig mot Malick i ditt missnöje, ska vända dig inåt och fråga dig själv om du faktiskt har tillåtit dig själv att uppleva filmen. Allt måste inte vara konventionellt, dramaturgiskt konformistiskt eller upplagt på ett silverfat för tittarna. The Tree of Life vågar, utmanar, frapperar och illustrerar. Något som alltför få av de nominerade filmerna till Oscars-priser gör.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!