Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar M7Jagger:
Vet att detta är en tråd för fotografi men DSLR kameror ska också vara väldigt bra på att filma med, vad är en bra kamera för det ändamålet för en nybörjare som jag? Budget på max femtusen.


Skaffa dig 550D eller liknande. Ingen AF, men det får man klara sig utan!

Tillagt 2013-07-31 12:20:
Citerar Glass Simon:
Citerar Lodde_49:Bärbar dator för fotoredigering, tips?

Programmen som du använder vid fotoredigering finns ju att använda till de flesta nya datorer, om det nu är något Adobe-program som Photoshop som du använder t.ex. En del tycker om Mac-datorer när det kommer till redigering, men det är säkert en smaksak. Jag använder mig av PS5 till min Vaio och tycker att det funkar ypperligt.


Okey! Har en liten kass dator förtillfället, den sackar ihop rejält när jag redigerar i RAW-format. Tänkte mer på vad för specs man ska ha. i5, i7? 2gb RAM? Osv
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Okey! Har en liten kass dator förtillfället, den sackar ihop rejält när jag redigerar i RAW-format. Tänkte mer på vad för specs man ska ha. i5, i7? 2gb RAM? Osv


Aha, okay. Har inte så jättebra koll på det tyvärr.

Någon som har tips på bra sidor för tutorials angående PS och fotoredigering?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Grabbaaaar! :3 Vi behöver mer liv i tråden :'3
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Grabbaaaar! :3 Vi behöver mer liv i tråden :'3


Yes! In med en massa pissgula och sneda instagram-bilder tagna i motljus! :3
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Glass Simon:
Jag har tittat en del på Fujifilm X-E1, men också Canons 60D, 700D och 100D. Vilken tycker ni att jag ska satsa på? 10,000:- känns som gränsen för vad jag vill betala för kameran.


Själv skulle jag satsat på en spegelfri då likt OMD E-M5.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Själv skulle jag satsat på en spegelfri då likt OMD E-M5.


Skaffade en 60D, till slut. Haft den sedan i somras nu.

Här är några av bilderna jag tagit.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Wihu! Lite fart i tråden igen!

Citerar Costae Cavea:
OMD E-M5.

Så fin kamera, men vill ha med spegel ändå.
Nikon verkar ju fixa biffen dock, med Nikon Df!

Typ FM2-hus, fast digital, med vad som verkar vara sensorn från D4:an.
Sweeeeeet! Hade den hade samma sensor som D800 hade jag nog övervägt att sälja min D800 och köpa en sådan, mest för att retrohuset.

Fast nu är jag mest sugen på att gå över till digitalt mellanformat tbh.
Jag fixade ny hemsida precis också, ni får gärna spana in när ni får tid och lust!
http://www.joakimreimer.com/
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Glass Simon:
Här är några av bilderna jag tagit.


Fina, intressant filter på vissa.

Själv vill jag hyra ett särskilt objektiv inför Avicii den 1 mars. Vill ha ett ljusstarkt och inte bara 50(25 mft) utan då ett som är 150(75).

Någon som har koll på bra ställen att hyra? Går det från cyberphoto eller fotokungen t.ex.?
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Någon som har koll på bra ställen att hyra? Går det från cyberphoto eller fotokungen t.ex.?


Jag brukar hyra agg och sånt från Procenter, de är bra och smidiga.
Heinz Ketchup
  • 0
Funderar på att köpa ett fisheye-objektiv, och isåfall ett från Samyang. Finns ett för omkring 2500:- på Cyberphoto, något att ha? Det är främst det, ett bra stativ samt Canons billiga 50mm:are som jag är ute efter. Har än så länge endast min 60D samt objektivet som ingick vid köpet (18-135).
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Här lägger jag upp bilder ibland när jag känner för det, senast från guldmatchen Elfsborg - Malmö. Ta gärna en titt och säg vad ni tycker. http://hannesmork.blogspot.se

Citerar Glass Simon:
Funderar på att köpa ett fisheye-objektiv, och isåfall ett från Samyang. Finns ett för omkring 2500:- på Cyberphoto, något att ha? Det är främst det, ett bra stativ samt Canons billiga 50mm:are som jag är ute efter. Har än så länge endast min 60D samt objektivet som ingick vid köpet (18-135).


Jag skulle satsa på 50mm och stativ i första hand. Fisheye kan absolut vara coolt, men det är rätt få tillfällen som det faktiskt är användbart, tycker jag.
  • 0
Citerar Sennah:
Jag skulle satsa på 50mm och stativ i första hand. Fisheye kan absolut vara coolt, men det är rätt få tillfällen som det faktiskt är användbart, tycker jag.


Ja, jo. Lite så jag resonerar med.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Vafalls, liv i forumet!? Stämmer in med Sennah, hellre ett fast 50mm. Nu vet jag inte riktigt hur priset ligger, men jag skulle rekommendera canons 60mm Macro framför 50mm. Trevligare på nästan alla punkter.
Brum Brum!
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Jag brukar hyra agg och sånt från Procenter, de är bra och smidiga.


Tackar, får kolla upp det!

Dumt annars att utnyttja ångerrätten vid distansköp? Kan använda under konserten och sedan lämna tillbaka dagen efter i säljbart skick. I värsta fall får jag betala hela ifall något händer.


Såg att procenter hade rätt taskigt utbud. Jag får maila andra sidor och se.
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Är det Canon du kör?


Objektivet jag tänkte hyra är ett Olympus. Visst kan jag köra canon till MFT med adapter men någon sån lösning är jag inte ute efter.

http://www.olympus.se/site/sv/c/cameras_accessories/pen_om_d_
cameras_accessories/pen_om_d_lenses_adapters/m_zuiko_digital_
14_42mm_13556iir_2/m_zuiko_digital_14_42mm_13556iir_main_1.
html


Detta alltså.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Glass Simon:
Funderar på att köpa ett fisheye-objektiv, och isåfall ett från Samyang. Finns ett för omkring 2500:- på Cyberphoto, något att ha? Det är främst det, ett bra stativ samt Canons billiga 50mm:are som jag är ute efter. Har än så länge endast min 60D samt objektivet som ingick vid köpet (18-135).

Har båda och rekommenderar starkt 50 mm. Det är vad jag använder på 90 % av de bilder jag säljer. Billigt, ljusstarkt och skarpt.

Mitt Samyang är coolt, sjukt häftigt perspektiv, men objektivet i sig är rätt kasst. Rätt dålig skärpa och kassa färger och kontraster. Bra konstruktion i metall/plast men saknar elektronik, alltså ingen autofokus och bländaren ställer du in för hand.

Beror på vad du vill fota.
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Objektivet jag tänkte hyra är ett Olympus.

Well, I see your problem... :'3

Kan inte minnas att jag sett någon som hyr ut Olympus- eller MFT-grejor tbh (missade helt MFT-biten i ditt första inlägg). Fast jag har å andra sidan inte letat heller :3 Men lycka till, hoppas det löser sig!

Tillagt 2013-11-04 23:37:
Första bilderna på Nikon Df!

http://www.fotosidan.se/blogs/photo/forstabilderna-pa-nya-nikon-d
f.htm


Ge mig. :3
Heinz Ketchup
  • 0
Nu finns den på Nikons hemsida! :3
imaging.nikon.com/lineup/dslr/df/index.htm
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Penn:
Beror på vad du vill fota.


Blir nog så att jag satsar på 50mm först och sedan fisheye lite senare.

Funderar på att skaffa lite filter till kameran, hur ska jag gå tillväga? Antingen köpa filter som man skruvar på objektivet, eller köpa hållare och adapter?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Glass Simon:
Funderar på att skaffa lite filter till kameran, hur ska jag gå tillväga? Antingen köpa filter som man skruvar på objektivet, eller köpa hållare och adapter?

Vad för filter? Färgfilter?

Har aldrig varit ett fan av färgfilter på objektiv, tycker man lättare och bättre grejar det digitalt.

Färgfilter på min externa blixt däremot, oj oj oj. Hur skoj som helst. Då kan man matcha färgtemperaturen med glödlampor, eller bara göra helt sjuka ljuseffekter. Snorbra.

Är för övrigt SÅ RUSKIGT sugen på att köpa en 5d Mark III just nu. Den eller 6d, som också verkar underbar. Några tankar på skillnaderna o.s.v.? Det rör sig om löjligt mycket pengar att lägga.
  • 0
Citerar Penn:
Färgfilter på min externa blixt däremot, oj oj oj. Hur skoj som helst. Då kan man matcha färgtemperaturen med glödlampor, eller bara göra helt sjuka ljuseffekter. Snorbra.

Hyehyehye :3 Jag gillar färgfilter på blixtar.
Har ett par bilder med färgfilter i min portfolio, och fler kommer det bli! :3
http://www.joakimreimer.com/

Citerar Penn:
Några tankar på skillnaderna o.s.v.? Det rör sig om löjligt mycket pengar att lägga.

Jag kör Nikon, så har inte jäääättekoll på Canon tbh, men det verkar ju inte vara tillräckliga skillnader för att försvara prisskillnaden mellan de båda, såvida man inte använder kameran professionellt varje dag. Är väl mest AF-systemet som är bättre på Mark III:an, samt extra kortplats och lite annat småjox, som jag förstått det.
Så länge inte 6Dn har samma urkassa autofokus som 5D Mark II (helt obegripligt dålig autofokus), så låter spontant 6D som ett klokare köp, då kan man lägga mellanskillnaden på batterigrepp eller spara till någon fin optik istället. :3
Men som sagt, jag fotar med Nikon och har ganska begränsad erfarenhet av 5D Mark III (och Mark II), samt har inte använt 6D alls. :3 Så jag bara gissar.

Tillagt 2013-11-12 23:51:
Just ja! :3 Jag fick lite bilder publicerade nu i dagarna, i en tidning som heter Daisy Beauty. Fotade några porträtt och ett gäng produktstilleben bl.a. Fick 7 helsidor sammanlagt :3 Bl.a. dessa två produktstilleben för nån artikel om julklappstips.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/3381771/Daisy%20Julstillebe
n-PIC1_0%20kopia.jpg
Heinz Ketchup
  • 0
  • Penn
  • Penn
Citerar Zenith_J_Coke:
Just ja! :3 Jag fick lite bilder publicerade nu i dagarna, i en tidning som heter Daisy Beauty. Fotade några porträtt och ett gäng produktstilleben bl.a. Fick 7 helsidor sammanlagt :3 Bl.a. dessa två produktstilleben för nån artikel om julklappstips.

Riktigt fina bilder, både de till tidningen och de på din sajt! Ser ut som vilket proffs' som helst. Har själv fotat en hel del för dagstidningar men (som tur är, HE HE) aldrig för magasinstryck. En helt annan grej.

Du pluggar i Gamleby förresten va? Måste ha träffat en av dina kursare på ett jobb jag var iväg på för någon månad sedan.

Citerar Zenith_J_Coke:
Är väl mest AF-systemet som är bättre på Mark III:an, samt extra kortplats och lite annat småjox, som jag förstått det.

Ja, bättre AF, bättre vädertätning, ergonomi, lite snabbare. Typ det. Jag fotar en del konserter så vet inte om Mark III's AF är ett måste eller om hur duglig 6D'an är för sånt, i vilket fall lär det bli en sjuk skillnad jämfört med vad jag använder för hus nu... Också bra med bättre vädertätning om man är utomhus och det börjar regna. Allra helst vill jag ju åt FF och dess bättre ISO-performance med allt vad det innebär. Det har ju båda åtminstone. Så satans dyrt bara.
  • 0
Citerar Penn:
Vad för filter? Färgfilter?


ND-filter, isåfall.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Penn:
Riktigt fina bilder, både de till tidningen och de på din sajt!

Wihu, tack för fina ord, det värmer!

Citerar Penn:
Du pluggar i Gamleby förresten va? Måste ha träffat en av dina kursare på ett jobb jag var iväg på för någon månad sedan.

Det stämmer! :3 mhmhm, nu blev jag nyfiken, vem kan det vara?

Citerar Penn:
Jag fotar en del konserter så vet inte om Mark III's AF är ett måste

Hmhm, jag fotar ju inte konserter själv, så har ingen erfarenhet, men borde inte konserter vara ett sådant tillfälle där AFen sätts på prov? :3 Eller det kanske är snällt mot autofokusen? Jag tänker att det ofta är mörkt och så, men artisterna på scen kanske är väl upplysta det mesta av tiden så att det rent av blir lätt att fokusera på ljusa människor mot mörk omgivning?

Citerar Penn:
Så satans dyrt bara.

I hear ya' :'''3
Fast man får se det såhär, om man ska använda grejorna för att tjäna pengar så är det ju en investering som man (förhoppningsvis) går plus på. Även om man bara fotar ströjobb så kanske det ändå kan vara värt att tänka att man åtminstone får in en del av kostnaden på att använda grejorna. Så om man fotar för att det är kul, så är det en bonus att man inte går lika mycket minus i slutändan. Typ som en retroaktiv rabatt, eller nåt. :'D

Hatar kostnader dock :'3 Särskilt när det gäller tråkiga grejor.
Jag måste köpa nya hårddiskar för backup och så de närmsta veckorna, vilket kommer gå på runt 4000:-. Det är roligt att lägga pengar på kameror och optik och sånt som man får leka med, men känns bara sorgligt att lägga summor på något så tråkigt som hårddiskar... :'3 Blä!
Heinz Ketchup
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!