Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Har vi några instagrammare här?
Starve The Ego, Feed The Soul
  • 0
När fortfarande 50mm - snacket är igång, är steget mellan f/2.8 och f/1.8 markant? Äger ett fast 60mm f/2.8 och enda anledningen till att köpa en "Nifty fifty" är i så fall en större bländare.
Brum Brum!
  • 0
@modikhw
Starve The Ego, Feed The Soul
  • 0
  • Azus
  • Azus
Citerar Lodde_49:
När fortfarande 50mm - snacket är igång, är steget mellan f/2.8 och f/1.8 markant? Äger ett fast 60mm f/2.8 och enda anledningen till att köpa en "Nifty fifty" är i så fall en större bländare.


Det är 1 å 1/3:del stop skillnad i ljusinsläpp. Vilket kan göra en stor skillnad om du tvingas använda längre slutartider med f2.8. Annars så är den största skillnaden att 50mm är lite kortare (75 vs 90mm på apc kameror) och lite enklare att använda inomhus. 1.8 kommer även ge mycket bättre Bokeh/suddiga bakgrunder.
  • 0
Citerar Lodde_49:
Äger ett fast 60mm f/2.8 och enda anledningen till att köpa en "Nifty fifty" är i så fall en större bländare.

Köp! :3
Ett fast 50 (mellan 1.2-1.8 ) är ett given del i all fotoutrustning.
1.8-gluggar kostar kaffepengar och är sjukt bra för sitt pris. Visst, Nikons (jag utgår från den då jag kör Nikon själv) är väldigt mjuk vid 1.8, men säg vilken glugg som inte är det liksom. Ingen big deal oavsett.

Jag fotar aldrig 50mm själv, men köpte ett fast sådant mest för att ha ifall behovet skulle uppstå någon gång. På APS-C blir det ju typ 75mm (förutsatt att du kör Nikon, något längre om du kör Canon) som Azus skriver ovan! Kör du cropsensor är det ju perfekt för halvkropp- och porträttbilder med sweet bokeh o.s.v.

Eller för att ta det kort:
Bra glugg som är perfekt för snygg bokeh och är ljusstark nog att använda i mörkare miljöer, som på köpet är de billigaste objektiven som finns att köpa.
Kööööp! :3

Tillagt 2013-02-12 18:37:
On a side note:
Lånade hem en Nikon D4 från samt 14-24 f/2.8 och 70-200 f/2.8 (VR II-verren) idag.
Gillar de små detaljerna hos Nikons press-hus, hur fokuspunkterna i sökaren ändras i ljusstyrka beroende på hur ljust/mörkt motivet man siktar på är, eller hur de allra flesta knapparna på baksidan är belysta så att man ser vad som står på dem i mörkret. :3
Små sköna detaljer helt enkelt. Däremot är D4:an ruskigt obekväm när man använder den i stående läge, fingrarna får liksom inte plats i greppet. Ingen höjdare alls. Nu behöver jag ju ingen snabb kamera heller, så D4:an ligger inte ens på agendan för min del, men kul att leka med lite!

14-24:an är skoj förstås, men har ganska begränsat användningsområde för min del, däremot vet jag ju sedan tidigare att jag mer eller mindre måste köpa 70-200:an. På min D800 kändes den helt klockren och det är nästan så att jag ångrar att jag lånade den, då jag vet att stundande ha-begär kom slå till ganska kraftigft när jag lämnar tillbaka den. :'3
Dammit!
Heinz Ketchup
  • 0
Tackar för responsen, ni fick mig att en en gång att överväga ett köp! Nu är bara frågan vad man först ska lägga pengarna på, 50mm, gråfilter eller batterigrepp:/
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
50mm, gråfilter eller batterigrepp

Svårt att välja, kan jag tänka mig. :3
Jag brukar se det såhär när jag köper nya kameragrejor (och har flera saker jag velar mellan):

Vilken/vilka av prylarna kommer låt mig fotografera bilder som jag inte kan fotografera annars? Vilken/vilka av prylarna är bara roliga att äga, men tillför inget nytt till mitt fotograferande?

Men det är svårt förstås, tänker man med den här logiken så går ju batterigreppet bort på en gång, men samtidigt är jag en sådan person som måste ha batterigrepp på mina kameror för att jag får ont i högeraxeln annars (fotar typ 95% av mina bilder i stående format).
Kanske borde formulera om frågan till:
Vilken/vilka av dessa prylar kommer låta mig fotografera bilder som jag inte kan fotografera annars, eller kommer bidra till bättre ergonomi? Ergonomi är viktigt.
Fast då försvinner ju ingen av prylarna från listan i ditt fall!
Hnngghh...! Svårt sånt där!

Men med gråfilter, tänker du på ett graderat sådant eller ett vanligt?
Graderade gråfilter kan ju vara perfekta att ha om du fotar mycket natur o.s.v.
men om det är ett heltäckande filter du tänker på så kommer det ju förmodligen bara användas i väldigt specifika fall, eller?
Heinz Ketchup
  • 0
Haha! Smart tankesätt, men som sagt lite klurigt på dessa tillbehör;)

Citerar Zenith_J_Coke:
Men med gråfilter, tänker du på ett graderat sådant eller ett vanligt?
Graderade gråfilter kan ju vara perfekta att ha om du fotar mycket natur o.s.v.
men om det är ett heltäckande filter du tänker på så kommer det ju förmodligen bara användas i väldigt specifika fall, eller?


Heltäckande, använder mig hellre av HDR-bracketing. Har snöat in mig på långa slutartider, tycker det ger en häftigt effekt, speciellt när man har havet nära till hands. Med ett gråfilter slipper jag vänta till skymningen, + få fin bokeh på ljusa dagen Men då är följdfrågan, vilken nivå på filtret:/

50mm är främst för den bättre ljusstyrkan (rolig att äga kategorin), batterigreppet är för batteritid/ergonomi, men mestadels för att det ser coolt ut

Brum Brum!
  • 0
Jättesvårt att bestämma det här ju, haha. Det blir antingen den här, eller den här. Vad tycker ni? Köper jag det första alternativet köper jag nog också till ett fast 50mm objektiv.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Men blir man inte väldigt begränsad i sitt fotande med ett fast 50?
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Men blir man inte väldigt begränsad i sitt fotande med ett fast 50?


Ja och nej skulle jag säga. Kan bli bökigt inomhus, men annars tycker jag nästan att fast är att föredra.
Brum Brum!
  • 0
Får man göra reklam för sin fotoblogg? :'3
http://www.joakimreimer.se/blogg

Fotade lite halvpretto artsy pappers-bilder senast. Spana in om intresserade. :3
Heinz Ketchup
  • 0
Är nyfiken av mig! Vilka sorts fotografer finns här på forumet? Några av er verkar jobba mycket i studio. Skulle vara kul att höra en snabb liten fotografpresentation:]
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Är nyfiken av mig! Vilka sorts fotografer finns här på forumet? Några av er verkar jobba mycket i studio. Skulle vara kul att höra en snabb liten fotografpresentation:]

Aight, jag kan börja. :3
Jag pluggar kommersiell fotografi på heltid för tillfället och har som mål att bli beauty- och modefotograf så småningom. Jag har fotat mycket natur tidigare, tror inte jag fotade en människa de första 4-5 åren efter att jag skaffat min första systemkamera faktiskt, åtminstone inte mer än snapshots.
Jag trodde länge att jag skulle bli produktfotograf, något som jag inte helt har uteslutit nu heller, men har senaste året snöat in mer och mer på att fotografera just människor.

Hm... ja... jag vet inte vad mer man ska säga.
Jag fotar bara i studio för tillfället, men har tänkt ta mig ut och fota mode "on location" mer, med blixtar och sådant utomhus.
Bilder finns på http://www.joakimreimer.se/ för de som är intresserade.
Ganska dåligt med nytt material dock, mycket gammalt blandat med lite nyare, men jag arbetar på att byta ut alla bilder mot nyare under det här året.
Från och med Juli och 8 månader framåt kommer jag praktisera/assistera hos en av Sveriges större modefotografer och hoppas på att få en fast assistentplats där efter praktiken för att assistera i 2-3 år innan jag kör igång själv fullt ut. :3

Din tur, Lodde! :3
Heinz Ketchup
  • 0
Intressant, intressant!

Jag har fotat som hobby sedan 2007 och har inga större planer att ändra på det. Skulle vara kul att någon gång ta betalt för en bild, men jag känner mig nöjd som glad hobbyfotograf för tillfället! Fotar näst intill bara natur, men tar såklart även "snapshots" på mina vänner, vilket tycks uppskattas som profilbilder... Till skillnad från dig har jag ännu inte riktigt snöat in mig på någon specifik genre. Finns alldeles för mycket roligt att prova på!

Tycker det är kul med variation och har bland annat lärt mig (iallafall grunderna) hos nattfotografering, macro, timelapse, HDR, redigering, vidvinkel, lång exponering, filmning och lite fler småsaker!

Får väl passa på att önska dig lycka till med praktiken! Om du en dag blir stor kommer jag definitivt känna igen ditt namn, min före detta tränare hette så
Brum Brum!
  • 0
Citerar Lodde_49:
Jag har fotat som hobby sedan 2007 och har inga större planer att ändra på det. Skulle vara kul att någon gång ta betalt för en bild, men jag känner mig nöjd som glad hobbyfotograf för tillfället!

Du kan väldigt lätt få betalt för en bild genom att till exempel skicka in den till en tidning om du skulle vara där det händer något med kameran.
  • 0
Hej, skulle behöva lite hjälp med att bolla idéer på ett företagsnamn!
Jag heter Martin Ädel och ska enbart syssla med fotografering, jag är lite trött på "Fotograf-Förnamn-Efternamn" (+ varianter) namnen och är ute efter nått annat...
Företagsnamnet ska fungera någorlunda internationellt.
Företaget är i ett väldigt tidigt stadium, typ på drömnivå men hej man ska börja i tid


"Det finns dagar då Fantomen lämnar djungeln och åker in till stan för att hämta senaste numret av Gamereactor" (Gammalt Djungelordspåk)
  • 0
Ska köpa en kamera till sommaren hade jag tänkt. Har under något år lånat en systemkamera lite då och då från skolan, samtidigt som jag haft både en och två digitalkameror som jag använt lite granna samt amatörfotat en hel del med mina mobilkameror. Men hade tänkt att skaffa mig en ordentligt kamera nu alltså, och behöver lite hjälp med att välja vilken jag ska satsa på. Jag vill ha den både vid sociala situationer, vilket inte alltid är så lätt med en stor systemkamera, men jag vill samtidigt kunna ta bra bilder med den ute i naturen t.ex. En kamera som ska klara av det mesta, helt enkelt, och samtidigt vara smidig och lätthanterlig.

Jag har tittat en del på Fujifilm X-E1, men också Canons 60D, 700D och 100D. Vilken tycker ni att jag ska satsa på? 10,000:- känns som gränsen för vad jag vill betala för kameran.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Bärbar dator för fotoredigering, tips?
Brum Brum!
  • 0
Vet att detta är en tråd för fotografi men DSLR kameror ska också vara väldigt bra på att filma med, vad är en bra kamera för det ändamålet för en nybörjare som jag? Budget på max femtusen.
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar Lodde_49:
Bärbar dator för fotoredigering, tips?


Programmen som du använder vid fotoredigering finns ju att använda till de flesta nya datorer, om det nu är något Adobe-program som Photoshop som du använder t.ex. En del tycker om Mac-datorer när det kommer till redigering, men det är säkert en smaksak. Jag använder mig av PS5 till min Vaio och tycker att det funkar ypperligt.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!