Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Fototråden


Citerar Lodde_49:
Någon som rekomendera ett simpelt och bra HDR-program?

Jag googlade och fann det här som verkar najs:
http://www.hdrlabs.com/picturenaut/index.html


Citerar Lodde_49:
Slutsats: Ett vanligt duger ej.

^^ Hehe, nä. Det blev ett SDHC Class 10 16 GB för min del, läste att man ska ha minst Class 6 och helst 10 för HD-video.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Dåligt drag här inne.. D:
Moar!
Heinz Ketchup
  • 0
Jag hittade en gammal polaroidkamera i en second hand-affär. Den kostade 90 kronor och sedan hade de ett paket papper till den för en femma. Hade varit kul att ha en sådan, är de komplicerade att hantera eller är det bara att tuta och köra?
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Filmade en dryg timma i 1080p och såvitt jag kommer ihåg så fanns det någon gigabyte marginal på mitt 8 gigs kort då.

Åhå. Okej.


Citerar Zenith_J_Coke:
Dåligt drag här inne.. D:
Moar!

Du som vet grejer. Eller någon annan. När man filmar i 24p blir rörelser lätt lite hackiga. Hur ska man mjuka upp rörelser utan att öka antalet bilder per sekund? Min gissning är att man har längre slutartid så att varje bild innehåller mer "rörelse", stämmer det? Och vad får det för nackdelar isåfall? Mer brus? Oskarpare bild?
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Min gissning är att man har längre slutartid så att varje bild innehåller mer "rörelse", stämmer det? Och vad får det för nackdelar isåfall? Mer brus? Oskarpare bild?


Det stämmer bra. En bra tumregel vid filmning är att filma i frameraten x 2 som slutartid. Så 24fps bör spelas in med en slutartid på 1/50s ungefär, för Hollywood-looken.
Nackdelarna är ju inte så många, bilden blir lite blurrigare vid snabba rörelser förstås, men det är ju just det som gör att det inte känns hackigt.
Mer brus ska det inte bli i så snabba slutartider så det behöver man inte oroa sig över.

Den största nackdelen är väl att man får in mer ljus i varje bildruta och måste använda en mindre bländare. Det är ju väldigt inne att ha så kort skärpedjup som möjligt och det blir omöjligt i dagsljus med så förhållandevis långa slutartider ibland. Det går dock att lösa med ett ND-filter, men det blir ju en extra kostnad.

Tillagt 2011-08-17 16:29:
Citerar ApeWithSniper:
Jag hittade en gammal polaroidkamera i en second hand-affär. Den kostade 90 kronor och sedan hade de ett paket papper till den för en femma. Hade varit kul att ha en sådan, är de komplicerade att hantera eller är det bara att tuta och köra?


Köp
Scanna bilderna sen, kan tänka mig att det blir ganska funky färger om filmen är så pass gammal att den finns i en second hand-affär
Heinz Ketchup
  • 0
Bara för att få lite mer liv i tråden så postar jag en helt obetydlig bild på min iPod jag tog häromdagen;
http://i.imgur.com/06xIR.jpg
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Det stämmer bra.

Citerar Zenith_J_Coke:
Det går dock att lösa med ett ND-filter, men det blir ju en extra kostnad.

Åhå, åhå, tack så mycket för ett bra svar. :3 Då ska jag experimentera. ^^
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
Citerar Ridley:
Citerar Zenith_J_Coke et stämmer bra.

Citerar Zenith_J_Coke et går dock att lösa med ett ND-filter, men det blir ju en extra kostnad.

Åhå, åhå, tack så mycket för ett bra svar. :3 Då ska jag experimentera. ^^


Gört! Länka gärna resultaten här!

Citerar Supreme:
Bara för att få lite mer liv i tråden så postar jag en helt obetydlig bild på min iPod jag tog häromdagen;

http://i.imgur.com/06xIR.jpg


Pulitzer-priset nästa!

Tillagt 2011-08-17 16:44:
Äh vafan, jag fotade en pryl här om dagen också.
Inte min bästa bild direkt, men jag provade något annorlunda, för att vara mig iaf T'was fun. :3
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939110#4

Blurret är gjort på gammalt hederligt vis btw, så det är inte Photarshawp.
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Äh vafan, jag fotade en pryl här om dagen också.
Inte min bästa bild direkt, men jag provade något annorlunda, för att vara mig iaf T'was fun. :3
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939110#4

Blurret är gjort på gammalt hederligt vis btw, så det är inte Photarshawp.


Gillade bilden med apelsinen och juiceglaset;
http://reimerfoto.carbonmade.com/projects/2939110#3
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Wiie
Vann en tävling med tema "diptyk" med den på Feber.se
Inte för att den är så bra rent artistiskt, det var nog själva idén som var bra xD
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Köp
Scanna bilderna sen, kan tänka mig att det blir ganska funky färger om filmen är så pass gammal att den finns i en second hand-affär

Då ska jag slå till!

Men det jag var rädd för är att typ färgerna i den är slut eller något sådant. Fast en hundralapp är ingenting visserligen.
  • 0
Haha, fast färgerna sitter inte i kameran
Det är filmen som är hela grejen med Polaroid, inte kameran i sig.

Tillagt 2011-08-17 20:21:
Apropå film.
Köpte en rulle diafilm. 150:-
Gick idag för att framkalla. 150:-
300 spänn för 36 Bilder. FML.
Heinz Ketchup
  • 0
Där ser man. Jag vet bara hur bilderna ser ut när de kommer ut ur kameran.
  • 0
Så glöm inte att scanna resultatet Är nyfiken på att se hur skeva färgerna blir om du kör med den där gamla filmen
Heinz Ketchup
  • 0
Kan tipsa om hemsidan http://pixlr.com/, bra ifall man vill testa olika effekter på sina bilder på ett enkelt och smidigt sätt.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Hohoho :3 Har sagt upp mig från jobbet som fotograf på The Studio.
Finally.

Nu ska jag bara ta tag i det hela och starta enskild firma och bla bla bla :3
Har även blivit kallad till intervju för ett temporärt jobb som kursledare i digitalt foto på nån vuxenskola typ. :3 Det börjar röra på sig
Heinz Ketchup
  • 0
En Canon EOS 1100D hus+ EF-S 18-55/3,5-5,6 III + UV-filter + 16GB-minneskort+"startkit" med väska, rengöringsprylar och någon random fotoguidebok = 5153:-

Är det ett okej pris, och framförallt, ett bra kit?
Du säger att jag drömmer, jag som inte ens kan sova?
  • 0
Såg i tidningen att Expert hade någon kampanj på 1100D - verkar inte finnas på deras sida dock.
She might think that I've forgotten her, don't tell her it isn't so.
  • 0
Hehuhehu! :3

Fick tillbaka min första framkallning av diafilm. Shit is niiice :3 Syns ju inte på bild men färgerna är härligt saturerade, mer än vad en datorskärm kan visa :3
Mitt dåliga enhandsfotande med helt fel slutartid hjälpte ju inte till att göra filmen rättvisa heller kanske..
http://dl.dropbox.com/u/3381771/DSC_5540.JPG

D80n börjar krångla lite också, kanske dags att slänga digitalt på hyllan ett tag? :3
Heinz Ketchup
  • 0
Jag saknar ett vidvinkelobjektiv. Men varför ska de vara så dyra? Jag hoppades på någon tusenlapp, inte långt över kamerahusets pris.
  • 0
Mja, objektiv är düüüüra.

Jag håller på att sälja typ allt jag äger för att ha råd med ett objektiv, och jag behöver ytterligare två stycken efter det..

Fördelen med objektiv är att de inte tappar så mycket i pris.
Köper man ett kamerahus så kan man vara glad om man får en en tredjedel av priset om man säljer det efter 3 år ungefär.
Ett objektiv kan man sälja efter massa år och få nästan lika mycket för som man själv betalade
Heinz Ketchup
  • 0
hohoho, efter 100 år av fotande har jag kommit på en snilleblixt (som ni förmodligen redan använder själva, men hey.. :3 )

Jag fotar typ bara Manuellt nu för tiden, mest för att 4 av de 5 Nikon-gluggar jag har är AI-varianter (inte AF-S alltså) och inte ger någon form av mätning på min stackars D80, meeeen kom på nu när jag lekte med min enda AF-S-optik att man (jag) ibland stör mig på att slutartiderna blir för långa när jag kör A-läget och det är lite mörkare. Det går givetvis att höja ISO manuellt vilket jag alltid gjort hittills, men det är omständigt i de fall man har bråttom.

SÅ..! Jag aktiverade en funktion jag aldrig använt tidigare. Auto-ISO. :3
Nu till grejen. Åtminstone på Nikons kameror (och förmodligen för Canons också) så kan man ställa in den långsammaste slutartid för vilken ens standard-ISO skall gälla. Låt säga att jag ställer in att den långsammaste tiden jag vill ha är 1/40 och jag själv har satt ISO till 100.

Då kommer ju kameran ställa in slutartiden per automatik, men bara ner till 1/40. Behöver den mer ljus då så höjer den ISO automatiskt. PROFIT!
Då sparar man massa tid om man pangar mycket handhållet :3

Det är förmodligen inget jag kommer använda jättemycket då jag oftast tar god tid på mig att fota och kör 90% i M-läget (fotar inge sport och sånt), men är man pressfotograf eller liknande kan jag tänka mig att det är smidigt att köra så (vilket de förmodligen gör, duh) :3 På D80 kan man bara ställa in att Auto-ISO kör upp till ISO 1600, så man får bara 4 stops marginal, men på en D3s eller liknande kan man ju i princip panga från morgon till kväll utan att ändra några inställningar :3

Går ju givetvis att köra i M-läget också om man vill ha exponeringsautomatik, så då är det bara att (inom rimliga ramar) ställa in bländare och slutare som man känner för och låta ISO't fixa exponeringen :3

Som sagt, jag är förmodligen sist i värden med att se värdet i detta, men så blir det när man nästan aldrig har möjlighet att ens fota med ljusmätning. x)
Heinz Ketchup
  • 0
Citerar Zenith_J_Coke:
Då kommer ju kameran ställa in slutartiden per automatik, men bara ner till 1/40. Behöver den mer ljus då så höjer den ISO automatiskt. PROFIT!

Smart. Om man inte absolut vill ha suddiga effekter och rörelseoskärpa är det ett helvete att fota i längre slutartider.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!