Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Skolarbetet: Frågor om programmerare


Hej!
Jag har fått ett uppgift om drömyrke. Jag tänker att bli en programmerare, så har jag lite frågor om programmerare:
1. Vilka ämnen måste man klara?
2. Hur är arbetsmarkanad på programmerare?
3. Finns det något risk på programmering?
  • 0
Var nånstans i din skolgång befinner du dig nu? Av det man lär sig i grundskolan är matten det klart mest användbara för en programmerare. Men samtidigt, somliga kan ha svårt för matte i femtonårsåldern och sedan få det att lossna rejält fem år senare.

Under gymnasiet har du ju större möjligheter att läsa lite bredare ämnen. Såsom diskret matematik, datalogi och - så klart - rena programmeringskurser.

Ämnets natur säger att matematik och logik är viktiga grundpelare. Liksom förståelse för hur en dator fungerar och är uppbyggd. Men det är också en styra att vara mångkunnig. Inom t.ex svenska och engelska, för att kunna göra ett gott jobb inom så många underområden som möjligt. Att programmera är att vara kreativ, och breda referensramar är bra för kreativiteten.
  • 0
Tack för att du svarade.
Jag bor i Stockholm och går i årskurs 8.

NU kan jag börja arbeta.
  • 0
Jag Natur första året och jag läser mycket matte men jag har också tänkt med det här om programmerare eller något med IT. Kan man gå en sån högskole utbildning om man läser natur eller måste man gå något IT-linje... För jag tänker iallfall inte byta, natur kan vara mycket plugg ibland men jag tror det blir värt det i slut ändan....
nothing is true everything is permitted
  • 0
Du är ju behörig till allt om du läser natur. Det är lite av poängen. Nu har de väl gjort om gymnasiet till oigenkänlighet för en gammal stofil som jag, men förr i världen (för vad, två år sedan?) räckte det väl med typ MaD och FyA för ingenjörsutbildningar. Läser man systemvetare, datavetare eller något liknande så behöver man kanske inte MaD heller.
  • 0
En civilingenjörsutbildning (eller möjligtvis högskoleingenjörsutbildning) i datateknik kan vara att föredra. Sedan gymnasiemässigt bör du läsa Naturvetenskaplig linje då den ger bra grund i främst matematik, något som kommer behövas. I massor.
  • 0
Det beror till väldigt stor del på vilken typ av programmerare du vill bli. Det är inte alltid matte är nödvändigt. Läser du till exempel datavetenskap, men en hel del programmering, så kommer du fortfarande ha möjligheten att få jobb som bland annat systemutvecklare.

Men man ska ju absolut inte sticka under kudden att mycket kunskap inom just matematik ofta är väldigt eftertraktat - I väldigt många arbetsområden. Som Aaandy säger så är en ingenjörsutbildning (civilingenjör inom datateknik, teknisk fysik eller teknisk matematik för att nämna några möjligheter) inte alls fel.
I'm going to leave the planet burning.
  • 0
jag pluggar systemutveckling på Malmö Högskola, där kräver man bara MaB vad gäller matematik. Men visst underlättar det om man besitter högre kunskaper.

Neroro...börja redan nu att peta i det, ladda ner gratis versionen av Visual Studio och läs lite "komma igång med" sidor om språket C# som är väldigt snällt och lätt att komma igång med...
  • 0
Citerar Aaandy:
En civilingenjörsutbildning (eller möjligtvis högskoleingenjörsutbildning) i datateknik kan vara att föredra. Sedan gymnasiemässigt bör du läsa Naturvetenskaplig linje då den ger bra grund i främst matematik, något som kommer behövas. I massor.


Kan passa på att inflika att specifikt Naturvetenskaplig gymnasielinje inte nödvändigtvis är ett måste. Själv gick jag Teknik (med inriktning mot just programmering, webbutveckling och liknande). Det innebar samma matte som för Naturare, men samtidigt ingick kurser som Programmering A och B.
Hon försvann genom hålet i taket! Jag menar dörren till kontoret! //Kalle Anka - I Tyngdlagens Namn - Don Rosa
  • 0
Citerar zwqase:
Kan passa på att inflika att specifikt Naturvetenskaplig gymnasielinje inte nödvändigtvis är ett måste. Själv gick jag Teknik (med inriktning mot just programmering, webbutveckling och liknande). Det innebar samma matte som för Naturare, men samtidigt ingick kurser som Programmering A och B.


Tänkte just påpeka att något sådant är bättre.

Själv har jag dock läst på Natur och valt till Programmering A och B och idag pluggar jag datateknik på KTH.

Jag vill dock inte bli programmerare. Programmering är kul fram tills man börjar läsa det på riktigt. Då är det ibland en riktig pain in the ass.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Alltså, kanske "bättre" som i att man lär sig mer om det specifika ämnet. Men jag tror att så länge man inte har väldigt goda skäl att inte göra så, så bör man försöka skaffa sig så breda kunskaper som möjligt.
  • 0
Håller med Christofer, ser inte direkt någon poäng i att inte välja Nv, just pga dess bredd. Och även om man nu skulle hamna på en Civilingenjörsutbildning i slutändan så är det inte direkt som om att man ligger så mycket efter de som gått teknik, man kommer trots allt läsa mer än bara hårdvara och programmering liksom. Och sen börjar allting från början med grunderna, så även om man inte kan ett dugg programmering kommer man klara sig galant om man inte latar sig.

Och let's face it, den där programmering A och B man läst på Gymnasiet kanske är värt någonting under första programmeringskursen, men det går rätt snabbt innan man kommit förbi allt det där.

Citerar Jailbird:
Jag vill dock inte bli programmerare. Programmering är kul fram tills man börjar läsa det på riktigt. Då är det ibland en riktig pain in the ass.


Sålänge man får resultat är det ganska kul tycker jag, men ja när konstiga saker händer som man inte fattar kan det vara väldigt enerverande.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
Och let's face it, den där programmering A och B man läst på Gymnasiet kanske är värt någonting under första programmeringskursen, men det går rätt snabbt innan man kommit förbi allt det där.


Det ger dock en flygande start. Så var det för mig iaf.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Citerar Jailbird:
Det ger dock en flygande start. Så var det för mig iaf.


Absolut, så var det för mig också. Men som sagt, det var endast i den första programmeringskursen det gällde (för mig åtminstone), vilket ändå är en av de lättaste kurserna man kommer läsa.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Neroro...börja redan nu att peta i det, ladda ner gratis versionen av Visual Studio och läs lite "komma igång med" sidor om språket C# som är väldigt snällt och lätt att komma igång med...

Ok, jag ska ladda ner den. Tack!
  • 0
Citerar Hydra:
Och let's face it, den där programmering A och B man läst på Gymnasiet kanske är värt någonting under första programmeringskursen, men det går rätt snabbt innan man kommit förbi allt det där.

Fast det ger en kanske viljan och kunskaperna för att plugga vidare hemma om man får hjälp i starten.

Någon pekar och säger lär dig Java, här är en bok använd också google. Now gogo och sen drar man hem och lär sig själv.

Att varför man ska kunna mattematik förstod jag aldrig förens nu när jag försöker göra spel.
Koder som skapar random-världar men som endå makes sense kräver feta formler som jag inte kan :/

Typ koden för Minecrafts värld, där finns ju logiken att bedrock längst ner, sen diamand, lava, lite guld, järn, koppar, mer jord ju längre upp man kommer, gropar, vatten, hav, berg, moln.

Utan feta mattekunskaper kan man inte skriva formler som gör det där på ett bra sätt.

Tillagt 2011-12-09 09:48:
Det e lite läskigt med ungt folk som läser prog... Jag har Upptäckarscouter (~10år) som lär sig Java :I
Innan du frågar om nån vet en bra dator, specificera budget, vad du ska ha den till, om det ska vara laptop eller stationärt. Sen kommer någom i Officiella Datortråden att länka ett bra paket.
  • 0
Citerar TB the gr8 n3rd:
Det e lite läskigt med ungt folk som läser prog... Jag har Upptäckarscouter (~10år) som lär sig Java :I


Kan inget sådant och nu är jag skiträdd. Hatar smarta barn
PS3 320GB, PSN: Asseroth / Win7 på gamingdautan
  • 0
Okej då fattar jag , hade nationella i matte idag på hela matteboken... vi ska läsa matte 2 nästa termin. och hoppas det går bra för dig Neroro
nothing is true everything is permitted
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!