Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Kort undersökning [skoluppgift]


Hejsan, jag har en skoluppgift i vilken en del är att göra en marknadsundersökning. Denna handlar om busstrafik. Därför blir jag superglad om du som är under 30 och har jobb, utan att studera, svarar på några frågor.

1. Åker du buss?
2. Om ja: Hur ofta?
3. Varför åker du du buss? Varför inte?
4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?

Tack på förhand! /Jonas

EDIT: Tack alla. Gruppen jag jobbar med har nu samlat ihop tillräckligt med information. Dels tack vare er. Ha en grym vecka!
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
1. Ja.
2. Någon gång i kvartalet kanske.
3. Eftersom det inte alltid passar att ta bilen/man har inte tillgång till den.
4. Det funkar, men är inte direkt ekonomiskt - såvida vi inte talar lite längre turer.
5. Priset och tidhållningen kan förbättras, samt uppropningen av stopp (om vi inte pratar stadsbussar).
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Tack så mycket Frostexx! Några fler svar vore perfekt!
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
1. Ja, det händer.
2. Några gånger i månaden.
3. För att ta mig till fester och kompisar utanför staden.
4. Det fungerar bra i de flesta fallen. Dock är det aningen för dyrt om man inte har ett busskort.
5. Lägre priser för oss som inte pendlar och därför saknar ett busskort.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
1. Ja
2. Minst en gång i veckan.
3. För att ta mig till jobbet.
4. Min generella uppfattning är att bussåkning är ett effektivt och relativt billigt transportmedel
5. Vad som är bra med bussåkning är att det är ett enkelt sätt att resa på. Det som kan förbättras är säkerheten (krav på säkerhetsbälte) samt standarden på säten.
Det kan man ju veta, att när högfärden är inne stugan, så står olyckan redan och lurar ute i förstun.
  • 0
1. Ja
2. Inte så ofta längre.
3. Jag tycker att buss är roligare att åka i än tåg.
4. I love ridin' da bus.
5. Billigare.
Per Aspera Ad Astra
  • 0
1.Nej.
2. -
3.Jag bor i en liten stad där har jag nära till allting, jag har cykelavstånd till allt.
4.Min uppfattning om bussåkning är att det är ett hyfsat pålitligt samt effektivt transportmedel, har dock ingen uppfattning om hur priserna är.
5. Eftersom att jag inte åker buss så kan jag inte komma på något, har dock för mig att man har avskaffat möjligheten att kunna betala med kontanter. Det tycker att de skulle kunna återinföra.
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
Ännu ett tack till er som hjälper mig!

Citerar Rösti:
samt standarden på säten.

Intressant! Specificera jättegärna om vad som är dåligt eller hur sittplatserna kan förbättras. Ni andra också om ni känner för det!
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
1. Ja
2. Ca 1 gång i veckan under halva året.
3. Åker buss då jag behöver ta mig snabbt till fysikcentrum på KTH-campus, i övrigt använder jag tunnelbana eller tåg.
4. Det känns inte lika "stabilt" som tåg och tunnelbana. De senare känns som mer seriösa transportmedel.
5. Många olika linjer gör det lätt att ta sig runt. Åker inte så mycket att jag kan peka ut något att förbättra.
  • 0
1: Ja
2: I princip varje dag
3: Anledningen till att jag tar bussar är för att jag hellre går 250 meter till bussen istället för att gå till tunnelbanan som är ca 1,5 km hemifrån, även fast jag så småningom hoppar på tunnelbanan vid bussens slutstation och har förlorat tid på det hela (Är för lat helt enkelt). Sedan behöver man så klart ta bussar om det inte finns någon tunnelbana eller lokalbana dit man ska.
4: Föredrar buss framför tåg alla dagar i veckan! (Om man nu bortser från långdistansbussar) Att sitta och se vart man åker är inte bara ett bra sätt att fördriva tiden med utan även ett bra sätt att lära sig hitta runt Stockholm som man annars inte skulle göra om man bara åkte tunnelbana eller annat dylikt. Självklart tar jag tunnelbanan om jag bara ska in till stan snabbt och enkelt men föredrar fortfarande att åka buss.
5: Tycker det fungerar relativt bra i Stockholm med SL och deras bussar men jag skulle inte direkt klaga på om vissa bussar gick oftare på helgen än vad dem gör för tillfället.
  • 0
1. Ja
2. Dagligen, 2-5 gånger
3. Jag har ingen bil och buss är det ända sättet att ta sig runt i Jerusalem. Jag har helt enkelt inget annat val, även om jag gillar bussen.
4. Jag gillar bussar, det är bekvämt och de stannar oftast på bra ställen.
5. Just bekvämligheten är väldigt hög med bussar, då dem ej behöver spår för att rulla. Det negativa är att om det ej finns bussfiler så fastnar dem i trafiken.
"If you will it, it is no dream; and if you do not will it, a dream it is and a dream it will stay" /Theodor Herzl
  • 0
  • X
  • X
1. Nej.
2. -
3. Bussar är fula, stora, långsamma och tar upp plats på vägen där jag ska köra bil.
4. Obekvämt, långsamt och allmänt tråkigt.
5. Man sluta med busstrafik, ingen vill väl ändå åka med dem?
Kött är till för att ätas.
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Hejsan, jag har en skoluppgift i vilken en del är att göra en marknadsundersökning. Denna handlar om busstrafik. Därför blir jag superglad om du som är under 30 och har jobb, utan att studera, svarar på några frågor.

1. Åker du buss?
2. Om ja: Hur ofta?
3. Varför åker du du buss? Varför inte?
4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?

Tack på förhand! /Jonas


1. Ja.

2. Varje dag, minst två gånger.

3. Jag studerar vid Lunds universitet och bor i Malmö, buss är det smidigaste sättet att ta sig fram och tillbaka.

4. Att det är smidigt, men att kollektivtrafiken kan behöva byggas ut, i alla fall för vissa tider på dygnet, framför allt morgonen. Att komma försent till föreläsningen bara för att man fysiskt inte får plats på bussen är inte riktigt okej.

5. Fler bussar på fler tider är nog det viktigaste.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
1. Åker du buss?
2. Om ja: Hur ofta?
3. Varför åker du du buss? Varför inte?
4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?


1. Ja.
2. Någon gång i veckan.
3. Jag som varken har körkort eller bil använder det som komplement till min cykel, antingen när det är dåligt väder eller när det är längre sträckor.
4. Relativt bekväm och smidigt, men självklart har det sina nackdelar. Det kan ta tid, beroende på när man åker och vilken linje.
5. På de linjer jag åker finns det faktiskt inget att förbättra. Kanske komforten, men det är inget livsnödvändigt.
  • 0
1. Ja.
2. Ett par gånger i veckan.
3. Har inte körkort och buss är mer bekvämt än att cykla överallt.
4. Smidigt när busstiderna passar det du ämnar göra.
5. Här uppe (Piteå) går bussarna alldeles för sällan och inte alls på kvällar och helger. Vilket resulterat i att bussar inte ens övervägs som ett alternativ av de flesta. Som sedan såklart leder till ännu sämre busstider. Så lokaltrafiken fungerar i princip bara som skolbussar.
twitter.com/nicklas_holm | twitter.com/spelpodcast
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
1. Åker du buss?
2. Om ja: Hur ofta?
3. Varför åker du du buss? Varför inte?
4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?


1. Ja
2. Minst en gång i veckan.
3. I princip det enda alternativet jag har i nuläget.
4. Smidigt, som sagt.
5. Bussarna är alltid sena här. Alltid. Ett irriterande problem som bör lösas.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
1. Åker du buss?
2. Om ja: Hur ofta?
3. Varför åker du du buss? Varför inte?
4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?


1. Ja.
2. Några gånger varannan vecka då jag besöker min mor.
3. För att jag inte har tagit mig i kragen och fixat körkortet än. Det är väl egentligen enda anledningen till att jag åker buss. Aldrig stadsbuss, btw.
4. Bra och smidigt. Kanske aningen dyrt, och ibland är det svårt att tajma in bra bussar som passar varandra om man ska göra flera byten. Om du förstår vad jag menar?
5. Här omkring är bussarna alltid i tid. Med väldigt få undantag på vintern. Önskar dock att de kunde förbättra fläktsystemet på bussarna. På vintern är det knappt värme på och på sommaren knappt nån kyla.
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
1. Åker du buss?
2. Om ja: Hur ofta?
3. Varför åker du du buss? Varför inte?
4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?


1. Ja
2. Väldigt sällan
3. För att man ska ta sig till ett ställe, dock så är bussförbindelserna här så ruggigt usla, därför tar det ofta längre tid än att gå.
4. Smidigt när det fungerar som det ska.
5. Att det är miljövänligt och smidigt, i min stad kan det förbättras genom att ha mer regelbundna tider och bättre körvägar. En buss täcker tre stadsdelar och om man har otur kan det ta över en halvtimme att ta sig från mig till skolan. (Tar drygt 25 minuter att gå.)
"The trouble with referees is that they know the rules, but they do not know the game." Bill Shankly
  • 0
1. Ja.
2. Ett par gånger i veckan.
3. Har ingen bil, så jag åker buss om jag inte kan/vill cykla eller ta mig fram på annat sätt.
4. Det är för det mesta smidigt.
5. Kunde vara lite billigare. Och punktligare. Annars funkar det väl bra för det mesta.
Om man inte var så lat skulle man göra något skitepiskt
  • 0
1. Jepp.

2. En handfull gånger i veckan (när jag har föreläsningar).

3. Finns flera anledningar. Jag saknar egen bil, får gratis resor av min skola och tiderna passar bättre än tåget. Men främst för att jag inte bor i samma stad som jag går skola så gång/cykel är alltså inte ett alternativ.

4. Trevligt färdmedel för så väl resor inom kommunen som mer långväga resor.

5. Brukar fungera bra även om det är vissa kapacitetsproblem vid vissa tider på den linjen jag åker. Brukar bli ett tiotal personer som får vänta på insatsbuss. Saknar dock svar på hur man ska lösa detta på bästa sätt.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Trog
  • Trog
1. Ja
2. ca 2 ggr/dag
3. För att kunna ta mig till arbetet
4. Ett bra sätt att förflytta sig längre sträckor på om inget annat alternativ finns att tillgå.
5. Ovanstående. De kan fixa så att elementen inte är på under sommaren, och är på under vintern.
I just dont know what went wrong
  • 0
1. Japp!
2. Ett par gånger i månaden.
3. Billigt, smidigt, enkelt.
4. Gillar det. Förhållandevis miljövänligt, lugnt och trevligt på längre resor, prisvärt.
5. Värmeproblem är ju inte helt ovanligt, annars finns det väl inget uppenbart att klaga på.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Tack så jättemycket för alla svar. Jag har (tillsammans med mina gruppkompisar) fått tillräckligt med svar nu. Tråden kan stängas eller låtas sjunka in i de mörkare delarna av GRs forum.

Mycket kärlek! /Jonas
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
1. Åker du buss?
Ja, fast här i Norrköping är det spårvagn som gäller.

2. Om ja: Hur ofta?
Dagligen, till och från arbetet.

3. Varför åker du du buss? Varför inte?
Har körkort men ingen bil och orkar inte cykla eller gå.

4. Vad är din generella uppfattning om att åka buss?
Ofta för varmt, högljutt, trångt och jobbigt att behöva passa tider.

5. Vad är bra och vad kan förbättras med bussåkning?
Bra med buss och spårvagn är att man oftast når sin destination. Det som kan förbättras är att införa fler kortläsare så det inte bildas en kö när folk ska gå på samt förberedelserna inför vintern då det oftast är, liksom inom tågtrafiken, rätt kaosartat.

Lycka till med skolarbetet!

EDIT: Och nu läste jag att det visst räckte med de svar du fått..
  • 0
1. Nej.
2.
3. För att jag inte behöver.
4. Bra.
5. Jag är nöjd.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!