Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Terrordåd i Oslo


Citerar Kratos666:
Rent spontant, vilket straff tror du att du skulle yrka på ifall om en offren var t.ex. en syster till dig?(Ej retorisk) Egentligen en mer intressant fråga än vad man anser vara rätt straff ur en objektiv synvinkel.


Jo då blir det ju genast mycket svårare. Jag tror nog att det är svårt att tänka rationellt när man har drabbats av en sådan svår förlust men rent spontant skulle jag säga livstids fängelse utan chans till villkorlig frigivning.
"Har du någon gång blivit förälskad i en sten?"
  • 0
Citerar Liquid Lion:
På vilket sätt är det märkligt? Jag är nihilist. Men detta innebär inte nödvändigtvis att grahn81 är det.


Ur ett nihilistiskt perspektiv är det av uppenbara skäl märkligt, men om du bara menade ur hans perspektiv så: Om gärningsmannen faktiskt brutit mot någon "kodex" på det moraliska planet, så ska det väl inte behövas ett berättigande för att få påpeka det? Det hade varit märkligt. Vad straffet skulle vara är i och för sig en annan sak.

Tillagt 2011-07-28 22:10:
Citerar Kratos666:
Rent spontant, vilket straff tror du att du skulle yrka på ifall om en offren var t.ex. en syster till dig?(Ej retorisk) Egentligen en mer intressant fråga än vad man anser vara rätt straff ur en objektiv synvinkel.


Det där perspektivet känns väl inte helt idealt? I sådana situationer har ju känslorna en tendens att helt ta över förnuftet.
  • 0
Citerar ggLukas:
Ur ett nihilistiskt perspektiv är det av uppenbara skäl märkligt

Inte om frågan är retoriskt ställd.

Citerar ggLukas:
Om gärningsmannen faktiskt brutit mot någon "kodex" på det moraliska planet, så ska det väl inte behövas ett berättigande för att få påpeka det?

Frågan var utformad för att få honom att tänka i nya banor gällande moral, och på så sätt föra diskussionen framåt.
  • 0
Citerar MrFUBAR:
rent spontant skulle jag säga livstids fängelse utan chans till villkorlig frigivning.


Där håller jag nog med dig. Det är just det där med villkorlig frigivning och vetskapen att han en dag troligen kommer ut i samhället igen, som en fri man, som skulle vara svårast att bära på. Känns även som att tankar på en eventuell rymning frekvent skulle leta sig i min skalle och utgöra ett ständigt orosmoment.

Men samtidigt skulle jag mycket väl kunna hantera situationen på ett helt annorlunda sätt, omöjligt att veta säkert.
Call it.
  • 0
Citerar Liquid Lion:
och på så sätt föra diskussionen framåt.


Om du vässar argumenten riktigt kanske du gör en nihilist och inkompatibilist av honom. Lycka till med det. (Eller egentligen inte)
  • 0
Citerar ggLukas:
Det där perspektivet känns väl inte helt idealt? I sådana situationer har ju känslorna en tendens att helt ta över förnuftet.


Givetvis. Men jag har aldrig påstått att de anhöriga skulle få vara med och bestämma straffet. Däremot anser jag att mannen i fråga straffas inte bara grund av den skada han åsamkat sina offer, utan även deras anhöriga. Misstolka inte det här som att en person bör straffas olika hårt beroende på hur "populär" offret var...

Tycker därför att det är en fråga man bör ställa sig innan man börjar diskutera hur hårt mannen bör straffas.
Call it.
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Jag hatar Fox News och Bill O'Reilly så otroligt mycket. Alltid gjort. De gör det inte bättre nu heller.


Ja fy fan vilka jävla stolpskott.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Säger han utan insikt i hur verkligheten är?


Du kan fan inte förneka att svenska fängelser är mesiga.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Gamer 94:
Du kan fan inte förneka att svenska fängelser är mesiga.


Nej, för utan insikt kan jag inte uttala mig, precis som du.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Nej, för utan insikt kan jag inte uttala mig, precis som du.

Nej, för alla dömda brottslingar i Sverige sitter hela sitt straff.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Nej, för utan insikt kan jag inte uttala mig, precis som du.


Mycket snack om insikt och verklighet här.

Och där kan vi börja debattera: Vems verklighet? Verkligheten som du uppfattar den? Verkligheten som jag uppfattar den? Eller verkligheten som Gamer94 den?

Gamer94 har tydligen skapat sig en uppfattning, eller en insikt som du säger, i hur straffen ser ut i Sverige. I hans verklighet är fängelsestraffen uppenbart för korta och för milda. Jag håller med honom i vissa fall och tycker att han är ute och cyklar i andra.

Nu tycker jag också att Gamer94 uttalade sig klumpigt (och framför allt felaktigt), men han har byggt en uppfattning baserad på de intryck han fått av det han kallar sin verklighet.

Naturligtvis kan man uttala sig utan absolut insikt i ett ämne, något annat vore märkligt. Då skulle vi alla vart tysta, jämt och ständigt.

Missförstå mig inte här, jag försöker varken vara otrevlig, rätta dig eller säga att du har fel, bara att det finns bättre sätt att snoppa av folk i forumdebatter. Möt honom med fakta istället istället för den där "du har fel"-attityden som jag uppfattade att du gav så får forumet en trevligare stämning. Ha en trevlig dag och fortsätt med den här tråden nu.
  • 0
Citerar Ässet:
Jon Stewart om att konservativa i USA inte tycker att ABB är kristen:

http://www.thedailyshow.com/watch/wed-july-27-2011/in-the-name
-of-the-fodder


Sedan George Carlin dog så är Bill O'Reilly helt klart min favoritkomiker.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Roq12:
Gamer94 har tydligen skapat sig en uppfattning, eller en insikt som du säger, i hur straffen ser ut i Sverige. I hans verklighet är fängelsestraffen uppenbart för korta och för milda. Jag håller med honom i vissa fall och tycker att han är ute och cyklar i andra.


Ja, du har rätt. Jag tycker att fängelsestraffen här i Sverige (även Norge och Finland) är alltför milda. Juha Valjakkala blev ju frigiven flera gånger och så vitt jag vet så är han fri nu.Den göken slatade en hel familj.

Citerar Roq12:
Nu tycker jag också att Gamer94 uttalade sig klumpigt (och framför allt felaktigt), men han har byggt en uppfattning baserad på de intryck han fått av det han kallar sin verklighet.


Det kan jag erkänna att jag gjorde, jag överdrev ganska rejält.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Th3 End:
Vet inte om någon annan källa har redan tagit upp detta (i så fall är DN så jävla sega...eller jag), men det var väl bara en tidsfråga:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/massmordet-vacker-debatt-om-
datavald


DN är sega, isåfall
Hörde att det tydligen var WoWs fel också.
Glory to Arstotzka!
  • 0
Citerar Th3 End:
Vet inte om någon annan källa har redan tagit upp detta (i så fall är DN så jävla sega...eller jag), men det var väl bara en tidsfråga:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/massmordet-vacker-debatt-om-
datavald


Alltså allvarligt, när fan ska de lägga av med att skylla allt på tv-spel? Jag förstår inte det, när Mike Tyson bet av en bit av Evander Holyfield öra så var det ingen så vitt jag vet som pekade på boxning och sa det gjorde folk våldsamma, Tyson hade bara kort stubin. Vad i helvete?
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Såg på Sky News att även Cod:MW2 var ett av hans spel som han "tränade" med. Antar att dataspelsdelen av hela dådet kommer förstöra för ännu fler ungdomar (vars föräldrar inte tillåter dem spela diverse våldsamma spel) som faktiskt inte påverkas ett dugg in real life av att spela. Jag spelar både våldsamma spel och tränar kampsport. Det gör mig inte till en våldsammare människa. Jag ser mig själv som ovanligt lugn och tålmodig.
Meningen med livet är att överleva. För man har ju bara en chans, eller?
  • 0
Planerade han verkligen dådet i tio år? Ärligt talat så är jag inte imponerad, vad gjorde han under en så lång tid? Det är hemskt det här, såklart, jag skakade i timmar när jag fick reda på det av bara ilska. Och oro, jag har vänner i Oslo. Men ändå, Anders planerade verkligen inte effektivt. Bomben låg ju inte ens inuti parlamentbyggnaden.
Lider inte längre för konsten, jag bara lider
  • 0
Citerar Dufwan:
vad gjorde han under en så lång tid?


Jag vet inte, förmodligen skrivit en fet bibel om hur man ska gå tillväga.
  • 0
Citerar Roq12:
Vems verklighet?


Den sanna verkligheten.

Citerar Roq12:
Naturligtvis kan man uttala sig utan absolut insikt i ett ämne, något annat vore märkligt. Då skulle vi alla vart tysta, jämt och ständigt.


Trots allt en enorm fördel om man vet vad man talar om, istället för att sprida rent nonsens, utan grundläggande fakta. Hur han utifrån det uppfattar verkligenheten är självfallet upp till honom.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Dufwan:
Bomben låg ju inte ens inuti parlamentbyggnaden.


Om jag minns manifestet rätt så var bomben en avledande manöver. Genom att spränga bomben så drogs stora delar av polisstyrkan dit, vilket innebar att han:

1. Kunde sticka till ön ostört, vem skulle egentligen misstänka att det kommer ske någonting på en ö med en massa ungdomar några mil från Oslo? Faktum är att de flesta trodde att bomben i sig var själva "grundattentatet" så att säga. Det är inte för inte som folk direkt misstänkte Islamister.

2. Genom att spränga en bomb där så hade han, utklädd till polis, en anledning att åka över till ön, han hävdade trots allt att han skulle rutinkolla ön. När han väl kom fram till ön så drog han till sig en massa ungdomar till sig för att sedan börja skjuta.

Det är så jag tror om dådet i alla fall, speciellt efter att ha läst delar ur hans manifest, där han bland annat beskriver hur man ska använda sig utav undanmanövrar samt skjuta lätta mål för att få igenom sin agenda. Chansen att man lyckas döda EN statsminister är bra mycket mindre än chansen att lyckas döda 50 ungdomar ur samma parti. Alla kulturmarxister bör straffas enligt honom, oavsett ålder, kön eller etnicitet.
Så talade Waiiwan
  • 0
  • Missing Avatar
  • Ketz
Den tysta minuten för norrmännen är rasism! Vi värderar norrmän högre än somalier, eller varför inte Srilankeser? Vi har väl aldrig haft en tyst minut för dessa? Jefhlaa rasism! Vi ska hålla tyst för alla som går en dramatisk död till mötes. Ingen ska få tid till att prata!
Stoppa tråk-tortyren, innan jag faller i trams-trans.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!