Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Terrordåd i Oslo


  • I
  • I
Citerar reakiller94:
I Norge är det hårdaste straffet 21 år i fängelse


Det kan, och lär, ändras. Han kommer aldrig någonsin bli fri igen.
Ad finem ambulo.
  • 0
Det kan inte vara särskilt svårt att stämpla honom som psykiskt sjuk och hålla honom inlåst mer eller mindre hur länge som helst.
  • 0
Citerar marten1000:
Det kan inte vara särskilt svårt att stämpla honom som psykiskt sjuk och hålla honom inlåst mer eller mindre hur länge som helst.


Jag tror knappast att de vill stämpla honom som psykiskt sjuk, det skulle ju innebära att han inte behöver sitta i ett vanligt fängelse.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Nu är jag osäker på om du egentligen tänkte citera något annat, för jag ser inte relevansen mellan ditt inlägg och min citerade text, men ja.
Var inte riktat till dig utan till de som resonerar så som du beskrev
  • 0
Citerar I:
Det kan, och lär, ändras. Han kommer aldrig någonsin bli fri igen.


Betvivlar det, men mycket möjligt att de faktiskt inför livstids fängelse. Hur som helst så är det fortfarande norska fängelser vi talar om.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar I:
Det kan, och lär, ändras. Han kommer aldrig någonsin bli fri igen.

Det hade ju känts bra. Applicering av en, efter begått brott, ändrad straffskala. Idiotiskt ...
  • 0
  • I
  • I
Citerar Liquid Lion:
Det hade ju känts bra. Applicering av en, efter begått brott, ändrad straffskala. Idiotiskt ...


Dock är är deras straffskala inte gjord med massakrer i åtanke, och i det här fallet skulle nog ingen ha problem med att han bestraffas enligt en ny lag post ex facto.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar Jack of all trades:
Var inte riktat till dig utan till de som resonerar så som du beskrev


Ah, ja, då håller jag med.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Liquid Lion:
Det hade ju känts bra. Applicering av en, efter begått brott, ändrad straffskala. Idiotiskt ...


Även om det vore passande i det här fallet, så är - precis som du hintar - retroaktiv lagstiftning inget man brukar nyttja i demokratier. Det strider mot legalitetsprincipen.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar I:
Dock är är deras straffskala inte gjord med massakrer i åtanke, och i det här fallet skulle nog ingen ha problem med att han bestraffas enligt en ny lag post ex facto.

Skulle ingen ha något problem med det? Vad grundar du detta antagande på? Själv skulle jag ha problem med det.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Liquid Lion:
Skulle ingen ha något problem med det? Vad grundar du detta antagande på? Själv skulle jag ha problem med det.


Så du tycker att han förtjänar att bli fri?

Tillagt 2011-07-23 17:47:
För övrigt så förtjänar man inte att behandlas som en människa om man kallblodigt mördar 91 människor, varav de flesta är 15 eller 16.
Ad finem ambulo.
  • 0
Skicka honom til guantanamo bay med övriga terrorister.
A government big enough to supply everything you need is big enough to take everything you have
  • 0
Han kan max bli straffad till 21 år, och han kan bli omhändertagen i 21 och sedan var 5e år ansöka om frihet, vilket han inte kommer få...

I sverige har folk suttit fängslade betydligt längre än 21 år, det finns olika sätt att åka i fängelse på.

Tro mig, han kommer sitta längre än 21 år, och dom kommer inte "ändra någon lag" för han som någon sa tidigare.
  • 0
Tror inte att han kommer klara sig särskilt bra i fängelse (folk som gör saker mot barn har det sällan särskilt bra i fängelsen) så förhoppningsvis så har han 14-15 år med riktig plåga innan han kommer ut, men oddsen att han klarar sig länge ute vid liv är nog ännu mindre... vi alla känner detta hat mot personen som berövat närmare 100 människor på deras framtid, ungdomar med tankar på att förändra världen, såna som inte känt den första kärleken... jag kan själv säga att jag skulle kunna vara den som gjorde dådet som skulle ta livet av detta svin, och det tror jag att jag har väldigt många andra som likaså skulle göra om han någonsin kommer ur fängelse...

Mina tankar går hela tiden till de stackars familjer som väntar på besked från deras försvunna barn som ej funnits ännu, samt de andra familjer och vänner till de drabbade... Jag skänker er min tanke och mina tårar, och önskar att jag kunde göra mer..
  • 0
Citerar Ketz:
Men sen är det ju typ ett bombattentat av en "vit" man på 1000 av islamister/muslimer/galna män i turbaner.

Yeah right...

Europol Report: All Terrorists are Muslims...Except the 99.6% that Aren't http://www.loonwatch.com/2010/01/terrorism-in-europe/
  • 0
Citerar ribbstol:
I sverige har folk suttit fängslade betydligt längre än 21 år, det finns olika sätt att åka i fängelse på.


För att vi har livstids fängelse i Sverige, ett straff som inte existerar i Norge.
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Juventino:
Europol Report: All Terrorists are Muslims...Except the 99.6% that Aren't http://bit.ly/qztZLN>


Skulle du kunna länka rapporten? De länkarna jag har funkar inte visst, skulle vilja kolla på den igen.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar I:
Så du tycker att han förtjänar att bli fri?

Tillagt 2011-07-23 17:47:
För övrigt så förtjänar man inte att behandlas som en människa om man kallblodigt mördar 91 människor, varav de flesta är 15 eller 16.


Jag tycker den moraliska aspekten i detta känns totalt obetydlig när så många människor dött. Skadan är redan skedd. Han kommer aldrig kunna återgå till en vanligt och tryggt liv, likaså kommer han aldrig få möjligheten att begå något liknande igen. Varför bryr ni er? Han sitter inne så länge han sitter inne. Släpps han kan han mycket väl utsättas för vedergällning. Win-win för den som hoppas han ska lida.

Han har redan dömt sig själv, vad det än blir för straff så kommer det finnas andra straff utanför lagens gränser som kommer ta igen det, med 1000%. Det finns inget möjligt scenario som kan vändas till hans fördel. Slappna av.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Lurkman:
Han har redan dömt sig själv, vad det än blir för straff så kommer det finnas andra straff utanför lagens gränser som kommer ta igen det, med 1000%. Det finns inget möjligt scenario som kan vändas till hans fördel. Slappna av.


Jo, ett: han lever, vilket hans offer inte gör.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar I:
Jo, ett: han lever, vilket hans offer inte gör.


Förklara hur du anser att man bör sköta detta.
  • 0
  • I
  • I
Citerar Lurkman:
Förklara hur du anser att man bör sköta detta.


Tja, man kan beröva honom hans liv på flera sätt. T.ex. så skulle man kunna hålla honom inlåst tills han dör.
Ad finem ambulo.
  • 0
Citerar Lurkman:
Varför bryr ni er?


Fast... va? Det är ju uppenbarligen något fel på systemet om man ska räkna med att det är samhället som straffar mannen, inte lagen.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar I:
Tja, man kan beröva honom hans liv på flera sätt. T.ex. så skulle man kunna hålla honom inlåst tills han dör.


En statlig myndighet berövar organiserat en person livet? Låter som ett gott föredöme. Däremot tycker jag man kan ha befog att förespråka dödsstraff om man är redo att göra det med sina egna händer. Annars blir det bara en sadistisk tankesmedja framför datorskärmen.

Citerar Mr Smiley:
Fast... va? Det är ju uppenbarligen något fel på systemet om man ska räkna med att det är samhället som straffar mannen, inte lagen.


Min poäng är att det inte finns något "bra" straff. Skadan är redan skedd. Människorna är döda. Och då viljan hos allmänheten tycks vara att mannen ska drabbas av så mycket lidande som möjligt verkar just samhället det bästa alternativet.
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Citerar Lurkman:
Varför bryr ni er?


Fast... va? Det är ju uppenbarligen något fel på systemet om man ska räkna med att det är samhället som straffar mannen, inte lagen.


Ja, nog är det surt när det är samhället och inte lagen som ska behöva ge det värre straffet.
Skulle han dock dömas till ett straff mer passande brottet hade jag inte uteslutit att samhället skulle hjälpa till med att straffa honom. Utanför vilket straff han än blir dömd till, alltså.
Inhemska hemskheter födda i vildmarken?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!