Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Game of Thrones (tv-serien)


Citerar torbli79:
That's it! Jag orkar inte vänta ett år på nästa del, bring on the books!


Känner detsamma - släng åt mig alla böcker så ska jag begrava mig hela sommaren i fantasy.

Vidare så är jag rätt säker på att det är läge att kolla igenom samtliga säsonger under året som följer - dels för att jag sträckglodde säsong 1 & 2 och blev inte riktigt hooked, tillika fullt uppmärksam förrän i andra säsongen och dels för att detta nu gör att jag får sitta med en inofficiell AGOT-wiki vid sidan av var tredje avsnitt för att någon karaktär som jag har glömt bort eller inte lagt märke till har (åter)introducerats och tar väldigt mycket plats. Exempelvis Lord Bolton, Walder Frey, Littlefinger och så vidare.

Man vill ju gärna få lite koll på GOT:s allmänna Lore i någon mån också. Lite tidigare allianser, släktband och legender som det talas om likaså. Hårdplugg av GOT-universumet så gott det går via internet och sedan ta sig till böckerna om det blir för svår abstinens.

Kan ju ledigt konstatera att det är världens just nu bästa serie. Tveklöst.

Citerar Lotus:
Jag tror aldrig jag har blivit så skrämd av en låt som när dörrarna stängdes och orkestern började spela [...].


Jag som inte har deltagit i diskussionerna här på forumet måste citera upp det här. Fyfa-an vilken gåshud och nervositet som bara slog en rätt i nyllet.

Spoiler:Senaste gången jag mådde såhär märkligt efter att ha sett ett avsnitt eller en film of any kind, var när jag eftertexterna rullade efter Natural Born Killers. Robb må ha varit en impulsiv och ignorant pojkspoling men han var ju ändå en Stark i blod och i scenen med Talisa där de talar om deras ofödde sons uppväxt som följs av seriens råaste gorefest är fanimej en hemsk och utdragen process. Skickligt av folket bakom kameran och likväl skådespelarna såklart.
  • 0
Förresten, angående sista avsnittet:

Spoiler:Fan vad jag älskar när Tywin fullkomligt kör över Joffrey. Det är mer tillfredsställande än när Tyrion örfilar honom.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Fantastisk tredje säsong som lever upp till böckerna. Jag tycker dock att HBO har misslyckats med Stannis. Han har blivit alldeles för mycket av en bad guy nu när han helt utan tvekan dömer både Davos och Gendry till döden. Stannis skulle egentligen vara en av de bästa kungarna i Westeros, varken karismatiskt eller human, men fortfarande en bra ledare. Något som HBO har glömt. http://youtu.be/mWQMqaFm5X0?t=4m30s
  • 0
Citerar Moose:
Man vill ju gärna få lite koll på GOT:s allmänna Lore i någon mån också. Lite tidigare allianser, släktband och legender som det talas om likaså. Hårdplugg av GOT-universumet så gott det går via internet och sedan ta sig till böckerna om det blir för svår abstinens.


Boom, böckerna!

Spoiler:Kuriosa: Stark och hans brud vill ju döpa ungen till "Eddard". Eftersom Sean Bean dör i princip allt han är med i så var det en förutsägelse av vad som skulle hända. ;D
  • 0
Citerar Galdir:
Spoiler:Kuriosa: Stark och hans brud vill ju döpa ungen till "Eddard". Eftersom Sean Bean dör i princip allt han är med i så var det en förutsägelse av vad som skulle hända. ;D


Borde kanske sätta en spoiler där, jag vet inte riktigt, ville bara upplysa om det.

Sen så Spoiler poiler:kommer jag gå omkring och vara nervös i evigheter nu för Jon och Ygritte, man undrar ju vad Stannis kommer göra då jag tror till 99.99% att han ska var vid muren under Säsong 4 och träffar dem? Sen fick man någonsin veta om de andra ledarna i riket fick reda på White Walker hotet?
"Charizard är så jävla ond."
  • 0
Så... vet att den här tråden gäller tv-serien, men folk lär nog veta ändå. Hur bra är böckerna? Min måttstock är LotR-böckerna.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Så... vet att den här tråden gäller tv-serien, men folk lär nog veta ändå. Hur bra är böckerna? Min måttstock är LotR-böckerna.


Bättre. Å andra sidan tycker jag inte att Tolkiens verk är någon direkt gudomlig gåva till mänskligheten.
  • 0
Citerar The LOL object:
Spoiler


Spoiler:I brevet till Stannis stod det väl att det skickades ut till alla lorder?
  • 0
Dags att gå i kryo-sömn nu då.


Btw Spoiler: FUCK YEAH GO ARYA

Tillagt 2013-06-13 16:38:
Citerar Moose:
Man vill ju gärna få lite koll på GOT:s allmänna Lore i någon mån också. Lite tidigare allianser, släktband och legender som det talas om likaså. Hårdplugg av GOT-universumet så gott det går via internet och sedan ta sig till böckerna om det blir för svår abstinens.


Jag kan rekommendera Comicbookgirl19's youtubekanal. Hon går igenom alla de stora husens historia från innan Aegons Landing fram till Roberts Rebellion - utan att spoila någonting essentiellt som sker senare i böckerna. Riktigt bra, men hon är väldigt seg på att uppdatera.

http://www.youtube.com/watch?v=mnfYj-cHM5c
"I believe that the feminine element dominates in nature. Women are generally stronger than men. All power of this world should be in the hands of women. Life, the world are too serious to leave it in our hands." - Andrzej Sapkowski
  • 0
Spoiler:Näst sista episoden och i slutet av den när nästan hela Stark-familjen raderas ut i en scen är riktigt mäktig. Gillar också att de dödar hunden och sätter hundhuvudet på Robbs kropp.
Kul också att de mystiska drakglasen som hittades kunde döda "de vita" i norden men synd att de hittills inte gjort en stor impact än.
  • 0
Citerar sadcentinent:
Spoiler:Näst sista episoden och i slutet av den när nästan hela Stark-familjen raderas ut i en scen är riktigt mäktig. Gillar också att de dödar hunden och sätter hundhuvudet på Robbs kropp.
Kul också att de mystiska drakglasen som hittades kunde döda "de vita" i norden men synd att de hittills inte gjort en stor impact än.


Jag tror det är bäst om du spoiler-markerar det där, man vet aldrig.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Använd hellre en spoiler-tagg för mycket, än en för lite. Tack!
  • 0
Nu när denna säsong tagit slut så känns det, återigen, tomt. Så jag såg helt enkelt om de två första säsongerna och det var banne mig värt det! Jag förstår storyn avsevärt mycket bättre, jag kan relatera till saker som hänt i säsong tre och kommer garanterat att förstå fortsättningen bättre. Jag plockade upp referenser från säsong tre i de tidigare säsongerna, småsaker man inte tänker på annars.

För någon som inte läst böckerna (än) så var det riktigt intressant. Ser fram emot nästa säsong ännu mer nu, och kommer strax att få låna den första boken. Med andra ord, innan nästa år så lär jag redan ha läst ut alla böcker som finns. Wohoo!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Nu när denna säsong tagit slut så känns det, återigen, tomt. Så jag såg helt enkelt om de två första säsongerna och det var banne mig värt det! Jag förstår storyn avsevärt mycket bättre, jag kan relatera till saker som hänt i säsong tre och kommer garanterat att förstå fortsättningen bättre. Jag plockade upp referenser från säsong tre i de tidigare säsongerna, småsaker man inte tänker på annars.

För någon som inte läst böckerna (än) så var det riktigt intressant. Ser fram emot nästa säsong ännu mer nu, och kommer strax att få låna den första boken. Med andra ord, innan nästa år så lär jag redan ha läst ut alla böcker som finns. Wohoo!


Med tanke på att jag har båda säsongerna på Blu-ray, borde även jag se till att titta på dem under sommaren. Tror det skulle bli, precis som för dig, att man förstod än fler referenser. Sedan tänkte jag även slå slag i saken och läsa första till tredje boken, mest för att jag inte vill få för mycket av tv-seriens säsong fyra spoilad. Ska alltså försöka hålla mig till böckerna som tv-serien redan behandlat.
  • 0
Citerar Aaandy:
mest för att jag inte vill få för mycket av tv-seriens säsong fyra spoilad


Jag ska spoila skiten ur mig själv!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Aaandy:
Sedan tänkte jag även slå slag i saken och läsa första till tredje boken, mest för att jag inte vill få för mycket av tv-seriens säsong fyra spoilad.


Fast, säsong 4 kommer handla om bok 3.

Där säsong 3 avslutades så var man ungefär 60-65% in i A Clash of Kings.
  • 0
Citerar Galdir:
Fast, säsong 4 kommer handla om bok 3.

Där säsong 3 avslutades så var man ungefär 60-65% in i A Clash of Kings.


Då får jag läsa den första delen av den tredje boken.
  • 0
poiler:
Spoiler:-
- Arya var arg.
- Gripande med Jon och Ygritte. Nästan så att man fäller en tår.
- Gripande med Jamie och Cersei.
- Tywin var helt underbar.


Tyckte det summerade allt rätt bra.
Spoiler:spoiler poiler poiler:Annars var det i överlag rätt tråkigt avsnitt jämfört med det som var innan. Äntligen börjar det hända grejer med Arya också! Har inte läst böckerna men den där mötesplatsen för myntet låg på andra kontinenten eller hur? Skulle bli kul om hon blev lite små-evil (typ brutal, kylig etc) men fortfarande på den "goda" sidan.
  • 0
Har nu börjat läsa första boken (på engelska såklart). Är visserligen bara 60 sidor in, men jag gillar allt so far. Ser fram emot helgen då jag kommer ha mycket dötid, aka läsning! Bästa GoT-låten med bästa bandet:

http://www.youtube.com/watch?v=vU8eL2CjzHw

Glad midsommar på er!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Galdir:
Fast, säsong 4 kommer handla om bok 3.


Har för mig att de skulle väva in lite av
A Feast For Crows i säaong 4.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
Citerar Trombley:
Har för mig att de skulle väva in lite av
A Feast For Crows i säaong 4.


Om det stämmer kommer även innehåll från A Dance with Dragons visas.
  • 0
Citerar Overlorddd:
Om det stämmer kommer även innehåll från A Dance with Dragons visas.


Ja, antagligen.
Yang chas Solo chone Wookiee!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar torbli79:
Har nu börjat läsa första boken (på engelska såklart). Är visserligen bara 60 sidor in, men jag gillar allt so far. Ser fram emot helgen då jag kommer ha mycket dötid, aka läsning! Bästa GoT-låten med bästa bandet:


Jag har också börjat läsa första boken nu, får inte nog av GoT!
Mysiga lore-videor: https://www.youtube.com/watch?v=KovO3g62PE0&list=PLFF586E36
EFD74763

Korta och bra!
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Trombley:
Tror man fick med dessa i BlueRay-utgåvan. Riktigt fräna.


Yes det fick man (:
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!