Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Game of Thrones (tv-serien)


Angående spoilers: majoriteten av de som ser serien har inte läst böckerna, och att då får veta i förväg vad som kommer hända förminskar upplevelsen. Det finns specialtrådar för de som vill diskutera innehåll från både böckerna och serien fritt, det borde inte vara så svårt att hålla sig till dem.

Det känns som om att det alltid är speciellt lite antal som har svårt för att hålla sig från att spoila saker, vilket jag tycker är väldigt barnsligt. Att säga att det "inte finns några spoilers" är ju för övrigt så korkat att det knappt är värt att bemötas.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Angående spoilers: majoriteten av de som ser serien har inte läst böckerna, och att då får veta i förväg vad som kommer hända förminskar upplevelsen. Det finns specialtrådar för de som vill diskutera innehåll från både böckerna och serien fritt, det borde inte vara så svårt att hålla sig till dem.

Det känns som om att det alltid är speciellt lite antal som har svårt för att hålla sig från att spoila saker, vilket jag tycker är väldigt barnsligt. Att säga att det "inte finns några spoilers" är ju för övrigt så korkat att det knappt är värt att bemötas.


IGN-artikeln tar ju upp att det inte är som du säger.

1. Att veta vad som händer i förväg förminskar inte upplevelsen.

2. Specialtrådar hindrar diskussionen.

3. Stephen King har sagt just det - det finns inga spoilers.

Tillagt 2013-04-22 17:46:
Själva spänningen i berättelser bygger på helt andra saker än man inte vet vad som kommer att hända - barn läser gärna samma sagor om igen, och Romeo och Julia är fortfarande populär trots att det knappt finns någon som inte vet hur den slutar innan de läser eller ser pjäsen.

Har universitetsstudier i narrotologi bakom mig för övrigt. Vad har du?
  • 0
Citerar Homer S:
IGN-artikeln tar ju upp att det inte är som du säger.


IGN-artikeln får säga precis vad den vill, det förändrar inte att spoilers existerar.

En spoiler definieras på Wikipedia (bespara mig "vem som helst kan skriva på Wikipedia"-talet) som "en sammanfattning eller beskrivning av handlingen i exempelvis en bok eller film som avslöjar så pass mycket att det kan tänkas förstöra för konsumenten". Att avslöja något som kommer hända längre fram i en storydriven serie kan i allra högsta grad tänkas förstöra för konsumenten, som hellre upptäcker storyn i den takt den är tänkt att upplevas än att få det berättat för sig av valfri sextonåring som vill briljera med att de lästa böckerna "innan de var coola".

Citerar Homer S:
1. Att veta vad som händer i förväg förminskar inte upplevelsen.


Det är (så klart) upp till konsumenten i fråga.

Citerar Homer S:
2. Specialtrådar hindrar diskussionen.


Totalt irrelevant.

Citerar Homer S:
3. Stephen King har sagt just det - det finns inga spoilers.


Jag är mållös.

Citerar Homer S:
Har universitetsstudier i narrotologi bakom mig för övrigt. Vad har du?


Logiskt tänkande och källkritik. Jag kan varmt rekommendera det.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Logiskt tänkande och källkritik. Jag kan varmt rekommendera det.


Spoilers som 'förstörande' är totalt ologiskt och går emot berättandets natur. Ser man dem på detta sätt blir berättelser 'förbrukade' när man känner till handlingen - sett till ett historiskt perspektiv kan man inte hitta något som vore mer motsägelsefullt - berättelser skulle helt enkelt inte överleva. Liksom Stephen King argumenterar för skulle det inte finnas något nöje i att se samma film igen - för ingen spänning skulle finnas där om man visste vad som skulle hända. Vilket - jag är tämligen säker på, är inkorrekt, oavsett vilken sida man står på i debatten.

Där har du din logik, kortfattat.

Tillagt 2013-04-22 18:16:
När det gäller källkritik skulle jag vilja hävda att Stephen King med över 350 miljoner sålda böcker väger ganska tungt när man diskuterar detta. Han, om någon, borde väl veta hur berättelser fungerar?
  • 0
Citerar Homer S:
Ser man dem på detta sätt blir berättelser 'förbrukade' när man känner till handlingen - sett till ett historiskt perspektiv kan man inte hitta något som vore mer motsägelsefullt - berättelser skulle helt enkelt inte överleva.


Ja, historier blir till viss del förbrukade, absolut. Det betyder absolut inte att de är helt förbrukade och inte värda att uppleva fler gånger, men jag tycker onekligen att de tappar en del av sitt värde.

Häri ligger ditt problem, du simplifierar och tror att du kan dra någon slags generell slutsats. Om en enda person kan säga att de anser att en historia tappar i värde när de fått veta vad som kommer att hända så innebär det att spoilers existerar, även om de inte existerar för dig personligen, på samma sätt som känslor i allra högsta grad existerar, även om det finns sociopater/psykopater som inte kan uppleva dem.

Olika personer upplever saker på olika sätt, och om en enda person anser att en historia tappar en del av (men inte nödvändigtvis allt) sitt värde när man vet i förväg hur den kommer att sluta så innebär det att du har fel. Så, om du inte tror att alla som säger att de uppskattar en historia mindre när de vet i förväg hur den slutar ljuger (vilket de inte har någon som helst anledning att göra) så har du fel. Vilket du har, förstås.
Vik hädan, troll.
  • 0
Jisses så bra senaste avsnittet var! Lätt det bästa hittills av säsongen!
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Homer S. Försöker du på fullaste allvar tala för att vissa ska få avslöja handlingen och vad som händer härnäst i den här tråden och överhuvudtaget? Eller missförstod jag? Själv har jag läst böckerna så personligen gör det mig inget men bara för det så larvar jag inte runt och tar mig alla friheter.

Bra avsnitt. Daenerys slutklämmen var riktigt bra!
Leo
  • 0
Ja det blir ju bara bättre och bättre.. slutet gav mig gåshud.. helt underbart.
I don't like it, and i don't have to like it, i just have to deal with it...
  • 0
Citerar LeoWarrior:
Homer S. Försöker du på fullaste allvar tala för att vissa ska få avslöja handlingen och vad som händer härnäst i den här tråden och överhuvudtaget? Eller missförstod jag? Själv har jag läst böckerna så personligen gör det mig inget men bara för det så larvar jag inte runt och tar mig alla friheter.


Inte direkt. Jag repar argumentet, mestadels. Ståndpunkter jag för all del står för dock.
  • 0
Citerar Homer S:
När det gäller källkritik skulle jag vilja hävda att Stephen King med över 350 miljoner sålda böcker väger ganska tungt när man diskuterar detta. Han, om någon, borde väl veta hur berättelser fungerar?


Nu är ju King långt ifrån någon kvalitativ litteratör, och med tanke på hur bedrövliga en del av hans romanslut tenderar att vara skulle jag inte lägga någon större vikt vid hans ord. En King-bok förlorar inte värde om man vet t.ex. slutet, just eftersom det ändå är så kasst.

Lotus har för övrigt helt rätt i sitt resonemang. Jag skulle verkligen inte vilja veta t.ex. vem som var mördaren i ett avsnitt av Morden i Midsomer eller Poirot före jag såg det. Det skulle förta en betydande del av den känslostämning berättelsen ger upphov till. Och inte kan du väl förneka att litteratur och kultur bland annat handlar om känslor?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Spoilers förstår hela grejen för mig. Om jag vet slutet, vad är då poängen?

Aja grabbar, tycker det är lite OT. En hel sida om det, varför ens snacka om det? Har inte sett några spoilers iaf.

Det viktigaste är att INTE citera spoilers då det lätt blir fel och man kan läsa allt.

Tillagt 2013-04-22 19:22:
Citerar kahuna:
Ja det blir ju bara bättre och bättre.. slutet gav mig gåshud.. helt underbart.


Visst va de bra.. helt sjukt episkt om jag får säga det själv.
  • 0
Citerar Nizyo:
Om jag vet slutet, vad är då poängen?


Du kan inte mena allvar?
  • 0
Nu får det vara nog. Från och med nu kommer vi varna alla som fortsätter med off topic. Vill ni diskutera spoilers berörande Game Of Thrones använder ni gruppen, vill ni diskutera benämningen av spoilers och vad det innebär, kan ni göra det genom PM eller skapa en tråd om ämnet.

Oavsett vad man personligen tycker är detta en spoilerfri tråd avsedd för att diskutera den tv-serie som HBO nu visar. Skulle man vilja skriva om något som rör storyn omsluter man detta med spoiler-taggar. Citerar man en sådan spoiler ska man ha i åtanke att inte citera själva spoiler, då den kan råka visas.

Tack för mig.
  • 0
Grymt avsnitt. Känns som om det blir bättre och bättre.
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Håller med er övriga, fantastiskt avsnitt.
Indecent exposure is fun.
  • 0
Wow, vilket jävla kungligt avsnitt!
  • 0
Satan vilket avsnitt, fick gåshud.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Jag tänkte egentligen vänta med säsong 3 tills den var färdig för att slippa behöva vänta på fler avsnitt men så gick det ju med det... Instämmer med er, riktigt jäkla grymt avsnitt! Kul att Khaleesi blir en karaktär man gillar mer och mer, i säsong ett var hon ju bara en tråkig osäker tjej som knappt visste vad hon ville.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0


Men ja, underbart fjärde avsnitt. Spoiler:Det kändes onekligen ganska väntat att slavdrivaren skulle råka ut för lira drakeld, men oerhört bra scen hur som helst.

Tråkigt dock att Mormont blev mördad, känns som det ser ganska mörkt ut borta vid The Wall för tillfället.
Vik hädan, troll.
  • 0
Riktigt bra avsnitt. Blir bara bättre och bättre. Jag saknar dock (från boken): Spoiler:His breathing was very shallow now, his voice a whisper. "Tell my son. Jorah. Tell him, take the black. My wish. Dying wish." (...) "Tell Jorah. Forgive him. My son. Please. Go."
  • 0
  • kraz
  • kraz
Älskade det senaste avsnittet! Spoiler:Äntligen får man se Daenerys vara lite badass! Jag har inte riktigt fastnat för henne tidigare men nu börjar det fan ta sig. Kul att allting eskalerade där utanför The Wall också, ska bli grymt spännande att se vad som händer härnäst
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Dagens avsnitt var om möjligt ännu bättre än förra veckans, inte lika episkt, men betydligt bättre dialog och tempo.

Spoiler:Badkarsscenen <3
"M'aiq knows much, tells some. M'aiq knows many things others do not."
  • 0
Citerar Sideshow95:
Dagens avsnitt var om möjligt ännu bättre än förra veckans, inte lika episkt, men betydligt bättre dialog och tempo.


Håller med! Gillar verkligen scenerna med Thoros och Beric Dondarrion.

Citerar Sideshow95:
Spoiler


Spoiler:Jaime är verkligen en älskvärd karaktär när man "lär känna" honom.
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Fan va nice! Trodde inte att de kom något idag då det ej fanns när jag kollade imorse. Wikiade skiten och stod 5.e maj, drog en suck.. men nu leker livet igen. GoT till middagen ikväll!!
  • 0
Riktigt bra avsnitt även denna vecka. Skön utveckling av de olika handlingsgrenarna.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!