Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Homo- och bisexualitet


Citerar Nintendomania:
Det finns ju ganska dokumenterade fördelar med att ha både manliga och kvinnliga förebilder. Det, med mera, gör det ju ganska enkelt att argumentera mot adoption för homosexuella.


Jag har läst att dom typ enda dokumenterade nackdelarna är att barnet kan bli lite förvirrat i tonåren av samkönade föräldrar, men att det var övergående.
kommer dock inte ihår var, men det var en bra källa
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Mjo, men det är fortfarande ett aktuellt ämne världen över. Bara för att vi som sagt ser att det inte ens ska behöva diskuteras. Och vad finns det för bättre metod att visa ungdomarna hur korkade homofoberna är än att visa dom deras korkade argument och se hur dom väger upp i en debatt?
Och dessutom så är det något ungdomar och elever tänker på. För i vår klass så fick vi själva välja vilka ämnen som skulle tas upp. Där var Irakkriget, doping, polygamo och homosexualitet, och andra ämnen, saker som eleverna själva tog upp och lade till i listan.


Är det verkligen det? Jag har då inte sett någon debatt på TV nyligen där de diskuterar homosexualitetens existensberättigande, det känns som att den debatten dog ut för ett antal årtionden sedan. Att debattera Irakkriget och polygami ser jag stora fördelar med och jag skulle gärna se fler sådana övningar i skolorna, men när det gäller så självklara saker som homosexualitet så anser jag att det finns bättre lösningar. Nåja, jag antar att vi får "agree to disagree" här helt enkelt.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Är det verkligen det? Jag har då inte sett någon debatt på TV nyligen där de diskuterar homosexualitetens existensberättigande, det känns som att den debatten dog ut för ett antal årtionden sedan. Att debattera Irakkriget och polygami ser jag stora fördelar med och jag skulle gärna se fler sådana övningar i skolorna, men när det gäller så självklara saker som homosexualitet så anser jag att det finns bättre lösningar. Nåja, jag antar att vi får "agree to disagree" här helt enkelt.


Det var bara några år sedan KD var uppe i varv om homoäktenskap, det händer då och då att det om adoptioner tas upp. Det är inte lika accepterat som du tror.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Det var bara några år sedan KD var uppe i varv om homoäktenskap, det händer då och då att det om adoptioner tas upp. Det är inte lika accepterat som du tror.


Eh, som sagt, jag pratar om homosexualitet i sig, inte äktenskap och adoption. Att debattera om homosexuella ska ha rätt att gifta sig och adoptera tycker jag som sagt är mycket bra diskussionsämnen.
Vik hädan, troll.
  • 0
Citerar Lotus:
Eh, som sagt, jag pratar om homosexualitet i sig, inte äktenskap och adoption. Att debattera om homosexuella ska ha rätt att gifta sig och adoptera tycker jag som sagt är mycket bra diskussionsämnen.


Det var en del av debatten i skolan också. Det var inte så att den ena sidan tvingades säga att man skulle kukhugga eller mörda alla bögar, utan det handlade om deras rättigheter.
Att försöka skydda barn genom Censur är som att bekämpa mjäll med halshuggning//Frank Zappa
  • 0
Citerar Humanisten:
Det var en del av debatten i skolan också. Det var inte så att den ena sidan tvingades säga att man skulle kukhugga eller mörda alla bögar, utan det handlade om deras rättigheter.


Bra, då har jag inget problem med diskussionen som fördes i er skola. Det var ju att Gamerman1 hade fått i uppdrag att komma på argument till varför "homosexualitet inte ska vara tillåtet" som jag tyckte var korkat, att diskutera deras rättigheter låter däremot som en bra idé.
Vik hädan, troll.
  • 0
Homosexualitet borde vara tillåtet men jag tycker inte om det..
  • 0
Citerar SHiP00Pi:
men jag tycker inte om det..


Varför?
Indecent exposure is fun.
  • 0
Citerar Lotus:
Bra, då har jag inget problem med diskussionen som fördes i er skola. Det var ju att Gamerman1 hade fått i uppdrag att komma på argument till varför "homosexualitet inte ska vara tillåtet" som jag tyckte var korkat, att diskutera deras rättigheter låter däremot som en bra idé.


Fast i sig är det väl en väldigt konstig debatt det med? Lite som att ha en debatt om vilka rättigheter svarta ska ha.
If you try to fail but succeed, what have you done then?
  • 0
Citerar Mr Smiley:
Varför?


För jag har fått en så dålig start med alla homosexuella jag har träffat och jag tycker det är äckligt och riktigt motbjudande om jag ska vara ärlig.
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Så låt säga att alla gånger du ätit sushi har du ogillat det och tyckt det inte smakat gott. Du tycker sushi är äckligt säger vi. Ska vi pågrund av att du tycker sushi är äckligt och motbjudande förbjuda sushi?

Fast han sa ju aldrig att han tyckte att det borde vara förbjudet. Tvärtom faktiskt.
SHUT YOUR MOUF!
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Så låt säga att alla gånger du ätit sushi har du ogillat det och tyckt det inte smakat gott. Du tycker sushi är äckligt säger vi. Ska vi pågrund av att du tycker sushi är äckligt och motbjudande förbjuda sushi?



Skrev jag eller påpekade någon gång att jag vill att vi ska förbjuda homosexualitet? Ne precis, jag tycker att dem har lika rätt att leva och vara dem själva som heterosexuella, men jag tycker fortfarande att det är är äckligt? Det är min åsikt och den står jag för. Däremot är jag kompis med många bi- och homosexuella, men det skulle aldrig falla mig i tanke att ställa mig i en dusch eller sova över med dom. Detta säger jag inte bara för att jag är rädd över att dom ska titta på mig, nej det är så att jag har varit med om att killar har försökt att få mig i säng och det var inget trevligt samtal. Därför tycker jag att homosexualitet är äckligt.
  • 0
Förbud löser ju inga problem, that's for sure.

Speciellt inte något som nästan alla accepterar.
  • 0
Citerar Josephus Flavius:
Jag såg fel, ursäkta.


Lugnt

Citerar pepzi999:
Förbud löser ju inga problem, that's for sure.

Speciellt inte något som nästan alla accepterar.


Ett förbud är inte ens på talan, men däremot kommer nog homofobi alltid att finnas bland "hetro"killar.
  • 0
Citerar SHiP00Pi:
men däremot kommer nog homofobi alltid att finnas bland "hetro"killar.

Fast det är ju en skillnad mellan "inget intresse" och fobi. Okej att man tycker sexakten är motbjudande, men hela den attityden av att homosexuella skulle vara farliga eller något är rent av löjlig.
  • 0
Citerar Viktor:
men hela den attityden av att homosexuella skulle vara farliga eller något är rent av löjlig.


Det är inte så jag menar, men när man har varit med om att killar stöter på en flera gånger och har fått berättat om sexakten så blir man lite smått rädd faktiskt, farliga är dom definitivt inte. Många av dom är väldigt trevliga faktiskt.
  • 0
Citerar SHiP00Pi:
men när man har varit med om att killar stöter på en flera gånger

Kanske en ögonöppnare för hur tjejer har det..?

Jag tror för övrigt att mycket av den inskränkta homofobin endast är... kulturell, eller vad man ska säga. Barn lär sig på olika håll att homosexualitet är lite konstigt, och på den vägen är det.
  • 0
Jag är själv hetero, men har ett fåtal homosexuella kompisar. Alla har självklart rätt till vilken sexuell läggning man vill.
Jag stör mig dock på dessa jävla queerteorier om att heterosexualitet enbart är en social konstruktion. Det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, och det finns också en anledning till varför mannen generellt sätt dras till kvinnan vice versa.
  • 0
Citerar Smulpaj:
Jag stör mig dock på dessa jävla queerteorier om att heterosexualitet enbart är en social konstruktion.


Har det gått så långt? Slog dövörat till för flera år sen för de där bindgalna typerna.
Raise broken hands to all past glory
  • 0
Citerar Ashley Riot:
Har det gått så långt? Slog dövörat till för flera år sen för de där bindgalna typerna.


Javisst! Inte minst på min skola (som består till 50 % av vänsterextremistiska esteter) är det en riktig fluga att anse att människan föds bisexuell men blir av uppfostran och samhällets påtryckningar heterosexuell.

Inte minst vår egen käre Magnus Betnér delar denna uppfattning:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Magnus_Betn%C3%A9r

"Betnér har en dotter, född 2006, och är enligt egen utsago bisexuell, eftersom han anser att alla är det."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Nintendomania:
Det finns ju ganska dokumenterade fördelar med att ha både manliga och kvinnliga förebilder.

Är förvisso 2 veckor sen, men det finns inga såna studier. Det du förmodligen läst är studier som visar att barn i genomsnitt mår bättre i familjer med både mor och far tillgängliga till skillnad från när bara en part är det. Det är dock inget argument mot homoadoption, eftersom det finns studier som visar på att dessa klarar sig exakt lika bra som heterosexuella när det kommer till uppfostran.

Man har inte kunnat bevisa att homosexuellas barn mår sämre i skolan heller.

Citerar Smulpaj:
Jag stör mig dock på dessa jävla queerteorier om att heterosexualitet enbart är en social konstruktion. Det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, och det finns också en anledning till varför mannen generellt sätt dras till kvinnan vice versa.

Sexualitet är ett otroligt komplext ämne som knappast kan summeras till hetero/bi/homo/trans.

http://4.bp.blogspot.com/_HcWMGPhDbjs/TU3zgVFOPCI/AAAAAAA
AAPE/uIxJHiUeefw/s1600/3.JPG


Jag säger dock inte att de där skolungarna har rätt när de säger att alla föds bisexuella. Min åsikt är att folks sexualitet kan påverkas av ens gener (nature), men att det är ~70% "nurture". Även folks personliga preferenser (bröst, röv, ben, utseende) är till stor del nurture, så varför kan inte sexualitet vara det också?

I slutändan är det rätt primitivt att dela in folk i olika sexualiteter. Att säga att någon är heterosexuell är som att säga att jorden är rund. Det är en generalisering, då jorden inte alls är rund om man tittar närmare, och folks sexualiteter inte går att dela upp i "neat little boxes" så enkelt som man skulle vilja.

I framtiden kommer det nog bli "Jag gillar det här" utan att försöka sätta etiketter på sammanfattningen.
  • 0
Citerar Smulpaj:
fluga att anse att människan föds bisexuell men blir av uppfostran och samhällets påtryckningar heterosexuell.

Fast det här med bisexuell är ju lite flytande. Jag kan mycket väl tänka mig att väldigt många är bisexuella, men övervägande hetero. Man är alltså inte 50/50.
Det kanske inte är en fluga, utan ett... uppvaknande. Tidigare har homosexualitet varit så nedvärderat, så alla de som är bisexuella, men hetero i större grad, identifierar sig endast som hetero eftersom det är lättare.
  • 0
Citerar Smulpaj:
Javisst! Inte minst på min skola (som består till 50 % av vänsterextremistiska esteter) är det en riktig fluga att anse att människan föds bisexuell men blir av uppfostran och samhällets påtryckningar heterosexuell.


Är det bara jag eller är det väldigt typiskt för estetare att komma med såna här teorier?
Inte för att detta har något med tråden att göra, men det känns som att många vänsterextremister i min ålder kommer med massa konstiga idéer bara för att bevisa att människan är god och att det är kapitalism och klassindelning som gör oss "onda".
Inhemska hemskheter födda i vildmarken?
  • 0
Citerar Viktor:
Fast det här med bisexuell är ju lite flytande.


Njae, det tror jag inte. Det verkar vara en fluga med "bisexuella tjejer". Men det är inte speciellt ovanligt för uttalat heterosexuella tjejer att vara hyfsat närgångna gentemot varandra. De tycker säkert det är spännande att få uppmärksamhet genom att låtsas vara bisexuella, och de har inte, likt oss killar, ett stort fett tabu mot att vara gosiga med varandra
Hellre redlös än brödlös, triumferade lilla grisen och läste bibeln baklänges för de osnutna grannungarna.
  • 0
Citerar Nintendomania:
Njae, det tror jag inte.

Det finns säkert tjejer som bara vill ha uppmärksamhet, men att många säger sig vara bisexuella nu för tiden kan ju bero på, som du säger att det vart tabu och att sexualitet inte var något man ifrågasatte förr.

Att så många skulle vara helt och hållet, skrivet i sten, heterosexuella, utan ens möjlighet att attraheras av någon likkönad tror jag inte. Nu för tiden tillåts man att utforska mer, och flera kanske kommer fram till att de inte alls bara gillar tjejer/killar.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!