Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Nationella prov i kemi


Något särskilt jag borde plugga på?
Vi ska ha prov i både skriftligt och förberedelse/labb.
  • 0
våra lärare har sagt att det inte är nödvändigt att läsa på(?!) men du kan ju alltid repetera några kapitel i boken.
  • 0
Haha, är era lärare störda eller? Inte nödvändigt att läsa på vid ett nationellt prov O.O...
Jag hoppas bara att man inte behöver kunna periodiska systemet, är sämst på att minnas sådanna saker.
  • 0
Citerar Toadspole:
Haha, är era lärare störda eller? Inte nödvändigt att läsa på vid ett nationellt prov O.O...


De nationella proven är grejer man i stort sett ska kunna by default efter studietiden, lite som ett stickprov på skolan. Därför finns det inget särskilt att läsa på mer än eventuella övningar ni får av era lärare. Läs igenom boken lite grann, borde räcka.

Citerar Toadspole:
Jag hoppas bara att man inte behöver kunna periodiska systemet, är sämst på att minnas sådanna saker.


Det ska man inte behöva, nej. Men man ska nog kunna några grundämnen och deras benämning. Som järn Pb, väte H, syre O, kväve N, helium He och guld Au. De få man behöver kunna är lätta då man bara behöver tänka logiskt
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Inte för att vara petig men järn är väl Fe?

Riktigt nervös inför detta, känns som att man kommer få en panikattack under provet..
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Citerar gurage:
Inte för att vara petig men järn är väl Fe?

Riktigt nervös inför detta, känns som att man kommer få en panikattack under provet..


FUUUU!

Hjärnan är fortfarande mosig efter att ha levt på energidryck de två senaste veckorna för mina övningsprov inför examen i maj

Menar givetvis Fe (kommer förövrigt från latinska Ferrum, så jag kommer ihåg det), bly är Pb
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
På min tid (två år sedan) hade vi bara nationella i svenska, engelska, matte.

Hohoho *klappar mig gott på magen*.
  • 0
Hur som helst, efter att ha genomgått nationella proven själv, både på högstadiet och gymnasiet, och också varit smått orolig innan kan jag bara dela med mig av visdomen:

SLAPPNA AV!

Proven är inte ett dugg farliga, och inte vidare svåra heller. Proven kommer inte påverka ert betyg om ni verkligen förtjänat det betyg ni har, helt enkelt. Det är bara ett stickprov. När ni ser tillbaka på proven om typ ett halvår kommer ni klia er i huvudet och undra vad ni stressade upp er över

Tillagt 2011-03-15 23:17:
Citerar smartjag33:
På min tid (två år sedan) hade vi bara nationella i svenska, engelska, matte.

Hohoho *klappar mig gott på magen*.


Samma här för tre år sen

Tillagt 2011-03-15 23:26:
... Dessutom är min erfarenhet av högstadiekemi att man knappt behöver kunna något alls Liksom, vadå Hess lag, entalpi, bindningsvinklar, syradefinitioner, funktionsgrupper, elektronkonfiguration, Van Der Vaals krafter och molmassa? När jag slutade nian hade jag aldrig hört många av de orden, och jag fick MVG
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
@Andra Bullar

Till hösten kommer betygsystemet ändras till en sjugradig betygsskala som kommer drabba de som börjar i årskurs 1 på gymnasiet till hösten.
Detta tillsammans med att kursproven(nationella prov i vissa ämnen) gör att det blir mer tyngd på dessa provs resultat. Att stressa upp sig löser absolut ingenting, men det är inte riktigt samma förutsättningar som när du och jag gick i skolan.

Titta över vad du gjort innan och repetera grunderna. Förståelsen är den svåra men viktiga biten, lär du dig det får du mycket annat gratis.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Till hösten kommer betygsystemet ändras till en sjugradig betygsskala som kommer drabba de som börjar i årskurs 1 på gymnasiet till hösten.
Detta tillsammans med att kursproven(nationella prov i vissa ämnen) gör att det blir mer tyngd på dessa provs resultat. Att stressa upp sig löser absolut ingenting, men det är inte riktigt samma förutsättningar som när du och jag gick i skolan.


Nej, det är det ju inte Men jag menar också att jag tror inte betygskriterierna skjutit i höjden sedan dess, så svårighetsgraden på proven - och därtill de nationella - borde inte vara mycket att oroa sig över. Får man sitt betyg kraftigt sänkt, säg MVG till G, så kan jag tycka att man inte var så nära ett MVG från början Men det beror ju också på hur man förhåller sig till prov förvisso.

Nu babblar jag bort mig här, borde försöka få lite sömn (och plugga till min egna slutprov i kemi, ett ämne som förövrigt är min nemesis), så jag citerar helt enkelt Chrysis och ger det ett +1:

Citerar Chrysis_ignita:
Titta över vad du gjort innan och repetera grunderna. Förståelsen är den svåra men viktiga biten, lär du dig det får du mycket annat gratis.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Jag har fått MVG på alla delprov med ganska god marginal, och min lärare sa att om jag får "bra" på nästa prov kommer jag få MVG. Med bra menar hon MVG eller VG+?
och jag är ganska rädd att det kommer nåt på provet som vi inte har lärt oss.
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0
Provet gick skit dåligt för mig..
Gun down a school or blow up a car, the media circus will make you a star...
  • 0
  • Alyx
  • Alyx
Provet var ett skämt imo...
"Thats not your base Bambo..."
  • 0
Vi hade i biologi
  • 0
Själv hade jag i fysik... hade nog fan hellre haft kemi, allrahelst i biologi. Hatar fysik, fattade knappt något ^^
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Alyx:
Provet var ett skämt imo...


Vad hade du för ämne?
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
Citerar Chaplin:
Hur var fysiken på provet?

För jag kommer ihåg att fysiken på högstadiet skiljde sig gigantiskt mycket från den på gymnasiet. Innan gymnasiet hade vi inte beräknat någonting med formler, bara suttit och läst och läst och läst. Sen på gymnasiet blev det i stort sett bara räkna och räkna och räkna. Vilket var mycket roligare när man kom in i det, men chocken var stor i början.


Det behövdes inte räknas mycket, knappt något. Det var dock mycket om ljud och ljus.
T.ex hur ljud kan skapas i/igenom en hötalare.
Och hur vi kan se färger i "vitt ljus", t.ex en röd matta var det som fråga.
Och en del om miljön.
Mycket frågar om hur t.ex saker och ting har förändrat världen/vår livsmiljö. Kameran var en fråga om det. Några "densitet" frågor var det med.

Tillagt 2011-03-16 23:03:
Vi fick se ett gammalt Fysik nationellt prov för ett tag sen, har för mig att läraren sa att det fanns på nån hemsida, kommer inte ihåg vilken... Kan kanske ta reda på det imorrn.
Jag tyckte iof att det provet var mycket enklare än det jag gjorde idag. På det kunde jag t.o.m några MVG frågor, på detta klarade jag knappt G frågorna...
Panophobia: Fear of everything. - Might as well commit suicide then... No wait, I'm afraid of death!
  • 0
Citerar Playarn:
Citerar Chaplin:Hur var fysiken på provet?

Mycket frågar om hur t.ex saker och ting har förändrat världen/vår livsmiljö. Kameran var en fråga om det. Några "densitet" frågor var det med.


Vad var det mer än kameran?
  • 0
  • Alyx
  • Alyx
@ Åke Jävel. Jag hade samma som Svejs o gänget... Riktigt underligt prov. Vår lärare sa till oss att vi var försökskaniner...
"Thats not your base Bambo..."
  • 0
Citerar Alyx:
@ Åke Jävel. Jag hade samma som Svejs o gänget... Riktigt underligt prov. Vår lärare sa till oss att vi var försökskaniner...


Jo, hade förväntat mig något helt annat i provväg.
I'll see you on the dark side of the moon.
  • 0
  • Alyx
  • Alyx
Citerar Åke Jävel:
Citerar Alyx:
@ Åke Jävel. Jag hade samma som Svejs o gänget... Riktigt underligt prov. Vår lärare sa till oss att vi var försökskaniner...


Jo, hade förväntat mig något helt annat i provväg.


Precis :/
"Thats not your base Bambo..."
  • 0
Jaha jag trodde ni menade gymnasieprovet i Kemi A
Yeah, well, you know, that's just like your opinion man.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!