Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

GMU / Grundläggande Militär Utbildning


Hej.

Värnplikten är nu avskaffad i Sverige och ersätts av Grundläggande Militär Utbildning som är helt frivillig.

Så fungerar GMU
Under 2011 genomförs grundläggande militär utbildning, GMU, för första gången. Den tre månader långa utbildningen är enhetlig i hela Försvarsmakten. Den genomförs på flera olika platser i landet och vid flera tillfällen under året.

GMU:s målsättning är att rekryten efter genomgången utbildning kan försvara sig själv, bevaka eller försvara terräng, plats, anläggning eller verksamhet, handla på ett sådant sätt att gällande lagar och andra bestämmelser efterlevs och lösa sina uppgifter utifrån en förståelse för dessa i ett större sammanhang.


GMU är en tre månader lång grundläggande utbildning och kan leda till:

En anställning (inleds med sex månaders provanställning) som soldat eller sjöman.
Tjänstgöringsavtal i Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna.
Aspirantutbildningen, som är en kompletterande utbildning på tre månader som förberedelse för fortsatt utbildning till yrkes- eller reservofficer.

Taget från försvarsmaktens hemsida. http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Grun
dlaggande-militar-utbildning/



Jag är född '93 och har alltid velat göra lumpen, men nu får det bli GMU om lite mer än ett år då jag gått ut gymnasiet. Vill genomföra min utbildning på Amf1, Amfibieregementet, för att därefter jobba som amfibiesoldat, helst som dykare!

Någon mer än mig som tänker göra GMU?
A man can be an artist... in anything, food, whatever. It depends on how good he is at it. Creasey's art is death. He's about to paint his masterpiece.
  • 0
nej
Det är lättare att förlora än att vinna.
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Ja! Jag är så jobbigt taggad på det! Gärna på K3.


Känner mig riktigt taggad jag med! K3 verkar häftigt med jägarsoldater och grejer. :3

Några planer på vad du vill göra efter de 3 månaderna?
A man can be an artist... in anything, food, whatever. It depends on how good he is at it. Creasey's art is death. He's about to paint his masterpiece.
  • 0
Går sista terminen i gymnasiet nu, efter det blir det GMU.
Leo
  • 0
Beslutsångest som fan. Ska man söka eller inte? Är ju sista anmälningsdag snart. Om man gör GMU, kan man lägga av sen isåfall? Eller binder man sig på något sätt att tjänstgöra ett tag?
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Nope, du kan hoppa av när du vill. Klart du ska söka.


Mm är jävligt sugen. Jag mönstrade ju i maj förra året, med helt klart godkända resultat. En sjua på alla punkter utan konditionen där jag fick fullt! Känns jobbigt att man ska behöva mönstra en gång till nu, vill ju inte få sämre. Men bara att tagga till och hoppas att man får lite bättre resultat. Vet dock inte riktigt varför jag ska behöva mönstra två gånger, känns som att de borde kunna ta fram mina gamla resultat..
Ischlo Pischlo!
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Tror du lär behöva göra det igen.


Ah, antagligen. Bara att tagga till och köra hårt. Nu kommer ju frågan vad man vill göra då, vet att jag skulle gilla jägare då jag älskar utmaningar och att löpa.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Blev lite intresserad, kan inte bestämma mig om jag ska göra det eller inte, har ju dock 2 år på mig.
Idag är historia imorgon.
  • 0
Citerar Elak Kyckling:
Som mig då


Coolt! Då kan jag bli ditt befäl när du kommer dit.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Helikopterflottiljen FTW!
  • 0
Citerar Tazoomachinima:
Helikopterflottiljen FTW!


Coolt, svårt att komma in där?
Ischlo Pischlo!
  • 0
Åker till Berga i Stockholm till Amf1 den 26 April och gör GMU. Någon annan som ska dit?
Macgyver can build an airplane out of gum and paper clips, but Chuck Norris can kill him and take it.
  • 0
Kan inte bestämma vad jag vill vara.
Ischlo Pischlo!
  • 0
Gjorde min GMU i Karlskrona och är nu provanställd sjöman, riktigt kul faktiskt.
Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.
  • 0
Blev idag kallad till antagningsprövning inför GMU som börjar januari 2011.
Leo
  • 0
Finns det någon utbildning för att bli nåt i stil med Special Forces (SSG i Sverige)? Vanlig soldat låter inte så coolt .
  • 0
  • Tuta
  • Tuta
Citerar Szreaper:
Finns det någon utbildning för att bli nåt i stil med Special Forces (SSG i Sverige)? Vanlig soldat låter inte så coolt .

Du tror alltså att dom i ssg går direkt från att vara vanliga civila till monstruösa dödsmaskiner? Utan någon erfarenhet i fält?

Tillagt 2011-10-04 19:54:
Jag tränar alldeles för lite men skulle gärna vilja göra GMU.. Usch att man ska tycka det är så tråkigt
· · · - - - · · ·
  • 0
Får jag ett vapen som jag kan lägga i garderoben och använda om ryssen kommer? Annars vill jag inte vara med.
  • 0
Citerar Amroth:
Får jag ett vapen som jag kan lägga i garderoben och använda om ryssen kommer? Annars vill jag inte vara med.


Som tur är så vill dom nog inte ha dig heller om du tycker så där.
Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!