Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Iron Maiden


Citerar Koffingbollen:
mest passande för live-framträdanden

The Red And The Black.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Blir att se dem på Ullevi om jag är i Sverige då!
It Can't Rain All the Time
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Vad tror vi om låtar från albumet live då? Spontant känner jag att Death or Glory, Shadows of the Valley och If Eternity Should Fail är de mest passande för live-framträdanden... Även Speed of Light såklart men den får de gärna skippa Whatcha think?


Har faktiskt ingen aning om vilka låtar de kan tänkas spela. Hade helt fel förra skivan - trodde aldrig de skulle ge sig på en så krävande låt som The Talisman, medan Mother of Mercy kändes given i setet. Så gick den gissningen!

Tears of a Clown känns given den här gången, liksom If Eternity Should Fail och The Book of Souls. The Red and the Black har längden som talar emot den. Föreställer mig också förvirringen bland casualbesökarna om de spelar Shadows of the Valley... Wasted Years! Nej, vänta....
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Vad tror vi om låtar från albumet live då? Spontant känner jag att Death or Glory, Shadows of the Valley och If Eternity Should Fail är de mest passande för live-framträdanden... Även Speed of Light såklart men den får de gärna skippa Whatcha think?


Jag hoppas på minst 5 låtar från nya skivan. Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala dubbla biljettpriset om dom skippade några av klassikerna de alltid ska envisas med att spela och istället spelade låtar man knappt hört live innan.

Nästa år blir 5:e gången jag kommer se dom live och jag är redan trött på låtar som:

Run to the hills
Sanctuary
Running Free
Wasted Years
Can I play with madness
2 minutes to midnight

En konsert som istället innehöll Murders in the rue morgue (igen), Still Life, Deja-Vu, The Nomad för att nämna några hade verkligen varit minnesvärd.
Entering zero gravity
  • 0
Citerar Homer S:
Föreställer mig också förvirringen bland casualbesökarna om de spelar Shadows of the Valley... Wasted Years! Nej, vänta....


Haha good point

De enda av klassikerna jag spontant känner att de kan skippa är väl Run to the hills och 2 Minutes. Skulle bli otroligt glad om de spelade något från av Brave New World och AMOLAD.
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
Opeth ska tydligen agera "Special Guest" på Ullevi. Sjukt najs.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
Opeth ska tydligen agera "Special Guest" på Ullevi. Sjukt najs.


Verkligen! Jag hade hoppats på Ghost eftersom de ska vara förband i Oslo men jag blev glatt överraskad. Har inte sett Opeth sedan september 2012 så det var en välkommen överraskning.
Entering zero gravity
  • 0
Aldrig sett varken Ghost eller Opeth, men det ska bli väldigt kul. Med tanke på hur illa det kan bli med förband så...
  • 0
The Book Of Souls är riktigt bra och Empire Of The Clouds hyllar jag, det är en av de bästa låtarna någonsin!

Tillagt 2015-12-28 20:40:
Citerar Kanutus:
Opeth ska tydligen agera "Special Guest" på Ullevi. Sjukt najs.
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Vad tror vi om låtar från albumet live då? Spontant känner jag att Death or Glory, Shadows of the Valley och If Eternity Should Fail är de mest passande för live-framträdanden... Även Speed of Light såklart men den får de gärna skippa Whatcha think?


På YouTube-trailern inför turnén så va det ljudklipp från Death and Glory, Book of Souls, Speed of Light, sen några klassiker. https://www.youtube.com/watch?v=yjxb274Jry8
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0
Bruce Dickinson återförenas med Iron Maiden
Steve kramade mig när vi träffades igen, det har han bara gjort tre gånger förut, säger Bruce Dickinson om återföreningen.
Ytterligare en gammal bekant är tillbaka: gitarristen Adrian Smith. Dennes ersättare Janick Gers får dock stanna, vilket ger dagens Iron Maiden tre gitarrister.
- Vi blir som ett metalens Lynyrd Skynyrd, tycker Steve Harris.
En turné i Europa och USA planeras för juli till september. Ett album spelas in i slutet av året.

Aftonbladet
Publicerad: 1999-02-11
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,807875_NOJ_p_,0
0.html


Och 17 år senare kan vi konstatera att saker föll ut ganska bra, minst sagt...

I efterhand kan man bara vara otroligt glad över att de inte valde någon annan när Blaze skulle avskedas. Är övertygad om att bandet hade blivit en parodi på sig själva om de tagit in en Dickinson-klon.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Påstådd setlist till kvällens spelning i Florida läckt på bl.a. Twitter.

If Eternity Should Fail
Speed Of Light
Brave New World
The Trooper
The Red And The Black
Death Or Glory
Children Of The Damned
Blood Brothers
Tears Of A Clown
Wasted Years
Book Of Souls
Fear Of The Dark
Iron Maiden

The Number Of The Beast
The Wicker Man
Hallowed Be Thy Name

Känns väl rent spontant som ett ganska trevlig lista. Urvalet från nya skivan är bra (bortsett från Speed Of Light, usch), där jag håller titelspåret högst. Jag hade gärna sett ett annat val än Blood Brothers och The Wicker Man dock, då de båda har spelats flitigt under senare år. Varför inget från AMOLAD eller DoD istället? Spännande med Children Of The Damned dock.

Vad tycker ni?
  • 0
Citerar Felx:
Påstådd setlist

Hade gärna lyssnat på hela albumet, kryddat med några enstaka favoriter från förr. Så jag hoppas verkligen inte att denna setlist är skriven i sten, vill hemskt gärna höra The Great Unkown live.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Felx:
Påstådd setlist till kvällens spelning i Florida läckt på bl.a. Twitter.

If Eternity Should Fail
Speed Of Light
Brave New World
The Trooper
The Red And The Black
Death Or Glory
Children Of The Damned
Blood Brothers
Tears Of A Clown
Wasted Years
Book Of Souls
Fear Of The Dark
Iron Maiden

The Number Of The Beast
The Wicker Man
Hallowed Be Thy Name

Känns väl rent spontant som ett ganska trevlig lista. Urvalet från nya skivan är bra (bortsett från Speed Of Light, usch), där jag håller titelspåret högst. Jag hade gärna sett ett annat val än Blood Brothers och The Wicker Man dock, då de båda har spelats flitigt under senare år. Varför inget från AMOLAD eller DoD istället? Spännande med Children Of The Damned dock.

Vad tycker ni?


Om detta nu stämmer:

Förvånansvärt fräsch setlist att vara Maiden måste jag säga... Skönt att de gjorde sig av med 2 minutes för en gångs skull... skräplåt. Children of the Damned har jag längtat efter att få höra ända sedan 2011, en dröm som går i uppfyllelse! Kul med Brave New World också!
Är det inte konstigt att avsluta med Hallowed dock? Med tanke på hur mycket Bruce kämpat med den låten på sistone så känns den inte helt klockren...eller?
Every night before going to sleep, Chuck Norris checks under his bed for Liam Neeson
  • 0
Citerar Koffingbollen:
skräplåt

Tread lightly son. Den må vara uttjatad med skräp är den icke.

På tal om dröm, hoppas att dem i framtiden bestämmer sej för att spela Transylvania. Det vore något.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Kanutus:
På tal om dröm, hoppas att dem i framtiden bestämmer sej för att spela Transylvania. Det vore något.

Det gjorde de väl senast på Fear of the Dark-turnén? Den är med på A Real Live Dead One från 1993. Bra om Bruce behöver återhämtning i alla fall.

Och setlisten känns för mig OK. Hade gärna velat se att de spelat Brave New World, The Clansman eller kanske These Colours Don't Run. Hade hellre hört Shadows of the Valley än Death or Glory också.

Intressant att se om ändrar någonting sen, till exempel 2010 roterade de mellan Paschendale och Dance of Death de första spelningarna, innan de bestämde sig för den sistnämnda. Brighter Than A Thousand byttes ut om Wrathchild efter första spelningen också, dåligt beslut...
  • 0
Citerar So Many Tears:
Det gjorde de väl senast på Fear of the Dark-turnén? Den är med på A Real Live Dead One från 1993. Bra om Bruce behöver återhämtning i alla fall

Fear of the Dark-turnén var tyvärr före min tid, som du säger och jag menade, så vore det dessutom bra då Bruce kan få sej lite längre andrum.

Citerar So Many Tears:
Och setlisten känns för mig OK. Hade gärna velat se att de spelat Brave New World, The Clansman eller kanske These Colours Don't Run. Hade hellre hört Shadows of the Valley än Death or Glory också

Hade bytt ut följande:
Speed of Light -> Shadows of the Valley
The Trooper -> The Great Unkown
The Number of the Beast -> Transylvania/ Bytt plats med The Trooper, gjort den till encore och senare valt When the River Runs Deep istället.
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Koffingbollen:
Fy fan vad sliten gubben låter

Märkte det också när jag lyssnade tidigare idag. Vi får intala oss om att det är "only first gig".
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
I ett sånt här läge känns som det vore bra att stämma ner gitarrerna minst ett halvt steg,
men det vägrade de göra ens för Blaze på 90-talet, så det skulle ju aldrig hända. Steve Harris...
Kan tänka mig att de droppar Children of the Damned och tar in något annat om det fortsätter. Om det är så att rösten inte håller så har jag ingenting emot mer Dianno-material heller. In med Running Free, Sanctuary, Wrathchild!

Tycker dock Blood Brothers och If Eternity Should Fail lät riktigt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=hJDSt2ZYVYw

https://youtu.be/NbAPdkIpczg?t=1m6s

Kanske inte så konstigt dock att de passar han nutida räckvidd bättre, If Eternity Should Fail har han komponerat själv och grunden till Blood Brothers skrevs när Blaze var i bandet.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Jösses vad illa han låter på The Red And The Black...

https://www.youtube.com/watch?v=3ByXoPkmkI0 (26 minuter in)

Tillagt 2016-02-25 21:20:
Citerar So Many Tears:
Blood Brothers


Gillar verkligen inte hur gitarrerna, främst Dave, låter i denna version liksom under En Vivo. Alldeles för mycket dist tidigt in i låten, Rock In Rio-versionen är helt överlägsen i det (liksom alla andra) avseendet.
  • 0
Han kommer behöva värma upp i några spelningar, jag är bara glad att de är ute och kör igen. Spännande setlist, grymt med Powerslave!!
@skogtastic på Twitter. Skribent på http://spelmolnet.se/
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!