Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Iron Maiden


Citerar Bart S:
Alla ni som favoriserar Adrian Smith, ta och lyssna igenom detta: http://www.youtube.com/watch?v=Xz53gFRLQ1g

Han är inte en så fantastisk gitarrist som många verkar tro. Ibland låter det som en amatörgitarrist som laddat upp en cover på youtube.


Alla ni som favoriserar Janick Gers, ta och lyssna igenom detta : http://www.youtube.com/watch?v=HZXz9QdzZV0

Han är inte en så fantastisk gitarrist som många verkar tro. Ibland låter det som en amatörgitarrist som laddat upp en cover på youtube.

Allvarligt talat, så lät Adrian rätt förjävligt under Rock In Rio. Mainriffet till The Trooper var ju bara bös så det skrek om det.

Finns det något liknande klipp fast med Dave eller Janick? Vore intressant att höra hur "felfritt" dem spelar.
  • 0
Citerar Harrow:
Finns det något liknande klipp fast med Dave eller Janick? Vore intressant att höra hur "felfritt" dem spelar.


Här är kanalen som ligger i mitten från Dance of Death på DVD: http://www.youtube.com/watch?v=3CXCIy_LQNE
Adrian: 4.32
Dave : 5:01
Janick: 5:45

Paschendale: http://www.youtube.com/watch?v=qNXDStjFV10&feature=related
Dave: 4.53
Adrian: 5.13
Janick: 5:54


Tycker att Janick spelar renast, följt av Dave.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Bart S:
Tycker att Janick spelar renast, följt av Dave.


Samma här.

Testa att lyssna på No More Lies introt, där hör man Adrian missa sjukt mycket...
  • 0
Citerar Bart S:
Tycker att Janick spelar renast, följt av Dave.


Tycker faktiskt Adrian gör bättre ifrån sig på Paschendale. Janick slirar rätt ordentligt på sitt solo där. Vice versa gäller på Dance of Death.
Måste säga att dem lyckats begrava alla snedsteg rätt bra i mixen, har faktiskt aldrig lagt märke till några misstag när jag lyssnat på skivorna..

Citerar Felx:
Testa att lyssna på No More Lies introt, där hör man Adrian
missa sjukt mycket...


Återigen, ingenting jag lade märke till när jag lyssnande på skivan, men när man hör det tydligare så kan man ju inte låta bli att undra över varför de nöjde sig med den tagningen.
  • 0
Allt är möjligt med studio teknik vettu!
Don't ever back down
  • 0
No More Lies, där har Adrian problem med att ta barréackord rent. http://www.youtube.com/watch?v=55dxaI4V5E8

Citerar Harmyn:
Allt är möjligt med studio teknik vettu!

Göra en så grumlig mix så att man inte hör någonting klart.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Harrow:
har faktiskt aldrig lagt märke till några misstag när jag lyssnat på skivorna..


Samma här.

Citerar Harrow:
men när man hör det tydligare så kan man ju inte låta bli att undra över varför de nöjde sig med den tagningen.


Samma här. Varför inte ta om när man spelar fel/orent?
  • 0
Citerar Felx:
Citerar Harrow:
har faktiskt aldrig lagt märke till några misstag när jag lyssnat på skivorna..


Samma här.

Citerar Harrow:
men när man hör det tydligare så kan man ju inte låta bli att undra över varför de nöjde sig med den tagningen.


Samma här. Varför inte ta om när man spelar fel/orent?


För att de är lite äldre och vill ha lite kosing ;) Nej men men ja vet faktiskt inte, press från EMI eller något annat kanske också spelade in. På plattorna hör man ju inte det här, men det är väl som sagt att det är mixat åt alla möjliga håll. Om man delar upp instrumenten var för sig som klippen gjorde blev det ju tydligare.
  • 0
Tänkte dela med mig utav ett klipp jag hittade på youtube idag där man får en lite närmare titt på Dave Murray's setup ifrån Roskilde iår

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rDrJ
etmt2BE
"That is not dead which can eternal lie yet with strange aeons even death may die"
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar davvve:
Tänkte dela med mig utav ett klipp jag hittade på youtube idag där man får en lite närmare titt på Dave Murray's setup ifrån Roskilde iår

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rDrJ
etmt2BE


Såg den, bortsett från allt oljud var det en trevlig rundtur.
  • 0
Citerar Felx:
Samma här. Varför inte ta om när man spelar fel/orent?


För att de då aldrig skulle bli klara med skivorna. De gör overdubs på det som hörs och kanske något extra spår för att få en fylligare mix, men sen är det klart. Dessutom, vad spelar det för roll? Alla musiker spelar fel, och när man som i Maidens fall spelar in utan metronom och med hela bandet samtidigt är det helt omöjligt att få det "perfekt".
  • 0
  • Felx
  • Felx
Absolut, ingen är felfri. Men så duktiga musiker som dem borde väl bli lite missnöjda med det? Samtidigt märks det ju inte på skivorna.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Inget nytt om när konserten släpps på DVD och blåstråle?
  • 0
Har kollat på flera olika klipp från senaste turnén och jag kan konstatera att Bruce har riktiga problem med Hallowed Be Thy Name.
Om Maiden ska fortsätta spela ett par år till så kommer det förmodligen innebära att de måste stämma ner gitarrerna, något de aldrig gjort tidigare, inte ens för Blaze, som är en bariton.

Hur tror ni att de gör? Spelar in ett sista album och gör en turné till?
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Bart S:
Har kollat på flera olika klipp från senaste turnén och jag kan konstatera att Bruce har riktiga problem med Hallowed Be Thy Name.


Har lagt märke till det också, han börjar bli sliten. Inte så konstigt dock.

Citerar Bart S:
Hur tror ni att de gör? Spelar in ett sista album och gör en turné till?


Jag är nästan säker på att de kommer spela in minst ett album till och släppa. Förhoppningsvis får vi en turné inte bara med det albumet, utan också en absolut sista världsturné efter det. Om de orkar, dvs...
  • 0
Citerar Bart S:
http://www.youtube.com/watch?v=oG85aw8_V2o
Grym publik, finns en anledning till att de filmade där. 4.23.


Maiden fansen verkar ju helt tokiga i sydamerika personligen skulle jag inte vilja gå på en konsert där, skulle inte vara speciellt trevligt om man råkade stå just där det tänder en bengalisk eld. Tycker att de borde filma eller spela in någon konsert i Europa och till och med i Sverige, läste förut att spelningen på ullevi 08 var en av Nickos favoriter, så varför inte?
"That is not dead which can eternal lie yet with strange aeons even death may die"
  • 0
Citerar davvve:
Tycker att de borde filma eller spela in någon konsert i Europa och till och med i Sverige, läste förut att spelningen på ullevi 08 var en av Nickos favoriter, så varför inte?


Grejen är ju att Ullevi är en av de absolut sämsta utomhusarenorna i världen när det kommer till konserter. Sämre förutsättningar för att få bra ljud går liksom bara inte att hitta. Ljudet slår tillbaka, och man får ett eko som är omöjligt att få bort.

Sen har vi bara Stockholm Stadion, Globen och Scandinavium kvar, men hur kul är de? Och varför skulle de vilja spela in här? Folk börjar ju lämna redan under extranumren. Publiken är ju mycket roligare i Sydamerika.
  • 0
Citerar Homer S:
Grejen är ju att Ullevi är en av de absolut sämsta utomhusarenorna i världen när det kommer till konserter. Sämre förutsättningar för att få bra ljud går liksom bara inte att hitta. Ljudet slår tillbaka, och man får ett eko som är omöjligt att få bort.

Sen har vi bara Stockholm Stadion, Globen och Scandinavium kvar, men hur kul är de? Och varför skulle de vilja spela in här? Folk börjar ju lämna redan under extranumren. Publiken är ju mycket roligare i Sydamerika.


Det är sant, men de säger ofta att Sverige har så himla trogna fans så varför inte hylla dom då? Eller varför inte spela in i England på O2? Tycker bara det är lite tråkigt när de snöar inne så hemskt på sydamerika.
"That is not dead which can eternal lie yet with strange aeons even death may die"
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Homer S:
Grejen är ju att Ullevi är en av de absolut sämsta utomhusarenorna i världen när det kommer till konserter. Sämre förutsättningar för att få bra ljud går liksom bara inte att hitta. Ljudet slår tillbaka, och man får ett eko som är omöjligt att få bort.

Sen har vi bara Stockholm Stadion, Globen och Scandinavium kvar, men hur kul är de? Och varför skulle de vilja spela in här? Folk börjar ju lämna redan under extranumren. Publiken är ju mycket roligare i Sydamerika.


Instämmer. Men hur är ljudet i Globen? Är inte det rätt bra?
  • 0
Citerar davvve:
Men de säger ofta att Sverige har så himla trogna fans så varför inte hylla dom då?

Vad bandet säger i pressen är inte alltid det som är sant. När grungevågen fick heavy metal att bli "ute" spelade de på Kåren i Göteborg för några få tusen 1995. Men på samma turné spelade de för över 50 000 på varje spelning i Sydamerika. Det säger något om vilka fans som är trogna.

Citerar davvve:
Tycker bara det är lite tråkigt när de snöar inne så hemskt på sydamerika.

De filmade ju Death on the Road på en inomhusarena i Tyskland och hel del annat på Flight 666.
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Bart S:
Men på samma turné spelade de för över 50 000 på varje spelning i Sydamerika. Det säger något om vilka fans som är trogna.


+1
  • 0
  • Felx
  • Felx
Citerar Bart S:
http://www.youtube.com/watch?v=0c9iYZdsZMM&ob=av2n
Kåren i Göteborg var förresten en riktigt grym spelning, ljudet i den här videon är från den!


Grymt!
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!