Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Laptop-tråden - För oss laptop-lovers


Citerar Murdoc:
begränsat


Ja, för när man kan sätta upp de flesta servertjänster, allt ifrån katalogtjänst till MAMP, då är det begränsat... Och att kunna skapa .ISO-filer direkt från kommandoraden, då är det begränsat... Nej, det är nog inte OS X som är begränsat, det är snarare du som inte kan utnyttja det till fullo.
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Och att kunna skapa .ISO-filer direkt från kommandoraden,

Berätta mer. Eller det kanske kan tas i äppeltråden.
Medborgare låter så sovjetiskt.
  • 0
Citerar Sentinel Excess:
Berätta mer. Eller det kanske kan tas i äppeltråden.


I kommandoraden, kör man hdiutil för att lära dig mer.

Kanske bör lägga till att du inte behöver använda kommandoraden, då Skrivverktyg gör det mesta du kan tänka behöva göra...
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar Jokerius:
Jag tvivlar på att OS:et är det som begränsar dig om du skaffar en Mac

Va? Jo jag sa ju det, min åsikt. Och då syftar jag på allt som inte är kompatibelt med OS och att allt är så avskalat. Och såklart skrämms jag av ett OS när jag bara kan Windows. Säger inte att Windows är BÄTTRE, är ganska säkert inte så. Men jag gillar Windows även om det är helt fuckat. Det ser ut och fungerar som jag vill.

Är det och att det bara inte ser bra ut på vissa ställen. Som Linux, ogillar Linux också rätt mycket. Dom är bara för... svårt att förklara. Apple är förenklat och Linux är mer avancerat känns det som. Är vissa delar i Mac OS som jag tycker ser bra ut men det är det yttre jag vill ha.

Gillar Apple, har en iPhone som jag älskar (och hatar ibland). Förut hatade jag Mac, nu ogillar jag vissa saker bara.
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Fan tyst det är här nu då...

Den här jäveln skulle jag kunna tänka mig.
http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=4724918

Men om jag nu skulle ta en dator som inte är Toshiba/har volymhjul så finns det ju fan så mycket att jävla på, får beslutsångest. Men får väl som sagt vänta på att nån nästan perfekt lappis dyker upp på El-Giganten eller nått.
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Hallåååå? Är jag helt ensam här också eller?

Skickade en fråga till El-Giganten om när nya modeller kan tänkas komma in hos dom.

Citerar El-Giganten:
Det kommer lite hela tiden, men det brukar komma in lite mer modeller när vi närmar oss våren i mars-maj ungefär.

Sa dom. Och det gäller säkert för dom flesta stora butikerna. Är ju snart så hoppas jag hittar en bra då.
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Fick precis tillbaks min bärbara från lagning och köpte en ny stationär för 2 månader sen ungefär så nu har jag två datorer att välja på, riktigt skönt.

Tillagt 2010-02-20 01:39:
4 knappar var av också och man skar sig varje gång man tryckte på knapparna, det fixa dom också!
  • 0
Murdoc:

Toshiba överhuvudtaget är en bra märke. Den jag har nu är en Toshiba laptop. Kostade runt 5000kr hos El-giganten (Ordinarie priset låg på 6500kr). Riktigt bra dator.

Den är jävligt kraftfull, snabb, har lagom bra batteritid och ett volymhjul som jag ständigt använder. Dock är den på 15", men den är lättare att bära än vad du tror och fungerar jävligt bra som en praktisk produkt.

Har använt denna dator nu i ca: 4 månader för studier och dyl.
  • 0
Yay, liv i tråden.

Jo jag har hört bra om Toshiba Th3 End, men också dåligt. Kan jag nog säga om alla märken dock. Jag gillar Toshiba, mest pga att dom är dom enda med självklara volymhjulet. Men har tyvärr dålig erfarenhet med Toshiba efter min förra och denna laptop. Min förra gick sönder mest pga mitt eget misstag då jag råkade putta ner datorn från byrån vid sängen rätt ner i golvet så ljuset i skärmen la av.

Men den hade kass batteritid och en seg proccessor innan dess. Denna har alla tre fel, där skärmen ibland slockanar eller blir röd om man har den i en speciell vinkel. Och så har även knapp 7 rammlat bort.

Det jag bryr mig mest om som sagt är att den "lever" länge, minst 4-5 år men är synd att laptops generellt sett inte lever mycket längre än så. Denna är bara 2.5. Sedan kommer volymhjulet, utseendet och batteritiden. Är löjligt dåligt med datorer med bara 3 eller 4 timmars tid. Ska minst vara 6 men även det känns lite svagt. Börjar ju komma bättre batteri men dom flesta sitter i mini-PCs.

Ingen rank på dom viktiga sakerna direkt.

Citerar Th3 End:
Dock är den på 15"...

Inget dock inte, är precis det jag vill ha. 11" är för litet och 18" är för mycket.

Vilken modell är det?
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Citerar Murdoc:
Vilken modell är det?


En Toshiba Satelite L500D.
  • 0
Har prisis fått en laptop
[RKR] Dante 7979. You have two main groups of trolls: mountain trolls and woodland trolls.The rest are internet trolls.
  • 0
Berätta mer The Game Master.

Citerar Th3 End:
En Toshiba Satelite L500D.

Inte lika ful som en av dom nuvarande modellerna. Men den har en number pad, och det är helt onödigt i mina ögon. Gillar inte det. Gör den bara fulare och konstig.
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Citerar Murdoc:
Inte lika ful som en av dom nuvarande modellerna. Men den har en number pad, och det är helt onödigt i mina ögon. Gillar inte det. Gör den bara fulare och konstig.


Nästan alla laptops har ju num pad.

Åtminstone de på 15".
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Hoppas verkligen du har fel... Får fan inte bli nån ny trend! Jag har då nästan aldrig sett den förrens nu, och det har vart på 17" men såg en Samsung som också hade det i ONOFF-reklamen idag. Jag bha wtf på en 15-tummare?

Så onödigt. -_-
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Jag använder oftast number pad, inte direkt onödigt.
  • 0
Min laptop har numpad!
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Jag måste ha fullt tangentbord, avskyr alla minimala saker som händerna inte får plats på. Har en Acer 7738G, ganska så bra laptop:

http://us.acer.com/acer/productv.do?LanguageISOCtxParam=en&k
cond61e.c2att101=59452&sp=page16e&ctx2.c2att1=25&link=ln438
e&CountryISOCtxParam=US&ctx1g.c2att92=447&ctx1.att21k=1&C
RC=823083553
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Stör mig på att mina piltangenter är pyttesmå, går ju inte spela med dem!
Felstavningar skylles på Iphone, alkohol, droger, Aids, amputerade fingrar och Jan Guillou
  • 0
Citerar Mr Fizhman:
Stör mig på att mina piltangenter är pyttesmå, går ju inte spela med dem!


För fanken människa, WASD!!!

Tillagt 2010-02-22 20:55:
Om det inte handlar om flash-spel som inte kan ändras.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Th3 End:
Jag använder oftast number pad, inte direkt onödigt.

Till vad? Om man inte har ett jobb där man räknar ut massa saker ser jag inte varför det ska finnas på laptops, tar bara plats ju. Kollar på mitt tangentbord och fattar inte hur det ska få plats... Får undersöka lite bilder för jag ser inte hur det får plats.

Citerar Mr Fizhman:
Stör mig på att mina piltangenter är pyttesmå, går ju inte spela med dem!

Dom stör mig inte alls, dom är dom enda jag tycker är små men man vänjer sig. Dock är jag ingen stor PC-gamer men det funkar bra tycker jag när man spelar.

Citerar torbli79:
WASD

Enlighten me please.
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
En fråga...

Varför har min snart 3 år gammla Toshiba som kostade 9000 kr en processor på 3.2GHz när denna Asus för nästan samma pris bara 1.3GHz?! Fan är det för BS?! Trodde dom billiga skulle ha 2GHz typ och dom dyra 4 eller nått! GHa!

Eller menar dom att det är x2 på den också?
Live in your world, we'll play in ours | May the Innovation be with you...
  • 0
Inhandlar kanske en Asus UL30VT i sommar, har hört mycket bra om den. Att man kan byta grafikkort passar mig väldigt bra som vardagligen ska använda den för att skriva och anteckna på, men ibland tar upp den för att spela på när jag inte här hemma och kan använda den stationära.

Tillagt 2010-02-23 01:56:
Citerar Murdoc:
Varför har min snart 3 år gammla Toshiba som kostade 9000 kr en processor på 3.2GHz när denna Asus för nästan samma pris bara 1.3GHz?! Fan är det för BS?! Trodde dom billiga skulle ha 2GHz typ och dom dyra 4 eller nått! GHa!


Det handlar inte om frekvens, utan arkitektur. En modern processor på 1.3GHz presterar bättre än en tre år gammal på 3.0.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Inhandlar kanske en Asus UL30VT i sommar, har hört mycket bra om den. Att man kan byta grafikkort passar mig väldigt bra som vardagligen ska använda den för att skriva och anteckna på, men ibland tar upp den för att spela på när jag inte här hemma och kan använda den stationära.


Den SER iallafall trevlig ut. Tangentbordet lär du gilla om du inte redan testat det, såg väldigt mycket ut som macbookarnas och det är underbart. Att kunna växla mellan grafikkretsar är smidigt, har det så på min MBP, 9400 och 9600.
  • 0
Yaaay, laptops, denna underbara datorform!
Sen jag började överge PC:n som spelplattform till förmån för konsoler så har jag inget behov av en stationär dator längre, och således har jag inte heller någon sådan nu för tiden.


Dessa har jag hemma

Från vänster till höger:

13" MacBook Pro, 15" HP (flickvännens), 17" Fujitsu-Siemens.
13" är helt klart sweetspoten vad gäller laptops för min del.
Riktigt bärbara, men inte så liten och lågupplöst skärm som på EEE-laptops och sånt.

MacBooken känns dessutom rapp och go', och funkar utmärkt till att använda för spel- och 3D-skapande som 3DS Max, Zbrush och UDK, åtminstone med extern skärm för att få plats med allt UI.
Heinz Ketchup
  • 0
Jag kan bara rekommendera Lenovo som märke - (före detta IBM?)

Min kompis har en sån, och det är sån skillnad på den och min Fujitsu. Fläkten på den låter inget alls - fråga mig inte hur det går till. Min låter som ett tröskverk. Dessutom verkar den vara snabb som satan. För mig blir det en Lenovo nästa gång jag köper.
I used to take an arrow in the knee, but then I took a sweetroll instead
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!