Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Android - Din nästa mobiltelefons OS

Android är ett mobilt open source-operativsystem skapat av Google, som främst är till för mobiltelefoner, men fungerar även på datorer, PMPs, tablets m.m.

Android-mobiler blir väldigt ofta jämfört med iPhone, vilket är helt förståeligt. Båda använder sig av touch (vissa Androids kompleteras med QWERTY-tangentbord), båda har en liten affär att köpa program ifrån (Market & Appstore), internet är relativt fokuserat och de försöker båda vinna oss konsumenter.
Men det finns också skillnader.
Android har möjligheten att göra egna "homescreens" med Widgets och Apps på, de har även närmre koppling till bl.a. Gmail, Youtube och Picasa (tro det eller ej) och Apps blir inte nekade lika lätt som hos Apple. Och Multitask! I favör för iPhone finns Multi Touch, större användarbas vilket genererar mer och bättre Apps. iPhone klarar även av snyggare grafik än Android.

Senaste nytt: Android 2.0 är på ingång Idag släpptes SDK 2.0 (Software Development Kit) som är till för utvecklare att anpassa sina befintliga program till det nya uppdateringen samt kunna börja bygga nya men några av de nya funktionerna som 2.0 erbjuder. T.ex. Multi Touch, bättre kamera, bättre hårdvaruacceleration vid spel (bättre grafik) och nytt utseende.

Det är även ny hårdvara på gång, snart kommer en våg med Android-telefoner som baseras på ny hårdvara. Bland annat kommer Motorolas Droid släppas (enligt ryckten inom en månad), som sägs innehålla en 1 GHz processor, 5 MP kamera och 3,7" skärm.

Tillgängliga Androids i Sverige just nu:
Android på Prisjakt.

Sök Apps/Widgets på datorn:
Via Google Market.

Via Androlib.

Via Cyrket.

Rubrik-dramat är till för att fånga intresse.
http://twitter.com/DasErdbeer |
  • 0
Valde faktiskt mellan en HTC Hero, som kör detta, innan i somras när jag skulle ha ny mobil. Multitasking var väl det som drog mest.
  • 0
Citerar Aaandy:
Valde faktiskt mellan en HTC Hero, som kör detta, innan i somras när jag skulle ha ny mobil. Multitasking var väl det som drog mest.

Just det, hur kunde jag glömma?
Du valde mellan Hero och mer? Och vad blev det?

Jag har tänkt att köpa en Android-lur framåt jul/nyår. Jag vill vänta på att det kommit ut lite alternativ med de nyare processorerna kommer. Acer Liquid, SE Infinity, HTC Dragon/Passion eller Motorola Droid är väl de som det står mellan just nu, där alla är lika osäkra.
  • 0
En egen tråd? Intressant.
DIE SONNE SCHEINT
  • 0
Citerar Das Erdbeerkuchen:
Just det, hur kunde jag glömma?
Du valde mellan Hero och mer? Och vad blev det?

Jag valde mellan HTC Hero och Apple iPhone. Blev mot slutet en Apple iPhone, då jag lyssnar mycket på musik och finner dess spelare överlägsen, och sen lite för att Android precis kommit ut och lite av några barnsjukdomar, som förhoppningsvis ändå kommer fixas inom en snar framtid.
  • 0
Citerar Brute:
En egen tråd? Intressant.

Utveckla gärna. Jag tycker att Android har förtjänat en tråd länge, men inte orkat ta tag i det innan.

Citerar Aaandy:
Jag valde mellan HTC Hero och Apple iPhone. Blev mot slutet en Apple iPhone, då jag lyssnar mycket på musik och finner dess spelare överlägsen, och sen lite för att Android precis kommit ut och lite av några barnsjukdomar, som förhoppningsvis ändå kommer fixas inom en snar framtid.

Jo, det är faktiskt sant, musikspelaren sägs inte vara särskilt bra hos Android. Men särskilt många barnsjukdomar finns nog inte längre, Android är faktiskt äldre än man tror. Det har funnits på marknaden i 1 år, då den släpptes i USA.
  • 0
Bra tråd! Konstigt att den har vart död så länge.

Nu är även jag ägare till en HTC Hero, har testkört den sen i går och är hittils helnöjd. Ska bli grymt att lära känna denna mobil.
Hade dock hoppats på en lite aktivare tråd här så man kan få tips om några schyssta apps att börja med.
Mi style is di bom digi bom di deng di deng digidigi uu uuu
  • 0
Funderar på HTC tattoo. Men undrar en sak, måste man ha abonemang för att ha tillgång till internetet? Kostar det pengar?
Zombies ate my fridge, and stole my liquor!
  • 0
Min nästa mobil kommer troligen vara en Android.
flying monkeys stole my signature. damn them.
  • 0
Citerar axelsteel:
Funderar på HTC tattoo. Men undrar en sak, måste man ha abonemang för att ha tillgång till internetet? Kostar det pengar?

Alltså, du kan gå ut på internet oavsett om du har abonemang eller kontantkort. Din operatör bestämmer priset, med kontantkort kostar det per megabyte du surfar för. Om du tecknar ett abonemang så brukar det finnas paketpris för internetbruk, typ att du betalar en viss summa pengar och får surfa en viss mängd megabyte per månad.

Däremot så kostar det inget att koppla upp sig mot trådlösa nätverk som dessutom går mycket fortare. Jag surfar enbart via mitt trådlösa nät här hemma samt när man är hemma hos folk så finns det ju nästan alltid ett trådlöst nätverk att tillgå. Även i gallerior och bibliotek och liknande brukar det finnas fria trådlösa nätverk, samt i alla fall min skola. Så även om du har kontantkort så kostar det inte så mycket då man väldigt sällan MÅSTE koppla upp sig på nätet innan man hinner till nån plats som har ett nätverk man kan ansluta till.
  • 0
Citerar Crassi:
Bra tråd! Konstigt att den har vart död så länge.

Well, Sverige känns som det mest iPhone-kåta landet i världen, så det är väl tyvärr inte så konstigt. Själv gillar jag Android mer, och ser otrolig potential med det.

Bra köp för övrigt, Hero är en av de snyggaste telefonerna jag har sett, lämna gärna en liten recension om du känner för det.

Citerar Dr Muu:
Min nästa mobil kommer troligen vara en Android.

Självklart! Vilken blir det?

Citerar axelsteel:

Jag skulle faktiskt välja Samsung Spica framför Tattoo, mest för skärmens skull - upplösning, men framför allt storlek och kapacitiv vs. resistiv - men även rent design-mässigt, den svarta är riktigt fin!
  • 0
Idag köpte jag Invisible Shield för att skydda skärmen. En 3x6 centimeter plastbit för 180 spänn? När jag satte på skiten så blev det bubblor under och plasten blev skrynklig. Så jävla lurad. D:

Bra köp för övrigt, Hero är en av de snyggaste telefonerna jag har sett, lämna gärna en liten recension om du känner för det.

Är ruggigt nöjd hittils. Recension kommer, måste bara testköra lite till =)

Jag skulle faktiskt välja Samsung Spica framför Tattoo, mest för skärmens skull - upplösning, men framför allt storlek och kapacitiv vs. resistiv - men även rent design-mässigt, den svarta är riktigt fin!

Jag hade valt Tattoo, och då framförallt för att alla mina erfarenheter säger att HTC gör solidare mobiler än Samsung.
  • 0
Ska nog köpa en Hjälte inom dom närmsta dagarna. Jag antar att abonnemang med fri surf är det bästa valet, mobilen är ju i stort sett skapt för att vara uppkopplad till internet.

En fråga bara, hur bra är mediaspelarn? Är den i klass med Iphones?
Och därmed basta!
  • 0
Jag köpte en HTC-lur, det blev en Magic faktiskt.
Detta pga att jag hade precis råd med en sån och min gamla är 10!! år gammal.
GT: skosula
  • 0
Självklart! Vilken blir det?

Beror ju på hur marknaden ser ut Januari 2011, då jag behöver förnya mitt abbonemang.
  • 0
Citerar Crassi:
Jag hade valt Tattoo, och då framförallt för att alla mina erfarenheter säger att HTC gör solidare mobiler än Samsung.

Jo, visst bygger HTC bra telefoner. Men enligt mig så har det största felet med Samsungs tidigare telefoner varit mjukvaran, inte byggkvalitéen, och det råder ju Android bot på.
Och efter att ha klämt på den (Spican) - både vit och svart - och använt den längre stunder då min lillebror har en, efter råd från mig, så kan jag verkligen inte klaga på något gällande bygget.
Sedan vill jag tillägga att den svartas baksida är lite mer åt gummi-hållet, matt och snyggt, till skillnad mot den vita som är glansig och "budget-iPhone-vit" som dessutom har små utåtstickande "prickar".
Dessutom är priset underbart för den, om man vill ha Telia dock.
2700kr @ Katshing

Haha, oj, det blev som en liten, liten recension nästan. ^^,

Citerar Dr Muu:
Beror ju på hur marknaden ser ut Januari 2011, då jag behöver förnya mitt abbonemang.

Ah! Äntligen en till som förstått att Android verkligen är framtiden!

Just det, jag tänkte även knåpa ihop en liten lista med "Must have-apps". Så, stay tuned.
  • 0
Ah! Äntligen en till som förstått att Android verkligen är framtiden!

Får hoppas bara att Android inte börjar dras med samma problem som jag anser att GNU/Linux har.... Att inget längre känns enhetligt, att alla gör egna forks, att de börjar separera allt mer och mer... Annars, ja, för en användare som sliter, slänger och håller på med sin telefon, jag tror verkligen Android och HTC passar mig bättre än iPhone...
  • 0
Citerar Freddy Boi:
Ska nog köpa en Hjälte inom dom närmsta dagarna. Jag antar att abonnemang med fri surf är det bästa valet, mobilen är ju i stort sett skapt för att vara uppkopplad till internet.

En fråga bara, hur bra är mediaspelarn? Är den i klass med Iphones?

Om du har trådlöst nätverk hemma och kanske i plugget/jobbet så duger det faktiskt riktigt bra utan fri surf. Du tankar ju liksom inte apps när du sitter på bussen och allt blir ändå bara segt som fan om du kör via trådlöst.

Mediaspelaren är inte riktigt på nivå med iPhone, nej. Den är lite segare, lite mindre användarvänlig och det är rätt osmidigt att göra spellistor direkt i telefonen. Dock duger den helt okej, och det är stor chans att de uppdaterar den i framtiden samt att det kommer en alternativ mediaspelar-applikation (om det inte redan finns, har inte hunnit leta än). =) Men som sagt, just nu är iPhones bättre.
Idag köpte jag Spotify Premium, håller på och testkör det just nu. Funkar faktiskt skitbra och när du väl gjort några spellistor avalible offline så är det bättre än både mediaspelaren till iphone och android (samt stor plus för tillgång till all musik lagligt).
  • 0
Tack för svaret, jag slog faktiskt till och köpte en Hero idag och jag är riktigt nöjd. =)
Spotify Premium och fri surf följde med till påsk också så det var riktigt nice!
Och därmed basta!
  • 0
Har en android telefon nu, är faktiskt sjukt nöjd över den. Det blev en Samsung Galaxy spica. Precis som förgående talare så fick jag fri surf och Spotify premium. Underbart.
DÖDSHOT
  • 0
Så, då har Google utannonserat sin egna telefon med Android... Nexus One heter den... Tankar? Mjo, jag skulle gilla ifall den blir lika enhetlig som iPhone. Exempelvis att det aldrig ska vara problem att uppdatera mjukvaran eller så.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Så, då har Google utannonserat sin egna telefon med Android... Nexus One heter den... Tankar? Mjo, jag skulle gilla ifall den blir lika enhetlig som iPhone. Exempelvis att det aldrig ska vara problem att uppdatera mjukvaran eller så.

Den utannonserades ju för väldigt länge sen. Den släpptes däremot idag.
  • 0
Citerar Pepps:
Den utannonserades ju för väldigt länge sen. Den släpptes däremot idag.

Mja, själva telefonen utannonserades samtidigt som den lanserades. Däremot så utannonserade Google att de hade en mobil på G och att HTC skulle tillverka den... Specs, namn osv nämndes inte.
  • 0
Citerar Dr Muu:
Mja, själva telefonen utannonserades samtidigt som den lanserades. Däremot så utannonserade Google att de hade en mobil på G och att HTC skulle tillverka den... Specs, namn osv nämndes inte.

Specsen har varit kända en längre tid. Aja, nu ska jag inte leka smart, det brukar aldrig sluta väl.

-----------

Oh ye, snart skaffar jag förhoppningsvis min första Android. Tror att det blir en Hero eller en X10. Lite osäker faktiskt. Vill inte vänta till Maj då Bravo släpps här i Sverige.
  • 0
Jag är galet sugen på HTC Legend som släpps i mars... Aluminium-unibody = dregel!
Det lät bra i huvudet innan jag skrev det..
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy