Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Minilena:
Hur många poäng har du klarat? Första perioden man söker måste man klara 66%, resterande perioder 75% om jag inte missminner mig. Tycker persoligen att de borde göra att man får ta ut den där 66-procentaren när man vill (klarade 120% min första termin...) meeen så är inte reglerna just nu.


Fast kollas inte studieresultaten per läsår? Om du klarade 120% hp på första terminen förra läsåret borde du med andra ord ha klarat av 60% för hela läsåret redan då. Då är det inta många poäng som behövs för att komma upp i godkända nivåer. Hur mycket poäng fick du förra läsåret?
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Knasten:
Ja, verkligen. Annars får du hitta ett extra jobb fort som fan!!!


Verkligen och det gör hela processen betydligt jobbigare.
I bajs växer det bäst
  • 0
Citerar antonfusk:
Tannefors, 5km från campus Valla.


Tannefors är bra, nära till stan och så finns det ett relativt rejält samt billigt gym där. Du har även ganska nära till en ICA-butik, vilken är billigare än Hemköp inne i stan.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Lite off topic men lika bra att fråga, kanske någon vet?

Jo jag ska börja en utbildning nu som pågår i 3 år 100%. Jag är dock osäker på om jag vill gå den och kanske eventuellt hoppar av efter någon månad. Då undrar jag vad som händer med CSN bidraget? Jag antar att det dras in, men blir jag återbetalningsskyldig någonting och hur funkar det ifall jag vill läsa en annan utbildning nästa år, får jag inget stöd de månaderna jag redan har fått?
  • 0
Citerar Baxter:
Jo jag ska börja en utbildning nu som pågår i 3 år 100%. Jag är dock osäker på om jag vill gå den och kanske eventuellt hoppar av efter någon månad. Då undrar jag vad som händer med CSN bidraget? Jag antar att det dras in, men blir jag återbetalningsskyldig någonting och hur funkar det ifall jag vill läsa en annan utbildning nästa år, får jag inget stöd de månaderna jag redan har fått?


Har du läst detta? http://www.csn.se/hogskola/anmal-andringar/avbrutna-studier-1.2
616


Jag själv hoppade av en utbildning i våras, efter bara tre månader. Av hälsoskäl. Och jag ska plugga i höst är tanken, och för att få studiemedel så måste CSN antingen "godkänna" mitt läkarintyg från perioden jag pluggade i våras. Eller så måste jag läsa in poängen (drygt 110p) för att kunna få studiemedel igen. Om jag fattat det rätt. Jag väntar fortfarande på ett beslut.

Efter att jag hade hoppat av så behövde jag inte betala tillbaka något. Men det är väl skillnad om man tar lån också antar jag, utöver bidraget. Sen har man ju ett visst antal veckor som man kan få studiemedel på högskolenivå respektive gymnasienivå. Det går att kolla på "Mina sidor" på CSN. Där kan du se hur många du har kvar.
  • 0
Citerar Baxter:
Lite off topic men lika bra att fråga, kanske någon vet?

Jo jag ska börja en utbildning nu som pågår i 3 år 100%. Jag är dock osäker på om jag vill gå den och kanske eventuellt hoppar av efter någon månad. Då undrar jag vad som händer med CSN bidraget? Jag antar att det dras in, men blir jag återbetalningsskyldig någonting och hur funkar det ifall jag vill läsa en annan utbildning nästa år, får jag inget stöd de månaderna jag redan har fått?


Först och främst, tar du lånet är du tvungen att betala hela, med undantag om du läst ett basår eller bastermin då delar skrivs av alltefter som du tar poäng. Studiebidraget behöver du inte betala igen. Det du dock behöver ha koll på är att du tar de poängen som du har sagt att du ska göra. Om du går ett halvår innan du hoppar av och har läst allt du ska så kommer du inte ha några problem med studiemedel nästa gång du söker. Om du hoppar av , ta kontakt med CSN så att de inte ger dig pengar för studier du inte gör, det kan ge problem.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Lennon:
Har du läst detta? http://www.csn.se/hogskola/anmal-andringar/avbrutna-studier-1.2
616

Jag själv hoppade av en utbildning i våras, efter bara tre månader. Av hälsoskäl. Och jag ska plugga i höst är tanken, och för att få studiemedel så måste CSN antingen "godkänna" mitt läkarintyg från perioden jag pluggade i våras. Eller så måste jag läsa in poängen (drygt 110p) för att kunna få studiemedel igen. Om jag fattat det rätt. Jag väntar fortfarande på ett beslut.

Efter att jag hade hoppat av så behövde jag inte betala tillbaka något. Men det är väl skillnad om man tar lån också antar jag, utöver bidraget. Sen har man ju ett visst antal veckor som man kan få studiemedel på högskolenivå respektive gymnasienivå. Det går att kolla på "Mina sidor" på CSN. Där kan du se hur många du har kvar.


Okej, bra sida med information där, tack! Så det som egentligen skulle hända är att jag får räkna med en månads mindre bidrag nästa gång.

Citerar Center of this Universe:
Först och främst, tar du lånet är du tvungen att betala hela, med undantag om du läst ett basår eller bastermin då delar skrivs av alltefter som du tar poäng. Studiebidraget behöver du inte betala igen. Det du dock behöver ha koll på är att du tar de poängen som du har sagt att du ska göra. Om du går ett halvår innan du hoppar av och har läst allt du ska så kommer du inte ha några problem med studiemedel nästa gång du söker. Om du hoppar av , ta kontakt med CSN så att de inte ger dig pengar för studier du inte gör, det kan ge problem.


Jag ska inte låna något, ska bara ha bidrag. Så ifall jag hoppar av låt säg efter 4-5 veckor och meddelar detta till CSN så borde det inte vara några problem att få en godkänd ansökan till nästa år? Jag förstår inte hur de menar med godkända betyg, det enda jag har läst på högskolan innan är en distanskurs på 7.5 poäng och det var ju för lite för att få något.

Detta står ju på CSN:s hemsida:

Om du söker studiemedel på nytt, prövar vi alltid studieresultaten från din senaste period med studiemedel. Har du avbrutit dina studier måste du kunna redovisa tillräckliga studieresultat för veckorna före avbrottet för att få nya studiemedel.

Nu ska jag ju läsa 30hp per termin, läser jag då bara säg 5-6hp vad händer då med en ny ansökan?


Eller så struntar jag i bidrag nu första månaden ser om jag blir kvar istället.
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Fast kollas inte studieresultaten per läsår?

Det kollas per period du söker, vilket är antingen en eller två terminer. Av olika anledningar sökte jag bara för en period i taget det året.
  • 0
Kom in på idrottsvetenskap i Umeå. Ångesten över att inte veta hur man ska göra. Tycker programmet verkar riktigt roligt, dock lite luddigt med vad man kan jobba med efteråt. Därav min oro och att det ligger ca 85mil från där jag bor.. Någon här som läst eller känner någon som gjort?
  • 0
Citerar Lennon:
Jag själv hoppade av en utbildning i våras, efter bara tre månader.

Citerar Lennon:
. Eller så måste jag läsa in poängen (drygt 110p)

110hp för tre månaders studier?
  • 0
Är det någon här som kommit in på något i Västerås?
"People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do."
  • 0
Citerar Iqaros:
110hp för tre månaders studier?


Reagerade som du, nästan två års heltidsstudier. Dock så lär det inte vara högskolepoäng utan något mer åt gymnasiehållet.

Citerar Minilena:
Det kollas per period du söker, vilket är antingen en eller två terminer. Av olika anledningar sökte jag bara för en period i taget det året


Förstås! Tänkte själv på läsperiod när jag läste texten vilket är något helt annat.

Citerar Baxter:
Så ifall jag hoppar av låt säg efter 4-5 veckor och meddelar detta till CSN så borde det inte vara några problem att få en godkänd ansökan till nästa år? Jag förstår inte hur de menar med godkända betyg, det enda jag har läst på högskolan innan är en distanskurs på 7.5 poäng och det var ju för lite för att få något.


Gissningsvis bryr sig inte csn om du hoppar av efter några veckor, massor av människor gör detta då man inte alltid väljer rätt utbildning första gången. Kan inte svära på detta dock. Vad jag menar med godkända betyg är att du under utbildningen ser till att du blir godkänd på momenten i kursen. Om du jobbar på och faktiskt blir godkänd på momenten i kurserna har du inget att frukta.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
  • Räv
  • Räv
Börjar plugga till automationsingenjör på distans, nu i höst. Är så väldigt spänd, det ska bli intressant att se hur det går att balansera plugg och jobbet. Det verkar vara ett bra upplägg på kursen dock, så det borde inte gå för illa.

Skönt att inte behöva tänka på bostad eller CSN, iallafall.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Citerar Iqaros:
Citerar Lennon:Jag själv hoppade av en utbildning i våras, efter bara tre månader.
Citerar Lennon:. Eller så måste jag läsa in poängen (drygt 110p)
110hp för tre månaders studier?


Gud nej. Borde jag kanske skrivit. Men detta var en vuxenutbildning, det vill säga på gymnasienivå.
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Gissningsvis bryr sig inte csn om du hoppar av efter några veckor, massor av människor gör detta då man inte alltid väljer rätt utbildning första gången. Kan inte svära på detta dock. Vad jag menar med godkända betyg är att du under utbildningen ser till att du blir godkänd på momenten i kursen. Om du jobbar på och faktiskt blir godkänd på momenten i kurserna har du inget att frukta.


Ja men om jag hoppar av är det ju svårt att bli godkänd?
  • 0
Ska börja personalvetarprogrammet i Umeå nu. Någon som bor runt där eller känner någon? Krisar lite med bostad....
  • 0
Så blev man antagen till Klassiska studier - latin 180hp i Uppsala. Vill jag flytta tillbaka? Har ju börjat tycka om Skövde; fått vänner och allt. Hatar att det ska bli så här.
  • 0
Citerar Minilena:
Så blev man antagen till Klassiska studier - latin 180hp i Uppsala. Vill jag flytta tillbaka? Har ju börjat tycka om Skövde; fått vänner och allt. Hatar att det ska bli så här.


Själv tycker jag iaf att tre års studier i latin kan få kosta en del...
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Maximilian-R:
Samma här


Haha, yay! Då ses vi på måndag då klassis ;p
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar kraz:
Haha, yay! Då ses vi på måndag då klassis ;p


Vilken nollegrupp?
  • 0
Hepp. Fick inget CSN för hösten. Så... tillbaks till Arbetsförmedlingen.

Kan man läsa in 100 lätta gymnasiepoäng på distans?
  • 0
Citerar Lennon:
Hepp. Fick inget CSN för hösten.


Tack för påminnelsen! Jag hade helt glömt bort att ansöka.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Maximilian-R:
Vilken nollegrupp?


Venezuela ;) men jag ska hojta på dig så att du vet vem jag är.
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Citerar Lennon:
Hepp. Fick inget CSN för hösten. Så... tillbaks till Arbetsförmedlingen.


Samma här.. vilket gör att kursen jag skulle fortsätta med uteblir. Får försöka lösa det då jag ganska snart (nästa år) vill söka kandidatprogram.
I bajs växer det bäst
  • 0
Fick veta att csn:s motsvarigheter i Norge och Danmark inte räknar på senaste periodens meriter utan på hur många poäng man har tagit totalt under livet. Det...känns mer sympatiskt. Saknar tre poäng för csn i höst; drog in tre poäng det första jag gjorde efter studenten because löjliga små distanskurser är kul. Hade jag inte läst dem då utan tagit dem nu hade jag kunnat få studiestöd för hösten. Sämst.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!