Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Center of this Universe:
Börjar mitt tredje år men har börjat leta jobb redan nu. Har alla poäng för att göra examensarbetet men tid ges först i vår tyvärr. Men utifall jag inte får jobb så är jag antagen till tre kurser i alla fall, den fjärde blev tråkigt nog inställd.


Vilken utbildning går du på?
  • 0
Citerar Knasten:
Vilken utbildning går du på?


Jag pluggar till GIS-ingenjör(nya namnet är Högskoleingenjörsprogrammet i lantmäteriteknik och geografisk IT) på Karlstads Universitet. Sysslar med kartor och annan geografisk information.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Jag råkade ut för rejäl otur när det gäller ansökan. När jag skickade in den i våras var jag väldigt intresserad av ett program i Stockholm, det var dock på pappret helt orimligt att jag skulle komma in, men jag bestämde mig för att söka ändå, för att se hur långt bak bland reservplatserna jag skulle komma, kanske.

Jag lyckades komma in, tydligen. Vilket hade varit helt otroligt roligt om jag inte insett att en flytt till Stockholm inte är något för mig just nu. Det som är ännu tråkigare är att alla program/kurser jag hade ställt in mig på att faktiskt studera i höst, vid ett närliggande universitet, nu är strukna.

Fascinerande, ändå. Jag kunde ha blivit så otroligt glad, istället blev känslan den totala motsatsen. En fråga, är det kört med studier i höst nu? Det går att skicka en "återanmälan" gällande de strukna kurserna, men då hamnar jag väl i "sen anmälan-kategorin", och jag antar att det är den värsta kategorin det går att hamna i. Enda chansen, dock, eller?
  • 0
Citerar Braff:
Enda chansen, dock, eller?


Ja, tyvärr.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Kom in på mitt andrahandsval. Musikproduktion på Högskolan i Dalarna.

Är väldigt nöjd, trots att jag så gärna velat komma in på mitt förstahandsval. Ska bli häftigt att flytta till Falun dock. Bor ju nuvarande i Halmstad så det är en ganska mäktig resa för mig.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Lycka till i Dalarna
  • 0
Citerar Knasten:
Lycka till i Dalarna


Tack så mycket
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
Tänka sig, jag förpestade Gamereactor redan som tioårig mellanstadieelev. Det är inte utan att bli sentimental som jag vandrar längs minnets soptipp och tittar tillbaka på allt jag tyckt och skrivit som spelgalen yngling.

Jag tar mina första steg på ett Universitet i höst , i egenskap av jur. stud på SU. Finns det möjligtvis några forummedlemmar som valt detsamma som jag?
in your rearview mirror is the motherfucking law
  • 0
Citerar Eliobiwan:
Tänka sig, jag förpestade Gamereactor redan som tioårig mellanstadieelev.

Know the feels, har varit medlem i nio år nästa vecka (och nu för första gången använt mer än en smiley på en gång)

Har tagit mig i kragen och valt två små distanskurser i Uppsala - de tar in typ alla som söker sent - som jag garanterat kan bli godkänd i (Gehör 1 samt Introduktion till Java). På så sätt räddar mitt studiebidrag för att kunna plugga ordentligt igen i vår kan man hoppas. Att sumpa sitt csn för att man ligger 4hp back på grund av en poäng för lite på en examination....ouch.
  • 0
Citerar Minilena:
Har tagit mig i kragen och valt två små distanskurser i Uppsala - de tar in typ alla som söker sent - som jag garanterat kan bli godkänd i (Gehör 1 samt Introduktion till Java). På så sätt räddar mitt studiebidrag för att kunna plugga ordentligt igen i vår kan man hoppas. Att sumpa sitt csn för att man ligger 4hp back på grund av en poäng för lite på en examination....ouch.


Du gick en spelutbildning va? Hur går det?
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Du gick en spelutbildning va? Hur går det?

Sämst
Har haft en hel del trassel med mental breakdown, utredning hos vuxenpsyk och sånt där roligt för mig under de senaste månaderna så den utbildningen får bli någon annan gång.
  • 0
Citerar Minilena:
Sämst
Har haft en hel del trassel med mental breakdown, utredning hos vuxenpsyk och sånt där roligt för mig under de senaste månaderna så den utbildningen får bli någon annan gång.


Var det hög arbetstakt eller annat?

Gick nämligen själv ett program för att bli spelutvecklare och gick ner mig totalt. Hängde inte med i tempot (nästan ingen gjorde detta), jag hade inga vänner och mådde skit, fick OCD som jag fortfarande dras med.

Jag vet hur det känns och det kommer att bli bättre.

Men är du berättigad studiemedel till hösten?
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Citerar Minilena ämst
Har haft en hel del trassel med mental breakdown, utredning hos vuxenpsyk och sånt där roligt för mig under de senaste månaderna så den utbildningen får bli någon annan gång.

Var det hög arbetstakt eller annat?

En stor hög av allt, inkluderat att två bekanta till mig gick bort med bara några dagars mellanrum. Men jo, tempot var för högt för mig; större delen av klassen klarade dock av det så det var i kombination med att kursupplägget inte passade mig. Kan fortfarande inte jobba med någon 3D, får ångest av att tänka på saken. Viket är synd, för det var rätt roligt; kan bara inte hantera några krav på mig i det just nu.

Citerar Center of this Universe:
Jag vet hur det känns och det kommer att bli bättre.

Men är du berättigad studiemedel till hösten?

Tack så mycket för peppen
Gällande studiemedel:
Citerar Minilena:
Att sumpa sitt csn för att man ligger 4hp back på grund av en poäng för lite på en examination....ouch.
  • 0
Citerar Minilena:
Citerar Center of this Universe:Citerar Minilena ämst
Har haft en hel del trassel med mental breakdown, utredning hos vuxenpsyk och sånt där roligt för mig under de senaste månaderna så den utbildningen får bli någon annan gång.

Var det hög arbetstakt eller annat?
En stor hög av allt, inkluderat att två bekanta till mig gick bort med bara några dagars mellanrum. Men jo, tempot var för högt för mig; större delen av klassen klarade dock av det så det var i kombination med att kursupplägget inte passade mig. Kan fortfarande inte jobba med någon 3D, får ångest av att tänka på saken. Viket är synd, för det var rätt roligt; kan bara inte hantera några krav på mig i det just nu.

Citerar Center of this Universe:Jag vet hur det känns och det kommer att bli bättre.

Men är du berättigad studiemedel till hösten?
Tack så mycket för peppen
Gällande studiemedel:
Citerar Minilena:Att sumpa sitt csn för att man ligger 4hp back på grund av en poäng för lite på en examination....ouch.


Hakuna Matata.
Tar du hand om jorden så tar den hand om dig.
  • 0
  • kraz
  • kraz
Kom in på mitt förstahandsval väldigt peppad!
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Kom in i Linköping (oh yeah) men börjar få lite panik gällande lägenhet, på studentbostäder.se så sitter folk med 1500+ poäng, jag, med mina 71 poäng känner mig ganska chanslös. På blocket är det ju bara skojare utan bilder eller någonting, hur ska man ens kunna lita på det?
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar kraz:
Kom in på mitt förstahandsval väldigt peppad!

Woop woop! Vad, var, hur länge? Osv

Citerar antonfusk:
Kom in i Linköping (oh yeah) men börjar få lite panik gällande lägenhet, på studentbostäder.se så sitter folk med 1500+ poäng, jag, med mina 71 poäng känner mig ganska chanslös. På blocket är det ju bara skojare utan bilder eller någonting, hur ska man ens kunna lita på det?

Det finns alltid fler hyresvärdar! Kollade inte runt jättemycket men här hittar du förmodligen de flesta som finns i Linköping. Krisar det finns Norrköping med gratis campusbuss, så uteslut inte den stan. Där finns exempelvis Studentbo.
  • 0
Citerar Minilena:
Gällande studiemedel:


Okej, men du ligger back 4 hp alltså? Har du ingen möjlighet att komplettera nu under sommaren? Alternativt finns vissa internetbaserade sommarkurser som det bara är att hoppa på. Vet att SU har en programmeringskurs på tre hp som är riktigt enkel.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
Citerar Center of this Universe:
Har du ingen möjlighet att komplettera nu under sommaren? Alternativt finns vissa internetbaserade sommarkurser som det bara är att hoppa på. Vet att SU har en programmeringskurs på tre hp som är riktigt enkel.

Höjde mig en poäng på uppgiften vid kompletteringen, vilket var en poäng för lite. Ville skjuta examinatorn där och då (denne var införstådd i att jag skulle stå utan csn vid kuggad uppgift) men jag förstår att man inte kan godkänna folk hur som helst bara för att de går panka annars. Eh.

Läste SU-kursen när jag precis gått ut gymnasiet, så den kan jag inte läsa igen. Har som sagt sökt kurser som jag förmodligen trillar in på i början på augusti om mina beräkningar är korrekta (eller nåt sånt). Var antagen till sommarkurser men är hyfsat utbränd och orkar inte med riktiga studier, vilket var vad jag var antagen till. Förhoppningsvis kommer jag få en sjukskrivning när min utredning är klar och då kommer jag ha tid att komplettera grejer. Annars blir det att hoppa av och jobba eller läsa något annat.
  • 0
Citerar Minilena:
men jag förstår att man inte kan godkänna folk hur som helst bara för att de går panka annars. Eh.


I den utbildningen jag gick fick jag godkänt på en rapport som jag inte ens skickade in när jag slutade... Inte för att jag hade gått pank men en dag så var den rättad helt plötsligt. Roligt var att jag faktiskt hade skrivit rapporten lagom till inlämning men strax innan deadline kraschade filen och inget gick att återhämta. Skönt att slippa skriva ytterligare en rapport så jag är nöjd.

Känns som du verkligen behöver den där sjukskrivningen så jag hoppas att du får den. Ta det lugnt och du ska se att du snart är på fötter igen.
And in despair I bowed my head; There is no peace on earth, I said; For hate is strong, and mocks the song of peace on earth, good-will to men!
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar Minilena:
Woop woop! Vad, var, hur länge? Osv


Systemvetenskap i Linköping, 3 år till att börja med sen blir det säkert en master någonstans
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Någon här som pluggar ingenjör i Linköping? Vad pluggar ni? Har ni bra upplägg och föreläsare?

Jag pluggar själv till Civilingenjör i Rymdteknik just nu i Luleå men första året har rent ut sagt gått åt helvete och kommer ta det här året till att läsa ikapp och fundera på vad jag verkligen vill göra då jag inte tror jag valt rätt. Vissa kurser här har också varit dåligt upplagda och föreläsarna har inte alltid varit så bra. Är inne en del på att istället läsa högskoleingenjör dels för att jag inte pallar flervariabelsanalysen och för att jag vill komma ut och jobba relativt snabbt. Om jag kommer byta väljer jag nog högskoleingenjör i maskinteknik eller i elektronik i Linköping.

Så jag är bara lite nyfiken hur det är att läsa i Linköping då jag kanske hamnar där istället
"I am not a merry man!" - Worf
  • 0
  • kraz
  • kraz
Citerar antonfusk:
Kom in i Linköping (oh yeah) men börjar få lite panik gällande lägenhet, på studentbostäder.se så sitter folk med 1500+ poäng, jag, med mina 71 poäng känner mig ganska chanslös. På blocket är det ju bara skojare utan bilder eller någonting, hur ska man ens kunna lita på det?


Jag letar också bostad, så hittar du något nördigt kollektiv så får du hojta till. Sjukt stressigt det här med att inte veta var man ska bo
triangles are my favourite shape, three points where two lines meet. toe to toe, back to back, let's go, my love it's very late. till' morning comes, mmm, let's tessellate.
  • 0
Vet någon vart man kan kolla hur många som tackat nej till utbildningar tidigare år och så? Lutar åt personalprogramet i Umeå men är fortfarande reserv så vill inte helhjärtat leta bostad och sådant än. btw, någon som vet något om bostäder i Umeå eller bra sidor får gärna höra av sig!
  • 0
Citerar Horse_of_game:
Vet någon vart man kan kolla hur många som tackat nej till utbildningar tidigare år och så? Lutar åt personalprogramet i Umeå men är fortfarande reserv så vill inte helhjärtat leta bostad och sådant än. btw, någon som vet något om bostäder i Umeå eller bra sidor får gärna höra av sig!


Vilken reserv är du?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!