Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


via mobil

Tackar samt tack för infon. Yepp fortfarande i Norrköping. Har kollat på studenboende på kvarngatan som verkar se bra ut.
Take it or leave it!
  • 0
Citerar larsgustaf:
- Blir man av med sina poäng om man tackar ja till ett ställe?


Du blir endast av med dina poäng om du lämnar återbud, tackar nej, till fem olika erbjudanden.

Citerar larsgustaf:
- Brukar poängkravet sjunka eller öka vid återbuden?


Hur menar du? Personen med högst poäng blir erbjuden bostaden.

Citerar larsgustaf:
- Tackar de med flest poäng oftast ja till lägenheterna, och är det med 800 poäng förstaårselever? De har ju tydligen förtur till korridorrum, men kan man ändå hamna först i kön?


Det är många som söker lägenheter bara för att, men som du läste tydligen får man inte tacka nej till mer än fem gånger på ett år utan att bli av med alla sina poäng.

Jag har själv aldrig sökt genom Studentbostäder, så hänvisar till deras hemsida, där det mesta finns att läsa: https://www.studentbostader.se/sv/sokande/Pages/Nystudent.aspx
  • 0
Citerar Aaandy:
Hur menar du? Personen med högst poäng blir erbjuden bostaden.


När folk tackar nej, så dyker de tydligen upp på sidan igen om en vecka eller så. Funderade på om de lägenheterna sjunker i poängkrav eftersom de flesta redan fått, eller om de ökar för att alla vill ha de som kommer upp igen.

Tack för svaren!
Idag är historia imorgon.
  • 0
Många här som ska till linkan nästa termin, ser jag!

Ingen som ska börja i Lund?
  • 0
Idag har jag fått hem massor med information av Linköpings universitet! Har även skrivit på kontrakt för studentrum i Ryd. Känns riktigt skönt att ha boende fixat. Ser verkligen fram emot introduktionsveckorna!

Har läst allting, men har faktiskt inte förstått var man får tag på sin gula overall, någon som kan upplysa mig?
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar Spool:
Idag har jag fått hem massor med information av Linköpings universitet! Har även skrivit på kontrakt för studentrum i Ryd. Känns riktigt skönt att ha boende fixat. Ser verkligen fram emot introduktionsveckorna!

Har läst allting, men har faktiskt inte förstått var man får tag på sin gula overall, någon som kan upplysa mig?


Om det är som när jag läste Datateknik så fixar ni i klassen dem tillsammans med faddrarna. De har då några exempel-overaller i olika storlekar, och ni spenderar en tid med dem för att välja storlek. Därefter beställer faddrarna hem allihop.

Citerar torbli79:
Korallen


Kårallen, om jag får be.

Citerar torbli79:
Villevalla Pub


Ska man dit måste man dock vara där till öppning. Annars får man nästan alltid köa.
  • 0
Citerar Galdir:
Ingen som ska börja i Lund?


Jag! Audionomprogrammet.

Du råkar inte ha en lägenhet att låna ut?
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Citerar Aaandy:
Kårallen, om jag får be.


Fine.

Citerar Aaandy:
Ska man dit måste man dock vara där till öppning. Annars får man nästan alltid köa.


Jaopp, förutom nu på sommaren. Var där för ett par veckor sedan, då var det inga problem. Men när det är högsäsong så är det packat!

Tips för alla nya studenter, oavsett stad:
Gå på allt i början! Nolle-p är hektisk som bara den, men man lär känna så mycket folk och har sjukt kul. Jobbigt men värt det, kämpa igenom! Glöm inte studierna, såklart, men man har gott om tid på sig. Ta för er!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar torbli79:
Tips för alla nya studenter, oavsett stad:
Gå på allt i början! Nolle-p är hektisk som bara den, men man lär känna så mycket folk och har sjukt kul. Jobbigt men värt det, kämpa igenom! Glöm inte studierna, såklart, men man har gott om tid på sig. Ta för er!


Ser fram emot det väldigt mycket!
Någon som har några roliga historier från nollningen?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Galdir:
Ingen som ska börja i Lund?


Kolla på danska forumet. Skämt åsido kan jag PM-bomba dig med frågor ändå.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Mindre än en månad kvar nu!

Vet att det såklart är mycket individuellt, men hur mycket kostar nolle-p? Brukar det vara mycket fester (varje kväll?) och typ maskerader och så? Brukar man köpa någon overall? Antar att man får räkna runt en 1000-lapp?
Idag är historia imorgon.
  • 0
Citerar larsgustaf:
Vet att det såklart är mycket individuellt, men hur mycket kostar nolle-p? Brukar det vara mycket fester (varje kväll?) och typ maskerader och så? Brukar man köpa någon overall? Antar att man får räkna runt en 1000-lapp?


Beror självklart på vilket universitet du ska plugga på. Mitt Nolle-P var hektiskt. Aktiviteter i princip varje dag, utöver föreläsningar och dylikt. Inte fester varje dag, men möjlighet till ett flertal per vecka. Jag tror vi hade kanske 2-3 eftermiddagar/kvällar "lediga" under två veckor. Overallen köptes på min sektion senare, i typ november, men jag förmodar att även det varierar. Gällande kostnad så är det svårt att säga.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
De ringde precis från Handelshögskolan vid Umeå Universitet och notifierade mig om lite datum och diverse tips, frågade om jag har bostad och så vidare.
Börjar bli riktigt peppad nu!

28 augusti är det upprop och då börjar också insparken eller "nollningen" om man fortfarande får säga så...

Citerar larsgustaf:
Antar att man får räkna runt en 1000-lapp?


Läser i ett brev från kåren (tror jag att det är) att man ska ha med 1300kr första dagen för "kårmedlemskap för kommande två terminer utan även tillträde till fyra dags- och kvällsaktiviteter och en bedårande vacker HHUS-väska."
Utöver det ska man ha täckning på kortet för kommande maskeradkostymer, sittningsbiljetter, kurslitteratur och dricka såklart.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Galdir:
Ingen som ska börja i Lund?


Jodå, juristprogrammet i höst!
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
När bör man börja söka studiemedel från CSN?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Supreme:
När bör man börja söka studiemedel från CSN?


Jag fick ett mail från CSN idag där det står att det är dags nu.

Egentligen är det väl inte direkt någon brådska heller, har alltid tyckt att det gått snabbt och smidigt att ansöka om det. Det är bara att söka innan man börjar plugga och sen när kursen väl har startat är det bara att logga in igen och lämna en studieförsäkran. Sedan kommer de första pengarna ca en vecka efter det.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Egentligen är det väl inte direkt någon brådska heller, har alltid tyckt att det gått snabbt och smidigt att ansöka om det. Det är bara att söka innan man börjar plugga och sen när kursen väl har startat är det bara att logga in igen och lämna en studieförsäkran. Sedan kommer de första pengarna ca en vecka efter det.


Okej, toppen! Då får man väl göra det snart då kanske.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Supreme:
När bör man börja söka studiemedel från CSN?

Gör det på en gång så hinner du fixa till det om något skulle strula. Bara dumt att vänta.

Någon som börjar på Högskolan i Skövde i höst? Datorspelsutveckling, någon?
  • 0
Citerar Minilena:
Någon som börjar på Högskolan i Skövde i höst? Datorspelsutveckling, någon?


Nej, men jag tog examen därifrån för ett par månader sedan. Ska du läsa på DSU, vilken inriktning i så fall?
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar nighthawk:
Ska du läsa på DSU, vilken inriktning i så fall?

DSU, 3D-grafik. Får se hur det går
  • 0
Citerar Minilena:
DSU, 3D-grafik. Får se hur det går


Det kommer säkert gå jättebra! Se till att jobba hårt och nöta fram eget material också (utöver det som görs i skolan) bara så ska du se att du kommer utvecklas snabbt, övning ger färdighet. Jag är också grafiker, men när vi sökte för tre år sedan kunde vi inte vilja inriktning inom grafik alls så det var en mix av alla grafikinriktningarna. Istället har vi själva fått välja att fokusera på något och för min del har det varit animation. Jag tror dock att det nya upplägget är mycket bättre eftersom man då snabbare kommer in på sitt område och kan fokusera på det.
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Citerar Supreme:
När bör man börja söka studiemedel från CSN?


Du kan ansöka nu, men du får inga pengar förrän du registrerats på programmet.
  • 0
Nighthawk: Har under det senaste året bott ihop med en DSU:are, animatör, och mitt intryck är att det gäller att först och främst få klart skoluppgifterna och sen göra massa eget...hans klass gör gärna tvärt om

Lycka till i branschen och allt sånt ^^
  • 0
Citerar Minilena:
Nighthawk: Har under det senaste året bott ihop med en DSU:are, animatör, och mitt intryck är att det gäller att först och främst få klart skoluppgifterna och sen göra massa eget...hans klass gör gärna tvärt om


Haha ja, det blir lätt så att man skjuter på skoluppgifterna... Självklart ska skoluppgifterna gå först men jag tror det är minst lika viktigt att se till att utmana sig själv på fritiden. Jag tycker inte att det man fick lära sig i skolan räckte för att nå den nivån som krävs för arbetsmarknaden, men det är möjligt att det som ingår läroplanen är bättre nu (särskilt eftersom ni får välja fokusområde direkt).

Citerar Minilena:
Lycka till i branschen och allt sånt ^^


Tack, men än är det inte dags att ge sig ut i branschen. Jag ska fortsätta studera för att utvecklas ännu mer samt bygga upp en fin portfolio innan det är dags att söka jobb. Nu efter att exjobbet äntligen är över (hata akademiskt stuff) har jag fått en liten nytändning på att jobba praktiskt och sitter och öser varje dag och jag ser verkligen fram emot kurserna jag ska läsa till hösten.

Lycka till med studierna!
The smell of strange colours are heard everywhere.
  • 0
Jag tog mig in på reservantagningen! Det känns väldigt skönt men bostad saknar jag ännu...

Var det någon annan som låg/ligger på reservplats?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!