Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar torbli79:
Inget Baljan, 'nuff said!


Citerar Aaandy:
Avsaknaden av Baljan tynger oss på HU något enormt, även om Café Örat fyller en liten del av tomrummet.


Baljan?
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Citerar The Frostexx:
Baljan?


Den billigaste studentkafeterian jag besökt. Klägg (valfri kaka eller liknande) kostar fem kronor. Kaffet går lös på fem kronor, om man inte har en egen kopp, då det enbart kostar fyra kronor. Läsk kostar också fyra kronor, medan finläsk kostar sju kronor. Galet bra priser, med andra ord.

https://baljan.org/baljan/price-list
  • 0
Citerar Aaandy:
Den billigaste studentkafeterian jag besökt. Klägg (valfri kaka eller liknande) kostar fem kronor. Kaffet går lös på fem kronor, om man inte har en egen kopp, då det enbart kostar fyra kronor. Läsk kostar också fyra kronor, medan finläsk kostar sju kronor. Galet bra priser, med andra ord.


Oj det var verkligen studentpriser! Man får väl göra utflykter dit någon gång i månaden och köpa på sig saker.
S.T.A.L.K.E.R. (Scavenger, Trespasser, Adventurer, Loner, Killer, Explorer, Robber)
  • 0
Ingen här som studerar i Umeå?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Ni som studerar på LiU, var bör man söka korridorsrum? Jag sitter på cirka 420 poäng, vilket endast räcker till ett studentrum. Kanske är bäst att börja där ändå, så att jag är säker på att jag har hamnat rätt.

Lade intresseanmälan till två studentrum i Ryd, Ostkupan (eller vad det nu hette). Enligt bilder och Google Maps såg det trevligast ut. Låg ganska nära universitetet med. Men skenet kan bedra, vad rekommenderas?
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar Spool:
Ni som studerar på LiU, var bör man söka korridorsrum? Jag sitter på cirka 420 poäng, vilket endast räcker till ett studentrum. Kanske är bäst att börja där ändå, så att jag är säker på att jag har hamnat rätt.

Lade intresseanmälan till två studentrum i Ryd, Ostkupan (eller vad det nu hette). Enligt bilder och Google Maps såg det trevligast ut. Låg ganska nära universitetet med. Men skenet kan bedra, vad rekommenderas?


Studentkorridorerna i Ryd är helt klart det bästa valet. De som finns i Flamman är både äldre och äckligare. Avståndsmässigt ligger Ryd lite mindre än en kvarts gångavstånd från universitetet. Runt fem minuter med cykel om man har medvind, vilket man ändå aldrig har.
  • 0
Citerar Aaandy:
Studentkorridorerna i Ryd är helt klart det bästa valet. De som finns i Flamman är både äldre och äckligare. Avståndsmässigt ligger Ryd lite mindre än en kvarts gångavstånd från universitetet. Runt fem minuter med cykel om man har medvind, vilket man ändå aldrig har.


Låter kanon (minus med det medvind). Verkar som det är svårt att få tag på studentrum i exempelvis Lambohov. Inget speciellt område i Ryd som överträffar de andra? Det jag sökte nu var i Allén.
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar Supreme:
Ingen här som studerar i Umeå?


Citerar Supreme:
Är det någon här som bor i studentkorridor?


Jag har bott i en studentkorridor i Umeå under det senaste året och trivs hur bra som helst, likaså gör majoriteten av mina korridorboende vänner. Kvaliteten på boendet kan dock variera massor från korridor till korridor (det hänger såklart nästan uteslutande på hur ens grannar är) och ibland kan det tyvärr slå riktigt illa om man har otur. Jag svarar gärna på alla frågor som du eller andra blivande Umeåstudenter har!
Jag är mamma.
  • 0
Citerar Spool:
Låter kanon (minus med det medvind). Verkar som det är svårt att få tag på studentrum i exempelvis Lambohov. Inget speciellt område i Ryd som överträffar de andra? Det jag sökte nu var i Allén.


Lambohov är dock ingen plats att sträva efter. Det ligger väldigt avsides till allting förutom just universitetet. Och det kan till och med vara så att vissa områden i Lambohov inte ligger bra till universitetet heller.

Det område som ligger överlägset närmst universitetet är Ryds Allé. De andra ligger lite djupare in i Ryd. Kvalitetsmässigt är det nog strunt samma, från vad jag sett!
  • 0
Det bästa med att bo vid Flamman är dock att man får tillträde till Flamman utan att stå i kö, om du förstår vad jag menar. Bästa studenthaket!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Kom in som gymnasielärare i Kalmar men valde att tacka nej, har fortfarande drömmen och planen om att bli polis så tänker nog söka det minst 3 gånger till innan jag börjar plugga något annat, skönt att sitta med ett heltidsjobb under tiden dock
"Lyssna inte på vad jag säger utan vad jag menar istället"
  • 0
Citerar torbli79:
Det bästa med att bo vid Flamman är dock att man får tillträde till Flamman utan att stå i kö, om du förstår vad jag menar. Bästa studenthaket!


Finns bättre fester, hehehe. Jag har faktiskt aldrig varit på Flamman Pub & Disco.
  • 0
Citerar Theinen:
Jag har bott i en studentkorridor i Umeå under det senaste året och trivs hur bra som helst, likaså gör majoriteten av mina korridorboende vänner. Kvaliteten på boendet kan dock variera massor från korridor till korridor (det hänger såklart nästan uteslutande på hur ens grannar är) och ibland kan det tyvärr slå riktigt illa om man har otur. Jag svarar gärna på alla frågor som du eller andra blivande Umeåstudenter har!


Härligt, vilket område bor du i? Ålidhem? Vad läser du?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Ska precis börja andra året på det "Datavetenskapliga programmet- inriktning spel", på Mälardalens Högskola i Västerås. Det har varit ganska kul hittills.
Värt om man vill jobba med spel ^^
Ge upp. Jag har rätt. Som vanligt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Finns bättre fester, hehehe. Jag har faktiskt aldrig varit på Flamman Pub & Disco.




Då kan du inte uttala dig! Varmt, billigt satan, ofta mycket folk och bra tryck. Bättre än HG enligt mig.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Supreme:
Härligt, vilket område bor du i? Ålidhem? Vad läser du?


Från vad jag har hört är inte Ålidhem det bästa området att bosätta sig i.

Citerar torbli79:
Då kan du inte uttala dig! Varmt, billigt satan, ofta mycket folk och bra tryck. Bättre än HG enligt mig.


Det ska dock inte mycket till att slå [hg]! Oftast väldigt dåligt drag och fullt med skumma typer som bara är ute efter en sak...

Spoiler:... ens tjejkompisar.
  • 0
Kom in på juristprogrammet i Lund, ska bli fantastiskt roligt. Någon annan som ska börja eller som redan går där?
Det man inte minns tar man ingen skada av.
  • 0
Citerar Aaandy:
Det ska dock inte mycket till att slå [hg]! Oftast väldigt dåligt drag och fullt med skumma typer som bara är ute efter en sak...


Subjektivt, förstås, men jag håller till viss del med.

Guide till uteställen för studenter som ska till LiU:

Korallen - De stora studentfesternas lokal, mitt på Campus. De bästa festerna (Kravaller) brukar ha mellan 800-1200 pers, inte sällan stora artistnamn som The Sounds, Petter etc etc.

[hg] - Herrgården, trevligt ställe mitt i Ryd. Litet, billigt, bra stämning. Öppet typ jämt.

Flamman - Hederligt uteställe som ligger in mot centrum. Billigt, varmt, trångt och ofta bra musik.

NH - Inte ett renodlat studentställe längre, men helt okej. Ligger mitt inne i centrum bland alla andra "normala" uteställen, dock helt okej.

Villevalla Pub - Öl! Många sorters öl! Trevlig, lugn stämning, ligger i Valla.

Nu handlar ju inte studietiden bara om att festa, men det finns möjligheter att koppla av för den som vill!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar Supreme:
Härligt, vilket område bor du i? Ålidhem? Vad läser du?


Mariehem, lite längre bort men lite mysigare och modernare. Sedan läser jag Biomedicin, praktiskt taget samma utbildning som Aaandy går, bara med ett annat namn.

Citerar Aaandy:
Från vad jag har hört är inte Ålidhem det bästa området att bosätta sig i.


Tja, det finns för- och nackdelar med allt. Massor med studenter bor ju på Ålidhem (Umeås studentgetto) så det är ofta nära till vänner, fester och sånt. Sedan finns det mycket bra affärer i närheten och man bor sjuukt nära universitetsområdet. Bostäderna verkar dock vara äldre och något mer nedgånga än andra områden och jag tror det ibland kan vara jobbigt att bo i ett så studenttätt område.
Jag är mamma.
  • 0


Finns det någon nyfiken Uppsala-recentior häromkring? Drop me a message eller fråga på i tråden.
  • 0
Citerar Theinen:
Mariehem


Har två polare som har lyckats skaffa en lägenhet där som jag kan crasha i om jag inte hittar något boende innan skolstarten!
Nydalahöjd har de nyaste studentkorridorerna verkar det som, de flesta är byggda 1996 samt att Nydalahöjd också ligger rätt bra till så dessa är jag mest sugen på.
Hittade också en korridor med endast fyra rum i sig i Ålidhem http://kundzon.bostaden.umea.se/objects/ShowBlueprint.aspx?Obj
num=3301008010001
- det känns ju som en ganska optimal korridor.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Ska läsa en kurs på distans nästa termin och undrar om någon vet var man kan köpa litteratur digitalt så det kan läsas på t.ex. Ipaden.
Är i Australien så att skicka böcker är sista utvägen.
"If you don't say what you think then you kill your unborn self."
  • 0
Angående boende på studentbostäder i Linköping.

- Blir man av med sina poäng om man tackar ja till ett ställe?
- Brukar poängkravet sjunka eller öka vid återbuden?
- Tackar de med flest poäng oftast ja till lägenheterna, och är det med 800 poäng förstaårselever? De har ju tydligen förtur till korridorrum, men kan man ändå hamna först i kön?

Tack på förhand!
Idag är historia imorgon.
  • 0
Citerar Snorken:
Ska börja plugga civilingenjör i medieteknik på Linköpings universitet. Känner mig riktigt taggad. Vore kul att höra om det är några fler som ska börja plugga något liknande program eller bara allmänt på LiU.

Grattis grattis. Visst är det i Norrköping fortfarande? Studentboendena var riktigt dåliga för två år sen, Bollen är värst, håll dig borta från det om du kan.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!