Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Blev som förväntat då, reservplats 28. Känns inte hopplöst, men snudd på. Nåja.

Tipset från förra året är dock stående: www.universityadmissions.se om ni vill slippa trängas på antagning.
The more I learn, the smaller I become.
  • 0
Citerar Iqaros:
Resultaten är publicerade nu, själv kom jag (samt flickvännen) in. Hur gick det för övriga?

Jag kom in på affärsjuridiska programmet (kandidat) i Linköping, vilket känns grymt roligt. Mindre roligt att hitta bostad dock, får väl knöka in mig i något studentrum gissningsvis. Mina 420 poäng räcker inte speciellt långt, direkt.
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar Spool:
Linköping


Bra val! Om du har några frågor om universitetet eller staden så är det bara att fråga!
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Hamnade på reservplats 3 på mitt förstahandsval. Suck.
Stor chans att jag tar mig in ändå?
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Antagen till Astronomiprogrammet @ SU!
Per Aspera Ad Astra
  • 0
Citerar torbli79:
Bra val! Om du har några frågor om universitetet eller staden så är det bara att fråga!

Tack så mycket, uppskattar det!
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Citerar Supreme:
Hamnade på reservplats 3 på mitt förstahandsval. Suck.
Stor chans att jag tar mig in ändå?


Väldigt stor chans!

Citerar Spool:
Jag kom in på affärsjuridiska programmet (kandidat) i Linköping, vilket känns grymt roligt. Mindre roligt att hitta bostad dock, får väl knöka in mig i något studentrum gissningsvis. Mina 420 poäng räcker inte speciellt långt, direkt.


Citerar torbli79:
Bra val! Om du har några frågor om universitetet eller staden så är det bara att fråga!


Säger samma sak som torbli79, är det någonting du undrar över, kan du bara höra av dig!
  • 0
Citerar Aaandy:
Vad hade ni sökt för något?

Jag sökte 3 masterprogram i Jönköping och flickvännen sökte till mellanstadielärare. Jag kom in på programmet "Produktionsutveckling och ledning" på tekniska högskolan som var mitt förstahandsval. De andra programmen jag sökte var baserade på handelshögskolan men eftersom jag helst vill jobba med ledarskap och inte ekonomi så är jag glad över att jag kom in på det jag helst ville.

Citerar Spion:
Kom in på mitt förstahandsval, vilket jag förväntade mig eftersom att jag gjorde det förra året utan att ha skrivit HP. Hade varit kul att se på vilka platser man hamnade i alla andrahandsval. Får väl kolla sen när poängstatistiken finns för höstterminen.
Citerar Spool:
Jag kom in på affärsjuridiska programmet (kandidat) i Linköping, vilket känns grymt roligt. Mindre roligt att hitta bostad dock, får väl knöka in mig i något studentrum gissningsvis. Mina 420 poäng räcker inte speciellt långt, direkt.

Ja det blir kanske tufft om du börjar söka först nu, vi har redan haft kontrakt på en lägenhet i två månader nu. Men grattis och lycka till!

---

Grattis ni andra också, såklart!

Citerar Supreme:
Hamnade på reservplats 3 på mitt förstahandsval. Suck.
Stor chans att jag tar mig in ändå?

Oja! Att vara reservplats 3 är definitivt en god chans. Håller tummarna för dig!
  • 0
Citerar Aaandy:
Säger samma sak som torbli79, är det någonting du undrar över, kan du bara höra av dig!

Tack för det!

Citerar Iqaros:
Ja det blir kanske tufft om du börjar söka först nu, vi har redan haft kontrakt på en lägenhet i två månader nu. Men grattis och lycka till!

Ja, det kommer bli lite stressigt och sådär. Men det är bara att vara aktiv så ska det nog lösa sig. Tack för det!

Citerar Supreme:
Hamnade på reservplats 3 på mitt förstahandsval. Suck.
Stor chans att jag tar mig in ändå?

Väldigt stor chans. En riktigt god chans, hoppas för din skull.

Lycka till nu allihopa och grattis till er som kommit in!
"We live in a rainbow of chaos." - Paul Cezanne
  • 0
Kom in på mitt förstahandsval; Audionomprogrammet i Lund.

Lär bli ett helvete att få tag på bostad, men i värsta fall får jag väl pendla 3 timmar tur/retur. Eller slagga på min brors soffa.

Grattis till er som kom in!
Trying to make a living and doing the best I can
  • 0
Är osäker hur jag ska reagera. Å ena sidan har jag kommit in på en reservplats inom tekniskt basår på KTH:s campus i Stockholm som var förstahandsvalet. Å andra sidan har jag blivit antagen till KTH:s campus i Södertälje, där det tar över 1 tim. och 35 minuter att åka till enligt SL.
Skolbetyg är som att bedöma folk efter utseendet.
  • 0
För min del blir det affärsjuridik med tysklandsinriktning vid Linköpings Universitet. Återstår bara att fixa en bostad, har som tur är ganska mycket pengar som eventuellt kan läggas på en egen bostadsrätt men det blir ju också ganska så dyrt. Klurigt.
"Finns där något sätt för islam att på ett bra sätt integreras i det svenska samhället, eller kommer svensk trångsynthet, rädsla och respektlöshet göra detta omöjligt?"
  • 0
Citerar Supreme:
Hamnade på reservplats 3 på mitt förstahandsval. Suck.
Stor chans att jag tar mig in ändå?


Beror helt på vad det är för program och vad deras överintag är.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Aaandy:
Väldigt stor chans!


Citerar Iqaros:
Oja! Att vara reservplats 3 är definitivt en god chans. Håller tummarna för dig!


Citerar Spool:
Väldigt stor chans. En riktigt god chans, hoppas för din skull.


Tack så mycket hörni, jag känner mig någorlunda säker att det kommer lösa sig.
Kan man göra så att man accepterar platsen som reserv och på sitt andrahandsval (där jag har kommit in) och när andra urval 6 augusti kommer så kommer jag antingen in på reserven eller andrahandsvalet?

Citerar Hydra:
Beror helt på vad det är för program och vad deras överintag är.


Har sökt civilekonomprogrammet med inriktning service management på Handelshögskolan vid Umeå Universitet. De skriver ut att de har 40 platser och HT2013 är 33 antagna via betyg och 24stk via HP.
HT2012 var intagningspoängen 19,0 och jag hade nu när jag slutade 19,3 om jag minns rätt.

Tillagt 2013-07-12 16:16:
Och grattis till alla er som kom in, det är spännande tider det här!
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Citerar Saffransbulle:
Är osäker hur jag ska reagera. Å ena sidan har jag kommit in på en reservplats inom tekniskt basår på KTH:s campus i Stockholm som var förstahandsvalet. Å andra sidan har jag blivit antagen till KTH:s campus i Södertälje, där det tar över 1 tim. och 35 minuter att åka till enligt SL.


Det är just därför jag sökte basåret i Haninge och där kom jag in med HP 1.10. Skulle inte kommit in med endast betygen.
"When you don't do it, you'll regret it. When you do it you won't regret it"
  • 0
  • Räv
  • Räv
Kom in på Systemvetenskap i Lund. Skönt.

Nu ska jag bara bestämma mig för om jag ska gå eller inte. Trivs ju med mitt jobb.
"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."
  • 0
Ska ju gå mitt andra år nu och är garanterad plats på de kurser som jag läser så årets antagning var väl inte jättespännande. Har dock tänkt att öka upp studietakten till 150% i år och har kommit på en distanskurs för Energi och Miljö. Valde också att säga nej till Grundkursen i Rymdteknik och hoppas jag kommer in på distanskursen i Kymriska istället som jag åter anmälde mig på.

Någon nybliven Karlstadsstudent?
  • 0
Citerar Supreme:
Har sökt civilekonomprogrammet med inriktning service management på Handelshögskolan vid Umeå Universitet. De skriver ut att de har 40 platser och HT2013 är 33 antagna via betyg och 24stk via HP.


Tittade på statistiken för 2012, och poängen sjönk mellan urval 1 och 2, vilket betyder att reserver togs in det året (vilket är bra för dig såklart), men hur många vet jag ej. Antal platser inkl överintag sjönk också från 60 till 50, vilket alltså betyder att minst 10 måste tacka nej för att reserver ska börja kallas in (det året då, vet ej hur det är i år).

Mao, bara för att någon tackar nej betyder inte det att en reserv garanterat kommer kallas in. Jag vet att många brukar påstå att reservplats 1-3 är jättehög chans, men som sagt det behöver inte vara så (men det kan vara så). Nu vet jag inte exakt hur det är på programmet du valt det här året, men det är nog smart att inte ta något för givet ens om man är reserv 1, det är ofta många fler än en person som måste tacka nej för att reserver ska börja kallas som sagt.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Hydra:
men det är nog smart att inte ta något för givet ens om man är reserv 1


Precis, inget är klart innan man är inne. Det är bara att spela the waiting game och hålla tummarna att det går som man vill. Andrahandsvalet är vanliga Civilek i Umeå också och det har jag tagit mig in på. Service management är mer inriktat mot marknadsföring och beteendevetenskap; "organisationsekonomen" om man så vill medan vanliga civilek är mer den traditionella "sifferekonomen" men jag tror man kan läsa lite sådana kurser genom det programmet också.
Så hursomhelst så flyttar jag till Umeå om någon månad bara.
It is better to have a lion at the head of an army of sheep, than a sheep at the head of an army of lions.
  • 0
Ovanligt lugn tråd för att vara antagningstider.
  • 0
Jag har varit så inställd på att börja studera till höst. Kom in på mitt förstaval nu också, men fick ett bra jobberbjudande veckan innan så det blev att tänka om igen. Undra när jag hamnar i skolbänken, egentligen..
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!