Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Citerar Lennon:
Nu sitter jag här i år igen, utan att veta vad jag vill plugga...

Samma här. Har på något sätt lyckats hålla mig med jobb mellan 50-100% hela det senaste året. Så jag tror att jag kan fundera ytterligare ett.
Men snart väntar ut-lasning från lokaltidningen.
  • 0
Citerar John_Peter:
Medicinsk biologi i linköping antar jag? Den är ekvivalent mot biomedicinutbildningarna (ej biomed analytiker) och är riktigt bra. Har själv läst biomedicin i örebro och färdigställer min master nu. Det är en bra utbildning om du vet med dig att du vill forska, nämnligen där de flesta hamnar (ca 70%). Sen kan du ju arbeta för läkemedelsföretag också men vi vet ju hur läget med dem är i Sverige just nu.


Medicinsk biologi i Linköping, ja.

Åh, intressant! Du tyckte med andra ord att linjen var bra? Hur ser arbetsmarknaden ut för forskare? Forskning kan jag gärna tänka mig, då de laborationer jag nu gjort i cellbiologi och molekylärbiologi varit väldigt intressanta.
Exakt hur är läget för läkemedelsföretag? Fulla på anställda?
  • 0
Citerar Aaandy:
Medicinsk biologi i Linköping, ja.

Åh, intressant! Du tyckte med andra ord att linjen var bra? Hur ser arbetsmarknaden ut för forskare? Forskning kan jag gärna tänka mig, då de laborationer jag nu gjort i cellbiologi och molekylärbiologi varit väldigt intressanta.
Exakt hur är läget för läkemedelsföretag? Fulla på anställda?


Jag har hört gott om både mastern och Med.biologin i linköping. Jag är väldigt nöjd med min utbildning, finns alltid saker som kunde varit bättre men överlag är jag nöjd med mitt val. Arbetsmarknaden för forskning är inte helt klockren, gör du bra C-uppsats och D-uppsats är chansen stor att du får forska vidare i den grupp du börja hos om de nu har pengar. Mycket inom forskning beror på hur mycket pengar olika forskargrupper inom universiteten har och det där kan gå upp och ner från år till år. Men då tycker jag också att forskningen på universiteten är roligast.

Man kan forska inom LM företag med, men de ser mörkt ut i sverige just nu på den fronten. Däremot kan du ju alltid jobba som läkemedelskonsult och många andra grejer. Biomedicin är en väldigt bred utbildning och är du öppen för olika saker kan du nog alltid hitta något. Men man kanske får vara beredd på att flytta. Dessutom kan du ju forska utomlands också.
"matematik är inget man förstår, det är någonting man vänjer sig vid"
  • 0
Citerar Lurkman:
Funderar på sjuksköterska. Bör lönerna gå upp inom en snar framtid?


Funderar du på vad du kommer tjäna så är nog sjuksköterska inte det bästa. Den enda utbildningen som jag kan tänka på som ger lika lite eller sämre lön med tanke på utbildning är väll lärare.

Nån som vet hur svårt det är att komma in på arkitekt-linjen i främst Lund på arbetsprov? Man ska göra en skulptur gjord av tändsticksaskar som sedan ska innehålla nån sorts frukt. Håller på o bygger men vet inte alls om jag har en chans med det jag gjort :/ (inte klar dock).
  • 0
Fick D på min omtenta i Filosofi-historia Har tenta i logik på fredag, men blir nog bra eftersom logik är både roligt och lätt, i alla fall det jag hållit på med.

Måste även klura ut vad jag ska läsa i höst, känner inte för att fortsätta med filosofi. Lutar mest åt svenska, lärarprogram eller kreativt skrivande...
shit yeah its cool!
  • 0
Någon som vet hur det funkar med strökurser, kan man tillgodoräkna sig dem (och därmed lägga tiden på annat) om man senare kommer in på ett program där de ingår i utbildningen?
  • 0
Citerar gamechristoffer:
Någon som vet hur det funkar med strökurser, kan man tillgodoräkna sig dem (och därmed lägga tiden på annat) om man senare kommer in på ett program där de ingår i utbildningen?


Ibland kan man göra så. Det bästa är att prata med programmets studievägledning.
  • 0
Citerar Szreaper:
Funderar du på vad du kommer tjäna så är nog sjuksköterska inte det bästa. Den enda utbildningen som jag kan tänka på som ger lika lite eller sämre lön med tanke på utbildning är väll lärare.


Lönen är inte särskilt viktig för mig, förutsatt att det "räcker". Det vore mest ett plus med högre lön, om man säger så.

Jag ska nog läsa praktisk filosofi i höst f.ö.. Kan ej bestämma mig var bara, placerade göteborg som förstahand då intagningspoängen var höga.
  • 0
  • ses
  • ses
Är det någon här som vet var man helst bör söka om man vill gå psykologutbildning?

Enligt flera källor (en omfattande studie i DN, kontakter, etc.) ska Uppsala universitet vara bäst, men finns det några andra univseristet som har en riktigt bra psykologutbildning?
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
Enligt flera källor (en omfattande studie i DN, kontakter, etc.) ska Uppsala universitet vara bäst, men finns det några andra univseristet som har en riktigt bra psykologutbildning?


Lund har en riktigt bra vet jag, och jag har för mig att Linköpings utbildning också har gott rykte. Mer än så vet jag inte.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
  • ses
  • ses
Citerar Andra Bullar:
Lund har en riktigt bra vet jag, och jag har för mig att Linköpings utbildning också har gott rykte. Mer än så vet jag inte.


Okej, Lund och Linköping vore ju inte helt fel att studera i.
Reach out and touch faith!
  • 0
Citerar ses:
Okej, Lund och Linköping vore ju inte helt fel att studera i.


Vet inget om själva psykologutbildningen i Linköping, men jag kan rekommendera staden varmt.
It's called the 'Mortuary'... it's a big black structure with all the architectural charm of a pregnant spider - Morte (Planescape: Torment)
  • 0
Citerar ses:
Okej, Lund och Linköping vore ju inte helt fel att studera i.


Gör samma som torbli79, rekommenderar staden Linköping.
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar ses:
Är det någon här som vet var man helst bör söka om man vill gå psykologutbildning?


Jag läser på Psykologprogrammet i Linköping och personligen så trivs jag väldigt bra. Linköpingspsykologerna är även eftertraktade på arbetsmarknaden då programmet är helt enligt PBL vilket gör att dess studenter är väldigt självgående. Men personligen så tror jag inte att det blir fel så länge du väljer mellan de större utbildningsorterna. För att citera en av mina lärare som blev kontaktad inför uppstarten av psykologutbildningen i Växjö; "Jag och alla andra kollegor som blev erbjudna jobb i Växjö tackade nej, vem fan vill bo Växjö?". Likaså läste en av mina kursare en termin på det nystartade psykologprogrammet i Östersund och hon var inte nöjd utan bytte universitet.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Har som mål att komma in på Linköping till hösten, men det är nog kört med det, kändes som att det gick skit på högskoleprovet...
One swallow does not make a summer
  • 0
Så sitter man här i år igen och stirrar på sina val utan att komma fram till vad man borde satsa på, jag blir så less... usch.


Citerar antonfusk:
Har som mål att komma in på Linköping till hösten, men det är nog kört med det, kändes som att det gick skit på högskoleprovet...

Nej då. Det kändes som att det gick skit för mig också men om tabellerna blir någorlunda lika dem från i höstas så gick det ganska bra.
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Twisp:
Nej då. Det kändes som att det gick skit för mig också men om tabellerna blir någorlunda lika dem från i höstas så gick det ganska bra.


Fick 0,8 förra gången, och var två poäng ifrån 0,9. Då är jag ändå 0,4 ifrån att komma in. Och det kändes som att det gick ungefär likadant denna gången. Jag måste ha rejält med tur ifall jag ska ha presterat 30 poäng bättre denna gång.
One swallow does not make a summer
  • 0
Siktar på forensisk kemi i Linköping atm. CSI here I come, eller?
I encourage you to propel yourself towards my general direction, sibling.
  • 0
Citerar ses:
Är det någon här som vet var man helst bör söka om man vill gå psykologutbildning?


Göteborg har bra rykte och är dom studenter med högst ingångslön efter avslutad utbildning enligt e24. Tror dock att det även är svårast att komma in på.
:3
  • 0
Citerar ses:
Okej, Lund och Linköping vore ju inte helt fel att studera i.


Lund anses väll vara lite finare, Lund och Uppsala , sen ligger Linköping ett steg under

Tillagt 2012-04-16 16:06:
Citerar Twisp:
Så sitter man här i år igen och stirrar på sina val utan att komma fram till vad man borde satsa på, jag blir så less... usch.


Känner samma sak, sjukt deprimerande
  • 0
Det blev ett naturvetenskapligt basår på Göteborgs Universitet, i väntan på att jag ska komma på vad jag vill syssla med.
  • 0
Arkitekt i Lund och Civilekonom i Linköping blev mina val.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0
Citerar Glass Simon:
Arkitekt i Lund och Civilekonom i Linköping blev mina val.


Varför inte civilekonom i Lund, om man får fråga?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Basår på Chalmers samt dataspelsutveckling på högskolan i Skövde blev det för min del.

Jag tackar nog nej oavsett vilken utbildning jag blir antagen till... Tror jag. Knepigt det här.
Fuck yeah!
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Varför inte civilekonom i Lund, om man får fråga?


Tyckte den kusen verkade bättre i Linköping, bara. Var lite hugget som stucket mellan Lund och Linköping och valde det där eftersom jag tog Arkitekt i Lund. Kommer nog inte läsa nu ändå, utan mest för att se vad jag kommer in på och söka igen till hösten/våren.

Tillagt 2012-04-16 22:06:
Sen fanns det inte den jag ville läsa heller, i Lund.
We went for a bike ride. Tops off. Fred Perry shorts on.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!