Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Universitet och högskola


Vad gör man om man inte kommit in på en enda av de linjer man sökt? Sökte på tre utbildningar men allt sket sig fullständigt och jag har varit helt fucked up i över en veckas tid nu.
Fierce is the spirit of her waters - She creates us - Flows in us - The fool who dare enslave her beware, she wash his life away // -Native Grubb Proverb-
  • 0
Citerar Homer S:
Hah, gick ut med 15,4. Kasst. Fick dock en bit över medel på högskoleprovet, 1,5, så det beror mer på lathet än något annat.


Känns lite surt (eller egentligen riktigt gött) att jag genom en dag av prov gjorde att mina betyg, som jag ändå kämpat lite för, blev värdelösa. Hade inte varit helt fel att skriva bra på högskoleprovet redan i tvåan, då kunde man bara tagit det lugnt och se till att få godkänt i alla ämnen.

On topic känner jag mig rejält kluven för tillfället. Blir mer och mer sugen på att testa juridik i Uppsala (antagen där) någon termin. Samtidigt är jag sugen på psykologi i Örebro (13:de reserv) också. Skulle verkligen vilja försöka komma igång med sökande efter lägenhet m.m. men det är ju inte så lätt när man inte var man kommer befinna sig i höst. Jag ser starka fördelar med båda utbildningarna/städerna, men jag vet verkligen inte hur jag ska göra för tillfället.

Någon som har erfarenhet av städerna eller utbildningarna?
Call it.
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar Kratos666:
Känns lite surt (eller egentligen riktigt gött) att jag genom en dag av prov gjorde att mina betyg, som jag ändå kämpat lite för, blev värdelösa.


Jag är en lat rackare och läste bara för godkänt, eller betyget 3 som det var då. Jag tänkte på det häromdagen när jag satt med brevet om upprop till Psykologprogrammet vid LIU att livet är bra orättvist. Vissa sliter arslet av sig för att komma in på sitt drömprogram, medan jag gled igenom gymnasiet, och la en dag på högskoleprovet.


Citerar Artillery Force:
Vad gör man om man inte kommit in på en enda av de linjer man sökt? Sökte på tre utbildningar men allt sket sig fullständigt och jag har varit helt fucked up i över en veckas tid nu.


Hitta ett kneg och skriv högskoleprovet, om och om igen, tills du får resultatet du behöver.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Det vill säga går man IB får man högre gymnasiepoäng generellt(omräknat) än om man går svensk gymnasieskola.


Något jag märkt som studerande på IB är dock också att ansträngningen är något högre. Man måste helt enkelt anstränga sig rejält för att få slutbetyg över huvud taget. Och får inte slutbetyg i ett ämne (vilket man i vissa fall kan unna sig i det svenska systemet) så är hela ens betyg ogiltigt. Och med mer ansträngning för att klara sig över huvud taget kommer också för det mesta bättre betyg överlag. Jag tror nämligen inte alls att det är "lättare" att få bra betyg på IB, utan tvärt om. Det är till exempel fler från IB som misslyckas helt med sin utbildning och inte får giltiga betyg. Det är dock svårt att göra en jämförelse på den saken, mest på grund av olika definitioner i olika länder, med mera.

Men det är förstås bara min teori.


Och ytterligare någonting man borde ha i åtanke är att betygen på IB är utformade för att läraren inte ska kunna göra en favorisering av elever, utan att det bara ska vara deras kunskap som räknas, vilket inte alltid är fallet på svenska program. På så sätt skulle man också kunna säga att betygen på IB är mer statistiskt pålitliga än svenska betyg.

Citerar Chrysis_ignita:
MEN att svensk skola skulle generellt leverera högre betyg lättare än IB verkar inte stämma.


Nej, det är mycket möjligt. Så varierar det ju också mellan olika program.

Citerar Chrysis_ignita:
Hoppas detta hjälpt ge en klarare bild.


Ja, det var betydligt mycket mer statistik än jag orkat leta reda på, trots att jag gått utbildningen.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
IB

Hur är första året på IB? Svårt? Min syster klarade första året med alla MVG.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Hur är första året på IB? Svårt? Min syster klarade första året med alla MVG.


Första året är som vilket år som helst på ett svenskt gymnasieprogram, det är ganska likt NV. Det är andra och tredje året som börjar bli svårt.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Andra Bullar:
Första året är som vilket år som helst på ett svenskt gymnasieprogram, det är ganska likt NV. Det är andra och tredje året som börjar bli svårt.

Ok, får se hur det går för henne.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Nä. Jag läste A-E. Vi kör en ny mattekurs varje termin och som Sam läser du en mattekurs per läsår. Men många brukar dock välja Matte C för att kunna plugga vidare på högskola så sånt tror jag inte du behöver vara orolig för.


Gött!

Citerar The Vision:
Hmm. På min skola fick vi välja vad som helst ur de valbara kurserna men för att underlätta för oss som ville plugga vidare så hade de skapat ett högskoleingenjörspaket och ett civilingenjörspaket. Kolla hos de andra skolorna du är intresserad utav, brukar stå under "Valbara kurser" vilka du får välja till i den linjen.


Det är lite det som är mitt problem, det är sedan länge etablerade skolor, men deras hemsidor är verkligen riktigt dåliga.
  • 0
Citerar Baxter:
Det är lite det som är mitt problem, det är sedan länge etablerade skolor, men deras hemsidor är verkligen riktigt dåliga.

Har du ingen katalog? Beställ en isåfall.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Har du ingen katalog? Beställ en isåfall.


Nej, hittar ingenting att beställa en heller.

http://www.kristianstad.se/sv/Kristianstads-kommun/Utbildning/Gy
mnasium/Gymnasieskolor/Osterang/START/


Som sagt, värdelös hemsida.

Men har funderat en del och börjat kolla lite på teknikprogrammet, ser ut att vara som Samhälle, fast tja, mer teknik och inte politik och sådant (som är skittråkigt enligt mig) Inte för att jag direkt kan använda teknikkurserna till jobb, men jag får ju ändå en stabil grund för högskolan, precis som samhällsprogrammet.
  • 0
Citerar Baxter:
Som sagt, värdelös hemsida.

Gillar att deras länk för Programstruktur SA leder till en sida som inte finns längre.

Citerar Baxter:
Men har funderat en del och börjat kolla lite på teknikprogrammet, ser ut att vara som Samhälle, fast tja, mer teknik och inte politik och sådant (som är skittråkigt enligt mig) Inte för att jag direkt kan använda teknikkurserna till jobb, men jag får ju ändå en stabil grund för högskolan, precis som samhällsprogrammet.

Jo. Fast då får du ju inte Sam B, Svenska C eller Engelska C. Självklart kan du välja till dessa men jag tror inte det kommer vara många i en teknik-klass som väljer Svenska C och Sam B.

Gick själv en teknikinriktning och det var grymt skönt att få skippa Biologi. Fick dock ingen Historia vilket är ett ämne jag gillar.
You give me a time and a place, I give you a five-minute window. Anything happens in that five minutes and I'm yours. No matter what. Anything happens a minute either side of that and you're on your own.
  • 0
Citerar The Vision:
Jo. Fast då får du ju inte Sam B, Svenska C eller Engelska C. Självklart kan du välja till dessa men jag tror inte det kommer vara många i en teknik-klass som väljer Svenska C och Sam B.

Gick själv en teknikinriktning och det var grymt skönt att få skippa Biologi. Fick dock ingen Historia vilket är ett ämne jag gillar.


Hmm, ja där sa du något.

Nåja, ska ringa skolan imorgon och höra vad de säger.
  • 0
Blir juridik i höst. Känns dock rejält svårt att få tag i någon lägenhet i Uppsala, någon som har tips på hur man kan gå till väga?

Är 10:de reserv på psykologprogrammet, nån som vet om man behåller sin reservplats även om man registrerar sig på en annan utbildning?
Call it.
  • 0
Citerar Kratos666:
Känns dock rejält svårt att få tag i någon lägenhet i Uppsala, någon som har tips på hur man kan gå till väga?


Du får väl försöka få tag i nånting i andra hand eller något korttidskontrakt. Är sjukt svårt att få tag i boende i Uppsala annars. Själv får jag hyra ett rum hos en gammal tant, tills jag hittar eget.

Har du fått något brev från UU förresten där det står när nollning och sådant börjar? Jag vet att det är olika tider för olika program men jag har för mig att man skulle få ett brev i början på augusti; man måste ju veta när man ska bege sig av till Uppsala.
Hallowed Be Thy Name
  • 0
Alltså, helt seriöst. Jag är första reserv nu efter andra urvalet på det jag sökt. Vad tror ni om chanserna att någon hoppar av/inte dyker upp vid uppropet?
  • 0
Citerar Crank:
Alltså, helt seriöst. Jag är första reserv nu efter andra urvalet på det jag sökt. Vad tror ni om chanserna att någon hoppar av/inte dyker upp vid uppropet?


Enormt stora. Du har redan kommit in.
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar Roq12:
Enormt stora. Du har redan kommit in.


Så behöver det inte alls vara i och med överintaget.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Citerar Crank:
Alltså, helt seriöst. Jag är första reserv nu efter andra urvalet på det jag sökt. Vad tror ni om chanserna att någon hoppar av/inte dyker upp vid uppropet?


Jag är fjärde reserv och får leva på hoppet, vilket du också får göra. Du kommer in beroende på vilket program det handlar om, hur många de tar in totalt och ja, ren och skär tur. Men första är ändå bra, du har stora chanser att komma in.
electronic monolith throw a jam upon the disc
  • 0
Citerar Crank:
Alltså, helt seriöst. Jag är första reserv nu efter andra urvalet på det jag sökt. Vad tror ni om chanserna att någon hoppar av/inte dyker upp vid uppropet?


Hur många tar de in?
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
Ugh. Femte reserv på juristutbildningen i Uppsala. Vågar man hoppas på det?
Uppsala känns lite mer lockande än Umeå, om jag ska vara ärlig.
  • 0
Citerar Jailbird:
Hur många tar de in?


50.

Citerar Livlig:
Jag är fjärde reserv och får leva på hoppet, vilket du också får göra. Du kommer in beroende på vilket program det handlar om, hur många de tar in totalt och ja, ren och skär tur. Men första är ändå bra, du har stora chanser att komma in.


Ja, jag tror (hoppas) också att jag har i alla fall relativt stora chanser på att komma in, men det vet man ju aldrig. Kanske är de 50 som kommit in stensäkra på att de vill plugga just det, och då ryker ju jag.
  • 0
Citerar Crank:
Alltså, helt seriöst. Jag är första reserv nu efter andra urvalet på det jag sökt. Vad tror ni om chanserna att någon hoppar av/inte dyker upp vid uppropet?


Goda chanser vill jag påstå.
:3
  • 0
  • Vebe
  • Vebe
Citerar Crank:
Ja, jag tror (hoppas) också att jag har i alla fall relativt stora chanser på att komma in, men det vet man ju aldrig. Kanske är de 50 som kommit in stensäkra på att de vill plugga just det, och då ryker ju jag.


Det som är intressant är hur många platser som finns på programmet kontra antal platser inklusive överintag. Finns det 50 platser men 60 har kommit in så måste 11 personer hoppa av innan du får en plats.
"We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.." - H.P. Lovecraft
  • 0
Vebe har rätt, kolla överintaget det är det som verkligen säger något om hur stor chans du har att komma in.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Hur kollar man överintaget då? Statistiken från förra året på VHS?
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!