Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Tråden om Saab


Citerar Corfixeen:
Amerikanska staten hjälpte GM. Tyskland och Frankrike hjälpte likaså sin bilindustri när det krisade allvarligt. Men den svenska regeringen värnade inte ett skit om den svenska bilindustrin. Då tycker jag det är lite roligt när jag hör att den turkiska staten är intresserade av Saab. Men inte den svenska. Ha!


Det var för att den amerikanska bilindustrin har någon form av framtid. Saab är klart mer illa ute än vad de stora märkena där borta någonsin var.
  • 0
Citerar marten1000:
Det var för att den amerikanska bilindustrin har någon form av framtid. Saab är klart mer illa ute än vad de stora märkena där borta någonsin var.


Saab har alltid haft möjlighet till sin stora chans och de har den fortfarande. Med all kompetens från Sverige, både pengarna och marknaden i Kina samt ett mycket bredare modellprogram än vad Saab har idag så ser framtiden mer än ljus ut. Går inte att säga någonting annat om det.

Får hoppas att USA konkar och då kommer det även gå utför för GM. GM SKA NER.
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
Citerar Corfixeen:
Saab har alltid haft möjlighet till sin stora chans och de har den fortfarande. Med all kompetens från Sverige, både pengarna och marknaden i Kina samt ett mycket bredare modellprogram än vad Saab har idag så ser framtiden mer än ljus ut. Går inte att säga någonting annat om det.


Saab har inte gjort bilar folk vill ha på tio år. Deras varumärke är kört i botten. Hur i hela fridens namn ska de kunna erövra Kina?

Citerar Corfixeen:
Får hoppas att USA konkar och då kommer det även gå utför för GM. GM SKA NER.


Det är inte GMs fel att det går dåligt för Saab. Visst är de medskyldiga, men det är inte direkt som om besluten på Saabs egen sida alltid har varit fantastiska.
  • 0
Det tråkigaste med SAAB, marten, är att pengarna aldrig riktigt investerats.
Man har alltid levt på "var gubbe vill ha sitt eget bilmärke"-tankegången.

Vad anledningen till att man aldrig investerade tillräckligt mycket pengar i företaget är vet nog bara Wallenberg, men tråkigt att det aldrig blev gjort. SAAB kunde varit så mycket större än vad det är.

GM kunde räddat SAAB genom köpet, men de ekonomiska problem GM hade gjorde att man inte hade tid eller pengar nog för att bry sig om det lilla Svenska märket, och det enda man gjorde var att hålla liv i det till ett senare tillfälle.

Investeringarna i SAAB är inte gjorda, därför är det som det är idag, tråkigt nog.
Inte PGA att SAAB gör dåliga bilar, för det gör de verkligen inte!


EDIT: Typo's
AnZen Hegevall @ Gamereactor
  • 0
Citerar marten1000:
Saab har inte gjort bilar folk vill ha på tio år.


Skitsnack.

Citerar marten1000:
Hur i hela fridens namn ska de kunna erövra Kina?


Pengar samt att t.ex. Youngman är bra på hemmaplan. Och att erövra och komma in på marknaden är inte samma sak.

Citerar marten1000:
Det är inte GMs fel att det går dåligt för Saab.


Det var de som satte käppar i Saabs hjul och dödade företaget. När GM köpte upp hela Saab år 2000 så har de endast kramat ur det bästa ur företaget. De har fattat totalt fel beslut genom åren (yes, vi flyttar tillverkningen utomlands, vi skrotar en 9-1a och andra modeller och försöker fokusera på 9-2 och 9-7 som absolut inte kommer säljas förutom i små delar av staterna, endast) och vi snackar även om saker som kan ses som olagliga, men det håller jag hemligt.

GM har misshandlat Saab, företaget som står för unik kompetens och kvalité.
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
Undrar hur gamarna ska dela på bytet. Skulle tro att flera olika kineser vill avvyttra vissa delar av Saab. Det tisslas en del om Turkiet också, och jag tror att GM vill säkra en del av tekniken som de varit så rädda om.

Vi får väl se. Förhoppningsvis kan man göra det så anständigt och lindrigt som möjligt för de anställda.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
<quote author="Corfixeen"

Skitsnack.

Så vems fel var det? Skyll inte på GM saab gjode fortfarande bilarna. Hade folk vilja haft SAABs bilar så hade de inte varit där de är just nu dvs konkurrsade


Citerar marten1000 et är inte GMs fel att det går dåligt för Saab.

Det var de som satte käppar i Saabs hjul och dödade företaget. När GM köpte upp hela Saab år 2000 så har de endast kramat ur det bästa ur företaget. De har fattat totalt fel beslut genom åren (yes, vi flyttar tillverkningen utomlands, vi skrotar en 9-1a och andra modeller och försöker fokusera på 9-2 och 9-7 som absolut inte kommer säljas förutom i små delar av staterna, endast) och vi snackar även om saker som kan ses som olagliga, men det håller jag hemligt.

Nämda modeller är en subaru samt en chevrolet med saabkaross inget som direkt sabbade för saab.

GM har misshandlat Saab, företaget som står för unik kompetens och kvalité.</quote

GM har inte behandlat SAAB rättvist. Men SAAB besitter/besatt inga unika kompetenser som inte andra företag redan har.
Alla will att yxan ska gå, men ingen vill hålla i skaftet - Gustav Vasa
  • 0
Citerar elooz96:
Så vems fel var det? Skyll inte på GM saab gjode fortfarande bilarna. Hade folk vilja haft SAABs bilar så hade de inte varit där de är just nu dvs konkurrsade


Till att börja med så syftade jag på att han överdrev ang. att Saab gör bilar som ingen vill ha. Sen skyller jag på GM så mycket jag vill, det är det minsta jag kan göra. GM fattade som sagt fel beslut, de sabbade företaget. Kan kanske tyckas vara lätt att påstå såhär i efterhand men jag har länge, länge haft den inställningen till GM som jag har idag.

Citerar elooz96:
Nämda modeller är en subaru samt en chevrolet med saabkaross inget som direkt sabbade för saab.


Och dääär gav jag upp. Kan vara det dummaste jag läst på länge. Du trollar uppenbarligen, finns ingen anledning till att diskutera med troll.

Citerar elooz96:
Men SAAB besitter/besatt inga unika kompetenser som inte andra företag redan har.


Tråkigt att du tycker så.
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
På vilket sätt trollar jag?
Alla will att yxan ska gå, men ingen vill hålla i skaftet - Gustav Vasa
  • 0
Citerar elooz96:
På vilket sätt trollar jag?


Att modellerna Saab 9-2x och Saab 9-7x var inget som sabbade företaget. Låt oss säga såhär, det var inte smart. Var ju faktiskt inte smart nånstans att bygga 9-2x och 9-7x som tillverkades utomlands, endast såldes i staterna och som dessutom inte sålde särskilt bra. Bägge bilarna andades 0% Saab och var direkta kopior.

Dessutom skrotade de Saabs förslag att bygga 9-1, en bil som Saab verkligen hade behövt istället för ovanstående fiaskon.

Så när du skriver det där påståendet kan jag inte ta dig som seriös, tyvärr.
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
Det jag menar är att båda bilarna inte betydde någon som helst ekonomisk skillnad för företaget eftersom man inte hade någon utvecklingskostnad. Pengarna som bilarna drog in gick ner i GMs ficka och ut i koncernen igen.
Alla will att yxan ska gå, men ingen vill hålla i skaftet - Gustav Vasa
  • 0
Citerar marten1000:
Deras varumärke är kört i botten.


Har hört många säga det, men i mina ögon låter det fortfarande som något någon har läst av en grinig journalist och tagit efter. Uppenbarligen är inte varumärket kört, i med att det faktiskt finns så många spekulanter. Om det skulle vart något annat bilmärke med en sådan dålig ekonomi skulle det antagligen inte finnas några spekulanter alls. En stor del varför många faktiskt vill köpa Saab är namnet Saab, som faktiskt är kända för att göra bra bilar.
Världsherravälde
  • 0
Citerar SputniQ94:
Har hört många säga det, men i mina ögon låter det fortfarande som något någon har läst av en grinig journalist och tagit efter. Uppenbarligen är inte varumärket kört, i med att det faktiskt finns så många spekulanter. Om det skulle vart något annat bilmärke med en sådan dålig ekonomi skulle det antagligen inte finnas några spekulanter alls.


Det ligger en hel del i det du säger, men det viktigaste pusselbiten i intresset för Saab är ju PhoeniX-plattformen. Den här nya flexibla plattformen kan Saab bygga den nya 9-3an på men även en ny 9-5 och 9-4x. Plattformen består dessutom till 90% av Saab-delar och teknologi och endast 10% från GM. Och dem 10% ska enligt uppgift kunna bytas ut utan större problem.
Kan sedan nya Saab återupprätta avtalen med BMW - som ger Saab plattformen till Minin och även någon fyrcylindrig-motor. Så är produktutbudet komplett för Saab.

Allt som behövs är en ny ägare som inser att det kommer krävas en långsiktig satsning för att få Saab på fötter igen. Här är både Youngman och Kanadensiska Magna utmärkta köpare och jag hoppas verkligen att det blir någon av dem.
Hard work has a future payoff. Laziness pays off now.
  • 0
Citerar SputniQ94:
En stor del varför många faktiskt vill köpa Saab är namnet Saab, som faktiskt är kända för att göra bra bilar.


Exakt.
Vik hädan, troll.
  • 0
Frågan är hur det blir. Låt oss säga att Youngman går in (som redan har lagt en halv miljard i Saab) som bl.a. vill åt Phoenix-tekniken och det kommer då ta tid tills bilar börjar rulla av linan igen. Uppskattningsvis snackar vi om kanske 3 år. Och frågan är om folk orkar vänta så länge och det kan bli en nackdel för att kunna ta sig in på marknaden igen. Jag vet när kommande 9-3 var först planerad att lanseras, men vi har ett par förseningar på det, där de senare kommer vara pga. att det ska startas upp igen samt att byta ut de GM-delar som finns mot andra.

Detta skulle då innebära att åtminstone tjänstemännen är ganska säkrade, dock inte de nere i produktion.

Det är i alla fall en kamp mot klockan, Youngman vill förhoppningsvis behålla så mycket kompetens som möjligt då de vet att folk börjar söka sig runt på andra jobb nu.
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
Youngman vill köpa ut GMs andel i phoenixprojektet har för mig att det skulle kosta en miljard SEK. Nu har SAAB knappt kvar några skulder, så fort de har nya maskiner att göra bilar med samt har en ägare Magna eller Youngman så ska det nog inte vara något problem att få igång tillverkningen. Hoppas att det löser sig.

Mangna gör f.ö delar åt GM så att de behöver nog inte köpa ut GMs delar ur phoenixprojektet
Alla will att yxan ska gå, men ingen vill hålla i skaftet - Gustav Vasa
  • 0
Ja, vi hoppas alla på en snar lösning. Jag undrar dock om man inte helt enkelt gör så att liket Saab styckas och de saftiga delarna säljs ut, resten försvinner ner i avgrunden. Jag vill inte att det ska bli så, men det ter sig troligt. Skulle Saab konkursat före Victor Mullers och Spykers inträde skulle kanske någon vara beredd att köpa hela, nu tror jag att Mullers agerande har avskräckt många från detta. Jag hoppas dock att detta är min mest felaktiga slutsats någonsin.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Dessvärre stämmer nog det du säger, Youngman vill köpa snarast för att inte alla ingenjörer till phoeniXprojektet ska hinna gå vidare till andra företag. Jag känner mig lite delad, antingen köper Youngman det som finns kvar hos SAAB och startar en fabrik i Kina såsom Geely gjode med volvo. Eller så köper Magna som jag hellre vill för att jag tror att de kan förvalta den kompetens som finns kvar i företaget, känns som att de har något de inte visat.
Alla will att yxan ska gå, men ingen vill hålla i skaftet - Gustav Vasa
  • 0
Citerar elooz96:
nu tror jag att Mullers agerande har avskräckt många från detta.


Förstår inte varför alla tycker att Muller har agerat konstigt? Muller har hela tiden agerat efter de förutsättningar han har (dvs får fram pengar inom 24 h), och han har lyckats i 8 månaders tid, tills de kom till vägs ände. Jag känner inget annat än beundran för Muller.
Världsherravälde
  • 0
Det många missat i hela den här sorgliga historien är ju att SAAB gått med vinst i totalt 10 (TIO!) räkenskapsår under hela sin historia. Från början skapade ju SAAB Aeroplane biltillverkaren för att diversifiera. Men då de aldrig fick de att gå med vinst och flygplanstillverkningen gick bättre ekonomiskt än vad man trott så sålde man av det till Wallenbergarna. De lyckades inte heller med att få det att gå runt så de sålde de till GM som såg sin chans att köpa upp ett europeiskt märke för att kunna konkurera med europeisk premium division på lång sikt, och vi vet ju hur det gick.

Även om SAAB inte har gjort dåliga bilar så har de helt enkelt inte lyckats att särskilja sig från konkurensen tillräckligt mycket för att sälja bra. Folk pratar om saab som om de vore en stor biltillverkare men det är det tyvärr inte, och har aldrig varit. GM sålde till exempel fler Silverados, EN enda pickup modell! under 2010 än vad SAABs hela utbud sålde totalt under sitt bästa år någonsin.

SAAB sålde 133 167 bilar 2006: http://www.saabnet.com/tsn/press/070103A.html

Silverado sålde 370 135 st bara i USA under 2010: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Silverado#cite_note-33
"Jag kör! Vad har jag för bil? HAR jag en bil?!"
  • 0
Tycker Muller är värd en stjärnplatta som vi har en del av här i stan.
Saving the world at $11 an hour.
  • 0
  • Andy
  • Andy
Citerar Ironhead:
GM sålde till exempel fler Silverados, EN enda pickup modell! under 2010 än vad SAABs hela utbud sålde totalt under sitt bästa år någonsin.

Sjukt! Men inte ett dugg förvånande, tyvärr.
  • 0
Citerar Ironhead:
Det många missat i hela den här sorgliga historien är ju att SAAB gått med vinst i totalt 10 (TIO!) räkenskapsår under hela sin historia. Från början skapade ju SAAB Aeroplane biltillverkaren för att diversifiera. Men då de aldrig fick de att gå med vinst och flygplanstillverkningen gick bättre ekonomiskt än vad man trott så sålde man av det till Wallenbergarna. De lyckades inte heller med att få det att gå runt så de sålde de till GM som såg sin chans att köpa upp ett europeiskt märke för att kunna konkurera med europeisk premium division på lång sikt, och vi vet ju hur det gick.

Även om SAAB inte har gjort dåliga bilar så har de helt enkelt inte lyckats att särskilja sig från konkurensen tillräckligt mycket för att sälja bra. Folk pratar om saab som om de vore en stor biltillverkare men det är det tyvärr inte, och har aldrig varit. GM sålde till exempel fler Silverados, EN enda pickup modell! under 2010 än vad SAABs hela utbud sålde totalt under sitt bästa år någonsin.

SAAB sålde 133 167 bilar 2006: http://www.saabnet.com/tsn/press/070103A.html

Silverado sålde 370 135 st bara i USA under 2010: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Silverado#cite_note-33


Kan bara tillägga att de år som SAAB gick med vinst var de i koncern med scania
Alla will att yxan ska gå, men ingen vill hålla i skaftet - Gustav Vasa
  • 0
Citerar Corfixeen:
Underbart. Vilken lättnad.


Ja, det var för en gångs skull lite roliga nyheter Säga vad man vill, Saab är helt klart (numera) svenskt kulturarv och bör bevaras
Världsherravälde
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!