Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Knight of Cydonia:
Nej, du har uppenbarligen inte fattat mycket, synnerligen inte om mig som person (varför det nu är relevant). Att spekulera verkar vara "er" anti-sdares paradgren. Är det svårt att argumentera hederligt, d v s bemöta argument istället för att spalta upp oseriösa påståenden och gissa sig fram?


Ta inte i så du skiter på dig nu. I mitt "oseriösa påstående" illustrerade jag att tillväxt och humanitet inte är kompatibelt fullt ut. Det är vad man har att välja mellan, humanitet eller tillväxt.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Citerar Knight of Cydonia:Nej, du har uppenbarligen inte fattat mycket, synnerligen inte om mig som person (varför det nu är relevant). Att spekulera verkar vara "er" anti-sdares paradgren. Är det svårt att argumentera hederligt, d v s bemöta argument istället för att spalta upp oseriösa påståenden och gissa sig fram?

Ta inte i så du skiter på dig nu. I mitt "oseriösa påstående" illustrerade jag att tillväxt och humanitet inte är kompatibelt fullt ut. Det är vad man har att välja mellan, humanitet eller tillväxt.

Jaha, ok. Vad fint det känns att få ta del av din visdom. Åter till topic?
  • 0
Citerar Knight of Cydonia:
Jaha, ok. Vad fint det känns att få ta del av din visdom. Åter till topic?


Det är topic. Du har gjort ett val baserat på dina erfarenheter precis som jag.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Knight of Cydonia:
Det är ju en väldigt grov förenkling du gör. Det är väl bara i Sverige det finns en så utbredd naiv övertro på att höga skatter innebär en välfärd där "man tar hand om varandra".


Och många andra europeiska länder, och dessa råkar vara bäst i världen när det kommer till välfärd, sjukvård, socialt skydd, lycka, osv. Samtidigt så röstar du på ett parti som vill sänka skatten för arbetare och pensionärer, samtidigt som de säger sig vilja höja sjukvårdens budget, det går inte ihop.

Nu säger jag inte att vi ska ha skithöga skatter bara för sakens skull, skattenivån bör rimligen regleras utefter konjunktursläget, men folk är så envisa och fast i sin ideologi att de tror att en idé ska vara lösningen på alla problem. Sänk skatten! nä höj den! Sänk meeer! suck.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar antonfusk:
hahaha, du menar inte överklassen då? Sossarna har alltid funnits där för oss knegare. Att folk är egoistiska (röstar M) och inte ens längre är med i facket visar ju på att vi går åt fel håll


Både arbetarklassen, medelklassen och underklassen får lida för att överklassen, politikerna, och även invandrare som snyltar på våra pengar.

Jag är inte Moderat. Ja men Sossarna vill ha för höga skatter men Moderaterna lånar för att sänka skatter vilket är dåligt. Man kan sänka skatterna utan att låna genom att minska invandringen.

Jag tänker inte betala skatt för den ansvarslösa massinvandringen som satt detta land i en massa skulder.

Men jag kan iofs hålla med dig.

Tillagt 2014-08-24 17:28:
Citerar Självmordsblond:
Det brukar inte vara någon större idé att diskutera med folk som anser att skatter är ekvavilent med stöld.


Skatter behöver inte vara stöld men Sveriges skatter är det. Det är medelklassen som får lida och betala en massa bara för att vi ska ha en massa invandring.

Varför vill ni ha invandring? För att hjälpa folk? Okej vi kan ha bistånd och ha en invandring från folk som flyr från krig och förtryck men inte massvis. Tycker ni att det är acceptabelt att Migrationsverket behöver 49 miljarder för det här? Inte jag iaf. 49 miljarder som hade kunnat gå till skolan, sjukvårdvården, vägar, mer effektiv polis och rättsväsende, you name it.

Helt oacceptabelt att invandringen prioriteras före folket. Man ska hjälpa folk om man har råd inte dra ner på en massa kostnader för att finansiera det.
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Helt oacceptabelt att invandringen prioriteras före folket. Man ska hjälpa folk om man har råd inte dra ner på en massa kostnader för att finansiera det.


Invandrare är också människor, reminder osv. Att du verkar värdera svenskar högre än andra människor känns lite sådär.
Avgångstidelag
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Skillnad på invandringen som system och individuella invandrare.

Men bra försök att börja dra rasistkortet så fort någon kritiserar invandringen. <3
  • 0
Citerar NintendorRemote:
Jag tänker inte betala skatt för den ansvarslösa massinvandringen som satt detta land i en massa skulder.


Betalar du ens skatt?
One swallow does not make a summer
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
SD har inget trovärdigt alternativ. Deras budget har sågats -igen- av en enig kår nationalekonomer. De får inte in de miljarder man budgeterat för och kan därmed inte spendera pengarna de påstår på exempelvis pensionärer eller försvaret.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/akessons-siffertrick-sag
as-av-experterna/
  • 0
Citerar Ahl:
SD har inget trovärdigt alternativ. Deras budget har sågats -igen- av en enig kår nationalekonomer. De får inte in de miljarder man budgeterat för och kan därmed inte spendera pengarna de påstår på exempelvis pensionärer eller försvaret.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/akessons-siffertrick-sag
as-av-experterna/


Vet du om rapporten från riksdagens utredningstjänst är offentliggjord? Båda sidor utgår ju från denna rapports siffror, så det vore bra att man själv fick granska den och inte bara lita på andras uttalanden.
  • 0
Citerar Ree:
Men bra försök att börja dra rasistkortet så fort någon kritiserar invandringen. <3


whoa, har någon ens nämnt ordet? ta inte på dig offerkoftan SÅ snabbt, det blir lite väl uppenbart då.
Avgångstidelag
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
Citerar Yuriyami:
Vet du om rapporten från riksdagens utredningstjänst är offentliggjord? Båda sidor utgår ju från denna rapports siffror, så det vore bra att man själv fick granska den och inte bara lita på andras uttalanden.

Rätt säker på att alla utredningar som tas fram på uppdrag av riksdagen är offentliga, men vet inte exakt vilken som det syftas på.
  • 0
Citerar Ahl:
SD har inget trovärdigt alternativ. Deras budget har sågats -igen- av en enig kår nationalekonomer. De får inte in de miljarder man budgeterat för och kan därmed inte spendera pengarna de påstår på exempelvis pensionärer eller försvaret.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/akessons-siffertrick-sag
as-av-experterna/


Den här sortens kritik (direkta slag mot konkreta förslag) är den som oftast är roligast och intressantast att läsa. Länka gärna till fler sågningar av deras poltik om du har något på lager.

Jag kan komma med ett till här annars, en rätt hård sågning av SD:s försvarspolitik:

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/05/gastinlagg-sd-forsva
rar-for-forsvaret.html?m=1


Citerar Wiseman:
Bortom löften om extra brigader, återinförd värnplikt och rörligt kustartilleri gapar ett hål av obegriplig naivitet och aningslöshet. Partiets inkompetens och ovilja att sätta sig in i hur staten och Försvarsmakten styrs hotar att göra försvarsdebatten oseriös och irrelevant.
  • 0
Citerar Ahl:
Citerar Yuriyami:Vet du om rapporten från riksdagens utredningstjänst är offentliggjord? Båda sidor utgår ju från denna rapports siffror, så det vore bra att man själv fick granska den och inte bara lita på andras uttalanden.
Rätt säker på att alla utredningar som tas fram på uppdrag av riksdagen är offentliga, men vet inte exakt vilken som det syftas på.


Nå, jag skickade in en beställning nu iallafall. Om de ger mig den så kan jag lägga upp den om någon är intresserad.
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
Citerar Zaito:
Den här sortens kritik (direkta slag mot konkreta förslag) är den som oftast är roligast och intressantast att läsa. Länka gärna till fler sågningar av deras poltik om du har något på lager.

Jag kan komma med ett till här annars, en rätt hård sågning av SD:s försvarspolitik:

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/05/gastinlagg-sd-forsva
rar-for-forsvaret.html?m=1

Citerar Wiseman:Bortom löften om extra brigader, återinförd värnplikt och rörligt kustartilleri gapar ett hål av obegriplig naivitet och aningslöshet. Partiets inkompetens och ovilja att sätta sig in i hur staten och Försvarsmakten styrs hotar att göra försvarsdebatten oseriös och irrelevant.

Håller verkligen med om hur viktigt det är att vara tydlig och konkret i debatten. Spännande artikel från wiseman!
  • 0
  • Ree
  • Ree
Är inte all diskussion gällande ekonomi ett självmål vid det här laget? Även om SD inte skulle kunna skramla fram 150 miljarder kan de 100% garanterat skramla fram mer pengar än samtliga alternativ. Reinfeldts valtal gick ut på att säga att vi ska öppna våra plånböcker för att klara det enorma invandringstrycket, och att "det är lönlöst att lova något då vi har slut pengar".
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
Citerar Ree:
Är inte all diskussion gällande ekonomi ett självmål vid det här laget? Även om SD inte skulle kunna skramla fram 150 miljarder kan de 100% garanterat skramla fram mer pengar än samtliga alternativ. Reinfeldts valtal gick ut på att säga att vi ska öppna våra plånböcker för att klara det enorma invandringstrycket, och att "det är lönlöst att lova något då vi har slut pengar".

Det låter väldigt spekulativt i det längre perspektivet, exempelvis när vi behöver ta in aspekter som arbetskraftsbrist och en åldrande befolkning. Bevisbördan ligger hursom hos SD att visa på att de kan lägga en trovärdig budget. SD har räknat att nyanlända kostar 50 procent mer än andra i välfärden, vilket är taget helt ur luften. SD har också, enligt migrationsverket själva, missförstått Dublinförordningen, och kommer med föreslagna åtgärder inte kunna minska flyktingmottagandet i närheten så mycket som man påstått. SD påstår alltså de kan spara in 152 miljarder fyra kommande åren, men hur mycket återstår egentligen av deras satsningar när de inte kan få in sina intäkter? Bara med ovan två nämnda exempel tycks väldigt lite av deras budgetutrymme faktiskt existera. Som väljare bör jag alltså veta att SDs löften inte är något värda, i jämförelse med övriga sju partier i riksdagen som bygger sina budgetar på riktiga intäkter.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Lyckligtvis har vi en högst trovärdig journalistisk kår som utan några som helst vinklingar kan peka ut bristerna i SDs ekonomi.

Seriöst, ge mig lite trovärdiga källor på att deras ekonomi är amatörmässig. Expressen duger inte.

Och om Finland kan ta in ~2000 invandrare per år utan att bryta mot Dublinförordningen kan vi nog minska våra ~2500 invandrare per *vecka* rätt rejält ska du se.
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
Citerar Ree:
Lyckligtvis har vi en högst trovärdig journalistisk kår som utan några som helst vinklingar kan peka ut bristerna i SDs ekonomi.

Seriöst, ge mig lite trovärdiga källor på att deras ekonomi är amatörmässig. Expressen duger inte.

Och om Finland kan ta in ~2000 invandrare per år utan att bryta mot Dublinförordningen kan vi nog minska våra ~2500 invandrare per *vecka* rätt rejält ska du se.

Seriöst. Konspirationsteorispåret börjar bli lite uttjatat. I den länkade artikeln citeras tre olika ekonomiska experter, varav en (Tino Sanandaji) tidigare citerats av avpixlat (där kan vi prata vinklade artiklar!). Och SDs budget för med sig liknande kritik, varje år, det här är inte ett "enstaka tillfälle" (som det så ofta heter när SD kommer på tal). Kritiken är också väldigt konkret, så varför inte argumentera sakligt? Så, vilka nationalekonomer kan du citera som menar att SD gör ett gediget budgetarbete?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Konspirationer? Var? Kollade upp Tino på Flashback, och den första tråden man får upp är en där han menar att invandrare från vissa länder aldrig blir en vinstaffär för Sverige, roligt nog. https://www.flashback.org/t2429201

Även om SDs förslag är orealistiskt högt satt tycker jag mitt argument fortfarande står. Dvs. att SD ändå har mycket större potential att spara på invandringen än andra partier. Det säger sig självt.
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Citerar Knight of Cydonia:Jaha, ok. Vad fint det känns att få ta del av din visdom. Åter till topic?

Det är topic. Du har gjort ett val baserat på dina erfarenheter precis som jag.


Du citerar mig i dina rappakaljainlägg men bemöter egentligen inte något av det jag skrivit utan jag ser bara vaga insinuationer på vad du vill säga. Vill du vara "topic", bemöt då det jag skriver eller var tydligare med vad du vill.

Citerar Självmordsblond:
Citerar NintendorRemote:Helt oacceptabelt att invandringen prioriteras före folket. Man ska hjälpa folk om man har råd inte dra ner på en massa kostnader för att finansiera det.

Invandrare är också människor, reminder osv. Att du verkar värdera svenskar högre än andra människor känns lite sådär.


"Invandrare är också människor". Jösses, värderar man människoliv utifrån hur mycket pengar man ger dem? Det är standard i hela världen att skattemedel ska gå tillbaka till skattebetalarna i första hand och inte att man ska bedriva ett humanitärt arbete. Skänker du hela din lön/inkomst till behövande? Om inte, värderar inte du människor (bl a dig själv) högre än de behövande?

Tillagt 2014-08-25 18:17:
Citerar Ahl:
Citerar Ree:Är inte all diskussion gällande ekonomi ett självmål vid det här laget? Även om SD inte skulle kunna skramla fram 150 miljarder kan de 100% garanterat skramla fram mer pengar än samtliga alternativ. Reinfeldts valtal gick ut på att säga att vi ska öppna våra plånböcker för att klara det enorma invandringstrycket, och att "det är lönlöst att lova något då vi har slut pengar".
Det låter väldigt spekulativt i det längre perspektivet, exempelvis när vi behöver ta in aspekter som arbetskraftsbrist och en åldrande befolkning. Bevisbördan ligger hursom hos SD att visa på att de kan lägga en trovärdig budget. SD har räknat att nyanlända kostar 50 procent mer än andra i välfärden, vilket är taget helt ur luften. SD har också, enligt migrationsverket själva, missförstått Dublinförordningen, och kommer med föreslagna åtgärder inte kunna minska flyktingmottagandet i närheten så mycket som man påstått. SD påstår alltså de kan spara in 152 miljarder fyra kommande åren, men hur mycket återstår egentligen av deras satsningar när de inte kan få in sina intäkter? Bara med ovan två nämnda exempel tycks väldigt lite av deras budgetutrymme faktiskt existera. Som väljare bör jag alltså veta att SDs löften inte är något värda, i jämförelse med övriga sju partier i riksdagen som bygger sina budgetar på riktiga intäkter.


Arbetskraftsbrist? Vi har en rekordhög arbetslöshet och många av de flyktingar och invandrare måste sitta bra länge på skolbänken för att på ett arbete i en bransch som skriker efter specialutbildad kompetens. Okvalificerade jobb däremot är det mindre av än nånsin och det som skulle behövas. 40-talisterna har i princip alla gått i pension nu, så den åldrande befolkningen verkar inte bidra till särskilt många nya arbeten. Snarare tvärtom då de signaler vi får är att vi ska arbeta bra mycket längre än 65. SD har förövrigt gott stöd för direkta kostnader som man skulle kunna spara i teorin om vi drog i nödbromsen nu. Personligen tror jag att kostnaderna är bra mycket högre än vad SD räknar på. Det finns inget i nuläget som talar för att Sveriges invandring idag bidrar till en ekonomisk vinst på sikt. Det är väl upp till SDs kritiker att peka på samband/bevis snarare än att avfärda allt de säger?

På tal om att övriga riksdagspartier bygger sina budgetar på riktiga intäkter rekommenderar jag att du ser utfrågningen av Fridolin i SVT som hade väldigt svårt att redovisa sina reformer, bl a påstådda löneökningar för lärare. De enda som är ärliga av de andra partierna måste vara M som säger att staten är bankrutt och att det inte finns utrymme för något valfläsk.
  • 0
Citerar Knight of Cydonia:
Skänker du hela din lön/inkomst till behövande? Om inte, värderar inte du människor (bl a dig själv) högre än de behövande?


Haha, ånej, inte "ger du inte allt du har till utsatta är du lika kass som jag"-argumentet. Det är klart att var och en söker sitt eget bästa, men att ställa det mot att vilja andra väl och hävda att det inte är kompatibelt är rätt äckligt. Sedan är det skillnad på att vilja säkerställa eget välbefinnande och att nedvärdera kollektiv.

Citerar Knight of Cydonia:
Du citerar mig i dina rappakaljainlägg men bemöter egentligen inte något av det jag skrivit utan jag ser bara vaga insinuationer på vad du vill säga. Vill du vara "topic", bemöt då det jag skriver eller var tydligare med vad du vill.


rappakalja osv. Är så tydlig jag kan, ledsen att du inte lyckas förstå.
Avgångstidelag
  • 0
Citerar Självmordsblond:
Citerar Knight of Cydonia känker du hela din lön/inkomst till behövande? Om inte, värderar inte du människor (bl a dig själv) högre än de behövande?

Haha, ånej, inte "ger du inte allt du har till utsatta är du lika kass som jag"-argumentet. Det är klart att var och en söker sitt eget bästa, men att ställa det mot att vilja andra väl och hävda att det inte är kompatibelt är rätt äckligt. Sedan är det skillnad på att vilja säkerställa eget välbefinnande och att nedvärdera kollektiv.


Jag vill gärna också läsa ett svar från dig på hans fråga.
Ger du din hela inkomst till behövande?

Och att människor i en del av världen får bättre levnadsstandard kommer innebära att du får dela med dig av din standard.
Det finns inte metall för att alla i världen ska kunna ha sin egna bil, cykel, tv, dator, tvättmaskin, mobil, fiberkabel osv osv.
Vilket innebär att alla måste dela med sig av sin materiella standard.
Jordens resurser är ändlig, människors behov är oändliga.

SÅ, hur mycket skänker du av din inkomst till behövande?

Hans fråga är relevant, för det etablerar om du lever som du lär andra.
Everything dies, even stars//GRs Summer Awards 2011
  • 0
Citerar Chrysis_ignita:
Hans fråga är relevant, för det etablerar om du lever som du lär andra.


Ja, det är klart! Eftersom jag inte röstar på SD så gör jag som alla andra likasinnade. Skänker alltid bort hela lönen dirr och går till soppköket. Och varför stanna där liksom, man kan ju typ skänka organ med? Ja, men nä. Du använder en ganska äcklig härskarteknik som verkar härstamma från typ Flashback. Förvånande att se att en mer seasoned medlem använder sig av sådant.
Avgångstidelag
  • 0
  • Ahl
  • Ahl
Citerar Ree:
Konspirationer? Var? Kollade upp Tino på Flashback, och den första tråden man får upp är en där han menar att invandrare från vissa länder aldrig blir en vinstaffär för Sverige, roligt nog. https://www.flashback.org/t2429201
Även om SDs förslag är orealistiskt högt satt tycker jag mitt argument fortfarande står. Dvs. att SD ändå har mycket större potential att spara på invandringen än andra partier. Det säger sig självt.

Konspirationsteorin jag syftade på är att SDs företrädare och sympatisörer tenderar att avfärda kritik från media och sakkunniga istället för att argumentera i sak. En ännu mer tvistad variant är det "lilla Saltsjöbadsavtalet".

Men även, som du säger att SD skulle lyckas spara mer än de andra, så håller ju inte deras budget. Med krisen i Europa som skräckexempel, vill vi ha politiker som spenderar mer än vi har råd med? Eller vilka löften från SD ska vi avfärda? Försvaret, skolan, pensionärerna?
Citerar Knight of Cydonia:
Arbetskraftsbrist? Vi har en rekordhög arbetslöshet och många av de flyktingar och invandrare måste sitta bra länge på skolbänken för att på ett arbete i en bransch som skriker efter specialutbildad kompetens. Okvalificerade jobb däremot är det mindre av än nånsin och det som skulle behövas. 40-talisterna har i princip alla gått i pension nu, så den åldrande befolkningen verkar inte bidra till särskilt många nya arbeten. Snarare tvärtom då de signaler vi får är att vi ska arbeta bra mycket längre än 65. SD har förövrigt gott stöd för direkta kostnader som man skulle kunna spara i teorin om vi drog i nödbromsen nu. Personligen tror jag att kostnaderna är bra mycket högre än vad SD räknar på. Det finns inget i nuläget som talar för att Sveriges invandring idag bidrar till en ekonomisk vinst på sikt. Det är väl upp till SDs kritiker att peka på samband/bevis snarare än att avfärda allt de säger?

På tal om att övriga riksdagspartier bygger sina budgetar på riktiga intäkter rekommenderar jag att du ser utfrågningen av Fridolin i SVT som hade väldigt svårt att redovisa sina reformer, bl a påstådda löneökningar för lärare. De enda som är ärliga av de andra partierna måste vara M som säger att staten är bankrutt och att det inte finns utrymme för något valfläsk.

Min kritik gällde konkreta budgetpunkter som SD går till val på, inte saker man kan spara på i teorin. Du säger att SD har gott stöd? Jag har inte sett någon nationalekonom säga att SD har en vettig eller ens hållbar budget, men gott om motsatsen.

Med en åldrande befolkning syftade jag inte främst på att det skapar arbetstillfällen (vilket det iofs också gör, eller måste göra om vi ska hålla samma nivå i välfärden), utan jag syftade på behovet att fler måste arbeta om inte skatterna måste höjas ordentligt. Jag har själv som politisk företrädare arbetat med arbetsmarknadsåtgärder, och visst tar det tid att få nyanlända svenskar i arbete - sju år i snitt är en nationell siffra jag hört (vilket inte säger så mycket, en del tar kortare tid och en del längre). Men är det egentligen så konstigt? Jag kostade staten skattepengar i 18 år innan jag fick mitt första jobb, och ytterligare 5 år innan mitt första kvalificerade. Jag fick den hjälp jag behövde och det tycker jag också att andra ska få utifrån sina behov att komma i arbete. SD vill ju dock ta bort alla arbetsmarknadsåtgärder som hjälper nyanlända svenskar till jobb. Man kan ju undra om SD faktiskt vill
att invandrare ska jobba eller om det är invandrarna i sig som de är emot.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!