Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Zaito:
Det kanske är Svensk politik i ett nötskal: Högern skyller på vänstern, vänstern skyller på högern, och SD skyller på invandringen.


+1
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Citerar Oxenstierna:
I Sverige fäster vi egendomligt liten vikt vid allt i det förflutna?


Generellt? Det vet jag inte. Ibland verkar det som tvärt om. SD:s har vi dock vant oss vid. Jag tycker dock att det är helt rimligt att man lämnar historien bakom sig.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Zaito:
Med det sagt så är det VÄLDIGT VÄLDIGT SVÅRT att läsa SD:s partiprogram ifrån 1994/5, och inte tycka att de är radikala (OCH extrema):

Nog känner han till att det fanns en massa nynazister inom partiet på den tiden. Det är dock fortfarande svårt att få ut några bra källor från dig, så jag ger upp för nu. Hittills har JÅ förnekat att partiprogrammet haft "extrem rasism" och nån på Twitter förnekat att SD är grundat av vit makt-rörelsen. Men du har en poäng, vi kommer aldrig få ett rakt svar från dom om det. Den bästa lösningen för dom är att bara ignorera det, eftersom det (hint hint) är en så lätt poäng att ta från SD-kritiker.

Återkom gärna om bostadskrisen, rapporten som pekar på nedmonteringen av välfärden och de skenande bidragen i många kommuner, och förklara hur en röst på annat än SD kan lösa den frågan på lång sikt.

För frågar du mig går det inte.
  • 0
Citerar Lurkman:
Generellt? Det vet jag inte. Ibland verkar det som tvärt om. SD:s har vi dock vant oss vid.


Oki! Undrade vad du trodde det beror på och du kan nog ha rätt. Har själv bara läst typ en BBC-artikel och kan omöjligen dra slutsatser av det nätta urvalet, haha.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Citerar Oxenstierna:
Har själv bara läst typ en BBC-artikel och kan omöjligen dra slutsatser av det nätta urvalet, haha.


Det här är så orättvist. Jag yttrar mig (vad jag vet) nästan aldrig fördomsfullt, men när jag väl gör det så är det ALLTID någon som kommer på mig. Jag tror nämligen inte att jag har sett mer än en bbc-artikel heller, och kanske någon svensk artikel om att SD uppmärksammats i utlandet pga sitt förlutna.
  • 0
Förlåt Lurkis.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Ja det är enkelt invandringen har gått förlångt. De går inte att ta in så många som vi gör.
Det är orsaken varför jag är Sverige demokrat iaf
  • 0
Citerar DennisL:
Ja det är enkelt invandringen har gått förlångt. De går inte att ta in så många som vi gör.
Det är orsaken varför jag är Sverige demokrat iaf


Haha, troll?
Och en vidöppen väg rullas ut framför oss, från en ödelags stad där ateister bär kors, jag säger till dig, det var tur att du kom, jag har skyhöga krav och det här är lagom, men det... är inget för mig
  • 0
Citerar DennisL:
Ja det är enkelt invandringen har gått förlångt. De går inte att ta in så många som vi gör.
Det är orsaken varför jag är Sverige demokrat iaf


Jag förstår inte vad du menar med invandring. Räknar du med alla, alltså studerande osv, eller bara kvotflyktingar? 15% av Sveriges befolkning har flytt till Sverige. Det är mest i Europa, ja. Men så många är det ändå inte. Och många har vuxit upp i Sverige. Men varför kan vi inte ta in fler? Är du rädd att bilköerna ska bli för långa? Att de skattepengar vi betalar inte ska räcka till att erbjuda gratis skolgång/sjukvård eller att maten ska ta slut?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Hugoxl99:
Att de skattepengar vi betalar inte ska räcka till att erbjuda gratis skolgång/sjukvård eller att maten ska ta slut?

Du säger det som om det inte vore massiva neddragningar inom vården...
  • 0
Citerar Ree:
Hur reagerar du förresten på bostadskrisen vi står inför? Och den uppenbara nedmonteringen av välfärden, som till stor del verkar vara ett resultat av vår invandringspolitik? Jag tror inte jag hört dig uttala dig alls om detta.


Citerar Ree:
Återkom gärna om bostadskrisen, rapporten som pekar på nedmonteringen av välfärden och de skenande bidragen i många kommuner, och förklara hur en röst på annat än SD kan lösa den frågan på lång sikt.


I början så kände jag mig lite tveksam till att SD kan lösa bostadskrisen. Så jag försökte ta reda på hur deras bostadspolitik ser ut, för att kunna jämföra den med hur andra partiers bostadspolitik ser ut,. Varpå jag besökte deras hemsida.

Väl där så hittade jag en sida med rubriken "Vår politik A-Ö", och hoppades på att hitta något där. Men tji fick jag, för där står det ingenting om varken bostäder eller någon bostadsbrist. Alls. Om det är något jag missar så får du gärna säga till.

Testade samma sak på alla de övriga riksdagspartiernas hemsidor. Använde samma metod, och gick under "Vår Politik" (eller motsvarande), och om det fanns en "A-Ö"-sida så gick jag vidare till den. Väl där så hittade jag följande sidor (kan väl rekomendera dig att läsa igenom dem alla):

http://www.mp.se/politik/bostader
http://www.moderat.se/bostad
http://www.socialdemokraterna.se/Var-politik/Var-politik-A-till-O/B
ostad/

http://www.folkpartiet.se/politik/politik-a-o/bostader/
http://www.vansterpartiet.se/politik/bostader
https://kristdemokraterna.se/VarPolitik/Korta-Svar-AO/Bostad/
http://www.centerpartiet.se/var-politik/alla-fragor/bostad/bostader/

En del av dem är väldigt fåordiga och intetsägande, visserligen, men de finns i alla fall där. Av alla 8 riksdagspartier så är Sverigedemokraterna alltså det enda partiet som inte verkar ha någon bostadspolitik, och om de har en bostadspolitik så bryr de sig inte om att lista den eller berätta om den tillsammans med deras övriga politik. 63 partipunkter, och inte en enda berör bostäder. Rent spontant så känns inte det som en bra början för det parti som du säger är det enda som kan lösa bostadskrisen...

Aja, i så fall testar om de pratar om bostadspolitik någon annan stans än i sitt partiprogram.

Gjorde följande sökning:

https://startpage.com/do/search?q=bostäder site:sverigedemokraterna.se

Förutom lokalpolitiska undersidor (jag kan återkomma till dem), så hittade jag följande text på deras huvuddomän. Låt oss ignorera att artikeln är ifrån 2011 och skrevs för en lokaltidning, och låt oss istället anta att detta är deras fullskaliga partipolitik när det kommer till bostäder.

http://sverigedemokraterna.se/2011/07/22/gor-det-lattare-och-billi
gare-att-bygga-hyresratter/


Citerar Carina Herrstedt:
Sverigedemokraterna vill stimulera bostadsbyggandet genom att göra det lönsamt att producera lägenheter. Generella byggsubventioner är däremot inte rätt väg att gå. Istället menar Sverigedemokraterna att små och billiga lägenheter i storstäderna ska prioriteras, exempelvis vill vi att parkeringsnormen sänks för att sänka bygg- och hyreskostnaderna samtidigt som vi vill prioritera bostäder med närhet till kollektivtrafik. På så vis blir bygg- och hyreskostnader billigare samt bostadsområdena mindre markkrävande. Det är även orimligt att studentbostäder inte betraktas som elevhem, som man gör undantag för i fastighetstaxeringslagen. Detta vill vi ändra på vilket skulle innebära att fastighetsavgiften slopades och såväl byggandet som hyreskostnaden av studentbostäder skulle bli mycket lägre. Våra storstadsregioner med universitet och högskolor måste kunna erbjuda bostäder för att kunna fortsätta utvecklas.


Låt oss summera det i ett par punkter:

1. Det ska vara lönsamt att producera lägenheter.
2. Små och billiga lägenheter ska prioriteras.
3. Billigare bygg-och hyreskostnader genom sänkt parkeringsnorm
4. Bostäder närmare kollektivtrafik.
5. Studentbostäder ska betraktas som elevhem, för att dra ner kostnaden på dessa.

Du frågade vilka andra partier man kunde rösta på istället för SD:

(För att inte ha allt för mycket text inom citat-block undviker jag här att kopiera. Om du vill dubbelkolla så får du klicka på länkarna till partiernas hemsidor ovan istället.)

Punkt 1 säger även C. (Personligen så tror jag inte att någon motsätter sig att det ska vara lönsamt, men bara C nämner det rakt ut)
Punkt 2 säger även MP och S.
Punkt 3 säger även MP. Även FP och C nämner förenklande av byggnormer, men inte specifikt vilka.
Punkt 4 säger även MP.
Punkt 5 är SD ensamma om! Hittar ingenting om "elevhem" på de övriga partiernas hemsidor. M, MP, S, och C kommer dock med andra förslag specifikt för hur studentbostäder kan göras billgare. Utöver dessa så nämner även KD och V att unga borde få det lättare at flytta hemifrån (vilket ofta sker till en studentbostad).

Så där har du lite saker att kolla upp om du söker ett parti med en bostadspolitik som liknar SD's. Det verkar som att MP matchar bäst, men många partier har en längre och mer utförlig artikel än vad SD har (och har dessutom undersidor och dylikt), så det är värt att läsa igenom dem ifrån början till slut, och inte bara gå efter vilka punkter som överlappar med SD.

Jag gjorde också en till sökning, och hittade yttligare lite mer information:

https://startpage.com/do/search?q=bostad site:sverigedemokraterna.se

Detta gav mig följande:

https://sverigedemokraterna.se/2012/11/07/enklare-att-hyra-ut-si
n-bostad/


Citerar Carina Herrstedt:
Sverigedemokraterna stödjer delar av regeringens förslag för att göra det enklare att hyra ut sin bostad i andrahand. Bland annat stödjer man delen som innebär att det ska vara möjligt att ta ut hyra även för drifts- och räntekostnader. Det är rimligt att bostadsinnehavaren får ersättning för de delar som är faktiska kostnader för bostaden.


Som sagt, även C, KD, FP, och M vill förenkla andrahansuthyrningen. Kan också vara värt att kolla närmare på de partierna, med andra ord.


Summering: SD säger inte något om bostadspolitik på sin saklista, men har några andra undersidor som pratar bostadspolitik. Om vi utgår ifrån de undersidorna så finns det andra partier som har liknande bostadspolitik, och kan ses som ett alternativ.

Nej, detta är inte en komplett bild. Jag är medveten om att du syftar på invandringens kostnader när du säger att SD's politik löser bostadskrisen. Denna artikel i SD-kurien handlar om det, och den planerar jag att undersöka lite närmare. Men... även om vi får in extra pengar på att ta bort/minska invandringen så spelar det inte så stor roll om vi inte har bra planer eller idéer (dvs. politik) på hur dessa pengar bäst ska användas. Den planen/politiken är det som såhär i förhand, innan jag har rotat in mig ordentligt, känns viktigast. Det kan jag också analysera lite senare, detta inlägg blev lång nog ändå. Men det kändes som att det var en bra början att kolla på vad partiernas hemsidor säger om bostadspolitik.

Kommer kanske att skriva fler inlägg om SD och bostäder i framtiden, det finns lokalpolitiska åsikter i ämnet, intervjuer i tidningar, motioner att läsa, rapporter ifrån boverket att kolla på, och siffor att studera...
  • 0
Citerar Ree:
Du säger det som om det inte vore massiva neddragningar inom vården...


Fast det beror ju på att alliansen nedmonterat hela välfärden i 6 års tid inte på invandringen.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Zaito:
ag är medveten om att du syftar på invandringens kostnader när du säger att SD's politik löser bostadskrisen.

Nej, jag syftar på att vi tar in så många att ingen bostadspolitik i världen kan kompensera för det. Nu har man bestämt sig för att bygga modulhus á 4-6 miljoner per familj.

Det är galenskap. Men tack för att du visade att även du kan dansa runt elefanten i rummet.

Citerar Patrikseve:
Fast det beror ju på att alliansen nedmonterat hela välfärden i 6 års tid inte på invandringen.

Inte enbart nej, och jag vågar inte sätta ett procenttal på hur stor del, men det är självklart att det påverkat.
  • 0
Citerar Ree:
Nej, jag syftar på att vi tar in så många att ingen bostadspolitik i världen kan kompensera för det. Nu har man bestämt sig för att bygga modulhus á 4-6 miljoner per familj.

Det är galenskap. Men tack för att du visade att även du kan dansa runt elefanten i rummet.


Jag känner mig fortfarande bekväm i mitt tidigare uttalande om att ett parti utan något vidare intresse i bostadspolitik inte har så goda utsiker att lösa en bostadskris. Det är, om kanske inte en elefant, i alla fall en noshörning eller en kamel.

Kollar på elefanten just nu. Om du har några artiklar eller källor eller något annat som du vill visa mig så får du gärna göra det!

Speciellt intresserad är jag i "vi tar in så många att ingen bostadspolitik i världen kan kompensera för det".

Samt det här med "nedmontering av välfärden", som du har nämnt några gånger? Berätta gärna lite mer om hur du kom fram till den slutsatsen och hur det är kopplat till invandringen.

Den här konversationen får dig att låta lite osäker på vad som beror på invandring och vad som beror på alliansen:

Citerar Patrikseve:
Fast det beror ju på att alliansen nedmonterat hela välfärden i 6 års tid inte på invandringen.

Citerar Ree:
Inte enbart nej, och jag vågar inte sätta ett procenttal på hur stor del, men det är självklart att det påverkat.


"vågar inte sätta procenttal", och "självklart att det påverkat" är lite vaga påståenden, så jag vill gärna veta lite mer om dina tankar kring ämnet...


Sist men inte minst så tycker jag att du borde prova att spela Adventure Time Battle Party.
  • 0
Ytterligare ett uttalande som saknar rim och reson från talesman/kvinna... är dessa människor på riktigt? Jag blir smått mörkrädd när människor säger sånt här, hon verkar ju inte vara riktigt klok.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-ska-inte-lata-det-ga-sa-lan
gt-att-man-blir-mordad/
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Citerar Patrikseve:
Ytterligare ett uttalande som saknar rim och reson från talesman/kvinna... är dessa människor på riktigt? Jag blir smått mörkrädd när människor säger sånt här, hon verkar ju inte vara riktigt klok.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-ska-inte-lata-det-ga-sa-lan
gt-att-man-blir-mordad/


Tycker inte att det låter sååå farligt när hon fått utveckla. Framstår mest som naivt.
  • 0
Jo det är riktigt allvarligt, nu har även hennes parti tagit avstånd från uttalandet. Det är inte ok för en politiker att uttala sig på det viset.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
Tycker att man ska vara RELAXAD och inte tolka saker på värsta möjliga vis. Men det är ju jättenaivt. Framstår mest som att hon behöver bildning. Ungefär som de som tror att kvinnor kan påverka risken för våldtäkt genom klädsel.
  • 0
Citerar Lurkman:
Tycker att man ska vara RELAXAD och inte tolka saker på värsta möjliga vis. Men det är ju jättenaivt. Framstår mest som att hon behöver bildning. Ungefär som de som tror att kvinnor kan påverka risken för våldtäkt genom klädsel.


Jo det är just det jag reagerar på... och det är inte ok. Kanske borde man ha ett visst utbildningskrav på politiker? Det är ju ändå ingen direkt garanti mot väldigt naiva, snudd på obehagliga uttalanden men kanske lite... Jag håller med dig i att det är naivt.
Do what you can, with what you have, where you are.
  • 0
http://youtu.be/NoeNli5uvSk


SDU har släppt en video som heter "Ung svensk tjej". Med sina 94-tusen visningar på kort tid får man se videon som en framgång - i allafall vad gäller svenska ungdomspartiers och deras propagandaarbete. Vad tycker och tror ni? Är den tilltalande?
https://youtu.be/zPcZ-v5C0hk <-- här recenserar jag skit på engelska. Gör ett besök, lägg en kommentar! :)
  • 0
Citerar Growler:
SDU har släppt en video som heter "Ung svensk tjej". Med sina 94-tusen visningar på kort tid får man se videon som en framgång - i allafall vad gäller svenska ungdomspartiers och deras propagandaarbete. Vad tycker och tror ni? Är den tilltalande?


Jag tänkte på Nazityskland.
One swallow does not make a summer
  • 0
Citerar Growler:
SDU har släppt en video som heter "Ung svensk tjej". Med sina 94-tusen visningar på kort tid får man se videon som en framgång - i allafall vad gäller svenska ungdomspartiers och deras propagandaarbete. Vad tycker och tror ni? Är den tilltalande?


Jag blev upprörd i alla fall. Vilken reaktionär smörja. Bränn.
  • 0
Folk försöker alltid tysta oliktänkande. Äckligt.
  • 0
Citerar Growler:
http://youtu.be/NoeNli5uvSk


SDU har släppt en video som heter "Ung svensk tjej". Med sina 94-tusen visningar på kort tid får man se videon som en framgång - i allafall vad gäller svenska ungdomspartiers och deras propagandaarbete. Vad tycker och tror ni? Är den tilltalande?


Trodde först att det var sarkasm så jag garvade. Sen insåg jag att det inte var sarkasm och då blev jag mörkrädd. Finns det någon som köper den här skiten?!

Sen tyckte jag det var lustigt att det var en asiatisk tjej med i videon men ingen från varken mellanöstern eller afrika märkligt...
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!