Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Vanilla Thunder II:
Tror inte du skulle säga likadant om det inte vore modernt att tycka så. Döda fiskar följer strömmen, brukar man väl säga. Och ingen här kan väl förneka att du strävar efter att följa strömmen.

E du en hipster?
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
Citerar Straholic:
Hoppas verkligen att SD röstas ut ur riksdagen nu i september. Men det är väl för mycket att hoppas på, antar jag.


Det är nog ungefär lika troligt som att Göran Persson gör comeback och bli statsminister.
  • 0
Om SD ska röstas ut behöver regeringen göra SD-väljare nöjda tror jag. Jag tror inte att 6 % av alla sd-väljare får för sig att byta till 2014.
  • 0
Citerar Straholic:
Hoppas verkligen att SD röstas ut ur riksdagen nu i september. Men det är väl för mycket att hoppas på, antar jag.


Verkar som Vanilla Thunder II säger vara så att det är poppis att hata SD numera. Tycker det är konstigt faktiskt. Bara för man inte hatar dem är man rasist eller något. Fattar inte det tänket.
  • 0
"Vanliga påståenden om invandring"

http://www.regeringen.se/sb/d/17468

Regeringen försöker säga emot några myter om invandringen. Kanske får någon här att ändra uppfattning om något. Kanske inte.
  • 0
Citerar Williamo:
E du en hipster?


Nja, och inte heller har han någon poäng i sitt inlägg. I hans ålder och sitt kön så är det en väldigt stor del som röstar på SD jämfört med andra partier. Så om man skulle vara Hipster eller inte följa strömmen så är väl en röst på KD väldigt mycket närmre till hands. Eller V för den delen, som mest tilltalar kvinnor.

Citerar Zem1an:
Bara för man inte hatar dem är man rasist eller något. Fattar inte det tänket.


Tror inte att någon på allvar tycker så. Hur offer vissa gärna än vill bli.

Citerar NintendorRemote:
Om SD ska röstas ut behöver regeringen göra SD-väljare nöjda tror jag. Jag tror inte att 6 % av alla sd-väljare får för sig att byta till 2014.


Nej, det tror inte jag heller. Det är en het fråga just nu som såklart lockar väljare. Någon annan valperiod kanske välfärd blir en viktig valfråga för dem.
  • 0
  • Ree
  • Ree
http://www.friatider.se/ny-metod-mot-bostadsbrist-studenter-vraks

Lol. Kommuner meddelar studenter om att de kommer bli vräkta för att göra rum åt ensamkommande, utan att hitta nytt boende åt dom först, och politiker säger "Jamen det här är väl bra?".

What. The. Fuck.
  • 0
Citerar Vanilla Thunder II:
Tror inte du skulle säga likadant om det inte vore modernt att tycka så. Döda fiskar följer strömmen, brukar man väl säga. Och ingen här kan väl förneka att du strävar efter att följa strömmen.
Det blir lättare så, då slipper man läsa på, samla kunskap och bilda sig en egen uppfattning. Man blir mer omtyckt också, på kort sikt alltså.
Folk som vänder kappan efter vinden avslöjar sig oftast ganska snabbt, du har gjort det för länge sedan. .


Ligger något i det där. Ser ständigt den typen av substanslösa kommentarer. Vad är det för mening med det egentligen? Vad är det för bidrag till en debatt? En ren fåraktighet - i bästa fall.
  • 0
Citerar Lurkman:
Vad är det för mening med det egentligen?


Han kanske bara "tog ställning till sverigedemokraterna".
  • 0
Citerar Costae Cavea:
Han kanske bara "tog ställning till sverigedemokraterna".


Haha jo, man får väl ställa möjligheten till det mot ett underförstått krav på anständighet som brukar finnas i diskussionstrådar.
  • 0
Citerar Kalopsis:
Ganska övertygad om att anledningen till detta är feministisk och mångkulturell indoktrinering på högskolorna då skolorna inte presenterar syner och värderingar objektivt, utan som "rätt" och "fel" syn samt "rätt" och "fel" grundvärderingar.


Det där är dock absolut inget jag känner igen från högskolestuderande, utan det är snarare bland de mest kritiskt tänkande människor jag träffat, och även de minst indoktrinerade. Vissa få högskoleutbildningar kanske väger in värderingar så, men knappast en majoritet. Snarare är det hos högskolestuderande, exempelvis hos ingenjörer, naturvetare och filosofistuderande, man brukar hitta mer kontroversiella åsikter, mycket libertarianism, drogliberalism och andra lite mer radikala läggningar. Har aldrig träffat så många anarko-kapitalister som under mina högskolestudier.

Snarare skulle jag säga att SD-sympatin är lägre bland högskolestuderande just för den höga graden av vetenskapsmetodik och kritiskt tänkande och den stora exponeringen för andra kulturer. Man träffar trots allt mycket utbytesstudenter, forskare och kommunicerar med andra universitet globalt.
"Physics is like sex. Sure, it may give some practical results, but that's not why we do it." - Richard Feynman
  • 0
Citerar Ree:
http://www.friatider.se/ny-metod-mot-bostadsbrist-studenter-vraks

Lol. Kommuner meddelar studenter om att de kommer bli vräkta för att göra rum åt ensamkommande, utan att hitta nytt boende åt dom först, och politiker säger "Jamen det här är väl bra?".

What. The. Fuck.

Ree:

Det handlar om sex studenter som behöver flytta på sig. Ansvariga politiker påpekar också att studenterna kommer att få nya boenden utan att deras hyra påverkas. Anledningen är att studentbostäderna inte hyrs av tillräckligt många studenter. Allt det här står i en artikel som Fria tider själva länkar till i texten.

Men det är väl enklare att läsa en hysteriskt vinklad artikel på Fria tider och sitta och vara förbannad och vit missförstådd snubbe istället.
Hammarby - oavsett tabellposition
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Det är fortfarande rätt kasst att man tvingar dom. Denna del var ett direktcitat och inte "vinklat":

- Man känner sig utelämnad, säger studenten Anton Sundin till lokaltidningen och menar att kommunen brister i kommunikationen.
  • 0
Citerar Augustus08:
förbannad och vit missförstådd snubbe


Vilket relevant och härligt citat du fick till där, hoppas du är riktigt nöjd med dig själv, för det hade jag varit.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Ree:
^ Det är fortfarande rätt kasst att man tvingar dom. Denna del var ett direktcitat och inte "vinklat":

- Man känner sig utelämnad, säger studenten Anton Sundin till lokaltidningen och menar att kommunen brister i kommunikationen.


Ja det är uppenbart att studenterna är lite besvikna och att deras spikraka medelklassväg blev lite kurvigare. Men att du hittar ett korrekt citat gör liksom inte att din och Fria tiders hetsande kring det här logistiska beslutet blir mindre vinklat.

Så lite praktiska bekymmer för studenter, vilket alla vi med akademisk bakgrund känner igen tycker du och Fria tider är "what.the.fuck"? Fattar inte riktigt hur detta kan bli något annat än att skuldbelägga invandrare på konspiratoriska grunder.
Hammarby - oavsett tabellposition
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Augustus08:
din och Fria tiders hetsande

Det visar på en trend i samhället. I andra kommuner (åtminstone ett fall) har det inte funnits "pengar" till att underhålla äldreboenden, så man har stängt ner dom, bara för att inhysa svindyra ensamkommande ungdomar.

Men jag antar att man är en "hetsare" eller konspirationsteoretiker om man tar upp sånt också?

http://www.hoglandsnytt.se/aldreboende-laggs-ned-blir-flyktingboe
nde/
  • 0
Akta dej Ree, Augustus har akademisk bakgrund!
But I know the rage that drives you. That impossible anger strangling the grief, until the memory of your loved ones is just poison in your veins. And one day you catch yourself wishing the person you loved had never existed, so you'd be spared your pain
  • 0
Hur kan det ens komma sig att Sverige är det enda land i världen som är oförmöget att diskutera invandringspolitik på ett relevant sätt? Här har vi bara utopivänster och pinsamma SD. Så jävla hjärndött, alltsammans. Ingen vet ju ens vad de vill med sin politik, vad är syftet?
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Oxenstierna:
Ingen vet ju ens vad de vill med sin politik, vad är syftet?

Jag bryr mig uppriktigt sagt inte längre. Innan valet 2010 var jag ointresserad av politik, och jag känner jag faller tillbaka i det ointresset. Samtidigt som alla klagar på SD, och erbjuder oerhört överdrivna argument, så är SD-väljarna överbeskyddande och vägrar inse att partiet inte är särskilt "professionellt".

Själv vet jag att SD inte kan ställa till med allt för mycket problem, svensken skulle inte tillåta det. Och detta även om de fick 51% av rösterna. De kommer i bästa fall kunna begränsa invandringspolitiken och på Sikt utvecklas till ett bättre parti, men under tiden så ser jag det inte som en risk att rösta på dom.

Så därför gör jag det.
  • 0
Jag vet ej vad jag tycker gällande sänkt invandringspolitik. Jag är motståndare till SD pga ur vilken idétradition partiet är sprunget och deras självbild som ett nationalkonservativt parti. Det är vad jag tycker om SD.
  • 0
Citerar Augustus08:
Ja det är uppenbart att studenterna är lite besvikna och att deras spikraka medelklassväg blev lite kurvigare. Men att du hittar ett korrekt citat gör liksom inte att din och Fria tiders hetsande kring det här logistiska beslutet blir mindre vinklat.

Så lite praktiska bekymmer för studenter, vilket alla vi med akademisk bakgrund känner igen tycker du och Fria tider är "what.the.fuck"? Fattar inte riktigt hur detta kan bli något annat än att skuldbelägga invandrare på konspiratoriska grunder.


Du har väl ingen aning om vad ungdomarna har för bakgrund?
  • 0
Syrier dödas som flugor och så ska vi lösa det genom att skänka bistånd till turkiska flyktingläger. "Sverige är ju fullt". Folk sa samma sak när jugoslaver, chilenare, turkar och somalier anlände för att fly förföljelse, fattigdom och förtryck. Ändå är vi här idag, ett av världens rikaste länder. Svenskar flydde svälten 1840 när de immigrerade till USA, tur att ingen sa att det var fullt där.

Såg en föreläsning av en SDare. Aldrig sett någon mer pantad och inhuman person. Han snackade om hur stolt han har varit att följa SDs resa ända sedan 90-talet. Vilken resa. Förmodligen stod han väl där, drygt 18 år sedan, med bomberjackan på och skrek fascisthälsningar till hans polare. Nu sitter han i kommunen och har inverkan inom kommunala frågor som t ex skolan.

Fascister som ska bestämma över folk huruvida de är svenska eller inte, nej tack det är bra. Snart genomgår säkert Svenskarnas parti samma resa så får man lyssna på lite fler nynazister tala om deras "makalösa resa".
  • 0
  • Ree
  • Ree
Glöm inte rösta (på vad ni vill) i EU-valet nu. Går att förtidsrösta redan idag.

Citerar Davilush:
Förmodligen stod han väl där, drygt 18 år sedan, med bomberjackan på och skrek fascisthälsningar till hans polare. Nu sitter han i kommunen och har inverkan inom kommunala frågor som t ex skolan.

Som vanligt är det inte SD som visar de har fördomar. Kanske han var stolt att se förändringen? Fast vi har ju bara ditt ord på att han sa det, så det är anekdotisk bevisföring hur som helst.

Citerar Davilush:
Fascister

Just because you keep saying that doesn't make it so.
  • 0
Citerar Ree:
Kanske han var stolt att se förändringen?


Vilken neo-nazi som helst hade väl varit stolt om han tio år från nu hade politiskt inflytande på riksdagsnivå.

Citerar Ree:
Som vanligt är det inte SD som visar de har fördomar


Fördomar som de bara inte kan sluta ge belägg till. Järnrörsskandalen var väl ändå det roligaste. Fast det har väl inget med partiet att göra, eller hur? Kunde lika gärna varit Anders Borg, Beatrice Ask och Carl Bildt som härjade runt på stan, efter några bärs.

Jag vill inte se några mer nationalistiska partier med inflytande i EU. Främlingsfientlighet, islamofobi och ren rasism borde vara det vi ska stänga gränserna till. Inte ensamkommande flyktingbarn.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Davilush:
Järnrörsskandalen

Vad ansåg du hände i den som var så hemskt? Jag hör bara folk nämna den, men de flesta jag frågar har ingen riktig insikt i vad som faktiskt hände.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!