Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Ree:
För att förtydliga, detta representerar inte SD som parti. Alls. Det var obetydliga, maktlösa lokalpolitiker i en organisation av 1400 liksom. SD:s ledning visste garanterat inte om dessa åsikter, så varför uppröra sig öht. så länge nolltoleransen gäller, vilket bevisligen den gör?


Jasså? Vill du förklara varför din bild av SD skulle vara mer korrekt än någon annans? Och hur vet du vad sd:s partiledning tänker?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar halsont:
Jasså? Vill du förklara varför din bild av SD skulle vara mer korrekt än någon annans?

Korrekt? Jag försöker bara lägga fram min åsikt och stödja den med argument. Antingen håller du med dessa argument eller så gör du det inte.

Anledningen till att jag är övertygad om att SD:s ledning inte kände till deras personliga åsikter är för att de hittills varit konsekventa i sitt uteslutande av rasister. Det finns ingen anledning att tro annat helt enkelt.
  • 0
Citerar Ree:
Anledningen till att jag är övertygad om att SD:s ledning inte kände till deras personliga åsikter är för att de hittills varit konsekventa i sitt uteslutande av rasister. Det finns ingen anledning att tro annat helt enkelt.


Det finns väldigt många anledningar att ställa sig misstänksam till deras nolltolerans. Att ett parti överger medlemmar som hamnar i blåsväder är inget unikt och det finns flera röster som menar att nolltoleransen endast är ett spel för galleriet. En som menar detta är exempelvis sd:s förra kanslichef i riksdagen Daniel Assai som beskriver sd som "en sekt präglad av maktbegär och rasism".

Utöver det finns de ekonomiska kopplingarna mellan sd och avpixlat som ständigt för fram bilden av ett Sverige som är hotat av muslimer och islam(grogrunden för rasism).

Självklart får du tro vad du vill men när du skriver...

Citerar Ree:
Anledningen till att jag är övertygad om att SD:s ledning inte kände till deras personliga åsikter är för att de hittills varit konsekventa i sitt uteslutande av rasister. Det finns ingen anledning att tro annat helt enkelt.


...så låter det dock aningen naivt.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Det finns mycket med partiet jag inte gillar heller, jag förklarade bara varför jag tyckte den här enskilda händelsen inte borde påverka så mycket.

Björn Söder har uttalat sig hatiskt mot homosexuella. Ekeroth's koppling till Avpixlat bryr jag mig inte om, men han har en tendens att bete sig väldigt omoget och hätskt. SD är även tekniskt sett emot homoadoptioner, vilket är ytterligare en nagel i ögat.

Åkesson verkar sköta sig, men är bara ett namn 1 av de 3 största liksom. Dessutom är han lite för svag som politiker, vill inte använda SD:s makt som vågmästare för han är för rädd att uppröra andra partier (typ). Att man inte är rasist och kan prata lugnt är inga särskilda egenskaper tycker jag.

Så politikerna är inte särskilt imponerande. Men... invandringen är fortfarande den största frågan för mig. Den påverkar samhället negativt på mer än ett sätt helt klart, alltså blir det dom ändå, åtminstone tills det finns ett bättre alternativ.

Sen undrar jag en sak också... är det så att man måste känna att "Oj, den och den politikern inom det partiet har gjort det och det, nu måste jag överväga om jag ska rösta på dom"? För jag känner inte så. Jag tittar i princip enbart på åsikterna, deras partiprogram, och hade nog gjort det om jag röstat på nått annat parti också.
  • 0
Ja, människor röstar inte på SD för att det är de trevligaste eller mest städade politikerna utan för att de vill ha en annorlunda politik. Jag tycker rent principiellt att det är bra att sakfrågor fortfarande verkar styra folks val mer än personligheter.

För övrigt är Expressens/Researchgruppens granskning högst tvivelaktig och man skapar nu en mycket konstig journalistisk praxis. Nåja, kvällsmedia ska ju inte tas seriöst.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
@Ree

Ok. Jag tror jag förstår hur du menar, men jag tror vi är oense om invandring är något positivt eller negativt. Jag tror dessutom vi kommer ha svårt att övertyga varandra om vem som har rätt i just den frågan så jag släpper den för tillfället.

Jag tycker dock din avslutande fråga är intressant...

Citerar Ree:
Sen undrar jag en sak också... är det så att man måste känna att "Oj, den och den politikern inom det partiet har gjort det och det, nu måste jag överväga om jag ska rösta på dom"? För jag känner inte så. Jag tittar i princip enbart på åsikterna, deras partiprogram, och hade nog gjort det om jag röstat på nått annat parti också.


...

Jag tror att det korta svaret på den frågan är nej. "Idioter" finns i alla partier. Däremot tror jag att man i dagens politiska klimat får fundera vad som gömmer sig bakom orden, och i vilken riktning ett partis politik för vårt samhälle.

Ett exempel är Bo Lundgren och Moderaterna som 2002 förlorade valet mot de rödgröna. Moderaterna pratade då om skattesänkningar och hur stort problem det var med människor som lurade till sig bidragspengar och var för lata för att jobba.

Nu är det 2013, Reindfeldt och moderaterna har i princip genomfört Bo-Lundgrens politik, men retoriken har varit en helt annan. Istället för att prata om skattesänkningar säger man att det ska löna sig att arbeta, det pratas om arbetslinjen samtidigt som man använder klassisk socialdemokratisk retorik.

Ur mitt perspektiv har sd gjort en liknande resa. Istället för att lägga tyngdpunkten på att minska invandringen heter det nu att Sverige ska hjälpa människor i sina hemländer mm, och värna den fina svenska kulturen.

För mig är båda exemplen två sidor av samma mynt.

Kort och gott. Paketeringen av det politiska budskapet har idag blivit allt mer omfattande. Som väljare tror jag det är viktigt att försöka se vad som finns bakom fasaden, och fundera på vart ett partis politik egentligen leder oss.

Sd försöker måla upp en motsättning mellan det man ser som det svenska, och andra kulturer. Att Sverige är under attack. Eftersom sd ekonomiskt backar upp avpixlat ser jag sidan som partiets förlängda arm som ofta beskriver muslimer som ohyra eller dylikt på ett sätt som för tankarna till 30-talaets propaganda mot judar i tyskland. Det skrämmer mig. Får den typen av tankar fäste i samhällskroppen tror jag det kan ställa till mer skada än vi idag kan föreställa oss.

En fråga till dig Ree. Ser du de kopplingar jag ser mellan 30-talets antisemitiska propaganda och de hur man pratar om muslimer på sidor som avpixlat?
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar halsont:
om invandring är något positivt eller negativt.

Blir aningen fel att säga "invandring", ungefär som att SD vill slopa den helt. Får SD sin vilja igenom kommer vi fortfarande ha högre invandring än Finland.

Det är den förda invandringspolitiken folk är upprörda över. Den som trycker in människor i landet, skapar segregation och brottslighet, överväldigar alla försök till integration, skapar extrem bostadsbrist, slösar enorma mängder pengar på Migrationsverkets byråkrati och genom skapandet av bidragstagande invandrare (upp hundratals procent i så gott som alla kommuner), åsidosätter resurser tänkta för våra äldre för att fokusera på "ensamkommande flyktingbarn".

Och så vidare. Och så vidare.

Det finns ingen som vill få bort asylinvandringen och sluta hjälpa dom som kommer från krig, och arbetskraftsinvandring kommer knappast heller försvinna. Det handlar inte om att invandringen är positiv eller negativ, utan om vår extrema invandringspolitik är något att ha.

Tillagt 2013-12-14 03:05:
Citerar halsont:
ofta beskriver muslimer som ohyra eller dylikt

Jag läser inte på Avpixlat särskilt frekvent, så jag har missat det där helt. När Aftonbladet för några veckor sen skröt att de hackat Avpixlat passade de på att försöka rättfärdiga hacket genom att peka ut vad Avpixlat gjort fel.

Och vad kom fram? Typ några tvivelaktiga uthängningar, något de själva blir fällda för på rullande band. Hade det du säger stämt överens med vad jag själv läst på sajten hade jag såklart blivit upprörd tidigare. Så, har du några exempel eller är det rent önsketänkande baserat på att de faktiskt vågar skriva negativt om Islam?
  • 0
  • Ree
  • Ree
^ Fel tråd dock. Posta (eller diskutera) i "allmänna tråden om politik".
  • 0
via mobil

Nu förtiden postar ju folk allt möjligt. Jag ville ha en tråd om svp men ingen höll med mig så jag poster här istället.
  • 0
Citerar Pardon:
Inget land har en så extrem invandringspolitik som Sverige


Källa på det?
Gör musik.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar FraGile:
Källa på det?

Inget västerländskt land har lika stor invandring per capita. Dvs. tar vi emot 100.000 invandrare och Frankrike 100.000 invandrare så spelar det mindre roll för Frankrike för att dom har nästan 7 gånger så många invandrare (61 miljoner).

http://affes.wordpress.com/2011/04/17/sverige-extremare-an-nag
onsin/


Vi har dubbelt så hög invandring per capita som nummer 2 på den listan, Österrike.

Tillagt 2013-12-16 05:13:
Edit: 7 gånger så många invånare* (Vart är min redigeringsknapp?)
  • 0
Citerar NintendorRemote:
via mobil

Nazister attackerar vänsterextremister eller antirasister.

http://www.friatider.se/nazister-attackerade-vansterextrem-demon
stration

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18026469.ab

http://www.expressen.se/nyheter/tumult-i-karrtorp-vid-antinazistde
monstration/


Höhöhö. Nazisterna fick springa och gömma sig. Riktiga as. De målar upp en bild att manifestationen mot rasism endast bestod av autonoma. Men ack så fel dom har.
Bor i närområdet och jag kan säga dig att nassarna har härjat runt och vandaliserat så pass mycket att det har retat upp vanligt folk som fan. Så manifestationen var emot deras härjande.
Roligt att de fick löpa och gömma sig i skogen dock. Hoppas de lär sig en läxa.
"There's always should-haves where I'm going There's always could-haves where I've been."
  • 0
via mobil

Williamo förstår hur du menar. Jag skulle inte heller vilja ha aktiva nazister nära mig.
  • 0
Är det ingen som håller med mig om att den här tråden som den används nu är helt onödig när det finns en allmän tråd om politik? Det går ju OT varannan post. Där kan man diskutera i princip vad som helst bsra det har någon koppling till politik. Men HÄR diskuterar vi folkmord och nassar som attackerar demonstrationer? Finns ingen anledning till att använda en så specifik tråd för allmänna diskussioner, när det redan finns en tråd för allmänna diskussioner...
  • 0
Lurkman har givetvis rätt i sak.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
via mobil

Jag har skrivet en del Off Topic och ber om utsäkt för det och ska i fortsättningen endast skriva om SD-relaterat
  • 0
Citerar NintendorRemote:
via mobil

Jag har skrivet en del Off Topic och ber om utsäkt för det och ska i fortsättningen endast skriva om SD-relaterat


Såja, det är väl inget att be om ursäkt för. Det skrivs nästan bara off-topic här, som Lurkman sa.
"But if you work really hard, and you're kind, amazing things will happen."
  • 0
Jag har plöjt igenom SCB-rapporten som kom för ett tag sedan, och den innehåller en hel del intressanta saker:

- de som främst röstar på SD är unga män (förstagångsväljare) och nyblivna pensionärer. Det är intressant eftersom de plockar röster från olika generationer (en del hävdar ju att det bara är de rädda gamlingarna som röstar på SD, men så är definitivt inte fallet).

- kvinnor skiljer sig markant. Här det nästan tvärtom faktiskt, de starkaste SD-sympatisörerna hos kvinnor hittar man bland medelålders 30-40 år. Det ska samtidigt sägas att kvinnor generellt röstar betydligt mindre på SD än män. Min gissning är att det beror på att kvinnor styrs mer av känslor och har en större känsla för medmänsklighet på en global arena än vad män har generellt.

- SD har störst stöd i Skåne (det vet väl alla redan iofs) och minst stöd i storstäderna Stockholm och Göteborg, samt glesbygden i Norrland. De tre största städerna - Stockholm, Göteborg och Malmö har alla tagit emot många invandrare med förortsgetton som följd. Det intressanta här är att Malmö skiljer sig så mycket från de andra två. Varför kan man undra.

- Utrikes födda män röstar betydligt mer på SD än svenska kvinnor - faktum är att SD ligger nära både MP och V i kampen om tredje största parti bland utrikes födda män - det är mycket intressant.

- Hos utrikes födda kvinnor däremot är SD det minsta partiet tillsammans med C och KD (lite skiljer, men de ligger på nästan exakt samma låga nivå alla tre)

- Högskoleutbildade röstar nästan inget på SD, medan de med gymnasieutbildning röstar mycket mer på partiet. Ganska övertygad om att anledningen till detta är feministisk och mångkulturell indoktrinering på högskolorna då skolorna inte presenterar syner och värderingar objektivt, utan som "rätt" och "fel" syn samt "rätt" och "fel" grundvärderingar.

- skillnaden mellan arbetslösa och arbetande är dock nästan obefintlig vad gäller röstande på SD
  • 0
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/att-valdta-ar-muslimsk-straffme
tod_8874642.svd


http://www.dn.se/nyheter/sverige/sd-topp-valdtakt-en-muslimsk-st
raffmetod/


Citerar SvD:
- Det finns stater som använder våldtäkt som straff enligt sin stadgade brottsbedrivingsmetod, säger Linus Bylund till SvD.

Vilka stater är det?

- Jag har inte koll på det just nu, men det kanske inte handlar om stater utan om rättskipning i allmänhet. Om du vill ha en en diskussion om islam och var nånstans våltäkt som straff för olika slags sedlighetsbrott förekommer så föreslår jag att du kommer till vårt kansli så ska vi ta en kaffe och sätta oss med google och arbeta.


"Muslimska stater använder våldtäkt som straff! Jag vet inte var men vi kan säkert hitta något på google."


Citerar DN:
Vad känner du till för fall där våldtäkt utdömts, Linus Bylund?

- Jag lackar lite på den typen av ifrågasättande. Jag menar att det är allmänbildning, jag kommer inte exemplifiera varför jorden är rund, varför solen går upp eller andra saker heller.


Citerar DN:
DN har varit i kontakt med fyra islamologer i ärendet och ingen kan komma på något exempel där en domstol i ett muslimskt land utdömt våldtäkt som straff. Susanne Olsson vid Södertörns högskola tycker att det låter "konstigt" för att det skulle strida mot hela grunden i just sharia som bland annat tydligt säger att sex bara är tillåtet inom äktenskapet.
  • 0
Hoppas verkligen att SD röstas ut ur riksdagen nu i september. Men det är väl för mycket att hoppas på, antar jag.
"One of the things I learned the hard way was that it doesn't pay to get discouraged. Keeping busy and making optimism a way of life can restore your faith in yourself." - Lucille Ball
  • 0
  • Beer
  • Beer
Citerar Straholic:
Hoppas verkligen att SD röstas ut ur riksdagen nu i september. Men det är väl för mycket att hoppas på, antar jag.


Då får man hoppas politikerna vågar prata om invandringen, alla är så rädda för att bli kallade rasist! Dom enda som vågar prata om det är tyvärr SD
  • 0
Citerar Straholic:
Hoppas verkligen att SD röstas ut ur riksdagen nu i september. Men det är väl för mycket att hoppas på, antar jag.


Tror inte du skulle säga likadant om det inte vore modernt att tycka så. Döda fiskar följer strömmen, brukar man väl säga. Och ingen här kan väl förneka att du strävar efter att följa strömmen.
Det blir lättare så, då slipper man läsa på, samla kunskap och bilda sig en egen uppfattning. Man blir mer omtyckt också, på kort sikt alltså.
Folk som vänder kappan efter vinden avslöjar sig oftast ganska snabbt, du har gjort det för länge sedan. .
Jag hatar djurvänner.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!