Svenska
nyaste
Atrás

Övrigt

Här inne pratar vi om musik, filmer, kläder och konstiga sjukdomar.

Ta ställning till Sverigedemokraterna!


Citerar Silky:
Har svårt att se hur etnicitet har något som helst nyhetsvärde i de flesta fallen. Att påstå att någon begått brott på grund av sin etnicitet känns, även om det kan finnas anledningar i det, som både uthängning av en hel folkgrupp och som förringande av brottet.

Just så. En idiot är en idiot oavsett dess ursprung. För mig känns det för mycket Tyskland med att rapportera om "Etnicitet, ålder, ursprungsland, religion".
  • 0
Citerar Alstroemeria:
Nu var frågan hurvida man märkt av en försämring i välfärden och den egna ekonomin till följd av den "generösa flyktingpolitiken". Är man av den åsikten så förutsätter jag också att man kan tala för sig.


Ja, det har man om man har en inkomst. Det finns inget att tala om.
"MOO" Because OiNK just doesn't sound at all...
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
Under en rättsprocess föredrar jag att så mycket information som möjligt undanhålls från media. Annat skulle påverka vittnesuppgifter negativt.

Fair enough. Jag hade dock inte brytt mig så mycket om det kommit ut först efter domen fallit, och det har den förvisso inte i det här fallet.

Citerar Geezer:
Detta samtidigt som Sd, Avpixlat med flera vinklar och belyser för att ge en negativ bild, men de sistnämnda får av dig inte en känga, varför?

Att SD vinklar är jag inte medveten om. De använder sig ofta av statistik, men inte vad jag vet på ett vinklat sätt, genom att bara ta upp isolerande statistik för att stötta deras politik (som andra partier kan göra och ofta gör för att försöka motbevisa SD).

Avpixlat vinklar, grovt, men samtidigt är vinklingen så pass enkel att se eftersom de inte hymlar med sina åsikter (är det vinkling att rakt ut skriva ut sina åsikter?). De skriver inte artiklar på ett objektivt sätt. De skriver artiklar utifrån deras personliga åsikter, och även om det inte är bra journalism så blir det så blatant uppenbart vad vinklingen är att man enkelt kan ta ställning till den och avfärda den om man inte håller med.

I slutändan fyller Avpixlat ett syfte, och det är att fylla i luckorna traditionell media lämnar ute. Det hade självklart varit bäst om de åtminstone försökt vara objektiva och skriva åsiktslösa artiklar, men det här systemet fungerar också.

Citerar Geezer:
Vad har gärningsmännens etnicitet med det hela att göra, på vilket sätt är det relevant för nyhetsrapporteringen?

Ah, du är en sån. Jo, det ska jag berätta, och jag hoppas du börjar förstå varför det är viktigt, och varför Avpixlat blivit en maktfaktor i samhället på grund av det.

Demokrati.

I en bra demokrati är folket informerade. Information är makt, och makten har länge legat hos tidningarna, som länge utnyttjat det faktum att de kan skräddarsy information för att styra befolkningen åt ett visst håll.

Jag är fullkomligt övertygad om att SD hade varit större, och till och med haft konkurrens när det kommer till att vara invandringskritiska, om folket varit informerade om de negativa konsekvenserna av vår förda invandringspolitik.

När tidningarna väljer att skräddarsy (censurera) nyheter på det sätt jag demonstrerat så tas makt från läsaren och vår demokrati blir sämre. Genom att ge läsaren en chans att avgöra själv huruvida det är relevant eller ej om en brottsling var invandrare, ger vi tillbaks den makten till läsaren, dvs. folket. För folket är väl ändå de som ska ha makten i en demokrati?

Jag menar, även om etnicitet, ålder, ursprungsland och religion skrivs ut har du all möjlighet i världen att avstå från att göra någon koppling mellan dom sakerna och brottet. Bara för att du inte gör någon sån koppling betyder dock inte att det inte finns någon, och att folk bör förhindras från att ens få en chans att göra kopplingen.

Det är dock precis vad som händer. Tidningarna tycker exakt som du, och vinklar, censurerar, skräddarsyr artiklar så att dessa "negativa" åsikter aldrig formas. Jag säger: Släpp informationen fri och låt vuxna människor fatta beslut på egen hand. Om din, och tidningarnas åsikter är sanna kommer de formas hos folk ändå. Dock så tycker jag personligen att kopplingen mellan ökad social misär och en extrem invandring är mer än etablerad.

Citerar Geezer:
Censur? Snälla. Du är så jävla dålig så man storknar.

I övrigt så är det TT som i stort tagit hand om rapporteringen, så ta det lugnt med att kasta din avföring till höger och vänster.

Det är censur. Mitt exempel gällde inte bara DN, utan samtliga tidningar. Men du får hemskt gärna söka igenom Aftonbladets och Expressens artiklar efter samma information. Du kommer inte lyckas, och så "dålig" är jag.

Att använda TT som källa är förövrigt en censureringsstrategi från tidningarnas sida, då TT så gott som alltid filtrerar bort om det handlar om invandrare. Då kan tidningarna skylla på att "Men det var inte vi som skrev nyheten, vi tog den bara från TT", om någon som jag klagar. Man slipper även ha en specifik journalists namn på artikeln så att denne slipper få en massa mejl om just detta ämne.

Nåja, jag hoppas att du lärt dig något, och att du är på vägen att acceptera ett öppnare samhälle, där folket har en chans att avgöra själv vad som är relevant, istället för att det avgörs åt dom. Eller vad tycker du om just det?

Tillagt 2011-12-17 20:59:
Citerar Silky:
Har svårt att se hur etnicitet har något som helst nyhetsvärde i de flesta fallen.

Wikipedia: "Etniska grupper skiljer sig främst genom olika kultur". Det jag personligen är ute efter är personens värderingar och kultur kan i stora drag avgöra en persons värderingar. Om man går efter den beskrivningen så är det i massvåldtäktsfallet definitivt relevant vilken etnicitet gärningsmännen hade. Eller håller du verkligen inte med om att det är gärningsmännens bakgrund i en kvinnoföraktande/förtryckande kultur som står bakom våldtäkten?

Samtliga kommer ifrån Pakistan och andra länder med kvinnoförtryckande religion, trots allt.

Citerar tennissko:
du kan ju bara inte låtsas som att du missade den brutala motsägelsen i dina inlägg som jag uppmärksammade

Jag vet inte om ditt inlägg kommit bort (det du refererar i citatet), men jag hittar det inte. Skriv det gärna igen.
  • 0
Citerar Ree:
Om man går efter den beskrivningen så är det massvåldtäktsfallet definitivt relevant vilken etnicitet gärningsmännen hade. Eller håller du verkligen inte med om att det är gärningsmännens bakgrund i en kvinnoföraktande/förtryckande kultur som står bakom våldtäkten?


Medan vissa kulturer absolut kan ha en negativ effekt när det kommer till vissa brott, så tycker jag inte det är relevant när man pratar om enskilda handlingar. Pratar man om att förändra attityder o.s.v. så är kulturen absolut något som måste tas i beaktning. Men vid enskilda brott är det blott en subfaktor. Den sätter snarare gränserna för vad som är acceptabelt, men har lite att göra med själv beslutsfattandet. Alltså blir kulturella värderingar något man kan prata om på gruppnivå, men begreppet fungerar inte längre på individnivå.

Slutligen så även om så inte var fallet så ser jag fortfarande ingen anledning till varför detta skulle vara värt att rapportera om. Snarare ser jag som sagt problem med det. För det första känns det som om man hänger ut hela folkgrupper för något de inte är skyldiga till. Detta väcker onödigt hat mot oskyldiga personer. Det andra är att det känns som att för mycket vikt läggs på etnicitet och att brottet kommer i andra hand.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Medan vissa kulturer

Tydligen finns det en person på Flashback med liknande åsikter som du. Sista inlägget på sidan: https://www.flashback.org/t1743859p4

Klicka in dig på sida 5 och läs vad folk tycker om hans åsikt. Jag håller med.

Man kan förövrigt bara hänga ut individer, så "begreppet fungerar inte på gruppnivå".

Edit: Men okej, jag förstår ditt argument, jag håller helt enkelt inte med. Samma argument först då och då av Pressens Ombudsman, vilket är de som har till uppgift att se till att de pressetiska reglerna efterföljs. De menar att om man hänger ut invandrare i allt för stor utsträckning skapar det fördomar och spänningar i samhället, och man försöker baserat på det förhindra tidningar från att skriva för mycket negativt om invandrare.

Problemet blir som sagt demokratin. I ett samhälle med en väldigt liten minoritet invandrare, där invandrare i sig inte står för någon överrepresentation eller några specifika samhällsproblem hade jag kanske tyckt att det var rättfärdigat.

Dock så bor vi i ett samhälle där vi har väldigt många invandrare som samtidigt grovt överrepresenterade i många brottskategorier. Problemet blir som sagt, om man drar den här filosofin till sin spets, att folket förvillas att tro att det inte finns några problem med invandringen, och det är fel.

Eller för att förenkla: Jag vill veta när 4-5 Afrikaner oprovocerat slår ihjäl en 2-barnspappa på öppen gata i ett idylliskt litet radhussamhälle så att jag kan få chansen att säga "Fuck everything about this!" och rösta emot en sån utveckling.

Spoiler:Det är ironiskt hur jag alltid i såna här diskussioner kan ta upp ett färskt, hemskt invandrarrelaterat brott att använda som ammunition.
  • 0
Citerar Silky:
För det första känns det som om man hänger ut hela folkgrupper för något de inte är skyldiga till.


Har ärligt talat rätt svårt att se hur man kan få rapportering av ren fakta till samma sak som att hänga ut oskyldiga människor.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Citerar Ree:
Problemet blir som sagt demokratin. I ett samhälle med en väldigt liten minoritet invandrare, där invandrare i sig inte står för någon överrepresentation eller några specifika samhällsproblem hade jag kanske tyckt att det var rättfärdigat.

Dock så bor vi i ett samhälle där vi har väldigt många invandrare som samtidigt grovt överrepresenterade i många brottskategorier. Problemet blir som sagt, om man drar den här filosofin till sin spets, att folket förvillas att tro att det inte finns några problem med invandringen, och det är fel.


Jag är absolut inte för censur. Däremot har media, som du själv säger, stor makt och bör alltså bruka den varsamt. Att invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken bör absolut tas upp i rapporteringen. Men inte när det kommer till enskilda fall (grupp vs individ igen). Det är en stor skillnad att inte binda specifika fall till statistiken.

Citerar Hydra:
Har ärligt talat rätt svårt att se hur man kan få rapportering av ren fakta till samma sak som att hänga ut oskyldiga människor.


Kanske inte fullt så extremt, men jag tycker absolut att det blir obalanserat. Att förövaren inte är från Sverige blir något som fastnar. Medan brott som begåtts av svenskfödda inte kommer att få sin etnicitet publicerad och även om den blir det så kommer det inte alls vara något som man kommer minnas på det sättet. Alla dessa rapporter om invandrare som begått brott blir hopbuntade tack vare att de begåtts av just invandrare. Medan övriga brott behandlas som enskilda händelser. Och är det integration man vill uppnå så verkar det inte vara optimalt att skapa ytterligare mentala murar. Tack vare en helt överflödig information som ger måttligt mer djup till historien.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Alla dessa rapporter om invandrare som begått brott blir hopbuntade tack vare att de begåtts av just invandrare, medan övriga brott behandlas som enskilda händelser. Och är det integration man vill uppnå så verkar det inte vara optimalt att skapa ytterligare mentala murar tack vare en helt överflödig information som ger måttligt mer djup till historien.

(Fixed)

Konstig inställning. Jag har inga som helst problem att vara både anti-rasist och undvika att ha fördomar mot specifika etniciteter/religioner/landsmän, trots att jag läser dagligen på Fria Tider och Avpixlat, samt röstar SD. Om du tror att folk har svårt att vara som jag får du gott bevisa det, men det låter förvillande likt ett känsloargument.

Håller med om att det är fel att ta upp statistik i enskilda fall dock. I verkligheten tas dock inte statistiken upp, samt att man som sagt inte får någon chans att se trenden på egen hand.
  • 0
Citerar Silky:
Alla dessa rapporter om invandrare som begått brott blir hopbuntade tack vare att de begåtts av just invandrare.


Av vem då? Jag är då inte så dum att jag skulle börja döma ut människor i förväg pga deras etnicitet efter att ha läst lite nyheter. Skulle du? Eller är det den dumma pöbeln som inte kan hantera sådan här känslig information så att man tvunget måste gömma den för dem?

Tidningar får såklart välja själva, och jag påstår inte att det nödvändigtvis är något som alltid är relevant att ta upp heller, förstår bara inte heller varför det är så farligt om man nu som tidning skulle välja att skriva ut sådan information.
Här skare stå något helt enormt fyndigt.
  • 0
Jag tycker även att vi bör få veta sexuell läggning på de som utför brottet. Det blir ju censur annars. O.s.v.
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Costae Cavea:
Jag tycker även att vi bör få veta sexuell läggning på de som utför brottet. Det blir ju censur annars. O.s.v.

  • 0
Citerar Ree:
(Fixed)


Skyller på att det är mitt i natten.

Citerar Ree:
Konstig inställning. Jag har inga som helst problem att vara både anti-rasist och undvika att ha fördomar mot specifika etniciteter/religioner/landsmän, trots att jag läser dagligen på Fria Tider och Avpixlat, samt röstar SD. Om du tror att folk har svårt att vara som jag får du gott bevisa det, men det låter förvillande likt ett känsloargument.


Nog tror jag att folk kan se bortom det, men det betyder inte att jag tycker att det vore rätt praxis. Kan formulera mig så här istället. Det skapar kopplingar som antingen inte finns där eller som är väldigt lösa. Och oavsett om man kan se förbi detta eller inte så är det helt i onödan. Som sagt så kan och bör informationen rapporteras på andra sätt.

Exempelvis så tycker jag det är stor skillnad på att rapportera:
"Kvinna våldtagen av somalier" och "Somalier mördade ungt par"

Mot att rapportera:
"Somalier är överrepresenterade när det kommer till tunga brott"

Det förra kan ge en koppling mellan de två enskilda fallen trots att de inte haft något med varandra att göra. Som du säger så klarar de allra flesta nog att se förbi detta, men den är trots allt helt onödig. Tillför väldigt lite till själva nyheten.

I grunden så ligger nog att jag inte tycker att kulturen styr individen utan att de kulturella värderingarna blott är gränser. De är ju dessutom bara de generella dragen på en grupp. Alltså hör sådana analyser hemma på just gruppnivå. Så snarare än känslomässigt så är det en principiellt argument för mig.

Citerar Hydra:
Av vem då? Jag är då inte så dum att jag skulle börja döma ut människor i förväg pga deras etnicitet efter att ha läst lite nyheter. Skulle du? Eller är det den dumma pöbeln som inte kan hantera sådan här känslig information så att man tvunget måste gömma den för dem?


Tror jag att en folkgrupp kan få dåligt rykte av rapportering från medier där negativa nyheter väger tyngst? Absolut. Däremot tror jag inte att folk är så dumma att de låter detta styra i kontakter med denna folkgrupp. Men att medverka till detta helt i onödan känns som dålig pressetik.

Nyheten ska vara saklig. I fallet av mord så är det intressant att veta mördarens motiv, mördarens och offret relation, fakta så som tidpunkt, mordvapen, tillvägagångssätt, plats osv. Etnicitet är för mig ointressant så länge det inte har en direkt koppling till något av det övre.

Citerar Hydra:
Tidningar får såklart välja själva, och jag påstår inte att det nödvändigtvis är något som alltid är relevant att ta upp heller, förstår bara inte heller varför det är så farligt om man nu som tidning skulle välja att skriva ut sådan information.


Farligt tycker jag nog inte det är. Däremot högst osakligt. Man lägger (viss) vikt på något som inte har med nyheten att göra.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Farligt tycker jag nog inte det är. Däremot högst osakligt. Man lägger (viss) vikt på något som inte har med nyheten att göra.


Citerar Silky:
Nyheten ska vara saklig. I fallet av mord så är det intressant att veta mördarens motiv, mördarens och offret relation, fakta så som tidpunkt, mordvapen, tillvägagångssätt, plats osv. Etnicitet är för mig ointressant så länge det inte har en direkt koppling till något av det övre.

Vi tar det här senaste fallet, där en 2-barnspappa blev ihjälslagen av ett gäng Afrikaner. För mig "luktade" det invandrarbrott direkt från början, och det är något man får känn för efter man snappat upp sambandet mellan "många på få", misshandel/rån/våldtäkt och invandrare. Det är onekligen något som händer oftare med just invandrade brottslingar.

Nu till kärnfrågan. Är detta kopplat till etnicitet? Jag vet inte hur länge just dessa personer bott i Sverige, men man får väl gissa på någonstans mellan 0-10 år. Ej integrerade, förmodligen inget jobb, verkar vara rasistisk mot svenskar baserat på att det trots allt handlar om en vit svensk och det finns en märkbar överrepresentation av brott mot just vita svenskar när det kommer till såna här brott.

Om vi ser detta mönster om och om igen, vad ska man tro? Antingen att det här beteendet är något som uppstått i vårt land, efter ankomst, eller att det är kopplat till personens hemland, och således etniciteten, bakgrunden, uppväxten, värderingarna.

Så vad tycker du? Jag tycker mig se ett klart samband mellan etnicitet och brottets natur, rent generellt. Jag behandlar dock den informationen som statistik. Jag tror alltså inte nödvändigtvis att det är personens etnicitet som står bakom. Jag säger bara att efter man läst ett flertal nyheter med samma tema så börjar ett mönster formas, och denna nyhet bara stärker det.

Det kan lika gärna handla om ett vanligt fylleslagsmål som gick fel, men tack vare att jag fått reda på etniciteten (och annan information) i så pass många fall har jag fått chansen att göra kopplingar som andra, utan den konsistensen i nyhetsrapporteringen, inte kunnat göra. Även om kopplingen är fel så betyder det inte så mycket i den interna statistik jag för. Det rubbar inte nämnvärt mönstret som så tydligt framgår.

Edit: Och med din inställning till pressetik skulle jag aldrig kunna göra den här kopplingen. Bara i fall där det är solklart etablerat att etniciteten är kopplat till brottet, något som händer väldigt sällan.
  • 0
Hmm... Gillar både Modraterna och Sossarna men svergie demokraterna...nej... dåliga resonemang, skyller ifrån sig på andra saker än den faktiska anledningen = Dålig politik


Nationalistiskt är bra på vissa sätt men när det börjar som svergie demokraterna håller på med kan det gå illa

If u know what I'm sayin

TROLOLOLOLOL
:P TROLL :D
  • 0
Citerar Ree:
verkar vara rasistisk mot svenskar baserat på att det trots allt handlar om en vit svensk och det finns en märkbar överrepresentation av brott mot just vita svenskar när det kommer till såna här brott.


Låter som en konstig slutsats. För det första undrar jag om det verkligen stämmer att det finns en överrepresentation (sökte lite på brå, men informationen var väldigt knapp). Men att göra kopplingen mellan vitt offer och rasism när absoluta majoriteten av svenskar är vita känns konstigt. Hade slumpen avgjort hade det ju vart en vit i majoriteten av fallen.

Citerar Ree:
Så vad tycker du?


Jag tycker som sagt att det är irrelevant. På samma sätt som jag tycker att det faktum att offret hade två barn är irrelevant. Möjligen kan etniciteten bli relevant om det hjälper till att förklara motiv. Men till dess så ser jag inte meningen i att nämna det.

Citerar Ree:
Och med din inställning till pressetik skulle jag aldrig kunna göra den här kopplingen. Bara i fall där det är solklart etablerat att etniciteten är kopplat till brottet, något som händer väldigt sällan.


Förmodligen skulle du inte koppla detta fallet till en viss etnicitet, nej. Jag ser heller inte vad du hade missat. Om något en del av förövarnas bakgrund. Den interna statistiken du för anser jag ska vara åtkomlig på andra sätt. Därför tycker jag också att mer sådan statistik och undersökningar av samtliga brott, inte bara enskilda fall, bör få större plats i media. Om inte annat så skulle det säkert slå hål på en hel del myter.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Silky:
Men att göra kopplingen mellan vitt offer och rasism när absoluta majoriteten av svenskar är vita känns konstigt. Hade slumpen avgjort hade det ju vart en vit i majoriteten av fallen.

Min källa är polisen i Malmö, kan gräva fram en länk om du vill.

Citerar Silky:
Jag ser heller inte vad du hade missat.

Okej. Jag försökte iaf. Jag tycker media borde skriva ut etnicitet och låta folket göra kopplingar om de vill. Du vill ha ut den informationen också, men genom statistik, om jag förstått dig rätt. Vi får helt enkelt ha olika åsikter om det.
  • 0
Citerar Ree:
När tidningarna väljer att skräddarsy (censurera) nyheter på det sätt jag demonstrerat så tas makt från läsaren och vår demokrati blir sämre. Genom att ge läsaren en chans att avgöra själv huruvida det är relevant eller ej om en brottsling var invandrare, ger vi tillbaks den makten till läsaren, dvs. folket. För folket är väl ändå de som ska ha makten i en demokrati?


Skrämmande att du talar om hur media tar ifrån befolkningen sin chans att skaffa sig en åsikt om diverse artiklar. Du får det ju att framstå som att folk inte kan tänka själva.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
Du får det ju att framstå som att folk inte kan tänka själva.

Hmm? Jag säger inte det, dock så antyder tidningarna det. Det är rätt många bland såna som jag (som är kritiska till svensk media) som anser att media hyser ett slags läsarförakt. Genom att agera på det sätt de gör, säger de i princip att de inte litar på att deras läsare är smarta nog att fatta beslut på egen hand. Kalla det DDR-fasoner, hjärntvätt, propaganda eller bara gammal (o)hederlig vinkling.

Informativ tråd om du vill läsa på lite om fenomenet. Några nya medlemmar ställer lite relevanta frågor, och får svar från FB-veteraner. https://www.flashback.org/t1743859
  • 0
Citerar Ree:
Min källa är polisen i Malmö, kan gräva fram en länk om du vill.


Nej. Det är lugnt. Tyckte bara att det lät en klassisk "myt".

Citerar Ree:
Okej. Jag försökte iaf. Jag tycker media borde skriva ut etnicitet och låta folket göra kopplingar om de vill. Du vill ha ut den informationen också, men genom statistik, om jag förstått dig rätt. Vi får helt enkelt ha olika åsikter om det.


Verkar som det.
X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*
  • 0
Citerar Ree:
Jag säger inte det, dock så antyder tidningarna det.


Det är precis vad du antyder till skulle jag säga. Varje läsare skaffar sig trots allt en egen uppfattning efter att ha läst en artikel, oavsett hur den är skriven. För att man inte delar din åsikt om en händelse så betyder det inte att man saknar åsikt. Man har troligen gjort en notis, men inte lagt någon större vikt vid vem som gjort vad. Är man invandrarkritisk så lägger man förmodligen alla artiklar där invandrare är inkluderade till högen av patrask.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
Citerar Ree:
Hmm? Jag säger inte det, dock så antyder tidningarna det. Det är rätt många bland såna som jag (som är kritiska till svensk media) som anser att media hyser ett slags läsarförakt. Genom att agera på det sätt de gör, säger de i princip att de inte litar på att deras läsare är smarta nog att fatta beslut på egen hand. Kalla det DDR-fasoner, hjärntvätt, propaganda eller bara gammal (o)hederlig vinkling.

Informativ tråd om du vill läsa på lite om fenomenet. Några nya medlemmar ställer lite relevanta frågor, och får svar från FB-veteraner. https://www.flashback.org/t1743859


Att klaga på att den traditionella median är vinklad och samtidigt hänvisa till flashback är att sätta ut krokben för sig själv.

De främlingsfientliga på flashback kommer endast ta upp de fall där man tror/vet att personer med invandrarbakgrund är gärningsmännen och lämnar övriga brott orörda. Inte direkt troligt att man skulle hitta en diskussion om nationalisters våld mot oskyldiga invandrare.
  • 0
Citerar Ree:
Informativ tråd om du vill läsa på lite om fenomenet. Några nya medlemmar ställer lite relevanta frågor, och får svar från FB-veteraner.


Lika skrämmande är att utläsa. "Att vi, de intelligenta, visste vilken etnicitet det rörde sig om råder ingen tvivel om. " eller att bara för att det finns invandrargäng i Ludvika så ska man se det som naturligt att dessa som är inblandade.
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
För att man inte delar din åsikt om en händelse så betyder det inte att man saknar åsikt.

wat.
Citerar Alstroemeria:
Man har troligen gjort en notis, men inte lagt någon större vikt vid vem som gjort vad. Är man invandrarkritisk så lägger man förmodligen alla artiklar där invandrare är inkluderade till högen av patrask.

Vid det här laget är det väl etablerat att media hymlar om invandrarrelaterade. Varför får man ju spekulera i. Må det vara politisk korrekthet, anti-rasism eller vad som helst, men de gör det. Det är dock inte min uppgift att se till att du tror på det.

Citerar Seiso:
Att klaga på att den traditionella median är vinklad och samtidigt hänvisa till flashback är att sätta ut krokben för sig själv.

De främlingsfientliga på flashback kommer endast ta upp de fall där man tror/vet att personer med invandrarbakgrund är gärningsmännen och lämnar övriga brott orörda. Inte direkt troligt att man skulle hitta en diskussion om nationalisters våld mot oskyldiga invandrare.

Allvarliga anklagelser, lite bevis. Flashback är en utomordentlig källa för sån här information, och då de inte sysslar med att skriva artiklar blir det svårt att vinkla något. Nåja, rätt OT. Vill du att jag ska försvara Flashback får du skapa en separat tråd (som jag inte kommer skriva i). Edit: Det förekommer definitivt trådar om nationalisters brottslighet, och att du antar att det inte skulle göra det betyder att du är rätt oinformerad om vad som pågår på Flashback.

Citerar Alstroemeria:
Lika skrämmande är att utläsa. "Att vi, de intelligenta, visste vilken etnicitet det rörde sig om råder ingen tvivel om. " eller att bara för att det finns invandrargäng i Ludvika så ska man se det som naturligt att dessa som är inblandade.

Jag länkade till en tråd med hundratals inlägg. Det betyder inte att jag automatiskt ställer mig bakom varje Flashbackare. Ja, det förkommer mer rasism, främlingsfientlighet och "n-ordet" där. Det har dock inget med mig att göra.
  • 0
Citerar Ree:
Jag länkade till en tråd med hundratals inlägg. Det betyder inte att jag automatiskt ställer mig bakom varje Flashbackare.


Varför då länka till den?
"Det är häftigt att betala skatt"
  • 0
  • Ree
  • Ree
Citerar Alstroemeria:
Varför då länka till den?

Trodde du var intresserad av att lära dig mer om ämnet.
  • 0

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!